Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Kia Sorento - Kia szturmuje

Przybysz z dalekiego kraju. Koreańska marka podbija Europę. Teraz zaatakowała na dwóch frontach - oddziałami ciężkiej jazdy z modelem Sorento i lekką kawalerią zbrojną w Cee'da.

2009-10-05
Kia Sorento Auto wyszczuplało, a jednak mieści się w nim teraz siedem, a nie pięć osób.

Nie czekając na targi frankfurckie, Kia przedstawiła zupełnie nowego SUV-a Sorento i odświeżonego Cee'da. SUV-y to dość ważny segment rynku i wielce prestiżowy. Tu Kia miała dobre wyniki, a poprzednie Sorento znalazło w Europie aż 185 000 nabywców. Ale było "zbyt solidne", zbudowane na ramie, a rynek i snobizm preferują auta nie terenowe, a terenowopodobne.

Nowe Sorento, bez ramy, jest już samonośne. Skutki tego, z zewnątrz niewidocznego, przełomu konstrukcyjnego są ogromne. Auto straciło na wadze aż 215 kg, co wpływa na zużycie paliwa i emisję spalin. Rama "zajmowała miejsce", więc jej brak pozwolił obniżyć środek ciężkości aż o 54 mm (obniżono też zawieszenie o 10 mm), a wysokość całego samochodu o 15 mm. Oszczędności te pozwoliły na wydłużenie całego auta o 9,5 cm. A to przyniosło kolejny pozytywny skutek - Sorento z auta 5-osobowego udało się przepoczwarzyć w 7-osobowe (dwa dodatkowe rozkładane siedzenia w bagażniku).

Konstrukcje samonośne nie są tak pancerne jak ramowe, łatwiej deformują się podczas kolizji, co przy okazji dało aż 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro-NCAP. Sorento stało się mniej terenowe, a bardziej szosowe i miastowe, ale w klasie SUV-ów ma znacznie bardziej groźnie wyglądać, niż groźnie jeździć. Dla wielu mieszczuchów nie musi mieć nawet napędu 4x4 i taką wersję, z napędem tylko na przednie koła też Kia proponuje.

Nowe Sorento jest ładne, a to w tej klasie ważne, i proporcjonalnie umięśnione. Auto ma eleganckie wnętrze - począwszy od 4-ramiennej kierownicy, poprzez estetyczną deskę, czytelne zegary, aż po wygodne fotele. Jest ono rzeczywiście obszerne (większe niż w poprzedniej wersji). Na łatwo rozkładanych fotelach dodatkowych da się podróżować przyzwoicie.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciHyundai Santa Fe, Nissan X-Trail
Silnikturbodiesel, R4, 2.2
Moc/przy obrotach197 KM/3800 obr/min
0-100 km/h9,6 s
Prędkość maksymalna*190 km/h
Zużycie paliwa6,6 l/100 km
Emisja CO2174 g/km
Silnikpojemność 2199 cm3, 421 Nm przy 1800-2500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy 5 (7)-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4685 x 1885 x 1710 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1760 kg, poj. bagażnika 531-1546 l.

A jeździ nowe Sorento (po twardych drogach) całkiem sympatycznie. W zakrętach posłuszne - przecież jest znacznie niższe i przy dużych szybkościach znacznie cichsze. Współczynnik Cx po amputacji ramy udało się obniżyć znacząco z 0,425 na 0,38. Czuje się, że ubyło terenowości a przybyło mieszczaństwa. Dobre osiągi uzyskano zmniejszając... silniki! (Mniejsze pojemności i ciężary, bez ograniczenia osiągów.) Podstawowy diesel to teraz 2.2 CRDi (197 KM) - dotychczas miał 2,5 l; główny benzynowy to 2.4 (174 KM). Auto ma nowe skrzynie biegów z różnymi przełożeniami, ale wszystkie 6-biegowe. Wersja "bez 4x4" jest aż o 60 kg lżejsza, co znacząco wpływa na osiągi. A są one niezłe - w większości wersji 0-100 km/h około 10 s.

W sumie, w atakującej Europę armii z logo Kii na sztandarach, Sorento to ważny oficer liniowy. Szturmu Koreańczyków nie należy lekceważyć.

Tekst: Julian Obrocki

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 147 500 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Przybysz z dalekiego kraju. Koreańska marka podbija Europę. Teraz zaatakowała na dwóch frontach - oddziałami ciężkiej jazdy z modelem Sorento i lekką kawalerią zbrojną w Cee'da.
    auto motor i sport, 2009-10-05 10:05:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij