Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Kia Sportage, Peugeot 308 SW, Golf Sportsvan: Na trzy sposoby

Zbliżone ceny wersji podstawowych, podobne cechy, identyczne przeznaczenie, ale różne rodzaje nadwozi – czyli Kia Sportage, Peugeot 308 SW i VW Golf Sportsvan w porównaniu.  

Roman Popkiewicz 2014-08-20

Słowem wstępu krótko: Kia – ze swoim crossoverem trafia w rynkową dziesiątkę, Peugeot – mocno wierzy w kombi, VW zaś – uważa, że Golf o podniesionym suficie to jest to.

Kia Sportage – bestseller
Na śniadanie crossover, czyli w dzisiejszych czasach typ samochodu już chyba bardziej oczywisty od tych klasycznych. Częstotliwość, z jaką Kia Sportage gości na naszych stronach jest chyba proporcjonalna to tego jak wielkim jest bestsellerem. Tak samo jak w wypadku każdego auta o wyrazistej stylizacji, o SUV-ie/crossoverze Kii można powiedzieć dużo, od „odważnej, nietuzinkowej, pełnej ciekawych detali” po „przerysowaną, miejscami choinkową” – zależnie od własnego gustu. Ale jeśli jakimś wyznacznikiem ma być popularność auta, to fakt jest taki, że wygląd Kii jest jednym z jej największych atutów.

Jak każdy crossover tej klasy, pod każdym względem praktycznym Sportage jest tak naprawdę kompaktem, tyle że wyżej zawieszonym. Przestronność kabiny jest jak z kompaktu, podobnie możliwości ładunkowe, jak z kompaktu są wyposażenie i ogólny poziom komfortu. Plus wyższa pozycja kierowcy – jeden z największych atutów crossoverów – dająca większe poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, że „widzę więcej”. Jednak o sile Kii decyduje w głównej mierze cena. W ofercie jest pięć wersji silnikowych (dwie benzynowe i trzy turbodiesle) o mocach od 135 do 184 KM, do tego cztery poziomy wyposażenia, a topowe odmiany mają napęd na cztery koła.

Jeśli ktoś zna wady VW Sportsvana, prosimy o kontakt.

Świat Sportage’a zaczyna się od benzynowego silnika 1.6 i ceny 70 tys. zł, a za te pieniądze nie ma drugiego modelu tego rodzaju. Jeśli dołożyć kilka drobiazgów, to za 75-80 tysięcy zł można mieć egzemplarz, który, owszem, nie będzie grzeszył pokładami dynamiki, ale będzie wyposażony porównywalnie do znacznie droższych modeli i swoją rolę spełni w każdych warunkach. Oferta rozciąga się aż po turbodiesla 2.0 CRDi z napędem 4WD i automatyczną przekładnią – jak egzemplarz na zdjęciach – w tym wypadku zbliżamy się już jednak do poziomu 130 tys. zł.

Być może największą słabością crossovera Kii jest jego przeciętność na drodze. Stabilna i przewidywalna, Sportage jest jednak ociężała we wszystkim co robi. Skręt, hamowanie, zmiana kierunku jazdy – Kia sprawia wrażenie, jakby każdą rzecz robiła jak dopiero co wyrwana z głębokiej drzemki. Przy spokojnej jeździe komfort jest dobry (tylko tyle: dobry), przy dynamicznej zaś chwilami kontakt kół z nawierzchnią jest gorszy niż powinien być. Jednak jako pakiet cech – rodzaj samochodu, wielkość, cena oraz słynna długa gwarancja Kii – Sportage jest trudna do pobicia.

Golf Sportsvan – sportpudełko
Sportkombi, Sportcoupé, Sportwagon – kiedy już się wydawało, że maniera nazywania aut, które sportu nawet przez mgłę nie widziały, jako „sportcośtam”, odeszła w niepamięć, Volkswagen wytacza swojego Golfa Sportsvana.

Skonstruowany na tej słynnej płycie podłogowej, na której za chwilę będzie się opierał cały świat od Polo aż po Passata, z ekipą Skód, Seatów i mniejszych modeli Audi do towarzystwa, Golf Sportcośtam to najnowszy dodatek do oferty Volkswagena. W istocie jest to po prostu Golf plus 12,5 cm wysokości nadwozia i 5 cm rozstawu osi. I kiedy idzie o nasączenie nadwozia cechami praktycznymi, robi to dużą różnicę. A Sportsvan to samochód bardzo prosty – i w tym leży jego siła. Spośród aut o podobnej wielkości być może nawet Skoda Octavia kombi nie jest tak dopracowana jak on, kiedy idzie o funkcjonalność.


Naszym zdaniem

Roman Popkiewicz - redaktor „auto motor i sport”
Naszym cichym faworytem był Peugeot – przez przekorę, że auta z klasycznym nadwoziem wciąż mogą oprzeć się modzie na crossovery. I mogą – na co dzień 308 SW jest lepszy niż Kia Sportage. Zaskoczył nas natomiast Sportsvan, będący de facto następcą Golfa Plus. Tamten model nie wypalił, ten za to jest znacznie bardziej przekonujący.

 

Przestronność kabiny jest jak z auta o rozmiar większego, ilość miejsca z tyłu prawie jak w przedziale kolejowym, a udogodnienia są dopracowane wręcz bezwzględnie. Wszystko, od zajmowania miejsca, przez widoczność, obsługę, montaż fotelika dziecięcego itd. jest tak łatwe, jak to tylko przy aktualnym stanie nauki możliwe. Kanapa przesuwa się o kilkanaście centymetrów, a na deser jest 500-litrowy bagażnik, którego pojemność po złożeniu oparcia kanapy powiększa się trzykrotnie.

Dalej, oddając Volkswagenowi co cesarskie – nie trzeba wcześniej mieć do czynienia z żadnym modelem Volkswagena, by wszystko obsłużyć intuicyjnie. Jakość wykonania jest znakomita – tak samo jak w wypadku aktualnego modelu Golfa najlepsza w klasie. Gdyby Sportsvan był piłkarzem, byłby tak solidny, że grałby w niemieckiej reprezentacji. Van Volkswagena dokłada do tego bardzo dobre właściwości jezdne.

Owszem, unifikacja konstrukcji z innymi modelami sprawia, że pomijając nieco wyżej umieszczone fotele, wrażenia z jazdy trudno odróżnić od tych z Golfa/Octavii/Leona, co nie zmienia faktu, że kombinacja komfortu i przyczepności jest świetna.

Sportsvan okazuje się tak samo poręczny w przeciskaniu się po mieście jak w pokonywaniu długich tras. Lista silników obejmuje znane jednostki Volkswagena, od 1.2 TSI (85 KM) po najnowszą, 150-konną odmianę turbodiesla 2.0 TDI. Cennik rusza z poziomu 68 tys. zł, chociaż taka wersja jak prezentowana 2.0 TDI z przekładnią DSG i najwyższym poziomem wyposażenia Highline kosztuje – teraz szeptem – 109 tys. zł.

Peugeot 308 SW – nowy klasyk
W wielu klasach tradycyjne typy nadwozi są w mniejszym lub większym odwrocie – i w ostatnich latach dotyczyło to również kombi. Jednak Peugeot pokazuje, że kombi może mieć się dobrze. Niech sobie SUV-y i crossovery będą symbolami „aktywnego trybu życia” (cokolwiek to znaczy), ale co klasyka to klasyka. Fundamentalnie, Peugeot 308 SW jest tak samo prosty jak opisywany wyżej Volkswagen. Klasyczne kombi, z bardzo proporcjonalnym nadwoziem uformowanym według aktualnego przepisu stylizacyjnego Peugeota, w tym towarzystwie wygląda wręcz świeżo. Duży rozstaw osi, krótki przedni zwis i dość długi jak na kompakt przód definiują wygląd 308 SW.

Zaletą Peugeota jest też oryginalne wnętrze, z bardzo małą, owalną kierownicą, zegarami umieszczonymi tak, że patrzy się na nie ponad kierownicą oraz z deską rozdzielczą zredukowaną do wylotów nawiewu oraz dużego wielofunkcyjnego ekranu. Całość wygląda minimalistycznie, nowocześnie i „inaczej”, a przekonuje nie dlatego, że jest inna, lecz dlatego, że jest inna i jednocześnie działa. A byłoby jeszcze lepiej, gdyby dotykowy ekran reagował szybciej, bo chwilami opóźnienia są irytujące, jakby za wszystkim stał zbyt wolny procesor.

Pod względem ilości miejsca w kabinie Peugeot punktuje solidnie – z przodu jest wygodnie (plus świetna widoczność), z tyłu ilość miejsca na nogi i wokół głowy zapewnia niezły komfort. Owszem, w porównaniu z autami w rodzaju Sportage’a i Sportsvana, które mają wyżej umieszczone siedzenia, takie rzeczy jak przypinanie fotelika dziecięcego są niby mniej wygodne, jednak nie na tyle mniej, by miało to decydujące znaczenie. Natomiast pod względem przestrzeni bagażowej 308 SW jest lepszy nawet niż Sportsvan – bagażnik Peugeota pomieści standardowo prawie aż 560 l, co po złożeniu oparcia kanapy można zamienić na mały garaż wielkości ponad 1,6 metra sześciennego i z płaską podłogą.

Zestaw silników Peugeota to najlepszy znak czasów – po benzynowej stronie jest tylko trzycylindrowa jednostka 1.2 PureTech, co w języku Peugeota znaczy turbo (w wersjach 110 i 130 KM); do kompletu jest para turbodiesli 1.6 HDi (92 lub 115 KM) oraz 2.0 HDi (150 KM). Tradycyjne trzy poziomy wyposażenia zaczynają się ceną 70 tys. zł.

Silnik 1.2 turbo to nowość u Peugeota – w odmianie 130-konnej maksymalny moment obrotowy wynosi 230 Nm i jest rozwijany od 1750 obr/min, co zapewnia porządną dynamikę. Rozpędzaniu towarzyszy charakterystyczne burczenie trzycylindrowca, a jedyny zarzut może ewentualnie być taki, że chwilami odczuwalne są małe wibracje. Układ jezdny jest jednym z najbardziej kompetentnych wśród kompaktów, z nastawieniem na komfort. Natomiast dość „szybki” układ kierowniczy poprawia zwinność auta.

Końcówka – subiektywnie
Na punkty Volkswagen wygrałby to porównanie, dlatego przez wrodzoną przekorę chcielibyśmy, by ktoś mu w ten 500-litrowy bagażnik z piękną płaską podłogą) strzelił gola – trochę na zasadzie bij faworyta. Kia ma niestety małe szanse, żeby to zrobić, głównie z powodu upływu czasu – kabina Sportage’a jest mniejsza niż sugerują to wymiary nadwozia, a właściwości jezdne, jak na poziom jaki dziś prezentują crossovery, okazują się zbyt ociężałe. Co nie zmienia faktu, że pod względem kombinacji ceny do tego, co sobą prezentuje Sportage jest znakomity.

Kombi Peugeota ma się świetnie i nawet jeśli pod paroma względami praktycznymi ustępuje Golfowi, to wygląda zgrabnie, na nasze oko lepiej niż pudełkowaty Sportsvan. Jednak wystarczy z każdym z tych aut spędzić dzień, by okazało się, że ze zwykłego, codziennego punktu widzenia Volkswagen nie ma wad, w każdym razie nie ma ich w tym towarzystwie. Jeśli ktoś zna jakieś jego słabe praktyczne strony, prosimy o kontakt.

Dane techniczne

  Sportage 1.6 GDI S 308 SW 1.2 PureTech (110 KM) Access Golf Sportsvan 1.2 TSI (85 KM) Trendline
Poj. skokowa cm31591 cm31199 cm31197 cm3
Układ napędowy
Moc maksymalna135 KM110 KM85 KM
Przy obrotach (/min)6300/min5500/min4300–5300/min
Maksymalny moment obrotowy (Nm)165 Nm205 Nm160 Nm
Przy obrotach (/min)4850/min1500/min1400–3500/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4440/1855/16354585/1804/14614338/1807/1578
Rozstaw osi (mm)2640 mm27302685
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)58 l53 l50 l
Wymiary i masy
Masa własna (kg)1380kg1330 kg1320 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)525 kg495 kg520 kg
Poj. bagażnika (l)465/1353 l556/1606 l500–590/1520 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km8,2 l/100 km6,1 l/100 km6,1 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km6,0 l/100 km4,0 l/100 km4,2 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km6,8 l/100 km4,7 l/100 km4,9 l/100 km
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km158 g/km109 g/km114 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 6Euro 6
Osiągi
0-100 km/h (s)11,1 s11,6 s13,2
Prędkość maksymalna (km/h)178 km/h188177
Ceny i wyposażenie
Poduszki boczne/kurtynytak / taktak / taktak / tak
ABS/ESPtaktak / taktak / tak
Tempomat- złtak- zł
Radioodtwarzacz CD/MP3tak (z USB/AUX)tak (z AUX)tak (z AUX)
Klimatyzacjatak (manualna)tak (manualna)tak (manualna)
Lakier metalizowany2000 zł zł2000 zł zł1840 zł zł
Komputer pokładowytaktak180 zł zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak (przód/tył)tak / 600 zł (przód/tył)tak (przód/tył)
Elektrycznie sterowane lusterkatak (podgrzewane)tak (podgrzewane)tak (podgrzewane)
Obręcze z lekkich stopówtak (16’’)- zł- zł
Centralny zamektaktaktak
Czujnik parkowania z przodu i z tyłu1000 zł (tył) zł2000 zł (tył) zł1030 zł (przód/tył) zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)69 900 zł zł69 700 zł zł67 690 zł zł
Uzasadnienie
UzasadnienieNajwiększe zalety – komfort oraz stylizacja, która świetnie się broni pomimo upływu czasu. Największa wada – bardzo przeciętne właściwości jezdne i tylko dobry komfort. Natomiast pod względem ceny, wyposażenia oraz gwarancji pozostali dwaj mogą za Sportage’em nosić tornister.Pokazuje, że kombi wciąż może być atrakcyjne – i za to brawa dla Peugeota. 308 SW jest bardzo dobrze zaprojektowany, superpraktyczny i świetnie wykonany, do tego ma atut w postaci bardzo oryginalnego wnętrza. Największa wada to obsługa dotykowego ekranu.Świetnie dopracowany i praktyczny prawie bardziej niż Skoda. Do tego wysoka jakość i bardzo dobry komfort oraz właściwości jezdne. Jednak z bardziej konkurencyjnym silnikiem poprzeczka cenowa od razu idzie przynajmniej o 5 tys. zł wyżej.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Trzy bardzo różne auta w bardzo podobnych cenach. Sprawdzamy wady i zalety Kii Sportage, Peugeota 308 SW i VW Golfa Sportsvan.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-08-20 14:50:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij