Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Kia Venga, Renault Clio, Skoda Fabia – gorący towar

Więcej za mniej. Dzięki takim samochodom jak Renault Clio czy Skoda Fabia sprzedaż nowych aut w Polsce nie jest dramatycznie niska, ale jedynie niska. Na ratunek wynikom sprzedaży do salonów wjeżdża Kia Venga - sprzymierzeniec czy konkurent Clio i Fabii?

2010-04-20
Kia, Venga, Renault, Clio, Skoda, Fabia Starym  wyjadaczom, jak Clio i Fabia, przybył rywal, który z rynkowego tortu chce uszczknąć kawałek dla siebie.

Cena czyni cuda. Jeśli tak jest, Venga przegra rywalizację o klienta z Clio i Fabią już na starcie. Jej cennik zaczyna się dopiero od 39 900 zł. Nieźle, ale w wypadku Clio najtańszy model kosztuje 35 900 zł. Najtańszą Fabię Skoda wycenia na 33 500 zł. To nic, że pod maską najtańszych odmian Clio i Fabii pracują silniki o mocy, odpowiednio, 65 KM i 60 KM - dobre do sprawnego poruszania co najwyżej kosiarki. Mocniejsza o połowę, podstawowa, 90-konna jednostka napędowa najtańszej Vengi rakiety z niej czyni, ale pozwala żwawo poruszać się nie tylko po mieście, ale także na trasie. Gdy porówna się ceny wersji o zbliżonych mocach silników i podobnych osiągach, okaże się, że Clio i Fabia cenią się wyżej niż Venga. Jeżeli uwzględni się jeszcze wyposażenie samochodów - będące na mniej więcej podobnym poziomie - różnica w cenie między najdroższym (znowu Venga) a najtańszym (Clio) autem w teście wynosi 2450 złotych, czyli zaledwie 5% ceny. Pod względem kosztu zakupu Venga konkuruje więc z Clio i Fabią jak równy z równym.

 

Podobnie jest z wymiarami. Venga zawsze jest o włos z przodu przed rywalami, ale nigdy ich nie deklasuje. W końcu, chce reprezentować tę samą klasę co Clio i Fabia, mimo że jednobryłową sylwetką puszcza oko do najmniejszych vanów, skonstruowanych na bazie aut segmentu B, czyli małych. Mimo sporej wysokości nadwozia - wynoszącej aż 1,6 m - na tle konkurentów Venga prezentuje się proporcjonalnie i zgrabnie, w czym zasługa dużej szerokości nadwozia i ogromnego rozstawu osi, którymi maluch Kii dorównuje nawet samochodom klasy niższej średniej.

Ze względu na wysokość nadwozia najlepszy dostęp do wnętrza oferuje Venga. Nie tylko dlatego, że niewiele trzeba się schylać podczas zajmowania miejsca, ale z racji foteli, które znajdują się o około 10 cm wyżej nad podłogą niż w Clio i w Fabii. Dzięki temu wygodnie zajmuje się miejsce zarówno na przednich fotelach, jak i z tyłu na kanapie. Do przodu wsiada się bez zapadania w fotelu, a z tyłu jest sporo miejsca na wsunięcie pod nie stóp i dużo wolnej przestrzeni na kolana oraz nad głową. Znakomitym ułatwieniem przy zajmowaniu miejsca na tylnej kanapie przez więcej niż jedną osobę jest idealnie płaska podłoga Vengi. Gdy wygodny dostęp do auta jest tylko z jednej strony, na przykład w garażu czy na parkingu między innymi samochodami, wówczas bez żadnej gimnastyki pasażer może przesunąć się po kanapie i zwolnić miejsce dla drugiej osoby. Podróżowanie na tylnej kanapie przy pełnym obłożeniu miejsc też jest znacznie bardziej komfortowe w Vendze niż w Clio i w Fabii, w których środkowe tunele - nawet jeśli tylko umiarkowanie wysokie - znacznie ograniczają miejsce na nogi dla pasażera ze środkowego miejsca.

Dostęp do auta to jedno, natomiast wygodna pozycja do prowadzenia samochodu - drugie. W tej dziedzinie na tle konkurentów zdecydowanie wyróżnia się Fabia. Za kierownicą małej Skody siedzi się dość nisko, czyli z bardziej wyprostowanymi w kolanach nogami. Na dłuższą metę takie rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze niż podróżowanie z nogami mocno przykurczonymi w kolanach. Duży zakres wzdłużnej regulacji foteli sprawia, że miejsca dla nóg nie brakuje nawet kierowcom o wysokim wzroście. Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy pozwala kierownicę oddalić nie tylko od kolan, ale także od deski rozdzielczej. Takie udogodnienie należy do wyposażenia seryjnego Fabii w każdej wersji. W Vendze jest podobnie. Clio jako najstarsze w tym gronie oferuje jedynie regulację kolumny kierownicy na wysokość.

O rozmiarach nadwozia Vengi najlepiej świadczy fakt, że oprócz najprzestronniejszej kabiny dysponuje ona zdecydowanie najpojemniejszym bagażnikiem, liczącym aż 422 l, czyli o ponad 1/3 więcej niż przedział bagażowy w Clio i w Fabii. Ponieważ z vanów Venga zapożyczyła nie tylko sylwetkę, ale również rozwiązania zwiększające możliwość aranżacji wnętrza (z niezależnie przesuwanymi częściami kanapy włącznie), po zredukowaniu miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu przedział bagażowy powiększa się do astronomicznych, jak na mały samochód, 552 l. Wówczas, Clio i Fabia ze swoimi, odpowiednio, 288 l i 300 l wypadają na tle Vengi bardzo skromnie. W ocenie punktowej rozmiary nadwozia małej Kii i zagospodarowanie wnętrza przekładają się na 5 maksymalnych ocen w 5 pierwszych kategoriach - absolutny ewenement w historii testów "auto motor i sport." W kategorii "nadwozie" Venga odnosi zdecydowane zwycięstwo nad Clio i Fabią.

Chociaż w kategorii "bezpieczeństwo" żaden z testowanych samochodów nie wykazuje poważnych braków, zdecydowanego lidera też w niej nie widać. Clio i Fabia seryjnie są wyposażone w 4 poduszki po wietrzne i system wspomagania nagłego hamowania, a kurtyny i ESP oferowane są za dopłatą. W Renault trzeba za nie zapłacić w sumie 2200 zł, natomiast w Skodzie aż 4000 zł (lub 3000 zł, ale w pakiecie z systemem kontroli ciśnienia powietrza w oponach). Venga w standardzie jest wyposażona jedynie w czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz w system wspomagania nagłego hamowania, ale za jedynie 1000 zł można do niej dokupić pakiet, w skład którego wchodzą poduszki powietrzne boczne i kurtynowe, system stabilizacji toru jazdy, kontrola trakcji, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczna blokada drzwi podczas jazdy. Na finiszu tej kategorii najlepsza okazuje się Fabia, która zaledwie 2 punktami wygrywa z Vengą. Gdyby nie słabsza w porównaniu z konkurentami ergonomia i nieco mniej skuteczne hamulce w wypadku Clio, Kia i Skoda musiałyby w tej kategorii uznać wyższość Renault.

 

Za to w kolejnych dwóch kategoriach, już bez gdybania, Clio pokazuje, że nawet tak nowe auta jak Venga powinny się do niego zwracać "proszę pana" jeśli chodzi o komfort jazdy i stosunek ceny do osiągów. Tak zgrabnie nierówności jak mały Renault nie wybiera ani Kia, ani Skoda. Z tłumieniem nie tylko łagodnych pofałdowań, ale i sporych dziur zawieszenie Clio radzi sobie najlepiej, niezależnie od obciążenia samochodu. Oprócz skuteczności w pochłanianiu drogowych niedoskonałości, zawieszenie Renault charakteryzuje się najmniej dokuczliwymi odgłosami pracy.

Wyraźnie mniej w dziedzinie komfortu resorowania oferuje Kia Venga. Jej dość sztywno zestrojone zawieszenie informuje pasażerów o niemal każdej nierówności. Nadwozie, którego kołysanie i przechyły starano się ograniczyć do minimum dzielnie znosi kolejne ciosy. Jakość montażu Vengi jest bez zarzutu. Plastiki we wnętrzu, mimo że twarde, nie wydają nieprzyjemnych odgłosów w czasie jazdy po drogach o złej nawierzchni. Podobny spokój panuje we wnętrzu Clio. Lepsze wyciszenie kabiny Renault sprawia jednak, że do uszu pasażerów dociera mniej dokuczliwych dźwięków. Zwłaszcza przy najczęściej wykorzystywanym zakresie prędkości, do 100 km/h, w kabinie Clio panuje mniejszy hałas niż we wnętrzu Fabii i Vengi.

 

Pod względem osiągów mały Renault z małym silnikiem pod maską wygrywa konkurencje dynamiczne z Kią i Skodą, które dysponują jednostkami napędowymi o większej pojemności. Dzięki doładowaniu, z pojemności jedynie 1149 cm3 silnik Clio uzyskuje największą moc, dysponuje nieco większym momentem obrotowym niż jednostki napędowe Fabii i Vengi oraz - co najważniejsze w codziennej jeździe - osiąga go najwcześniej. W Clio maksymalną siłę napędową kierowca ma do dyspozycji przy 3000 obr/min, w Fabii przy 3800 obr/min, a w Vendze dopiero przy 4000 obr/min. Do maksymalnego momentu obrotowego silnik Renault zbliża się natychmiast po ruszeniu z miejsca, przy 2000 obr/min. Siła napędowa słabnie dopiero po przekroczeniu przez silnik 4000 obr/min. W codziennej eksploatacji nic więcej nie potrzeba. Zmiana biegu na wyższy przy 3500 obr/min oznacza, że po zmianie prędkość obrotowa silnika wynosi około 2000-2500 obr/min i małe Renault gotowe jest do sprawnego przyspieszania.

Od startu Clio przyspiesza bardzo sprawnie i prędkość 100 km/h osiąga po upływie 11,3 s, czyli o nieco ponad sekundę szybciej niż Fabia i o 1,5 s prędzej niż Venga. Wraz ze wzrostem prędkości Kia i Skoda coraz bardziej "puchną" i przy 140 km/h Clio jest z przodu już o ponad 3 sekundy. Pod względem elastyczności Clio przegrywa tylko raz i o jedynie 0,5 s, podczas próby rozpędzania z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu. Na wyższych przełożeniach szczególnie kiepsko rozpędza się Fabia.

Za sprawą jednostki napędowej o małej pojemności teoretyczne zapotrzebowanie Clio na paliwo jest najniższe, co powoduje, że także emisja dwutlenku węgla jest najniższa. W praktyce silnik Renault konsumuje niemal identyczne ilości paliwa, co 1,4-litrowe jednostki napędowe Kii i Skody (ach, ten downsizing!), ale zapewnia lepsze osiągi. Dzięki większemu o 10 l zbiornikowi paliwa zasięg Clio jest o ponad 100 km większy niż Fabii i wynosi przyzwoite 705 km.

Małe auta to gorący towar w salonach samochodowych. Starym wyjadaczom, jak Clio i Fabia, przybył rywal, który z rynkowego tortu chce uszczknąć kawałek dla siebie. Raczej nie kosztem komfortowego Clio z mocnym silnikiem czy wszystkomogącej Fabii, lecz modeli o porównywalnie dużym wnętrzu, ale droższych i nie tak wszechstronnych jak Kia Venga.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Venga 1.4 16V M Clio 1.2 16V TCE Alizé Fabia 1.4 16V Style
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.4benz., R4, 1.2, turbobenz., R4, 1.4
Moc kW (KM)90 KM100 KM86 KM
Przy obrotach (/min)600055005000
Poj. skokowa cm3139611491390
Maksymalny moment obrotowy (Nm)137145132
Przy obrotach (/min)400030003800
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4068/1765/16004032/1719/14973992/1642/1498
Rozstaw osi (mm)261525752462
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,4/10,410,9/10,910,6/10,5
Poj. zbiornika paliwa (l)485545
Masa własna (kg)117511001120
Dopuszczalne obciążenie (kg)532488455
Poj. bagażnika (l)422-552/1486288/1028300/1163
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1388/13671375/13351375/1375
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9801000/9101020/975
Rozmiar opon205/55 R16 Continental Premium Contact195/50 R16 Continental Sport Contact 2205/45 R16 Michelin Pilot Exalto
CO2 (limit) g/km147137154
OsiągiVenga 1.4 16V MClio 1.2 16V TCE AlizéFabia 1.4 16V Style
0-80 km/h (s)8,47,38,2
0-100 km/h (s)12,811,312,4
0-120 km/h (s)18,416,118,7
0-130 km/h (s)21,719,922,7
0-140 km/h (s)27,624,227,9
Prędkość maksymalna (km/h)168184174
Elastyczność Venga 1.4 16V MClio 1.2 16V TCE AlizéFabia 1.4 16V Style
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,3/18,511,8/17,413,6/22,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)-/20,7-/19,3-/25,3
Zużycie paliwaVenga 1.4 16V MClio 1.2 16V TCE AlizéFabia 1.4 16V Style
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,57,48,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,54,85,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,25,86,5
średnie podczas testu (l/100 km)8,07,87,7
zasięg (km)600705584
Droga hamowania (m)Venga 1.4 16V MClio 1.2 16V TCE AlizéFabia 1.4 16V Style
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)394039
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)394139
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)404039
Ceny i wyposażenieVenga 1.4 16V MClio 1.2 16V TCE AlizéFabia 1.4 16V Style
Cena modelu testowanego (zł)45 400 zł42 950 zł43 400 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtyny1000 zł - w pakiecie poduszki powietrzne boczne i kurtynowe, system stabilizacji toru jazdy ESP, kontrola trakcji, system wspomagania ruszania na wzniesieniu, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczna blokada drzwi podczas jazdy złtak/ 1000 złtak/ 1500 zł, w pakiecie Bezpieczeństwo ESP, kurtyny powietrzne i czujniki ciśnienia w oponach kosztują 3000 zł
ABS/ESPtak/ 1000 złtak/ 1200 złtak/ 2500 zł, w pakiecie Bezpieczeństwo ESP, kurtyny powietrzne i czujniki ciśnienia w oponach kosztują 3000 zł
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak1200 zł
Klimatyzacjataktak2100 zł
Lakier metalizowany1700 zł1650 zł1500 zł
Czujnik parkowania1000 złbrak600 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Venga 1.4 16V M 350 Odmienia wizerunek małych aut. Wygrywa bardzo przestronnym wnętrzem, ale dobry poziom trzyma we wszystkich kategoriach. Gdyby nie nadwozie, zamieniłaby sią na miejsca z Clio.
Clio 1.2 16V TCE Alizé 344 Bardzo dobry jak na małe auto komfort jazdy i dynamika turbodoładowanego silnika sprawiają, że Clio jeździ się najprzyjemniej, ale w dalszą podróż – jedynie w dwie osoby
Fabia 1.4 16V Style 346 Dwie wygrane i trzy drugie miejsca w tak wyrównanej stawce zapewniają tylko i aż drugie miejsce. Auto bez wyraźnych słabych punktów, o bezpiecznych właściwościach jezdnych i dobrym komforcie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 490 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    a wiecie gdzie uciekła ta fura ?? właśnie staram się to ustalić, jak mi się uda wygram iPoda, znalazłem wskazówki na stronie www.facebook.pl/sejczento. , muszę ją odnaleźć !!
    ~Gość, 2010-03-19 01:52:33
  • avatar
    zgłoś
    'tyrtyrek' napisał(-a):to jest nic, jak ludzie poznają to auto , to każdy będzie chciał je mieć o ja wale, dobry tuning nei jest zly jak to mawiaja . poszana dla autorow
    ~Gość, 2010-03-18 16:28:26
  • avatar
    zgłoś
    pokazywaliśmy tę furkę w offtopicu.
    esper, 2010-03-18 09:20:36
  • avatar
    zgłoś
    to jest nic, jak ludzie poznają to auto , to każdy będzie chciał je mieć
    ~tyrtyrek, 2010-03-17 22:22:44
  • avatar
    zgłoś
    Więcej za mniej. Dzięki takim samochodom jak Renault Clio czy Skoda Fabia sprzedaż nowych aut w Polsce nie jest dramatycznie niska, ale jedynie niska. Na ratunek wynikom sprzedaży do salonów wjeżdża Kia Venga - sprzymierzeniec czy konkurent Clio i Fabii?
    auto motor i sport, 2010-03-17 12:33:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij