Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Kia Sportage – lepszy kompakt

SUV w 100% cywilny. Nowa Kia Sportage ma się podobać nie za to, co potrafi od święta, ale za to, jaka jest na co dzień - przestronna, komfortowa i bezproblemowa w obsłudze. Napęd 4x4 można teraz traktować jako wartość dodaną.

Maciej Ziemek 2010-12-13
Kia, Sportage Takiego SUV-a, bardziej niż inni przedstawiciele tego gatunku, mogą obawiać się zwyczajne kompakty – z Astrą i Golfem włącznie.

Kia idzie na całość. Za chwilę cała gama modeli będzie nie tylko odnowiona, ale wręcz nowa. Począwszy od wyglądu, przez konstrukcję, na nowych modelach skończywszy. We współczesnej motoryzacji tak daleko idące rewitalizacje można policzyć na palcach jednej ręki. Na pytanie o kryzys, szef Kii Motors w Europie odpowiada, że "kryzys będziemy mieli jak osiągniemy moce przerobowe fabryk, a popyt na nasze modele wciąż będzie rósł".

W porównaniu z poprzednim modelem, który wciąż jest oferowany, nowy Sportage urósł na długość o 9 cm, a na szerokość o 5,5 cm. Rozstaw osi zwiększono tylko o 1 cm. Wysokość zmalała przy tym o 5 cm, dzięki czemu samochód - wcześniej wyglądający tak, jakby miał się przewrócić przy mocniejszym podmuchu bocznego wiatru - teraz pewnie stąpa po ziemi. Nowe i wymiary, i styl Sportage'a w porównaniu z poprzednikiem przekładają się na pogorszenie zdolności auta do pokonywania przeszkód w terenie. Prześwit skurczył się ze 195 mm do 172 mm, kąt natarcia zmalał z 28,8° do 22,7°, kąt rampowy z 18,8° do 17,7°, a kąt zejścia z 28,9° do 28,2°. Sądząc po wielkim zainteresowaniu nową Kią Sportage, niewielu nabywców koreańskiego SUV-a się tym przejmuje.

Układ przeniesienia napędu Sportage'a, kiedyś z mechanicznie dołączanym napędem tylnej osi i z przekładnią redukcyjną, też mocno ucywilizowano. Napęd 4WD jest oferowany (za dopłatą 8000 zł) wyłącznie w połączeniu z dwulitrowymi silnikami - benzynowym o mocy 163 KM i dieslem o mocy 136 KM. Podczas jazdy utwardzonymi drogami siła napędowa trafia do kół przedniej osi. Gdy elektronika zarejestruje poślizg jednego z kół, elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe automatycznie dołącza napęd tylnej osi. Na życzenie kierowcy napęd może być stale przekazywany na cztery koła, z zablokowanym podziałem siły napędowej między osie w proporcji 50:50. W tym celu trzeba jedynie wcisnąć przycisk przy dźwigni zmiany trybów pracy automatycznej skrzyni biegów. Stały napęd na cztery koła utrzymuje się jedynie do 30 km/h, co w warunkach niskiej przyczepności kół do podłoża (śnieg, lód, błoto, piasek itp.) w zupełności wystarcza do wydostania się z grząskich tarapatów czy do sprawnego ruszenia z miejsca. Powyżej 30 km/h układ przeniesienia napędu stopniowo przełącza się w tryb automatyczny i przy 40 km/h Kia Sportage znowu staje się autem przednionapędowym z automatycznie dołączanym napędem tylnej osi. Do okazjonalnego gimnastykowania Sportage'a w warunkach trudniejszych niż na drogach asfaltowych taka forma stałego napędu 4x4 całkowicie wystarcza.

Przy porównywalnych wymiarach Kia Sportage za podobne pieniądze oferuje bardziej przestronne wnętrze niż kompakty i 561-litrowy bagażnik. To o 200 litrów więcej niż w większości hatchbacków. Dostęp do wnętrza z przodu i z tyłu jest bardzo komfortowy. W przeciwieństwie do kompaktów dach SUV-a nie opada gwałtownie za środkowym słupkiem, a otwór tylnych drzwi jest na górze bardzo szeroki, co znacznie ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Sporo miejsca z tyłu na kolana, na wysokości ramion i nad głową sprawia, że do podróżowania w cztery nawet dorosłe osoby SUV Kii nadaje się równie dobrze, co znacznie większe limuzyny.

Jakość materiałów i wykonania są dobre, miejsce pracy kierowcy zorganizowano tak, że można wsiąść i jechać bez żadnych ceregieli. Byłoby super, gdyby komputer pokładowy dało się obsługiwać bez odrywania ręki od kierownicy. Mimo że na prędkościomierz nałożono sporych rozmiarów okrągły wyświetlacz, wskazówka nie ma formy szczątkowej, jak w niektórych autach. Zegary są zgrabne i czytelne w mgnieniu oka.

Kolumny McPhersona i wahacze poprzeczne z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu dbają o to, aby komfort resorowania w Kii Sportage dorównywał temu, jaki zapewniają dobre kompakty. Elastyczne elementy zawieszenia są na tyle sztywne, że nadwozie Sportage'a tylko nieznacznie wychyla się na zakrętach i jednocześnie na tyle miękkie, aby spore 18-calowe koła z oponami o rozmiarze 235/55 nie przenosiły wszystkich nierówności jezdni na nadwozie. Łagodne pofałdowania nawierzchni Sportage pokonuje prawie niezauważalnie dla pasażerów, bez zbędnego kołysania nadwoziem. O dziurach informuje zdecydowanie, ale krótko, pojedynczym wstrząśnięciem. Nawet w czasie jazdy gorszymi drogami praca zawieszenia nie zakłóca spokoju w kabinie, która jest dobrze izolowana od świata zewnętrznego. Jedynie po uruchomieniu wysokoprężnego silnika do kabiny przedziera się odgłos jego pracy. Ale tylko odgłos. Wibracje zostają w komorze silnika. Powyżej 50 km/h brzmienie jednostki napędowej jest ledwie słyszalne i bardziej przypomina odgłos pracy silnika benzynowego. Głośniejsze dźwięki spod maski dochodzą tylko wtedy, gdy jednostkę napędową pogania się ostro do roboty.

Testowana wersja, wyposażona w 136-konnego diesla współpracującego z 6-stopniowym automatem (dopłata 5000 zł), sprint od 0 do 100 km/h wykonuje w 11,8 s. Nieźle jak samochód, ważący ok. 1,7 tony. Mimo sporej masy własnej i przekładni automatycznej, testowany Sportage ani przez chwilę nie wydaje się ociężały. Automat zmienia biegi płynnie i szybko. Gdy potrzebna jest natychmiastowa redukcja, wystarczy sięgnąć do dźwigni zmiany biegów, przesunąć ją w lewo i przełożenia już można zmieniać ręcznie. Szkoda, że w kierunkach sprzecznych z logiką.

Duża masa własna i automat nie odbijają się piętnem na zużyciu paliwa. Potężny moment obrotowy - wynoszący 373 Nm i dostępny od 2000 obr/min - z łatwością ciągnie Sportage'a do przodu przy niskich obrotach. Podczas zwykłej jazdy inteligentna automatyczna skrzynia biegów dba o to, aby silnik pracował w najbardziej ekonomicznym zakresie prędkości obrotowych. Na trasie bez problemu można osiągnąć zużycie oleju napędowego na poziomie 7 l/100 km. Na autostradzie, przy stałej prędkości 130 km/h, dwulitrowy diesel wciąga już 10 l/100 km. Tyle samo oleju napędowego na 100 km potrzebuje w jeździe miejskiej. Pod warunkiem, że nie polega ona wyłącznie na staniu w korkach. Wówczas, zużycie oleju napędowego wzrasta do około 12 l/100 km.

Chociaż więcej niż o bezpieczeństwie modeli Kii słyszy się o 7-letniej gwarancji, Sportage jest kolejnym dowodem na to, że sztukę robienia aut bezpiecznych Kia opanowała w równym stopniu, co sztukę produkcji aut bezawaryjnych. Bardzo sprawny układ hamulcowy pozwala ciężkiego Sportage'a zatrzymać ze 100 km/h przy zimnych hamulcach i bez obciążenia już na 37,2 m. Po maksymalnym obciążeniu auta droga hamowania wydłuża się jedynie o 60 cm. Po rozgrzaniu elementów układu hamulcowego niemal do czerwoności na skutek 9 hamowań z maksymalną siłą, za 10. razem testowy Sportage zatrzymuje się po 39,2 m. O 2 m dalej niż przy zimnych hamulcach, ale wciąż przed 40 m, czyli na równi z najlepszymi kompaktami, lżejszymi od Sportage'a. W "pakiecie" ze skutecznymi hamulcami, już od najtańszej wersji Sportage (66 900 zł), otrzymuje się pełen zestaw wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa - 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji tortu jazdy i kontroli trakcji, układ wspomagania nagłego hamowania oraz ruszania na wzniesieniu i zjazdu ze wzniesienia, a nawet system podpowiedzi ruchu kierownicy w krytycznych sytuacjach. Takiego SUV-a, bardziej niż inni przedstawiciele tego gatunku, mogą obawiać się zwyczajne kompakty - z Astrą i Golfem włącznie.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 12/2010

Dane techniczne

Data publikacji 12/2010
Silnik R4; z wtryskiem common-rail, wyposażony w turbosprężarkę i intercooler; poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 100 (136)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 373
Przy obrotach (/min) 2000-2500
Maksymalne obroty (obr/min) 4500
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 6-stopniowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,16/2,58/1,77/ 1,37/1,00/0,78:1
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe
Układy wspomagające ABS, EBD, ESC, TCS, BAS, HAC, DBC
Rozmiar kół i opon 7 J x 18, 235/55
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4440/1855/1645
Rozstaw osi [mm] 2640
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1614/1615
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1712
Dopuszczalne obciążenie [kg] 428
Poj. bagażnika [l] 564/1353
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,86/0,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1080/1544
Gwarancja podzespoły (lata) 7 lat lub 150 tys. km lub 3 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 5 lat lub 150 tys. km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat bez limitu km
Cena modelu testowanego (zł) 109 900
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, układy ABS, EBD, ESC, TCS, BAS, HAC, DBC i VSM, refl ektory ksenonowe ze spryskiwaczami, przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, czujniki parkowania z tyłu, el. sterowane szyby we wszystkich drzwiach, el. regulowane, podgrzewane i składane lusterka, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, kierownica ze sterowaniem sprzętem audio, zestawem głośnomówiącym i tempomatem, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, relingi dachowe.
0-30 km/h (s) 1,5
0-50 km/h (s) 3,5
0-100 km/h (s) 11,8
0-130 km/h (s) 21,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,7
Maksymalne (l/100 km) 10,9
średnie podczas testu (l/100 km) 8,5
zasięg (km) 647
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 99
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 129
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,2

PODSUMOWANIE

Kia Sportage 2.0 CDRi 4WD AUT.

Ocena:
4
(, )
Nie ma wyraźnych słabych punktów. Może się podobać z wyglądu, za przestronność wnętrza, potężny bagażnik, wykonanie, bogate wyposażenie i bardzo długą gwarancję. Jeździ lepiej niż niejeden kompakt. Daje poczucie podróżowania większym autem niż zwyczajny hatchback.
Nadwozie
bardzo przestronne wnętrze
ogromny bagażnik
dobra jakość wykonania i ergonomia
słaba widoczność na boki i do tyłu
Napęd
dynamiczny silnik
Komfort
wygodne fotele
dobry ogólny komfort podróżowania
trochę za toporne resorowanie poprzecznych nierówności
Właściwości jezdne
dobre własciwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
atrakcyjne ceny wyposażenia dodatkowego
długa gwarancja
nieco za mały zbiornik paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A o mnie mówiono, że to ja nabijam posty.
    ~Samuraj, 2011-08-02 00:20:46
  • avatar
    zgłoś
    kolejny bardzo odkrywczy wpis do starego tematu
    esper, 2011-08-01 23:11:25
  • avatar
    zgłoś
    noo nowy sportejDż dobry zawodnik ehehe
    84styleFury, 2011-08-01 23:06:26
  • avatar
    zgłoś
    W tym segmencie cenowym całkiem ok. Z napędem 4WD logiczne rozwiązanie. Takie auta rzadko kiedy zjeżdżają z asfaltu.Do podobnych wniosków sporo miesięcy temu doszedł również VW z dużo większym i droższym Touaregiem. Co prawda posiada standardowo napęd na cztery koła z samoblokującą przekładnią i EDS, ale centralny mechanizm różnicowy z blokadą i elektronicznie regulowaną blokadą wielotarczową, a także przekładnią redukcyjną dostaje się w pakiecie. Standardowe rozwiązanie w zupełności wystarcza na codzienną jazdę i jest po prostu taniej.
    ~kris, 2011-02-17 21:46:01
  • avatar
    zgłoś
    Więc w jakim celu czytasz artykuły i tu piszesz?
    ~Samuraj, 2011-01-27 22:48:18
  • avatar
    zgłoś
    Niezła laurka. Chociaż sam jestem właścicielem KII i jestem z niej zadowolony, to ten artykuł aż spływa wazeliną. Autor musiał nieźle w łapę dostać. Zresztą czego się spodziewać po AMiS w którym liczyć nie potrafią. Nie spodziewam się po tym czasopiśmie rzetelnego, obiektywnego, po prostu porządnego artykułu.
    ~Resident, 2011-01-27 16:29:35
  • avatar
    zgłoś
    To jest wersja wyposażenia XL? Miałem okazję spotkać się bliżej z tym autem i właśnie z taką jednostką. Auto świetne pod względem designu, a we wnętrzu bardzo ciekawie zaprojektowana deska. Jechałem wersją z automatem i skrzynia pracowała bez szarpnięć, a jednostka po "depnięciu" żwawo reagowała. Podobał mi się patent umieszczenia obrazu z kamery cofania w lusterku wewnętrznym. Ogólnie wrażenia pozytywne.
    ~Samuraj002, 2010-12-13 19:08:34
  • avatar
    zgłoś
    SUV w 100% cywilny. Nowa Kia Sportage ma się podobać nie za to, co potrafi od święta, ale za to, jaka jest na co dzień - przestronna, komfortowa i bezproblemowa w obsłudze. Napęd 4x4 można teraz traktować jako wartość dodaną.
    auto motor i sport, 2010-12-13 10:34:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij