Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Kia Cee‘d SW - plus dodatni

Wygładzanie. Obyło się bez rewolucyjnych zmian, bo po co zmieniać to, co dobre? W krótkim teście Kia Cee'd SW 1.6 CRDi po liftingu.

Maciej Struk 2010-04-21
Kia Ceed SW Wlot powietrza do chłodnicy z chromowaną otoczką – jak w najnowszych modelach Kii

Przełomowy, najpopularniejszy, wyjątkowy. Cee'd to pierwszy model Kii wytwarzany w Europie, pierwszy "koreański" zdobywca pięciu gwiazdek w teście Euro-NCAP i pierwszy samochód, który nie stchórzył przed 7-letnią gwarancją. Teraz, wkraczając w trzeci rok produkcji, bestseller Kii przeszedł niewielki lifting, w wyniku którego spogląda na drogę nieco innymi reflektorami a dzięki diodom LED szybciej przekazuje światu, że kierowca właśnie użył hamulca.

Ale w przypadku testowego modelu, napędzanego 1,6-litrowym turbodieslem, ważniejsze jest co innego. To zastosowanie nowej, 6-stopniowej przekładni w miejsce poprzedniej, 5-biegowej. O ile dwa lata temu mój redakcyjny kolega pisał, że "zbyt długie przełożenia sprawiają, że trochę pary idzie w gwizdek", o tyle teraz już żadna para nie jest trwoniona. Wystarczy zresztą spojrzeć na czasy elastyczności, jakie uzyskiwał Cee'd sprzed liftingu i na te osiągane przez odnowione auto. Sekundowej różnicy w rozpędzaniu od 60 do 100 km/h na IV biegu raczej się nie zauważy, jednakże na "piątce" Kia przyspiesza teraz aż o 3,2 sekundy szybciej niż poprzednio. A to nie tylko widać na prędkościomierzu, ale też czuć w plecach. Jeszcze lepsze wrażenie auto pozostawia w próbach od 80 do 120 km/h, szczególnie na V biegu, na którym rozpędza się teraz o 3,7 s krócej. "Szóstka" jest raczej nadbiegiem, pomagającym obniżyć hałas we wnętrzu oraz zużycie paliwa. Średnio, według producenta, jest ono teraz niższe o 0,2 l i wynosi 4,7 l/100 km. Nam w czasie testu udało się do niego zbliżyć tylko przy spokojnej jeździe w trasie, natomiast przeciętnie wyniosło ono 6,3 l/100 km, co i tak jest godnym uznania wynikiem.

 

115-konna jednostka Cee'da ma też inne zalety. To przede wszystkim cicha praca, równomierny sposób rozwijania mocy oraz coś, co sprawia, że można ją uznać za jedną z lepszych w swojej klasie. Czyli bardzo dobra reakcja na każdy ruch prawej stopy kierowcy. O turbodziurze można powiedzieć, że jest niewielka i "trwa" do około 1600 obr/min.

Na drodze Cee'd SW to jedno z tych aut, do których wsiada się i od razu wiadomo o co chodzi. Obsługa nie nastręcza problemów, skrzynia biegów pracuje lekko, z charakterystycznym kliknięciem, a układ kierowniczy działa typowo dla aut wyposażonych w elektryczne wspomaganie. Oznacza to, że na początku jest lekko, w miarę wzrostu prędkości siły na kierownicy są coraz silniejsze, a czasem w zakrętach - jakby za silne. Auto na każdym centymetrze jezdni pozostaje przewidywalne, stabilne i chętnie zmienia kierunek. Nawet, jeśli kierowcy zdarzy się mocno przesadzić, od razu z układu jezdnego otrzymuje wyraźny sygnał w postaci nienachalnej podsterowności. A wtedy wystarczy po prostu "odjąć" gaz, by wrócić na poprzedni tor jazdy. Zawieszenie jest raczej sztywne, ale komfort jazdy na tym mocno nie cierpi.

To, czego konstruktorzy Kii nie poprawili to efekty dźwiękowe, występujące na drogach o gorszej nawierzchni. W kombi towarzyszy im dodatkowe dudnienie dobiegające gdzieś z tyłu, gdy bagażnik jest pusty.

Cee'd SW 1.6 CRDi otrzymał w końcu skrzynię biegów, na jaką zasługiwał jego silnik. I to największy plus auta po liftingu. Zresztą jeden z wielu!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Jacek Hanusz
AMiS 12/2009

Dane techniczne

Data publikacji 11/2009
Silnik turbodiesel, R4, 1.6
Moc kW (KM) 115 KM
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1582
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 255
Przy obrotach (/min) 1900-2750
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów skrzynia biegów 6M
Nadwozie 5-miejsc., 5-drzw. kombi
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory.
Układy wspomagające ABS, EBD
Dł/szer/wys [mm] 4490/1790/1525
Rozstaw osi [mm] 2650
Masa własna [kg] 1419
Poj. bagażnika [l] 534/1664
Cena modelu testowanego (zł) 75 100
Wyposażenie seryjne poduszki powietrzne czołowe, boczne, kurtynowe, ABS, EBD, elektr. regul. lusterka zewnętrzne i szyby w drzwiach przednich, kierownica regulowana w 2 płaszczyznach, klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz CD/MP3 + USB, centralny zamek sterowany pilotem, komputer pokładowy.
0-100 km/h (s) 10,8
0-130 km/h (s) 18,3
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,9/10,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 8,7/11,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 1,5
Maksymalne (l/100 km) 8,1
średnie podczas testu (l/100 km) 6,3
zasięg (km) 841
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39

 

 

PODSUMOWANIE

Kia Cee’d SW 1.6 CRDI Optimum

Ocena:
4
(, )
Cee’d SW został po prostu lekko odświeżony. Mieszanka 1,6-litrowego silnika i 6-stopniowej skrzyni biegów jest teraz jedną z najlepszych w swojej klasie. Auto dobrze wykonane, przestronne i z bardzo korzystną gwarancją.
Nadwozie
przestronne, dobrze wykonane nadwozie
dość słaba widoczność do tyłu po przekątnej
Eksploatacja
znakomite warunki gwarancji
niewielkie zużycie paliwa
Właściwości jezdne
pewne właściwości jezdne
przeciętne wyczucie kontaktu kół z nawierzchnią
Komfort
głośna praca zawieszenia
Napęd
dynamiczny i elastyczny silnik
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A nu to takie cudo polecam,mam,się i ciesze! Również zapraszam na forum
    ~rybkin, 2011-03-27 23:23:22
  • avatar
    zgłoś
    Przyjemnie się czyta takie testy, w których autor posługuje się konkretami, np. wynikami przyspieszania, elastyczności itd., a nie ogólnikami. To samo robię w Prasowym Portalu Społeczno-Motoryzacyjnym "Autosalon Pomorski" Stąd satysfakcja, że nie jestem sam - przy okazji pozdrowiwenia dla Bogdana Czajkowskiego, z którym ujeżdżalem we Francji Lexusy - w tych ćwiczeniach aut w codziennym użytkowaniu. Ireneuusz Wojtkiewicz, www.autosalonpomorski.pl
    ~wirecki, 2010-01-05 18:08:59
  • avatar
    zgłoś
    'auto napisał(-a):Wygładzanie. Obyło się bez rewolucyjnych zmian, bo po co zmieniać to, co dobre? W krótkim teście Kia Cee'd SW 1.6 CRDi po liftingu.Z tymi zachwytami to nie przesadzajcie. Jeśli KIA będzie tak realizować swoją 7letnią gwarancję w całym okresie jak realizuje ją po niespełna roku użytkowania to należy te 7 lat traktować w kategoriach triku marketingowe. A co do jakości montażu tych pojazdów to baaaardzo różnie bywa! Krótko podsumowując doświadczenia z tym pojazdem (1,5 roku): samochód fajny ale serwis raczej kiepski- KIA Motors nie dorosło mentalnie do jego serwisowania. Ten model jest zbyt rewolucyjny dla nich!
    ~bombowiec, 2009-12-22 15:14:36
  • avatar
    zgłoś
    Wygładzanie. Obyło się bez rewolucyjnych zmian, bo po co zmieniać to, co dobre? W krótkim teście Kia Cee'd SW 1.6 CRDi po liftingu.
    auto motor i sport, 2009-12-03 16:43:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij