Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Kia Sorento – zmiana klasy

Zamiast terenówką, stała się SUV-em średniej wielkości. Jednym z wielu poruszających się po naszych drogach. Czy ma szanse sprostać zadomowionej konkurencji?

2010-06-23
Kia, Sorento Stylistyką przodu nawiązuje do Cee’da. Dolne partie auta wykończono tworzywem sztucznym

 

Pierwsze Sorento było sprawną terenówką wykorzystującą technikę Mercedesa ML; zbudowane na ramie, miało skrzynkę rozdzielczą i reduktor. Przy kompaktowych rozmiarach, duży prześwit i krótkie zwisy poprawiały możliwości terenowe auta. Sorento, ładne i niedrogie, szybko i mocno usadowiło się na rynku.

Nowe jest całkiem inną konstrukcją; i choć ma masywne nadwozie o wyglądzie typowej terenówki, to jest ono teraz samonośne, a pod nim nie skrywają się żadne rozwiązania typowe dla off-roaderów - zrezygnowano ze skrzynki rozdzielczej, reduktora i blokad mechanizmów różnicowych. Auto jest całkowicie koreańską konstrukcją, nie mającą żadnych wspólnych rozwiązań z poprzednikiem. Duża szerokość Sorento udanie tuszuje jego wysokość (zwłaszcza z przodu). Harmonię i lekkość linii nadwozia nieco zakłóca ciężki tył z szerokimi słupkami. W nowym modelu nacisk położono na komfort podróżowania i właściwości jezdne. W samochodzie o długości Skody Octavii wygospodarowano obszerne wnętrze o większej o 5 do 10 cm szerokości niż u konkurentów (przód/tył 1565/1565 mm). Miejsca nie brakuje nawet dla 5 osób. Za dopłatą 2500 zł samochód może być wyposażony w dodatkowe dwa miejsca, które po złożeniu tworzą płaską podłogę w bagażniku. Niestety, po ich rozłożeniu jego wielkość zmniejsza się z 528 l do 91 l. Za to pod jego podłogą umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe (obręcz z lekkich stopów!). Testowane Sorento ma rekordową ładowność 665 kg.

Pełna regulacja kierownicy i fotela kierowcy umożliwia zajęcie wygodnej pozycji, fotele zapewniają nie męczącą podróż nawet na długiej trasie, również dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza. Zdobna w chrom, nowocześnie stylizowana tablica przyrządów jest czytelna i ergonomiczna, jedynie umieszczenie przycisku do obsługi komputera pokładowego w trudno dostępnym miejscu przy zegarach jest pomyłką. Tworzywa, które wykorzystano we wnętrzu, są nadal twarde, ale wyższej jakości niż u poprzednika. Auto już w standardzie ma kompletne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, łącznie z systemami wspomagającymi podjazd i zjazd ze wzniesienia. Za dopłatą 6000 zł w pakiecie obejmującym reflektory ksenonowe i kluczyk zbliżeniowy otrzymujemy również kamerę cofania z monitorem umieszczonym w lusterku wstecznym.

 

KIA SORENTO 2.2 CRDI FREEDOM

KIA SORENTO 2.2 CRDI FREEDOM
Cena148 900 zł
KonkurenciCitroën C-Crosser, Audi Q5
Silnikturbodiesel, R4, 2.2
Moc/przy obrotach197 KM/3800 obr/min
0–100 km/h10,0 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa7,4 l/100 km
Emisja CO2194 g/km
Silnikpojemność 2199 cm3, maksymalny moment obrotowy 437 Nm w zakresie1850–2500 obr/min, skrzynia biegów 6A, napęd na 4 koła dołączany.
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, stabilizator; z tyłu oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator. 
Nadwozie5-miejsc., 5-drzw. SUV, dł. x szer. x wys. 4685 x 1885 x 1755 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa wł. 1845 kg, poj. bagażnika 91/1570 l, poj. zbiornika paliwa 70 l.

Mocy dostarcza nowy, skonstruowany przez Koreańczyków 197-konny turbodiesel o pojemności 2,2 litra. Łatwo sobie radzi z samochodem lżejszym o 250 kg od poprzednika. Wysoki maksymalny moment obrotowy i korzystny jego przebieg pozwalają sprawnie przyspieszać już od 1500 obrotów silnika, choć zastosowana przekładnia automatyczna mogłaby być nieco szybsza. Dobór przełożeń i sposób działania nie budzą zastrzeżeń, plus za długie przełożenie "szóstki" korzystnie wpływające na zużycie paliwa, które może być w trasie niższe od 9 l/100 km (miasto 10,5-11 l/100 km). Minusem nowego Sorento jest zmniejszona do 2000 kg (w wersji z automatem) dopuszczalna masa holowanej przyczepy (w modelu pierwszej generacji sięgała 3500 kg!).

Zachowanie Sorento na drodze jest poprawne, ale wysunięty do przodu silnik oraz wysoko umieszczony środek ciężkości przy szybkim pokonywaniu zakrętów - w momencie, gdy napęd jest przekazywany tylko na przednią oś - powodują lekką podsterowność (łatwo opanowywaną przez seryjny ESP). Zawieszenie sprawnie niweluje nierówności w trasie, nieco gorzej te większe spotykane na miejskich uliczkach. System napędu 4x4, ze sprzęgłem wielopłytkowym automatycznie dołączającym napęd tylnej osi w chwili uślizgu przednich kół (z lekkim opóźnieniem), zamiast stałego z centralnym mechanizmem różnicowym, ogranicza możliwości auta w terenie, tak jak i 184-mm. prześwit oraz przeciętne kąty natarcia, zejścia i rampowy. W trudniejszej sytuacji pomoże włączana przyciskiem "Lock" blokada międzyosiowego sprzęgła, zapewniająca napęd 4x4 do 40 km/h.

Nowe Sorento oferuje komfort, dynamikę, oszczędność i przestrzeń. Zachęca też 7-letnią gwarancją (z ograniczeniem do 150 000 km).

Tekst: Bogdan Czajkowski,
Zdjęcia: Jacek Hanusz
amis 6/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 147 500 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zamiast terenówką, stała się SUV-em średniej wielkości. Jednym z wielu poruszających się po naszych drogach. Czy ma szanse sprostać zadomowionej konkurencji?
    auto motor i sport, 2010-06-23 09:53:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij