Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Kto da mniej

2006-01-12
Mercedes ML 500 Średnie zużycie paliwa na poziomie 16,1 l czyni ML 500 najbardziej żarłocznym w teście.

Lexus RX ma pod maską silnik benzynowy oraz po jednym elektrycznym na oś - czy naprawdę jest dzięki temu oszczędniejszy, czy to jedynie chwyt reklamowy? Porównaliśmy go z wyposażonymi w konwencjonalne jednostki Mercedesem ML 500 i VW Touaregiem V10 TDI.

Luksusowe terenówki to nie jest towarzystwo, które ceni sobie skromność i umiar. Ekologia czy ochrona zasobów naturalnych to nie są tematy, o których dyskutuje się w tym gronie. Dla terenówek z napędem 4x4 najważniejsza jest moc silnika - im większa, tym lepiej. Nawet diesle chełpią się w tej klasie nadmiarem momentu obrotowego, a jak już ktoś nie lubi przesady, sięga po klasyczną benzynową V8.

Ale kropla drąży kamień i bezustanna gadanina o tym, że energię trzeba oszczędzać odniosła skutek - także w gronie samochodów terenowych pojawiły się "osobniki" myślące inaczej. Lexus RX 400h ma napęd hybrydowy. Pod jego maską pracuje benzynowy silnik V6 o pojemności 3,3 litra, któremu asystują dwa silniki elektryczne. Tercet ten ma podobno zapewniać osiągi benzynowego V8, zużywając tyle paliwa, co silnik V6. Postanowiliśmy to sprawdzić, dobierając Lexusowi do towarzystwa Mercedesa ML z benzynową jednostką V8 oraz VW Touarega V10 TDI - czyli auto z mocnym, ale podejrzewanym o oszczędność dieslem.



Wszyscy trzej konkurenci pokazują, że potrafią wiele: VW i Lexus w ciągu ośmiu sekund osiągają "setkę", Mercedesowi sztuka ta udaje się nawet w siedem sekund. Ten ostatni potrafi rozpędzić się do maksymalnej prędkości 240 km/h, VW do 225 km/h, z kolei Lexus, dławiony elektroniką, do 200 km/h.



MERCEDES ML 500 Z BENZYNOWYM V8

Pięciolitrowy silnik V8 to klasyczna jednostka napędowa dla SUV-ów. Odznacza się wysoką kulturą pracy, łatwo wchodzi na obroty i korzysta ze swej mocy w całym ich zakresie. Od zera aż do ponad 6000 obrotów/min silnik jest bardzo dynamiczny. Ważący niebagatelne 2238 kg Mercedes ML 500 cicho mruczy podczas jazdy miejskiej i dynamicznie przyspiesza na zwykłych drogach, zachowując ogromne rezerwy mocy oraz przyspieszenia nawet podczas szybkiej jazdy autostradą. Silnik nie zna jednak umiaru w piciu. W ruchu miejskim V8 Mercedesa potrzebuje 16,2 l benzyny na 100 km, podczas szybkiej jazdy na autostradzie może to być nawet ponad 20 l. Pod względem emisji szkodliwych substancji od o wiele oszczędniejszego Lexusa RX 400h różni się zwłaszcza ilością "wydychanego" dwutlenku węgla. Wszystko dlatego, że zużycie paliwa i emisja CO2 są ze sobą powiązane i rosną proporcjonalnie.

 

Wstrzemięźliwość "japończyka" to zapewne skutek niezwyczajnych rozwiązań technicznych, jakie mu zaaplikowano. Pierwsze metry, na niskich prędkościach Lexus pokonuje w ogóle nie korzystając z silnika benzynowego. Dopiero gdy tempo rośnie, V6 włącza się do gry. Przy mocniejszym przyspieszaniu silniki elektryczne (jeden z przodu, drugi z tyłu auta) działają tak, jak wiatr wiejący w plecy. Silnikowy tercet rozwija moment obrotowy o wartości 751 niutonometrów, rośnie też moc - teoretycznie do 446 KM. Ponieważ elektronika nie pozwala dodawać do siebie mocy poszczególnych silników, lecz dołącza ją zamiennie, do dyspozycji są maksymalnie 272 KM.

Ekran na tablicy rozdzielczej pokazuje i gromadzi dokumentację na temat tego, jak hybrydowy napęd odzyskuje energię. Najlepiej udaje się to podczas jazdy w mieście, gdy samochód na przemian zatrzymuje się i rusza. W takich warunkach RX 400h zadowala się zaledwie 6,8 litra benzyny na 100 km - przy stałej dużej prędkości po oszczędności nie ma śladu, wtedy nawet hybryda wypija do 15 litrów.

Znacznie mocniejszy ML 500, przy maksymalnym wykorzystywaniu możliwości jego silnika, konsumuje ponad 20 litrów paliwa, w mieście schodzi do 16,2 l na 100 km - czyli potrzebuje prawie o dziesięć litrów więcej niż Lexus. Za to jego ośmiocylindrowy silnik spontanicznie i harmonijnie rozwija swoją moc w każ- dym zakresie obrotów. Na dodatek Mercedes jest wyposażony w tradycyjny napęd na cztery koła ze zmiennym rozdziałem mocy pomiędzy osie, podczas gdy w Lexusie za napęd tylnych kół jest odpowiedzialny wyłącznie silnik elektryczny, którego moc wynosi 50 kW (68 KM).


VW TOUAREG Z PIĘCIOLITROWYM DIESLEM V10

Pięć litrów pojemności, dziesięć cylindrów, pompowtryskiwacze z ciśnieniem wtrysku do 2050 barów, doładowanie biturbo - z tego wszystkiego powstaje 313 KM mocy, 750 niutonometrów momentu obrotowego, ale też kilka kłopotów. Ten silnik jest wielki i ciężki, a wysokie ciśnienie wtrysku odbija się na kulturze pracy. Ponadto swoją moc TDI rozwija, lekko się ociągając. Ważący 2704 kg Touareg nie należy też do szczególnie oszczędnych; w mieście potrzebuje przeciętnie 13,8 l/100 km, przy ostrzejszej jeździe może to być nawet 17,3 l. Poza tym silnik VW Touarega emituje więcej tlenku węgla (CO) i tlenków azotu (NOx) niż konkurenci. Z wysokim poziomem tlenków azotu mógłby się uporać tylko specjalny katalizator, ale VW jeszcze go nie ma w ofercie.


Touareg może się pochwalić pełnowartościowym napędem na cztery koła. Jednostka V10 TDI rozwija największą moc i najwyższy efektywny moment obrotowy, ale jej złą stroną jest powolna reakcja na dyspozycje wydawane pedałem gazu oraz ograniczona kultura pracy. Zużycie paliwa 2,7-tonowego Touarega sięga w mieście 13,8 l/100 km, a średnio w teście wyniosło 15,1 l - to sporo. Wprawdzie Volkswagen Touareg jest bardziej oszczędny niż Mercedes ML 500, jednak mocna wysokoprężna jednostka napędowa wypuszcza do atmosfery więcej dwutlenku węgla. Nie ma w tym żadnej sprzeczności, bo podczas spalania jednego litra benzyny wyzwalanych jest 2,32 kilograma dwutlenku węgla. Jeśli spalany jest olej napędowy, do atmosfery wędruje nawet 2,63 kg CO2. Samochód wyposażony w silnik wysokoprężny musi więc być o co najmniej trzynaście procent oszczędniejszy niż auto, pod maską którego kryje się jednostka benzynowa, jeśli obydwa mają emitować tyle samo dwutlenku węgla. Gdy zużycie paliwa obydwu konkurentów mierzyć według normy ECE, okaże się, że dziesięciocylindrowy silnik TDI Touarega zadowala się tylko o 4,5 procenta mniejszą ilością paliwa niż ośmiocylindrowa jednostka napędowa Mercedesa. Co więc na dobre wychodzi portfelowi kierowcy, nie musi służyć środowisku naturalnemu. Chyba że wybór padnie na Lexusa RX 400h - jest tańszy od niemieckich konkurentów, bardziej niż oni dba o środowisko i nie pije na umór. W tej konkurencji, kto da mniej - wygrywa!

LEXUS RX 400h: SILNIK BENZYNOWY I DWA ELEKTRYCZNE

Oprócz konwencjonalnej, 3,3-litrowej jednostki benzynowej V6, Lexus ma 167-konny silnik elektryczny z przodu i 68-konny z tyłu. Załączają się one w miarę potrzeby. Dwie przekładnie planetarne umożliwiają niezauważalną zmianę napędu ze spalinowego na elektryczny albo - zależnie od sytuacji - na tryb pracy łączony. Ponadto system zapewnia przenoszenie nap ędu na cztery koła, obywając się przy tym bez mechanicznego połączenia między osią przednią i tylną. Podczas jazdy i w czasie hamowania Lexus RX 400h magazynuje energię w baterii niklowo-metalhydrydowej. Dzięki temu zużywa mniej paliwa - w teście zadowolił się 6,8 litrami na 100 km podczas jazdy w mieście. Wzorcowo niska jest też emisja szkodliwych gazów - dwutlenku węgla na poziomie auta klasy kompakt, tlenek azotu w ogóle nie występuje.

Tekst: Jörn Thomas
Zdjęcia: MPI

Dane techniczne

  RX 400h ML 500 Touareg V10 TDI
Poj. skokowa cm3331149664921
Układ napędowy
Moc maksymalna155 (211)225 (306)230 (313)
Przy obrotach (/min)560056003750
Maksymalny moment obrotowy (Nm)288460750
Przy obrotach (/min)440027002000
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Ilość zmagazynowanej energii (kWh/km)123 (167)/333automatyczna 7-stopniowa6-biegowa przekładnia automatyczna
Silniki elektryczne z tyłu kW (KM)/Nm50 (68)/1304780/1911/17794754/1928/1703
Układ hybrydowy moc maksymalna kW (KM)200 (272)29152855
Przy obrotach (obr/min)560011,9/11,911,2/11,0
Maksymalny moment obrotowy (Nm)75195100
Rodzaj skrzyni biegówautomatyczna bezstopniowa22382704
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4760/1845/1680592496
Rozstaw osi (mm)2720551/2050500/1525
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,2/12,3640/865/790380/900/790
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)651525/865/7901340/900/790
Wymiary i masy
Masa własna (kg)2032750/3500750/3500
Dopuszczalne obciążenie (kg)4731530/15251565/1540
Poj. bagażnika (l)439/b.d.1010/9951035/990
Wymiary prostopadłościanu mieszczącego się w bagażniku min. (mm) dł/szer/wys450/990/700255/50 R 19 W Bridgestone Turanza ER 30255/55 R 18 Y Conti 4x4 SportContact
max (mm) dł/wys/szer1230/990/70018,617,9
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)700/200010,49,8
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1500/149013,412,8
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)980/93011,510,3
Rozmiar opon235/55 R 18 V Dunlop SP Sport 27021,317,3
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km9,116,115,1
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km7,6590662
Zużycie paliwa (średnie) l/km8,10,0330,390
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,50,0170,336
Maksymalne (l/100 km)14,70,2700,424
średnie podczas testu (l/100 km)11,1319346
zasięg (km)586Euro 4Euro 4
Emisja spalin HC (limit) g/km0,0304,95,6
NOx (limit) g/km0,00 (0,08_7,08,1
CO (limit) g/km0,300 (1,0)9,711,5
Emisja CO2 g/km19211,313,5
Norma emisji spalinEuro 417,321,9
Osiągi
0-80 km/h (s)5,723,630,0
0-100 km/h (s)8,0240225
0-120 km/h (s)10,956,1/55,659,4/58,6
0-130 km/h (s)12,5121,8/120,0121,1/119,3
0-160 km/h (s)19,269/6769/67
0-180 km/h (s)26,145/4650/48
Prędkość maksymalna (km/h)20016,213,8
Próba jazdy (Slalom 18 m pusty/obciążony) km/h57,8/54,96162
Próba jazdy (Slalom ISO pusty/obciążony) km/h120,7/118,26464
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h67/646867
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h49/487474
W jeździe miejskiej (l/100 km)6,83941
Poziom hałasu przy 80 km/h dB(A)623941
Poziom hałasu przy 100 km/h dB(A)653941
Poziom hałasu przy 130 km/h dB(A)697681
Poziom hałasu przy 180 km/h dB(A)75319 500413 690
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 298 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Niemiecki diesel choc mocniejszy,drozszy jest sporo wolniejszy i spala 5l wiecej na 100km niz japonska hybryda!TEN TEST JEST DLA VW DRUZGOCACY!!!
    ~addam44, 2011-07-21 20:54:27
  • avatar
    zgłoś
    Lexus RX ma pod maską silnik benzynowy oraz po jednym elektrycznym na oś - czy naprawdę jest dzięki temu oszczędniejszy, czy to jedynie chwyt reklamowy? Porównaliśmy go z wyposażonymi w konwencjonalne jednostki Mercedesem ML 500 i VW Touaregiem V10 TDI.
    auto motor i sport, 2007-12-12 10:38:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij