Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Kia Ceed 2012

Cee'd nr 2 - decydujące starcie. Pięć lat temu pierwszy Cee'd zapoczątkował zmianę wizerunku Kii. Od tego czasu koreański producent wymienił wszystkie modele i dzisiaj cieszy się w Europie największym wzrostem sprzedaży spośród wszystkich marek.

2012-05-07
Kia Ceed 2012 Nawet przy dużych 17- i 18-calowych kołach zawieszenie nowego Cee’da potrafi zapewnić pasażerom dobry komfort resorowania

 

Wciągu zaledwie roku koreański producent zaprezentował miejskiego malucha (Picanto), samochód mały (Rio), auto klasy średniej (Optima), a za chwilę do salonów wjedzie nowy kompakt - Cee'd. A przecież zupełnie niedawno pojawiły się megapopularny SUV Sportage, cieszący się sporym wzięciem mały van Venga oraz niszowe modele - Soul i Sorento.

Druga generacja kompaktowego bestsellera Kii będzie rywalizowała w Europie w bardzo zatłoczonym segmencie rynku - z prawie 40 konkurentami. W rękawie Cee'd nie ma asa w postaci najdłuższego nadwozia czy najobszerniejszego bagażnika w klasie. Najmocniejszym, na razie, silnikiem o mocy 135 KM nie przyciągnie do salonów fanatyków superosiągów. Po pierwszych jazdach testowych śmiało można stwierdzić, że w wypadku Cee'da Kia postawiła na solidność i wszechstronność.

Konstrukcyjnie Cee'd II z Cee'dem I ma wspólny jedynie rozstaw osi (2650 mm). Na długość auto urosło o 5 cm, na szerokość i na wysokość skurczyło się po jednym centymetrze. Mimo nieco węższego nadwozia, rozstaw kół zwiększono o 17 mm z przodu i o 32 mm z tyłu. Nowe proporcje sprawiają, że kompaktowa Kia prezentuje się zadziorniej i jeszcze pewniej "stąpa" po ziemi, w czym pomagają ulepszona geometria zawieszenia (z przodu z kolumnami McPhersona, z tyłu - wielowahaczowego), nowy set-up zestawu amortyzatory-sprężyny oraz o aż 45% sztywniejsze nadwozie, skonstruowane z użyciem stali o podwyższonej wytrzymałości.

Cee'd jest nowatorski we wzornictwie, w ergonomii i w technice. Reflektory mogą być ksenonowe i aktywne, czyli z dynamicznym doświetlaniem zakrętów, i są zintegrowane z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Elementy sterowania na konsoli środkowej znajdują się wysoko. W droższych wersjach na konsoli dominuje ekran dotykowy, przekazujący również obraz z kamery cofania. Na kierownicy upchnięto (z głową!) 10 przycisków i 4 obrotowe regulatory góra-dół.

Ustawienie fotela i kierownicy ułatwiają elektryczna regulacja podpórki pod lędźwiami, obsługiwana przyciskiem z boku fotela, oraz komfortowa regulacja kolumny kierownicy na wysokość i głębokość. Fotele są dobrze wyprofilowane, i mają wystarczająco długie siedzisko. Miejsca nad głową nie brakuje. Z tyłu również siedzi się bardzo wygodnie. Jakość wykonania i materiałów jest bardzo dobra.

 

Oferowany za dopłatą system Flex Steer (uruchamiany przyciskiem na kierownicy) sprawia, że elektryczne wspomaganie układu kierowniczego może działać w jednym z trzech trybów - Sport, Comfort lub Normal. W trybie Sport siła wspomagania jest najmniejsza, a poczucie kontaktu kół z nawierzchnią - najlepsze. Na trasę nadaje się jedynie ten tryb. "Normalny" lub "Komfortowy" mogą przydać się tylko przy manewrowaniu autem na parkingu.

Zegary okazują się aż do bólu konkretne, proste i czytelne; obrotomierz, prędkościomierz oraz wskaźnik poziomu paliwa są analogowe i duże. Reszta informacji jest wyświetlana na ekranie, nałożonym na prędkościomierz. Chyba że ktoś zdecyduje się na zegary z prędkościomierzem w postaci kolorowego wyświetlacza LCD z wirtualną wskazówką, który udaje wskaźnik analogowy. Udaje go tak długo, aż kierowca nie zacznie buszować po przepastnym menu, w którym znajduje m.in. funkcje zmiany jednostek i skali (km/h lub mile/h) czy powiększenia liczb, oznaczających prędkość, do 110% wielkości standardowej.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciCitroën C4, Mazda 3, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 1.4
Moc/przy obrotach100 KM/5500 obr/min
0-100 km/h12,8 s
Prędkość maksymalna182 km/h
Zużycie paliwa6,0 (5,6)* l/100 km
Emisja CO2139 (130)* g/km
Silnikpojemność skokowa 1396 cm3, maksymalny moment obrotowy 137 Nm przy 4200 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4310 x 1780 x 1470 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1183 kg, pojemność bagażnika 380/1318 l, pojemność zbiornika paliwa 53 l.
 

Po uruchomieniu 1,4-litrowego silnika benzynowego o mocy 100 KM wskazówka na obrotomierzu ledwie drgnie, nie pojawiają się żadne niemiłe odgłosy. Dopiero gdy na starcie pedał przyspieszenia powędruje zbyt głęboko, silnik odzywa się głośniej. Ponieważ już przy 2000 obr/min wskaźnik ekonomicznej jazdy zachęca do zmiany biegu na wyższy, silnik może nie mieć wielu okazji do pracy na wysokich obrotach. Wskazania kolejnych biegów można ignorować i kazać jednostce napędowej pracować z prędkością obrotową maksymalnego momentu obrotowego, wynoszącą 4200 obr/min, czy nawet maksymalnej mocy (5500 obr/min). Gdy kierowca posłusznie wykonuje wszystkie polecenia, już przy prędkości 60 km/h podróżuje na szóstym biegu. Niezależnie od wersji silnikowej i od skrzyni biegów (mechaniczna, automatyczna, dwusprzęgłowa), wszystkie Cee'dy są wyposażone w przekładnie o sześciu przełożeniach.

Prowadząc Cee'da bardzo wyraźnie odczuwa się zalety nowej, sztywniejszej konstrukcji płyty podłogowej, powiększonego rozstawu kół i zawieszenia o nowej charakterystyce tłumienia. Samochód przemyka przez zakręty - nawet jeśli następują jeden po drugim - jakby jechał po szynach. Nadwozie przechyla się w minimalnym stopniu i dopiero wtedy, kiedy po krętej drodze podróżuje się naprawdę szybko.

Na wysoki komfort jazdy Kią Cee'd składa się skuteczna izolacja pasażerów od hałasu powietrza opływającego nadwozie, szumów toczenia i dźwięków mechanicznych oraz dobry komfort resorowania nierówności. Pojedyncze i krótkie - zawieszenie tłumi zdecydowanie i szybko się o nich zapomina. Następujące po sobie progi nie powodują nieprzyjemnych drgań nadwozia. Łagodnych pofałdowań jezdni Cee'd nie daje odczuć pasażerom.

Między 2004 r. a 2010 r. Kia podwoiła sprzedaż w Europie. W 2011 roku popyt na auta koreańskiego producenta wzrósł o blisko 19%. Dzięki pojawieniu się w salonach nowego Cee'da, w 2012 r. wzrost popytu - mimo kryzysowej sytuacji na rynku - ma wynieść aż 22%, co oznacza sprzedaż 350 tysięcy samochodów z logo Kii.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Z drugiej strony też nie zaszaleli jakoś wybitnie z cenami i to się chwali.
    ~Samuraj, 2012-05-08 16:38:28
  • avatar
    zgłoś
    "i dzisiaj cieszy się w Europie największym wzrostem sprzedaży spośród wszystkich marek"fakt Ceed był dość udanym i do tego tanim modelem. Jeśli teraz Kia utrzyma wielkość sprzedaży to powinna się z tego cieszyć; nowy Ceed już taki tani nie jest a ta 7-dmio letnia gwarancja też do ideału nie należy..
    krzysiek29, 2012-05-08 13:24:35
  • avatar
    zgłoś
    Cennik jest przecież mniej więcej znany, natomiast informacja o "guzikowej" zawartości kierownicy może troszkę przerazić.
    ~Samuraj, 2012-05-07 16:55:44
  • avatar
    zgłoś
    Paskudna w porównaniu do i30 II.
    rzęsor, 2012-05-07 12:52:40
  • avatar
    zgłoś
    Cee'd nr 2 - decydujące starcie. Pięć lat temu pierwszy Cee'd zapoczątkował zmianę wizerunku Kii. Od tego czasu koreański producent wymienił wszystkie modele i dzisiaj cieszy się w Europie największym wzrostem sprzedaży spośród wszystkich marek.
    auto motor i sport, 2012-05-07 10:54:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij