Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Kia Cerato - Zdziwisz się

Nie ma już chyba producenta, który nie obserwowałby z obawą poczynań Kii. Jedno po drugim, Kia prezentuje auta, jakich jeszcze niedawno nikt się nie spodziewał. Kolej na, najważniejsze w Europie, kompakty. W teście Cerato 2.0 CRDi.

Roman Popkiewicz 2008-05-22
Kia Cerato Kompaktowy sedan z nadwoziem o długości niespełna 4,5 m ma duży przedział pasażerski i przepastny bagażnik.

auto motor i sport 11/2004

Stylizacja spokojna, neutralna, stworzona na podobnej zasadzie, na jakiej taśmowo są stylizowane sprzęty gospodarstwa domowego. Nie widać takiego pomysłu i śmiałości, jakimi Kia zaskakiwała w wypadku modeli Sorento i Picanto. Ślady odwagi widać jeszcze po bokach auta, gdzie od wybrzuszonych błotników zaczynają swój bieg wyraźnie zaznaczone przetłoczenia boczne. W części przedniej - coś dziwacznego: jakaś fascynacja wlotami powietrza najróżniejszej maści. Wydaje się, że są one wszędzie, co wygląda tak, jakby brakowało niektórych zaślepek.

Wygląd banalny? Owszem tak. Zachwytu nie budzi, ale Cerato jest tu w niezłym towarzystwie np. Mitsubishi Lancera czy Hondy Civic. A w tej klasie aut klienci raczej nie szukają symboli statusu, co raczej potwierdza wielka popularność przystępnej cenowo Octavii i dosyć mizerna sprzedaż drogich Golfa i Astry.

Ważniejsze jest to, że Cerato nareszcie łamie stary jak świat stereotyp. Oto pierwsze koreańskie auto tej klasy, w którym jakość wykonania, odgłos działania zamków, zatrzaskiwania drzwi, tworzywa oraz ich faktura, sposób załączania biegów, działanie przełączników, sposób wybierania nierówności, odgłosy pracy zawieszenia - słowem wszystko to, co kierowca widzi i słyszy oraz czego dotyka - nie sprawiają już wrażenia taniochy. Wrażenia, że wszystko jest dokładnie takie jak sugeruje cena auta, i że nawet jeśli nic nie trzeszczało, to nie zdziwiłbyś się, gdyby za chwilę zaczęło. Cerato jest całkowicie wolny od tego "syndromu Tico", jest nawet lepszy niż młodszy brat Corvetty - Chevy Lacetti.

Wnętrze Cerato jest przejrzyste, funkcjonalne i bardzo dobrze zmontowane. Typowe udogodnienia znajdują się tam gdzie trzeba. Tworzywa o przyjemnych odcieniach, kontrastowo zestawione. Górna część deski rozdzielczej nie jest już twarda jak kamień, miękkim tworzywem wyłożono drzwi, chociaż tu akurat przypomina ceratę. Ogólna jakość tworzyw, tkanin i wykonania okazuje się zaskakująco wysoka. Nie jest to może jeszcze poziom Golfa, Astry i nowego Focusa, może nawet nie Corolli, ale w konfrontacji z pozostałymi producentami Kia nie musi się z niczego tłumaczyć.

Pod względem wymiarów nadwozia Cerato to typowy 4,5- metrowy sedan, przedstawiciel segmentu C, ze sporym, ponad 2,6-metrowym rozstawem osi. Stosunek wymiarów zewnętrznych do przestronności kabiny pasażerskiej i pojemności bagażnika jest jednak taki, że nie powstydziłby się go żaden europejski ani japoński producent. Kierowca i pasażer mają sporo miejsca i zaskakująco wygodne fotele o niezłym zakresie regulacji (niestety, możliwość regulacji fotela kierowcy na wysokość jest dostępna tylko w droższych wersjach). Z tyłu bez specjalnych wyrzeczeń mogą podróżować trzy osoby, każda trzymana przez trzypunktowy pas (brakuje jedynie środkowego zagłówka). Oparcie kanapy - dzielone i składane, niezależnie od wersji. Na deser niemal 540-litrowy bagażnik, w tej klasie ustępujący tylko absolutnemu rekordziście z nowej Octavii. To wszystko brzmi zbyt pięknie, żeby miało być prawdziwe? Ale tak właśnie jest.

Dosyć współcześnie jest równie ż pod maską, gdzie "klekocze" silnik na ropę, o nowoczesnej konstrukcji, z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail, turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Rozwija on moc 112 KM i maksymalny moment obrotowy 245 Nm, z czego 240 Nm jest dostępne w całym przedziale 1800-2500 obr/min. Jednak jak na dwa litry pojemności i liczby jak wyżej, osiągi Cerato podczas sprintu z miejsca to raczej lekkie nieporozumienie. Wspinaczka do poziomu 100 km/h zajmuje wskazówce prędkościomierza 12 sekund z dobrym hakiem. Silnik CRDi nie lubi wysokich obrotów - i żadna to strata, bo i tak wszystko, co dobre znajduje się przy niskich i średnich. Na plus trzeba natomiast zaliczyć zaskakująco cichą pracę oraz niezłą elastyczność. Przełożenie najwyższego biegu jest dość "długie", co nie pozwala silnikowi w pełni rozwinąć skrzydeł; znacznie lepszym dowodem dynamiki tej jednostki jest elastyczność, jaką osiąga ona na czwartym biegu.

W zakrętach Kia Cerato lubi się poprzechylać na boki, ale też z tym specjalnie nie przesadza. Układ kierowniczy jest z rodzaju obojętnych i jeśli idzie o brak wyczucia przy wyższych prędkościach - może śmiało rywalizować z tymi z Nissana Almery i Fiata Stilo. Nie inspiruje do specjalnych podbojów w zakrętach, za to pozwala spokojnie i stabilnie pozostawiać je jeden za drugim za sobą. Pod względem właściwości jezdnych i komfortu, Cerato to - jak na razie - najlepsze, co w tej klasie pojawiło się w koreańskiej ofercie. I co ważne na naszych drogach - zawieszenie Kii "przyjmuje" koleiny z łagodnością, jakiej nie powstydziłby się większy samochód. Czego więcej chcieć?

Cóż, na pewno nikomu nie zaszkodziłyby bardziej skuteczne hamulce. Droga hamowania rzędu 41 metrów na zimno mieści się jeszcze w granicach akceptowalności, gorzej jednak, że po rozgrzaniu wydłuża się o pół długości auta.

W ofercie Kii, w spisie wyposażenia Cerato CRDi - od góry do dołu widnieje w rubrykach "s" jak standard. Auto jest wyposażone we wszystko, co możliwe - ABS, poduszki z przodu, po bokach i kurtyny, automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę, komputer pokładowy (który nawiasem mówiąc nie bardzo umie liczyć, bo np. zdarzyło mu się pokazać zerowy zasięg kiedy zbiornik był pusty dopiero w 2/3), układ zapobiegający poślizgowi kół i skórzaną kierownicę.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 11/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail, umieszczony poprzecznie z przodu, cztery zawory na cylinder, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnic ę powietrza doładowującego.
Moc kW (KM) 83 (112)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1991
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 245
Przy obrotach (/min) 2000
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,636, II. 2,056, III. 1,296, IV. 0,943, V. 0,698, bieg wsteczny 3,455, przełożenie przekładni głównej 3,526:1.
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-osobowy sedan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu kolumny McPhersona z dolnym wahaczem; z tyłu sprężyny śrubowe i amortyzatory z podwójnym łącznikiem; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1495 mm, z tyłu 1485 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, przełożenie przekładni kierowniczej 15,4:1; 2,8 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu i z tyłu hamulce tarczowe (z przodu wentylowane), korektor siły hamowania, układ ABS. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Opony Kumho 206/60 R16.
Dł/szer/wys [mm] 4480/1735/1470
Rozstaw osi [mm] 2610
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1370
Dopuszczalne obciążenie [kg] 465
Poj. bagażnika [l] 538
CO2 (limit) [g/km] 153
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Wyposażenie seryjne Układ ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, system kontroli trakcji (TCS), immobilizer, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby przód/tył, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, komputer pokładowy, skórzana kierownica, drążek zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego, regulacja wysokości oraz wsparcia lędźwiowego fotela kierowcy, głośniki przód/tył, elektrycznie wysuwana antena, lampy przeciwmgielne.
0-80 km/h (s) 8,6
0-100 km/h (s) 12,5
0-120 km/h (s) 18,7
400 m (km/h)/(s) 18,9
Prędkość maksymalna (km/h) 190
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,6/14,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,4/14,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,2
Maksymalne (l/100 km) 9,1
średnie podczas testu (l/100 km) 7,0
zasięg (km) 785
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41,2
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 43,4
Wyposażenie dodatkowe Lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Kia Cerato 2.0 CRDi

Ocena:
3
(, )
Kolejny model Kii, który zmienia wyobrażenie o marce. Konkurencyjny pod względem przestronności nadwozia, walorów praktycznych i jakości wykonania. Natomiast osiągi i właściwości jezdne to obszary, na których można się jeszcze wykazać.
Komfort
wygodne fotele
przejrzysta obsługa
komfortowe resorowanie
praktycznie nieistniejąca oferta wyposażenia dodatkowego
Nadwozie
dobra jakość wykonania
przestronne wnętrze z przodu
duża ilość miejsca z tyłu
bardzo dobra widoczność
bardzo duży bagażnik
Napęd
cichy i oszczędny silnik
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
przeciętne osiągi
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie
hamulce o przeciętnej skuteczności
Właściwości jezdne
przewidywalne zachowanie
stabilność podczas gwałtownych manewrów
mało precyzyjny układ kierowniczy
silna podsterowność w warunkach ekstremalnych
Eksploatacja
niskie koszty paliwa
bardzo krótkie okresy między przeglądami
Środowisko
spełnia tylko normę Euro 3
brak filtra cząstek stałych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie ma już chyba producenta, który nie obserwowałby z obawą poczynań Kii. Jedno po drugim, Kia prezentuje auta, jakich jeszcze niedawno nikt się nie spodziewał. Kolej na, najważniejsze w Europie, kompakty. W teście Cerato 2.0 CRDi.
    auto motor i sport, 2008-05-22 12:36:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij