Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Kwestia koloru

Są klienci, którzy przy wyborze auta kierują się kolorem nadwozia. Oto więc dwa takie same maluchy - Citroën C3 i Ford Fiesta. Różnią się tylko szczegółem: jeden ma silnik benzynowy, drugi - wysokoprężny.

2006-04-18
Ford Fiesta i Citroen C3 Bardzo oszczędny silnik C3 - 1.4 HDI.

Jeden i drugi przedwczoraj (no, jesienią) przeszedł lekki lifting. Z zewnątrz była to oczywiście czysta kosmetyka, ale efekt świeższego powiewu został osiągnięty. Na zmianach wiele zyskały przede wszystkim wnętrza C3 i Fiesty - nowe odcienie i kombinacje kolorów oraz lepszej jakości tworzywa rzeczywiście poprawiają "klimat" w kabinie auta.

Pod maską testowanego C3 warczało (no, klekotało) to, co wśród silników małego Citroëna najlepsze - 70-konna jednostka 1.4 HDI. Żwawa, swój maksymalny moment obrotowy osiągająca już grubo poniżej 2000 obr/min, a przede wszystkim niezwykle oszczędna. Jeszcze długo każdy mały turbodiesel w tej klasie aut będzie musiał zaliczyć porównanie właśnie z silnikiem 1.4 HDI. W ruchu miejskim co prawda trudno uzyskać średnie zużycie na poziomie podawanym przez producenta (w każdym razie nie dało się tego zrobić w zakorkowanym Wrocławiu), ale wynik rzędu 6-6,5 l/100 km można wykręcić bez większego problemu. Za C3 1.4 HDI życzą sobie jednak ponad 50 tys. zł (mniej, jeśli uwzględnimy promocje - np. w chwili pisania tekstu aż 10 tys. zł - które jednak są bardziej lub mniej chwilowe).

Pomijając zużycie paliwa, niemal identyczne osiągi uzyskuje Fiesta 1.25 Duratec. Ten mały, benzynowy silnik, wykonany w technice czterozaworowej, to najpopularniejsza jednostka w wersjach promocyjnych Fiesty (Amber X, Silver X itp.). Niby nie grzeszy specjalnymi możliwościami przy niskich obrotach, a przy wyższych pracuje dość głośno, ale w środkowej części skali obrotomierza wytwarza akurat tyle siły napędowej, by energicznie przeskakiwać od skrzyżowania do skrzyżowania. Poza miastem, w szarpaninie z konwojami ciężarówek, Fieście brakuje pary (jak w C3), a gwałtowne przyspieszanie niemal zawsze oznacza konieczność zredukowania biegu (nie jak w C3).

Charakter silnika 1.25 świetnie za to współgra z zwieszeniem małego Forda. Fiesta wciąż ma najbardziej "entuzjastyczny" układ jezdny wśród maluchów - zakręty pokonuje jak przyklejona do jezdni, bez przechyłów, a układ kierowniczy pozwala nadawać kierunek jazdy z milimetrową precyzją. Citroën nie ma aż takiego talentu do tańca w zakrętach, nie ustępuje Fordowi natomiast pod względem komfortu podróżowania. Wielusetkilometrowa trasa zaliczona w C3 (przynajmniej na przednich fotelach) okazała się dużo mniej męcząca, niż można by się po samochodzie tej wielkości spodziewać.

Te dwa modele razem to okazja, by jak zwykle dla sportu zapytać - czy dziś, kiedy benzyna bezołowiowa i olej napędowy kosztują niemal co do grosza tyle samo, warto wydawać więcej na małe auto z silnikiem Diesla? (Nie chodzi tu o wyższość jednego malucha nad drugim, bo przecież dokładnie takiego samego turbodiesla możemy znaleźć pod maską Fiesty, a Citroën ma benzynowe silniki o zbliżonych osiągach jak 1.25 Forda). To pytanie będziemy sobie zadawać, dopóki ostatniej kropli ropy naftowej nie przerobimy na paliwo i każdy będzie miał na nie swoją odpowiedź. W wypadku C3 1.4 HDI i Fiesty 1.25 Duratec ze średnim zużyciem paliwa jak w niniejszym porównaniu, wychodzi na to, że ropniak oszczędza na paliwie 5 złotych na każde 100 km (świadomie pomijamy inne koszty eksploatacji, jak np. ceny przeglądów). Różnica cen obydwóch aut wynosi niby 12 tys. zł, ale tak naprawdę zależy od aktualnych obniżek i promocji. Za to przelicznik jest prosty - każde 2 tys. zł zwraca się po jednym okrążeniu równika.

Zatem - warkot czy klekot? Każdy ma swoją słuszną odpowiedź. Dokładnie tak jak w kwestii koloru.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Jacek Heliasz

Dane techniczne

  C3 1.4 HDI Fiesta 1.25 Duratec
Poj. skokowa cm313981242
Układ napędowy
Moc maksymalna50 (68)55 (75)
Przy obrotach (/min)40006000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)150110
Przy obrotach (/min)17504000
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3850/1667/15193917/1683/1417
Rozstaw osi (mm)24602487
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)4745
Wymiary i masy
Masa własna (kg)10971100
Dopuszczalne obciążenie (kg)404430
Poj. bagażnika (l)305/1310284/950
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1400/13901355/1300
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1050/950999/959
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km5,38,2
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km3,84,7
Zużycie paliwa (średnie) l/km4,46,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,05,5
Maksymalne (l/100 km)8,29,2
średnie podczas testu (l/100 km)6,57,8
zasięg (km)723577
Emisja CO2 g/km110142
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
Osiągi
0-100 km/h (s)14,514,0
Prędkość maksymalna (km/h)165163
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)12,9/20,213,6/19,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s)15,7/20,115,9/22,0
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)4444
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4744
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ takSer/1000 zł
Poduszki boczne/kurtynyb.d./ b.d.1500/4550 zł
ABS/ESP2200/b.d.2200/b.d.
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka1400/b.d. zł1900/b.d. zł
Klimatyzacja4000 zł4500 zł
Lakier metalizowany1500 zł1600 zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)50 900 zł38 510 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 57 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Są klienci, którzy przy wyborze auta kierują się kolorem nadwozia. Oto więc dwa takie same maluchy - Citroën C3 i Ford Fiesta. Różnią się tylko szczegółem: jeden ma silnik benzynowy, drugi - wysokoprężny.
    auto motor i sport, 2007-12-07 12:10:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij