Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Kia Soul: Nie sądź po pozorach

Kia Soul numer 2 zachowała odważny styl poprzednika, ale wszystko potrafi robić lepiej. Teraz to po prostu dojrzały model, a nie tylko designerski wynalazek. W teście sprawdzamy, co warta jest wersja XL z popularnym benzynowym silnikiem 1.6 GDI. 

Michał Hutyra 2014-07-18

Nieważne czy na nową Kię Soul patrzysz pierwszy czy piąty raz – trudno dostrzec wyraźne różnice między nią, a modelem pierwszej generacji. Dałbyś głowę, że samochód poddano tylko liftingowi. Wszystko przez to, że zachował proporcje poprzednika, a z boku wygląda identycznie jak on. Kia postąpiła z Soulem dokładnie tak samo, jak Volkswagen od lat robi z Golfem.

W przeciwieństwie do kontrowersyjnego stylistycznie Nissana Juke’a, w którym funkcję podporządkowano formie, tu forma i funkcja wzajemnie się uzupełniają. Pudełkowaty kształt nadwozia z dość pionową przednią szybą sprawia, że kabina jest bardziej przestronna niż sugeruje to długość czy szerokość nadwozia. Samochód urósł w każdym kierunku, z wyjątkiem wysokości. Ta nieznacznie się zmniejszyła i naszym zdaniem wyszło to Soulowi na dobre. Najwięcej miejsca przybyło na nogi, co szczególnie powinno ucieszyć osoby podróżujące na tylnej kanapie. Nie brakuje go także nad głową ani na wysokości ramion. (m.in. dzięki zastosowaniu wyjątkowo cienkiej tapicerki na drzwiach). Zresztą pod względem przestronności kabiny Kia Soul przewyższa większość aut kompaktowych. Standardowy jak na tę klasę samochodów jest tylko bagażnik – ma pojemność 354 l.

Klasyka w oparach ekstrawagancji Po zajęciu miejsca za kierownicą, jako pierwsza rzuca się w oczy dobra jakość tworzyw zastosowanych do wykończenia kabiny. Plastiki są miękkie i ładnie spasowane. Każda półeczka i schowek mają gumową wyściółkę. Nie trzeba się więc martwić o to, że drobne przedmioty przewożone luzem będą hałasować. Ta jakość to nowy znak rozpoznawczy Kii. Aż trudno uwierzyć, że koreańska marka w krótkim czasie zrobiła aż tak wyraźne postępy. We wnętrzu auta nie brakuje oryginalnych detali. Świetnie wyglądają boczne wloty powietrza na desce rozdzielczej, w które wkomponowano głośniki. Kierownica to także małe dzieło artystyczne. Szczególnie dobre wrażenie robi, gdy jest obszyta skórą i wykończona kontrastującą z nią beżową nicią (od wersji L). Tapicerkę foteli wykończono takim samym odcieniem nitki, a sam materiał przypomina dżins. Auto ma naprawdę gustowne wykończenie i co ważne nie przeszkodziło ono w zachowaniu funkcjonalności.

Dźwignię zmiany biegów umieszczono wysoko jak w vanie. Sama wpada w rękę. Panel klimatyzacji (standard) i wyświetlacz radioodbiornika znajdują się wysoko na konsoli środkowej. Są dobrze widoczne z miejsca kierowcy, łatwo dostępne i wygodne w obsłudze. Podstawowymi funkcjami radia, komputera czy telefonu można sterować bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Zresztą komputer pokładowy i wielofunkcyjna kierownica są tu wyposażeniem podstawowym.

Soul mocno podciągnął się pod względem komfortu jazdy. To wygodne i przestronne auto.

Pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, choć same fotele mają zbyt krótkie siedziska. Siedzi się dość wysoko, ale, co ważne, do kabiny nie trzeba się wspinać. Widoczność do przodu oraz na boki jest dobra. Gorzej, jeśli musimy popatrzeć do przodu po skosie – szeroki słupek i duże lusterko boczne za słaniają zbyt wiele. Manewrowanie na parkingu dodatkowo utrudniają wyjątkowo szerokie tylne słupki dachowe – potrafi się za nimi skryć auto wielkości Octavii! Na parkingu bardzo przydają się więc kamera cofania oraz czujniki parkowania, które bez dopłat są oferowane w najlepiej wyposażonej wersji XL. Do wersji M oraz L czujniki parkowania można dokupić za 1000 zł i warto to zrobić.

Zwyczajna na drodze
Na pochwałę zasługuje zmieniony układ jezdny Soula. Zawieszenie stało się bardziej przyjazne użytkownikowi. Zestrojono je bardziej miękko i większość nierówności, z jakimi musi się mierzyć pokonuje bezszelestnie, nie informując podróżnych o ich istnieniu. Gorzej, kiedy trafimy w pojedynczą dziurę w jezdni albo na próg zwalniający gdzieś na osiedlowej uliczce. Auto wtedy niemal podskakuje, a kierowca może odnieść wrażenie, że koła na moment odrywają się od nawierzchni. Efekt ten potęgują potężne 18-calowe obręcze, w które obowiązkowo wyposażane są wszystkie wersje XL.

Mimo wysokiego nadwozia, Soul prowadzi się pewnie i zachowuje dużą stabilność, nawet w ciasnych zakrętach. Wysokość auta sprawia, że kierowca podświadomie zwalnia przed zakrętami, z obawy o zbyt duże wychylenie nadwozia. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ jest ono porównywalne z wychyleniem w innych, niższych samochodach. Ponadto nad bezpieczeństwem czuwa nieźle skalibrowany układ ESP.

Układ kierowniczy Soula wyposażono w system progresywnego wspomagania KiaFlexSteer, z trzema trybami pracy. Urządzenie to jest stosowane w niemal każdym modelu Kii czy Hyundaia. Pozwala zwiększyć lub zmniejszyć siłę wspomagania kierownicy, ale nawet w trybie sportowym – najlepszym – daleko mu do ideału. W Kii Soul niespecjalnie to przeszkadza, ponieważ nie jest to samochód o sportowych aspiracjach. Niezbyt bezpośredni układ kierowniczy pasuje zresztą do charakteru silnika.

Pod maską bez emocji
Benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zmiennymi fazami rozrządu i 16-zaworową głowicą wydaje się (przynajmniej z opisu) nowoczesna. W codziennym życiu najbardziej brakuje jej temperamentu. Czas rozpędzania do 100 km/h nie jest jeszcze zły (11 s). Gorzej ma się sprawa z elastycznością. Tutaj we znaki daje się wyraźny brak siły napędowej. Nic dziwnego, skoro maksymalna wartość momentu obrotowego (161 Nm) pojawia się dopiero przy 4850 obr/min. Zazwyczaj zmiana biegu na wyższy następuje przy dużo niższych obrotach.

Aby utrzymać względny poziom dynamiki, trzeba często sięgać do dźwigni zmiany biegów i zmuszać silnik do pracy na wysokich obrotach. Na szczęście sama skrzynia pracuje precyzyjnie, a biegi przełącza się wyjątkowo lekko. Silnik nabiera ochoty do pracy dopiero po przekroczeniu 4000 obr/min. Do takiej charakterystyki pracy jednostki napędowej Kii trzeba się po prosu przyzwyczaić. Kierowca musi zatem zdecydować czy chce jeździć oszczędnie (wtedy 100 km można pokonać zużywając 6,5 l/100 km), czy dynamicznie (przy prędkościach autostradowych Soul wciąga 11,4 l/100 km). Różnica w spalaniu wynosi więc nawet 5 l/100 km! W mieście 132-konny silnik pozwala sobie na 9,5 l/100 km, a średnio w teście zużył 8,6 l/100 km. Biorąc pod uwagę niską masę własną samochodu (1212 kg), można by oczekiwać lepszego wyniku.

Kia sama twierdzi, że Soul to model raczej dla ludzi młodych, którzy szukają aut innych niż wszystkie. Samochód ma wygląd vana, ale z pakietem SUV (5700 zł) może zmienić się w rasowego crossovera. Kolejne 3 tys. zł kosztuje dwubarwne nadwozie, do auta montuje się też spore, nawet 18-calowe koła – to wszystko przyciąga. Kia ową oryginalność okrasza niezbyt wygórowaną ceną (od 59 900 zł) i długą, 7-letnią gwarancją. Czego chcieć więcej?


Naszym zdaniem

Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”
Poprzedni model szokował wyglądem. Dziś wielu producentów stara się naśladować Soula, który przypomina małą terenówkę. W rzeczywistości to zwykły pozorant. Kia Soul ma zwyczajne kompaktowe wnętrze, o niezwyczajnej przestronności. Ma także swój styl i to jest największy atut tego modelu. Poza tym jest przyzwoicie wykończona i ma dość atrakcyjną cenę.

 

Dane techniczne

Data publikacji 07/2014
Silnik benzynowy, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 97 kW (132 KM)
Przy obrotach (/min) 6300/min
Pojemność skokowa [cm3] 1591
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 161 Nm
Przy obrotach (/min) 4850/min
Maksymalne obroty (obr/min) 6750/min
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,769/2,045/1,370/1,036/0,893/0,774:1
Bieg wsteczny 3,70:1
Przełożenie przekł. głównej 4,563:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, poprzeczne wahacze trójkątne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2,8 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 300 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 262 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon Nexen Nblue HD, 235/45 R18
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Powierzchnia czołowa [m2] 2,31
Dł/szer/wys [mm] 4140/1800/1593
Rozstaw osi [mm] 2570
Poj. zbiornika paliwa [l] 54 l
Masa własna [kg] 1212 kg
Rozkład masy przód/tył [%] 1560/1573 mm
Dopuszczalne obciążenie [kg] 608 kg
Poj. bagażnika [l] 354/1367 l
Przeglądy – serwis [km] co 15 tys. km lub raz w roku
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 9,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 6,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 7,3
CO2 (limit) [g/km] 170
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 803 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,74/0,60 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 927/1496 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 7
Gwarancja lakier (lata) 5
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 77 900 zł
Wyposażenie wersji testowanej Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ABS, ESP, czujnik ciśnienia w ogumieniu, radioodtwarzacz MP3, kamera cofania, system bluetooth, elektr. sterowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, elektr. ster. szyby boczne z przodu i z tyłu, klimatyzacja aut., komputer pokładowy, wielofunkcyjna skórzana kierownica, podgrzewane koło kierownicy, podgrzewane przednie fotele, system bezkluczykowego dostępu do auta, automat. ściemniające się lusterko, aluminiowe obręcze kół (18 cali)
0-30 km/h (s) 1,8
0-50 km/h (s) 3,4
0-70km/h (s) 5,8
0-100 km/h (s) 10,5
0-120 km/h (s) 14,6
0-140 km/h (s) 21,2
0-160 km/h (s) 31,2
Prędkość maksymalna (km/h) 185
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 11,4
średnie podczas testu (l/100 km) 8,6
zasięg (km) 627
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 67
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 136
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 154
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,1 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 36,7 m

PODSUMOWANIE

Kia Kia Soul 1.6 GDI

Ocena:
3.5
(, )
Kia mocno popracowała przy Soulu. Auto zyskało na jakości, na przestronności oraz na komforcie jazdy. Na pochwałę zasługują też bogate wyposażenie podstawowe oraz długa gwarancja. Dodatkowe wyposażenie jest nieco za skromne, jednak Soul najwięcej traci za paliwożerną i dychawiczną jednostkę napędową. Gdyby nie silnik, Kia zgarnęłaby 4 gwiazdki.
Nadwozie
dobra widoczność z wnętrza w przód i na boki, intuicyjna obsługa, dobrej jakości materiały wykończeniowe
przeciętnej wielkości bagażnik, fatalna widoczność do tyłu, brak możliwości aranżacji wnętrza
Napęd
dobre właściwości trakcyjne, precyzyjnie działający mechanizm zmiany biegów
mało elastyczny silnik
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce, wysoka stabilność, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego
brak nowoczesnych systemów wspomagających jazdę
Komfort
przestronne wnętrze , dobre wyciszenie kabiny
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze, mała podsterowność
słabe tłumienie poprzecznych nierówności, niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
7-letnia gwarancja, atrakcyjna cena zakupu, bogate wyposażenie podstawowe
bardzo częste przeglądy, wysokie zużycie paliwa

Michał Hutyra

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kia Soul numer 2 zachowała odważny styl poprzednika, ale wszystko potrafi robić lepiej. Teraz to po prostu dojrzały model, a nie tylko designerski wynalazek. W teście sprawdzamy, co warta jest wersja XL z popularnym benzynowym silnikiem 1.6 GDI.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-18 11:06:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij