Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Kombinator

VW Golf ciągle chce być w swojej klasie wzorcem. Czasy się jednak zmieniają, konkurenci nie śpią, a Golf Variant Piąty poraża, ale głównie ceną.

2007-10-26
Volkswagen Golf Variant Z wyglądu i ducha - po prostu Golf V. Temperament nieco przytępiony, ale trakcja znakomita.

Kombi niższej klasy średniej to nie są samochody stworzone do zadawania szyku czy imponowania sąsiadom. Przeznaczone są do ciężkiej pracy i przewożenia tego, czego do sedana czy hatchbacka za nic nie zmieścimy. Okazuje się jednak, że w przypadku Jego Wysokości Golfa Varianta Piątego praktyczność nie musi wykluczać wizualnej atrakcyjności.

Na pojawienie się kolejnego wcielenia samochodowej doskonałości rodem z Wolfsburga, a właściwie z Puebla w Meksyku, miłośnicy kombi musieli czekać trzy lata, które minęły od premiery Golfa V w wersji hatchback. Auto, które powstaje na płycie podłogowej Jetty już na pierwszy rzut oka jest... Golfem, wolnym od stylistycznych fanaberii i udziwnień. Wszystko w tym aucie podporządkowane jest funkcjonalności, ergonomii i komfortowi podróżowania. Niby nic nowego, a jednak...

W długiej na 4556 mm bryle nadwozia uwagę zwracają lekko zadarty, dłuższy niż u poprzednika nawis za tylnymi kołami oraz tylne lampy, odważnie wchodzące na boczne partie nadwozia. Takie ukształtowanie tyłu czyni sylwetkę auta bardziej dynamiczną i lżejszą. Prawdziwym atutem Varianta nr V jest przestrzeń bagażowa - z równą nawet po złożeniu tylnych foteli podłogą, bez ograniczających załadunek nadkoli i z dużym otworem drzwiowym, którego krawędź znajduje się tylko 60 cm nad ziemią. Można ją dowolnie kształtować - w granicach od 505 do 1495 litrów. W podłodze bagażnika znajdują się dwa praktyczne płytkie schowki, a pokrywa większego z nich, po otwarciu, może służyć jako przegroda ładunkowa.

Silniki zawsze były mocną stroną Golfa. Tak jest i tym razem. Przyszli właściciele będą mieli od zaraz do dyspozycji trzy jednostki benzynowe - jedną starej generacji 1.6 16V o mocy 102 KM i dwie nowoczesne TSI o pojemności 1,4 l i w dwóch wariantach mocy (140 i 170 KM). Ofertę uzupełniają dwa diesle - 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W zależności od wersji wyposażenia, oferowane do nich będą 5- i 6-biegowe mechaniczne przekładnie (te pierwsze tylko w zestawieniu z najsłabszymi silnikami) oraz nowoczesne 6-biegowe automatyczne przekładnie DSG (w III kwartale br.).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwoziePięciomiejscowe, pięciodrzwiowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4556 x 1781 x 1504 mm, rozstaw osi 2578, masa własna 1353 kg, pojemność bagażnika 505/1495 l.
SilnikiBenzynowy TSI z dwiema sprężarkami, rzędowy, 4-cylindrowy, cztery zawory na cylinder, pojemność skokowa 1390 cm3, moc maksymalna 103 kW (140 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 220 Nm w przedziale 1500-4000 obr/min. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h - 9,5 s; prędkość maksymalna - 205 km/h; średnie zużycie paliwa - 5,7 l/100 km

Porównując dwa silniki o tej samej mocy 140 KM (2.0 TDI i 1.4 TSI) można powiedzieć jedno - diesel zachowuje wszystkie zalety i kilka wad swoich poprzedników; jest oszczędny, bardzo elastyczny i nieco za głośny. Z kolei 1.4 TSI z dwiema sprężarkami jest mniej elastyczny i ekonomiczny, ale daje większą przyjemność z jazdy - pod warunkiem, że pracuje powyżej 5500 obrotów. Po wakacjach pojawią się w ofercie kolejne wersje 1.4 TSI o mocy 80 i 122 KM. Do tego ostatniego silnika dostępna będzie 7-biegowa przekładnia automatyczna DSG.

W Niemczech Golf Variant będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia - Trendline, Comfortline i Sportline. W podstawowym pakiecie nie zabraknie poduszek powietrznych i ESP. Lista wyposażenia dodatkowego jest bardzo długa, a Golfa będzie można doposażyć niemal we wszystko - skórzaną tapicerkę, panoramiczny dach, nawigację. Oczywiście za odpowiednią cenę.

Właśnie cena Varianta - prawie 20 tys. euro za auto z silnikiem 1.6 16V i nie najlepszym w klasie wyposażeniem seryjnym, 25 575 euro za tak samo wyposażony pojazd z najmocniejszą jednostką benzynową 1.4 TSI (170 KM) - może osłabiać apetyt nabywców. To już przestał być "pojazd dla ludu" - chyba że przedstawiciel tegoż ludu zarabia kilka tysięcy euro miesięcznie.

W Polsce Variant będzie sprzedawany od sierpnia. Ceny i pakiety wyposażenia poznamy w połowie lipca. Znając polityk ę cenową VW na naszym rynku, obawiać się należy wersji z korbkami (zamiast z elektrycznie podnoszonymi szybami) i innych oszczędności. Te obawy nie są bezpodstawne - np. za roletę zakrywającą bagażnik sprzedawcy żądają 150 euro dopłaty. To tak, jakby kupując sedana trzeba było dopłacać za... pokrywę bagażnika.

Golf V Variant jest samochodem solidnym, dobrze wykonanym, funkcjonalnym i... za drogim jak na klasę niższą średnią. Chyba że zgodzimy się płacić spory dodatek za legendę, która powoli odchodzi w zapomnienie.

Tekst: Marek Kucharski
Zdjęcia: Volkswagen

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    VW Golf ciągle chce być w swojej klasie wzorcem. Czasy się jednak zmieniają, konkurenci nie śpią, a Golf Variant Piąty poraża, ale głównie ceną.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij