Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.9

Kia Soul – młodzi na start

Ostatni krzyk mody. Na razie jest jedyna w swoim rodzaju, ale już za chwilę taka nie będzie. Przyciąga spojrzenia kierowców SUV-ów, ale dobrze czuje się tylko na równej drodze. W teście Kia Soul z dieslem pod maską.

Maciej Ziemek 2009-05-11
Kia Soul Czas pokaże czy styl rodem z SUV-ów, ale w rozmiarach małego auta, zapanuje na ulicach.

Wyraź siebie i wyróżnij się

11 kolorów nadwozia, 3 wersje kolorystyczne wnętrza i 3 wzory naklejek na auto, dostępnych w kilku kolorach, w cenie od 100 zł do 450 zł - takich możliwości indywidualizacji wyglądu samochodu jeszcze w Kii nie było. Ze 150 Souli, które już trafi ły do Polski, aż 100 - na życzenie klientów - zostało oklejonych.  

Bardziej niż w klasycznych małych samochodach na przykład wielkości Fiesty, stabilne zachowanie Soula w czasie jazdy uzyskuje się kosztem komfortu resorowania. Mały crossover Kii nie lubi ani małych, ani dużych poprzecznych nierówności, ukrywając przed pasażerami jedynie delikatne pofałdowania jezdni. Kontakt koła z dziurą natychmiast jest sygnalizowany we wnętrzu Soula. Sygnalizowany nie tylko wstrząsem nadwozia, ale również odgłosem pracy zawieszenia.

Potężne, 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami w rozmiarze 225/45, dodają testowanemu modelowi szyku, ale drastycznie potęgują rozmiar wstrząsów w kabinie. Komfortowo testowy Soul czuł się jedynie na nawierzchni gładkiej jak stół. Do poruszania się po naszych drogach znacznie lepiej jest przystosowany Soul w wersji podstawowej, oznaczonej jako M, który jeździ na kołach 15-calowych obutych w opony o rozmiarze 195/65.

Plastiki we wnętrzu, mimo że twarde jak kamień, znoszą silne drgania nadwozia całkiem nieźle. Poszczególne elementy deski rozdzielczej są dobrze spasowane. Gdyby chociaż górna część tablicy rozdzielczej została wykonana z tworzywa nieco lepszego gatunku, we wnętrzu Kii byłoby przytulniej. Elementy w kolorze beżowym lub czerwonym ożywiają wnętrze, ale nic ponadto. Wrażenia przeciętnej jakości nie poprawiają.

Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i superskuteczne hamulce potęgują za to nowoczesny i dynamiczny wizerunek Soula. Sześć poduszek powietrznych i systemy od ABS-u, przez TCS i BAS, aż po ESP to w wypadku crossovera Kii "jazda obowiązkowa" już od podstawowej wersji wyposażenia. Pod względem skuteczności hamulców Soul też podnosi poprzeczkę wśród małych aut. Na zimno i nieobciążony ze 100 km/h zatrzymuje się już po 38,2 m. Dociążenie auta ładunkiem o masie 441 kilogramów - aż do dopuszczalnej masy całkowitej, wynoszącej 1780 kg - wydłuża drogę hamowania o zaledwie 40 centymetrów. 38,6 m wystarcza Soulowi na zatrzymanie z prędkości 100 km/h nawet wtedy, gdy hamulce mają już za sobą 10 wymagających prób. Dotychczas, tak skutecznych hamulców nie miał żaden z małych popularnych samochodów.

Określenie "mały samochód" nie najlepiej jednak pasuje do Soula, którym cztery dorosłe osoby podróżują swobodniej niż większym Cee'dem. Mimo mniejszego o 10 cm rozstawu osi, crossover Kii oferuje więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy niż kompakt i sporo miejsca nad głową tak z przodu, jak i z tyłu. Wszystko za sprawą wyższego usytuowania przednich foteli i bardziej siedzącej niż leżącej pozycji za kierownicą. Zyskują na tym zarówno kierowca, który patrzy na drogę z lepszej perspektywy niż w zwykłych hatchbackach, jak i pasażerowie tylnej kanapy. Usytuowanie jej wyżej nad podłogą niż w zwyczajnych samochodach wymusza dość wyprostowaną pozycję siedzącą. Przy bardziej "krzesłowej" niż "kanapowej" pozycji, nogi od kolan w dół są raczej spuszczone pionowo niż wyciągnięte. Odstęp między fotelami a kanapą w Soulu wystarcza, żeby nawet dorosłe osoby nie narzekały na brak miejsca na nogi.

Szkoda że ze znajomymi wygodnie Soulem można wybrać się jedynie do kina albo, co najwyżej, za miasto na weekend. Przeszkodą do dalszych podróży z kompletem pasażerów jest bagażnik o pojemności jedynie 222 litrów, liczonej razem z głębokim schowkiem pod podłogą. Tu Soul nie tylko nie dorównuje małym autom, ale jest daleko za nimi. O wykorzystaniu Kii Soul jako samochodu rodzinnego nie ma co marzyć. Zatem młodzi na start. Tylko młodzi.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Paweł Łapot

Dane techniczne

Data publikacji 4/2009
Silnik R4/poprzecznie z przodu; rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 94 (128)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1582
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 260
Przy obrotach (/min) 1900 do 2750
Maksymalne obroty (obr/min) 5000
Rodzaj paliwa olej napędowy
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,64/1,96/1,19/0,84/0,66
Bieg wsteczny 3,58
Przełożenie przekł. głównej 3,94:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2 3/4 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe
Układy wspomagające ABS, EBD, ESP, TCS, BAS
Rozmiar kół i opon 7 J x 18, 225/45 R 18 V Hankook Optimo K415
Koło zapasowe dojazdowe
Dł/szer/wys [mm] 4105/1785/1610
Rozstaw osi [mm] 2550
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1565/1575
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,1
Poj. zbiornika paliwa [l] 48
Masa własna [kg] 1339
Rozkład masy przód/tył [%] 62/38
Dopuszczalne obciążenie [kg] 441
Poj. bagażnika [l] 222/1258
Przeglądy – serwis [km] co 15 tys. km
CO2 (limit) [g/km] 137
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 863
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,57/0,43
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 718/1070
Gwarancja podzespoły (lata) 5 lat bez limitu kilometrów
Gwarancja lakier (lata) 5
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 10
Cena modelu testowanego (zł) 61 750
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtynowe, układy ABS, EBD, ESP, TCS i BAS, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regul. i podgrzewane oraz skladane lusterka, zdalnie sterowany centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem USB i AUX, 18-calowe obręcze kół.
0-50 km/h (s) 3,5
0-80 km/h (s) 7,6
0-100 km/h (s) 11,3
0-130 km/h (s) 20,8
0-160 km/h (s) 46,5
400 m (km/h)/(s) 17,8 (122 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 182
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,7/15,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,8/15,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,8
Maksymalne (l/100 km) 9,3
średnie podczas testu (l/100 km) 7,7
zasięg (km) 623
50 km/h | IV bieg 62
50 km/h | V bieg 62
100 km/h | III bieg 70
100 km/h | IV bieg 70
100 km/h | V bieg 69
130 km/h | IV bieg 73
130 km/h | V bieg 73
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38
Wyposażenie dodatkowe Alarm - 1000 zł; Lakier metalizowany - 1700 zł; Czujniki parkowania z tyłu - 1000 zł; Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne z wyświetlaczem kamery cofania - 2000 zł; Relingi dachowe w kolorze srebrnym - 1000 zł.

PODSUMOWANIE

Kia Soul 1.6 CRDi XL

Ocena:
3
(, )
Brawa dla Kii, że odważyła się na takie auto jak Soul, który jeszcze przez chwilę nie będzie miał konkurencji. Samochód wyróżnia się wyglądem, ma przestronne wnętrze i jest bardzo stabilny podczas jazdy. Słaby komfort to w dużej mierze wina wielkich kół, które można wymienić. Niestety, bagażnika i plastików nie można.
Nadwozie
dobra widoczność z wnętrza
wnętrza intuicyjna obsługa
twarde plastiki
bardzo mały bagażnik
przeciętna możliwość aranżacji wnętrza
Komfort
sporo miejsca z przodu i z tyłu – dla 4 osób
głośna praca zawieszenia
Napęd
dobre osiągi
toporny odgłos pracy diesla
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie podczas jazdy
dobra poręczność
słabe tłumienie nierówności
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
świetne hamulce
Eksploatacja
5 lat gwarancji
Środowisko
nieco za wysokie zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Rzeczywiście wady jakie dostrzegłem po obcowaniu z tym samochodem są takie jak opisujecie.Bagażnik nie dość, że malutki to jeszcze po złożeniu siedzeń powstaje taki schodek, że wyklucza to przewożenie jakichkolwiek delikatnych towarów.@vonsippen - nie za bardzo rozumiem Twojego posta.Możesz to jakoś rozwinąć - szczególnie tego geja i mechanizm różnicowy jak się ma do wyboru KIA ?
    Kaeres, 2009-10-22 12:49:53
  • avatar
    zgłoś
    bede niepoprawny, ale gdybym byl mlodym geyem i nie mial pojecia o tym co to mechanizm roznicowy albo jak wymienic olej, kupilbym kie soul i jezdzil nia z podniesiona glowa,na dzien dzisiejszy troche bym sie wstydzil
    vonsippen, 2009-06-08 23:32:29
  • avatar
    zgłoś
    Topornie to pracują względem nowych crdi niemieckie turbodiesle. Co do plastików nie jest tragicznie. Nie wiem ,ale nie przeszkadzają mi w autach twardsze plastiki jeśli nie są tandetne i są dobrze spasowane. Dla tego auta za cenę i wyposażenie i nowatorski wygląd należy się solidna czwórka. Trochę obiektywizmu panie redaktorze.
    ~Eustachy, 2009-05-11 18:16:42
  • avatar
    zgłoś
    Ostatni krzyk mody. Na razie jest jedyna w swoim rodzaju, ale już za chwilę taka nie będzie. Przyciąga spojrzenia kierowców SUV-ów, ale dobrze czuje się tylko na równej drodze. W teście Kia Soul z dieslem pod maską.
    auto motor i sport, 2009-05-11 12:01:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij