Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Kia pro_cee'd GT: Postrach Golfa

Czy koreański samochód może być lepszy niż niemiecki? Kia pro_cee’d ma ambicje, by pokonać legendarny model Volkswagena – Golfa GTI.  

Michał Hutyra 2014-05-13
Kia Pro Cee'd GT 3-drzwiowa wersja GT jest o 2 tys. zł tańsza od 5-drzwiowej.

Czy koreański samochód może być lepszy niż niemiecki? Kia pro_cee’d ma ambicje, by pokonać legendarny model Volkswagena – Golfa GTI.  

Kia, która miała już w ofercie trzydrzwiowego cee’da, ale z silnikiem wolnossącym o mocy tylko 143 KM, tym razem wyposaża ten model w naprawdę mocną jednostkę napędową – 204-konną turbo. Pro_cee’da poddano kuracji sterydowej i powstała usportowiona odmiana, oznaczona jako GT.

Auto toczy się na 18-calowych kołach, które dzięki krótszym sprężynom głębiej chowają się w nadkolach. Wersja GT ma masywniejsze zderzaki; w przedni wkomponowano 4-punktowe diody LED jako światła do jazdy dziennej, w tylny – dwie konkretnej wielkości końcówki układu wydechowego.

Wewnątrz auta panuje równie sportowy klimat. Zapewniają go: porządnie wyprofilowane fotele Recaro (standardowo obszyte skórą i alcantarą), aluminiowe nakładki na pedały, czarna podsufitka oraz specjalny zestaw wskaźników. Środkowy zegar to prędkościomierz analogowy lub, po przyciśnięciu na kierownicy przycisku „GT”, prędkościomierz cyfrowy z dodatkowymi wskaźnikami informującymi o ciśnieniu doładowania oraz wykorzystaniu momentu obrotowego.

Nie tylko wygląda, ale i jeździ bardzo dobrze.

Pod maską pracuje jednostka 1.6 GDI, którą wspomaga dwukanałowa turbosprężarka (twin scroll turbo). Dzięki niej moc silnika wzrosła o 51% (do 204 KM), a moment obrotowy aż o 61% (do 265 Nm) w porównaniu z wolnossącą odmianą tego silnika. Co ważne, maksymalna siła napędowa jest dostępna w przedziale od 1750 do 4500 obr/min. Silnik ożeniono z 6-biegową przekładnią mechaniczną, wyposażoną w precyzyjny mechanizm zmiany biegów i krótkie drogi prowadzenia dźwigni.

Pro_cee’d GT setkę osiąga w 7,7 sekundy, przyspieszenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu trwa tylko 5,4 s, a od 80 do 120 km/h na piątym i szóstym biegu, odpowiednio, 7,3 s oraz 8,8 s. Świadczy to o bardzo dobrej elastyczności. Zawieszenie zostało usztywnione, kierownicą zaś obraca się z większym oporem. Szkoda że układ kierowniczy wciąż daje nieco za słabe poczucie kontaktu kół z nawierzchnią, choć Kia chętnie zmienia kierunek jazdy.

Kia pro_cee’d GT świetnie przyspiesza, skutecznie hamuje i długo pozostaje stabilny. Prowadzi się pewnie, aż do momentu wystąpienia wyraźnej podsterowności. Wówczas do akcji wkracza elektroniczna proteza, jaką jest system ESP. Mimo usztywnionego zawieszenia (o 30% sztywniejsze z przodu i o 50% z tyłu w porównaniu z zawieszeniem 5-drzwiowego cee’da) i 18-calowych kół, pro_cee’d pozwala cieszyć się przyzwoitym komfortem jazdy.

Zresztą osiągi to nie wszystko. W kabinie zastosowano naprawdę porządne materiały, widać dużą dbałość o szczegóły oraz o jakość wykończenia.

Kia pro_cee’d GT jest dziś naprawdę blisko Golfa GTI. Pod pewnym względem nawet z nim wygrywa – gwarancją aż na 7 lat lub 150 tysięcy kilometrów przebiegu.


Naszym zdaniem

Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”

To polubisz - koła
Za 18-calowe obręcze z oponami 225/40 nie musisz dopłacać. Są seryjne w każdym pro _cee’dzie GT.
Tego nie - układ wydechowy
Lepiej wygląda niż brzmi. Chrapliwy dźwięk, nawet wywołany sztucznie, płynący z głośników byłby wskazany.
Dane producenta Kia pro_cee’d GT L
Cena 86 990 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1591 cm3
Moc maks./przy obrotach 204 KM/6000 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 265 Nm/1750–4500 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 7,7 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 7,4 l/100 km
Emisja CO2 171 g/km
Nadwozie
3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4310 x 1780 x 1430 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1359 kg, dopuszczalne obciążenie 491 kg, pojemność bagażnika 380/1225 l, poj. zbiornika paliwa 53 l.

Michał Hutyra

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie mogę się doczekać postępu redaktorów z pisownią "pro_cee'd". Mam im to narysować? :censor:

    airmatic, 2014-05-14 13:29:30
  • avatar
    zgłoś
    obserwuje bacznie od dłuższego czasu rozwój marki Kia na europejskim rynku i muszę przyznać, że Koreańczycy co rusz mnie zaskakują i to pozytywnie. pro ceed wygląda więcej niż interesująco, co by takie określenie nie znaczyło, na papierze parametry i osiągi wersji GT wyglądają też całkiem całkiem. Ciekawe jak w prawdziwym boju by ta kijanka sobie poradziła z takimi wyjadaczami jak wspomniany Golf GTi, Megane RS, czy Leon Cupra

    Pastuch, 2014-05-14 08:30:57
  • avatar
    zgłoś
    Volkswagen Golf GTI ma kolejnego rywala - Kię Pro Cee'd GT. Wygląda agresywnie i bardzo obiecująco. Ale czy jeździ tak samo dobrze?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-05-13 09:55:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij