Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Koncertowo

Luksus to rzeczy, których się właściwie nie potrzebuje. Nowy Mercedes CL przekonuje, że jazda drogim coupé może być przyjemna i godna pożądania.

2006-11-23
Mercedes CL Z obydwu rur wydechowych wersji dwunastocylindrowej dobywa się ze znawstwem skomponowane barytonowe brzmienie.

W segmencie ekskluzywnych coupé, których cena wyraża się sześciocyfrową kwotą w euro, konkurencja nie jest duża. Ale za to konkurenci są pierwszego sortu: BMW, Aston Martin, Ferrari, Jaguar.

Najdroższe coupé Mercedesa, których historia sięga lat pięćdziesiątych, przy ostatniej zmianie modelu zmieniły też charakter. Do luksusu doszły walory sportowe - tego wymagał duch czasu. Recepta na coupé klasy S wydaje się nieskomplikowana - zabiera się z limuzyny dwoje drzwi i skraca rozstaw osi o osiem centymetrów. Ta liczba ma już swoją tradycję i została utrzymana przy konstruowaniu najnowszych coupé, dostępnych jako CL 500 i CL 600.

Osiem centymetrów to może być i dużo, i mało. Mało, jeśli chodzi o wnętrze. Oczywiście CL nie jest aż tak superprzestronne jak limuzyna, ale też nie stało się autem o liczbie miejsc siedzących określanych eufemistycznie jako 2+2. Z tyłu każdy może się wygodnie rozsiąść i nie zmęczy się podczas długiej podróży.

Z drugiej strony - osiem centymetrów może zupełnie odmienić charakter samochodu, szczególnie jeśli zmieni się niektóre nadające smak "przyprawy". Na przykład nowo skonfigurowany aktywny układ jezdny ABC (Activ Body Control). W coupé jest on nieco sztywniej zestrojony niż w limuzynie, co w sumie daje wrażenie prowadzenia dużo mniejszego i zwinniejszego auta niż - niemal identyczna technicznie - S-klasa. Układ kierowniczy reaguje bardzo precyzyjnie, co najmniej równie ważne jest niemal całkowite wyeliminowanie kołysania czy przechyłów nadwozia.

Dobrymi właściwościami jezdnymi mogą się jednak pochwalić także inne auta, których konstruktorzy nastawiali się na dynamikę jazdy. Specjalność Mercedesa CL polega na tym, że spokój nadwozia nie został okupiony twardym resorowaniem. Krótka przejażdżka po kiepskiej drodze wprawia w podziw - auto wytłumia nierówności wszelkiego rodzaju. Pod względem komfortu CL stanowi nowy wzorzec, do którego inni powinni równać.

DANE TECHNICZNE

ModelCL 500CL 600

DANE TECHNICZNE

Model CL 500 CL 600
Typ silnika/liczba cylindrów V/8 V/12
Pojemność skokowa cm3 5461 5513
Moc maksymalna kW (KM) 285 (388) 380 (517)
przy obrotach 1/min 6000 5000
Maks. moment obrotowy Nm 530 830
przy obrotach 1/min 2800 1900
Długość mm 5065 5065
Szerokość mm 1871 1871
Wysokość mm 1418 1419
Rozstaw osi mm 2955 2955
Pojemność bagażnika l 490 490
Przyspieszenie 0-100 km/h s 5,4 4,6
Prędkość maksymalna km/h 250 250
Zuż. paliwa wg ECE l/100 km 12,1 14,3
Cena zł 500 000 700 000

By wzbudzić w klientach żądzę posiadania tego modelu, nie wystarczy jednak "pożyczenie" drzwi z S-klasy i podrasowanie szlachetnie urządzonego wnętrza. Coupé zawsze były u Mercedesa prekursorami nowych rozwiązań technicznych - i tak jest tym razem. Jednym z nich jest nowy asystent parkowania (patrz ramka). Druga nowość to hamulec Pre-Safe, dostępny za dopłatą. Idzie on o krok dalej niż dotychczasowe systemy, bazujące na radarze. Dwa czujniki badające drogę w zasięgu 30 m uzupełniono dalekosiężnym (do 150 m). Gdy auto zbliża się do poprzedzającego pojazdu z prędkością, która grozi wypadkiem, najpierw pojawia się sygnalizacja optyczna na tablicy przyrządów. Jeśli kierowca nie reaguje, dochodzi ostrzegawczy sygnał akustyczny. Jeśli i wtedy kierowca nie zacznie hamować, auto robi to za niego. Hamuje jednak tylko z 40 procentami możliwej siły i kierowca ma jeszcze około sekundy, by samemu mocniej docisnąć pedał. Jeśli zignoruje wszystkie ostrzeżenia, musi dojść do wypadku - ale kolizja następuje przy dużo niższej prędkości.



Pomoc przy parkowaniu

Automatycznie parkować coupé CL jeszcze nie potrafi. Ale nowy system parkowanie bardzo ułatwia. Wolne miejsce na naszego CL musi być co najmniej o metr dłuższe niż samo auto. Gdy wolno przejeżdżamy wzdłuż stojących aut (do 40 km/h), czujniki wyszukują odpowiednie wolne miejsca. Gdy taka luka zostanie znaleziona, na wyświetlaczu zapala się niebieski znak "P". Czerwone linie pokazują ślad, a żółte drogę, którą należy wjechać w puste miejsce. Gdy kierownica osiągnie prawidłowy skręt, linie zmieniają się na zielone


Tekst: Götz Leyrer
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Luksus to rzeczy, których się właściwie nie potrzebuje. Nowy Mercedes CL przekonuje, że jazda drogim coupé może być przyjemna i godna pożądania.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij