Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Kia Cee’d – Warto zaufać?

Kia Cee'd szturmem zdobyła europejski rynek. Wielu zaufało jej "in blanco". Sprawdzamy na 100 000 km testowej trasy, czy mieli rację.

2008-07-25
Kia Cee’d Bagażnik ma przyzwoitą pojemność, od 340 do 1300 litrów; koło zapasowe - tylko dojazdowe.

To auto przełomowe. Cee'd dzieli historię motoryzacji na dwie epoki - na wszystko co przed, i na to, co nastąpiło wraz z jego pojawieniem się na rynku. A spowodował prawdziwą rewoltę - pokazał, że wyroby "made in Korea" potrafią toczyć wyrównaną walkę z najlepszymi i że gwarancja na samochody może być dłuższa niż tylko 3 lata. Kia ogłosiła bowiem 7-letnią gwarancję (dla silnika i skrzyni biegów; na całą resztę - 5 lat) z limitem do 150 tys. km, wprawiając w ten sposób cały motoryzacyjny świat w osłupienie.

To odważny krok. Koreańczycy postawili wysoko poprzeczkę nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie. Dlatego Cee'd nie może pozwolić sobie na jakąkolwiek wpadkę. To auto, które przekonuje porządną techniką, ale pozostaje białą kartą w statystykach niezawodności.

I to chcemy zmienić. Nasz testowy Cee'd każdego dnia toczy walkę na długodystansowej trasie. Za sobą ma już pierwsze 40 tys. km., a przed sobą - cały ocean kilometrów, których łącznie będzie 100 tysięcy. Pokonana już odległość pozwala na wyciągnięcie pierwszych wniosków na jego temat.

W odróżnieniu od naszych dotychczasowych sprawdzianów na długim dystansie, w test Cee'da zaangażowana jest niemal cała Europa. Swoje redakcyjne życie Kia rozpoczęła we wrześniu zeszłego roku w Niemczech, gdzie spędziła niecały miesiąc. Potem trafiła na Słowację do redakcji tamtejszego "auto motor i sport", do Czech i w końcu zajechała do nas. Kolejny przystanek na trasie jej testowej tułaczki to Węgry.

Na razie Cee'd świetnie znosi trudy podróży. Gdy go przejęliśmy od kolegów z czeskiej redakcji, na liczniku miał "nabite" 30 169 km i właśnie opuścił bramy serwisu, gdzie przeszedł drugi już przegląd - wcześniejszy odbył się wraz z przekroczeniem 15 tys. km. Oba ograniczyły się do niezbędnych czynności, czyli sprawdzenia podzespołów auta i wymiany oleju i filtrów w silniku. W czasie drugiej wizyty w serwisie Cee'd otrzymał opony letnie - Michelin Energy, o rozmiarze 205/55 R 16V.

40 tys. km "wybiło" Kii pod koniec kwietnia. I dalej nic! Rubryka usterki pozostaje pusta. Nie przepaliła się nawet żarówka, nic nie piszczy ani nie wydaje z siebie podejrzanych dźwięków. Wnętrze pozostaje "świeże". Czarna tapicerka foteli nie złuszczyła się, a poza kilkoma zadrapaniami na plastikach, szczególnie w okolicach progów drzwi - kabina wygląda niemal jak w nowym aucie. Typowe dla Cee'da pozostają natomiast głuche stuki wydawane przez zawieszenie na drogach o złej nawierzchni.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4235 x 1790 x 1480 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1345 kg.
SilnikBenzynowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, rzędowy. Pojemność skokowa 1591 cm3, moc maksymalna 90 kW (122 KM) przy 6200 obr/min, maks. moment obrotowy 154 Nm przy 4200 obr/min. 5-biegowa skrzynia mechaniczna. Napęd na przednie koła.
OsiągiPrzyspieszenie 0-100 km/h* 10,6 s Prędkość maksymalna** 192 km/h Elastyczność* 60-100 km/h (IV/V bieg) 11,6/15,8 s 80-120 km/h (IV/V bieg) 12,2/17,3 s Zużycie paliwa* min./maks./śr. 6,4/11,3/8,6 l/100 km
Wyposażenie seryjnePrzednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ABS z EBD, klimatyzacja manualna, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka.
CenaKia Cee'd 1.6 Optimum 55 900 zł

Między przednimi kołami testowanego egzemplarza pracuje 1,6-litrowy silnik benzynowy, wyposażony w dwa wałki rozrządu, szesnastozaworową głowicę i układ zmiennych faz rozrządu. Gdy trzeba, na ruchy prawej stopy mobilizuje stado 122 KM i wytwarza 154 Nm maksymalnego momentu. Jednostka Kii charakteryzuje się dobrą reakcją na gaz i ma wystarczająco dużo "pary" w dolnym zakresie obrotów, by sprawnie napędzać auto. Chcąc jeździć dynamicznie, trzeba już zmusić wał korbowy do pracy na najwyższych obrotach. Silnik Cee'da specjalnie się przed tym nie wzbrania, choć wtedy zaczyna mocno hałasować.

Na osiągnięcie 100 km/h Kia potrzebuje nie 10,9 s (tak podaje producent), a 10,6 s, co zmierzyli nasi niemieccy koledzy, gdy na liczniku widniał przebieg 6 500 km. Za to pod względem elastyczności Cee'd 1.6 jest niemal na równi ze swoją słabszą odmianą, wyposażoną w 109-konny silnik 1.4. A to chluby na pewno mu nie przynosi.

Kia wypada bardzo przyzwoicie pod względem zużycia paliwa. Średnio na 100 km przez jej komory spalania przewinęło się do tej pory 8,6 litra benzyny. Najmniejsza zanotowana wartość to 6,4 l/100 km, a najwyższa - 11,3 l/100 km, osiągnięte przez reprezentację Słowacji podczas "gonitwy" na autostradzie. Za to w bardzo zatłoczonym mieście, jakim jest Wrocław, Kia zadowalała się 8,6-9 litrami benzyny na 100 kilometrów - to naprawdę dobry rezultat.

Przez Niemców określana jest mianem LX, a u nas w cennikach występuje jako Optimum. Długodystansowy Cee'd ma bardzo bogate wyposażenie seryjne. Na jego pokładzie znajdują się m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS z EBD, ESP (u nas dopłata 2000 zł), elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem, radio CD z MP3 i wiele innych.


Cee'd przez międzynarodowy zespół jest chwalony za pewne prowadzenie, łatwą do opanowania podsterowność, precyzyjny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem i porządne hamulce. Do tego dorzucamy jeszcze przestronne wnętrze, wygodne fotele i dobrą pozycję za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą oraz duże lusterka. Pojawiły się też narzekania. A to na wysoki poziom hałasu w czasie jazdy autostradą, na układ ESP, wkraczający do akcji późno, ale ostro, czy na srebrne wykończenie konsoli środkowej, odbijające się w przedniej szybie.

Początek testu nie był dla Cee'da szczęśliwy. Przy 5070 km uczestniczył w kolizji, w wyniku której uszkodzeniu uległa lewa część przedniego zderzaka. Usterkę oczywiście usunięto, i od tej pory Kia, odpukać, wiedzie bezpieczny żywot. O jej zmaganiach na drogach Europy będziemy informować na bieżąco!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: MPI

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Podniecenie redaktorka tą tandetą może tłumaczyć że to test sponsorowany,,,.Jeżdże w pracy Kia Ceed 2.0 diesel...moje uwagi:1.podświetlanie deski rozdzielczej,,wściekły pomarańcz bez możliwości przyciemnienia w nocy,,po godz jazdy głowa pęka.2.Rozbujane zawieszenie jak w Fiacie Palio3.Skrzynia 6 biegowa tylko nie wiem po co?4.jak na 140km przyśpieszenie jak w astrze II 100km5.Plastiki przypominające w dotyku marketową piłkę do kosza,,,obrzydliwe6.Nieregulowane zagłówki,siedzenia tak niewygodne że po przejechaniu z Holandii do Polskim można iść prosto do kręgarza.Ogólnie trzeba być niepełnosprawnym intelektualnie aby ten szajs nabyć w cenie Octavi
    ~MOnty, 2009-10-20 15:05:47
  • avatar
    zgłoś
    ja mam proceeda 1.4 juz rok i po przejechaniu 8000 km padła skrzynia biegow scielo tryb na 3 biegu, mechanik stwierdzil ze to przez palenie gumy na 3; następnie po 22000 zaczela przeciekac tylna szyba przez uszczelki zamknieta na amen; teraz po 29000 zaczyna odpadać lakier. dodam ze samochod jest nowy prosto z salonu. tak sie zastanawiam co bedzie dalej.. wiec samochod wart jest uwagi hehhe
    ~berzgi, 2009-07-16 20:21:10
  • avatar
    zgłoś
    Ceed to jeden z samochodów który zdecydowałbym się kupić jako samochód nowy. Oczywiście dla mniej zamożnej rodziny
    Karol_Fazer, 2009-05-31 09:39:25
  • avatar
    zgłoś
    Mam taki sam model, jak testowany. Przez rok przejechałem 12000km i jestem zadowolony, wszystko działa prawidłowo, nie było żadnej usterki.
    ~Witek, 2009-05-31 09:33:31
  • avatar
    zgłoś
    przejechalem kia seed 1.4 juz 67 tys i nie ma zadnej awari nawet zarowka sie nieprzepalila . odpukac hehe
    ~darek, 2009-02-20 19:34:13
  • avatar
    zgłoś
    Przejechałem SW ponad 30 tys. km i na razie OK.
    ~dodo, 2008-10-31 16:05:44
  • avatar
    zgłoś
    Mam kia Proceed 1,6 benz. i jestem b. zadowolony.Auto duże, dobrze wyposazone, ładne, dobry sprzęt audio, dobra cena.Jedyny minus to kompetencja ASO, na szczęscie auto jak na razie bez zadnych awarii.
    ~kafar, 2008-10-14 12:50:56
  • avatar
    zgłoś
    kozak !
    ~prezes, 2008-07-27 19:35:04
  • avatar
    zgłoś
    Kia Cee'd szturmem zdobyła europejski rynek. Wielu zaufało jej „in blanco". Sprawdzamy na 100 000 km testowej trasy, czy mieli rację.
    auto motor i sport, 2008-07-25 13:11:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij