Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Lancia Ypsilon - Piccola Bella

Wcale bym się nie zdziwił, gdybym znalazł ją w butiku przy Via Montenapoleone w Mediolanie, gdzie sprzedają dzieła włoskiej sztuki użytkowej. Bo piękna, dopieszczona, odwołująca się do tradycji Lancia Ypsilon jest właśnie takim dziełem. A na ile użytkowym?

Jarosław Maznas 2003-12-03
Lancia Ypsilon Podczas jazdy na wprost, auto znakomicie wybiera mniejsze nierówności, pokonując je bardzo komfortowo.

Czego nie widać, tego nie ma - oto motto włoskiej motoryzacji. Dlatego, gdy inni epatują bezpieczeństwem i nowoczesnymi technologiami - choć jednocześnie ubolewają, że tego nie widać - Włosi, mistrzowie sztuki użytkowej, główny nacisk kładą na zmysł wzroku. Bo chociaż w coraz większym stopniu dbamy o swoje bezpieczeństwo i środowisko naturalne, w jednym pozostajemy od lat niezmienni - wciąż kupujemy oczami.

Gdy Enrico Fumia (ten sam, który projektował m.in. Alfy Romeo 164, Spider iGTV) przystępował w 1991 roku do projektowania poprzedniej Lancii Y, otrzymał zadanie stworzenia piccola ammiraglia, czyli czegoś w rodzaju S-klasy segmentu B. Nagroda Car Design Award '96 przyznana małej Lancii jest dowodem, że Fumia z zespołem stylistów z Centro Stile Lancia znakomicie wywiązał się z zadania. Dziś stylista prowadzi własną pracownię Fumia Designe i poświęca się zupełnie innym projektom, jednak w najnowszej Lancii Ypsilon widać wyraźnie ślad jego ręki.

I trudno się dziwić, bowiem nadal ma to być piccola ammiraglia, tyle że jeszcze mocniej odwołująca się do tradycji. Styliści wybrali model Ardea z 1939 roku, będący mniejszą wersją Aprilii. Do tego dołożyli kilka ozdobnych detali - zegary w kolorze kości słoniowej ze srebrną obwódką, specjalnie marszczona skóra na fotelach, jasny popiel na konsoli - nie wyłączając takiego drobiazgu, jak stylizowany napis Ypsilon na pokrywie bagażnika. I jak tu nie postawić takiego auta gdzieś "między marynarką od Armaniego a koszulami od Ferragamo". Oczywiście, przy Via Montenapoleone w Mediolanie.

Ale auto to nie manekin wystawowy. Po nasyceniu oczu tymi wszystkimi ozdobami, skoncentrujmy się na funkcjach typowo samochodowych. Pierwsze co daje się odczuć zaraz po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy to wysoka, bardzo wysoka... chyba jednak za wysoka pozycja za kierownicą. Czuję się trochę jak powożący dorożką. Ostatni raz siedziało mi się tak w Alfie Romeo 155. I co z tego, że bardzo wygodny fotel ma regulację wysokości, skoro nie da się go już bar- dziej obniżyć. Dobrze, że można regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą lepiej dopasować się do jazdy.

Stylowo wyprofilowane prze- łączniki kierunkowskazów ustawiono zapewne z myślą o pianistach - są na tyle daleko odsunięte od kierownicy, że uruchamia się je samymi końcami palców. Przez chwilę myślałem, że mam włączone światła drogowe.

Od czasu Multipli i Doblò, krótki drążek zmiany biegów na wysuniętej półko-konsoli znajduje zastosowanie w kolejnych samochodach koncernu Fiata. W eleganckiej Lancii Ypsilon nie wygląda to zbyt szykownie - za bardzo kojarzy się z dostawczym Doblò - jest jednak bardzo poręczne. Drogi prowadzenia drążka są odpowiednio krótkie, a biegi wchodzą bardzo precyzyjnie i bez najmniejszych oporów.

O ile pod względem stylistycznym mała Lancia ociera się o manieryzm, o tyle pod względem schowków bliżej jej do ascetyzmu. W drzwiach są bardzo wąskie kieszenie, zamykany schowek przed pasażerem ledwo mieści instrukcję obsługi i książkę przeglądów. Uchwyty na butelki między przednimi siedzeniami są tak płytkie, że przy każ- dym szybszym zakręcie wypadają na podłogę. "Parapet" przed przednią szybą ma jakieś tam zagłębienia na drobiazgi, ale równie ż stamtąd spadają one na podłogę na każdym niemal zakręcie. Być może konstruktorzy doszli do wniosku, że z Lancią Ypsilon jest jak z garniturem od Cerrutiego - elegancki krój wyklucza kieszenie. Tych szukać należy w zwykłych dżinsach.

Pod maską testowej Lancii pracuje jeden z najmniejszych silników wysokoprężnych świata. Ma niespełna 1,3 l pojemności, jednak - doposażony w bezpośredni wtrysk paliwa typu common- rail, turbinę oraz intercooler - radzi sobie z ważącą prawie 1,2 tony Lancią dość dobrze, choć mógłby zdecydowanie lepiej. Co mu w tym przeszkadza? Bardzo, bardzo długie przełożenia, szczególnie dwóch ostatnich biegów.

Szkoda, bo ta jednostka ma spory potencjał - wchodzi bardzo równomiernie na obroty w zakresie od około 1600 do 3000 obr/min. Poza tym, w dolnym zakresie obrotów bardzo sympatycznie "bulgocze" niskimi tonami. Dopiero przy wyższych obrotach rozbrzmiewa dość głośnym altem, który miesza się z natrętnym szumem powietrza, wirującego coraz intensywniej wokół karoserii od ok. 130 km/h.

Choć mała, aspiruje do roli auta luksusowego. Dlatego też układ zawieszenia dostrojono tak, by zapewnić jak najwyższy komfort jazdy. W wypadku małego samochodu o niewielkim rozstawie osi to dość duże wyzwanie dla konstruktorów. A jednak udało się... ale kosztem stabilności nadwozia. Podczas jazdy na wprost, auto znakomicie wybiera mniejsze nierówności, pokonując je bardzo komfortowo. Przy okazji, brak jakichkolwiek stuków zawieszenia świadczy o wysokiej jakości wykonania.

Kłopoty zaczynają się, gdy ze zbyt dużą prędkością wjedziemy w zakręt. Głęboki przysiad nadwozia oraz zbyt mocne dociążenie przedniej osi powodują wyraźnie wyczuwalny uślizg przednich kół. Oj, ta Lancia nie przepada za kierowcami ze zbyt ciężką nogą - może dlatego przylgnęło do niej określenie "damski samochód".

Iście "kobiecy" jest układ kierowniczy małej Lancii. Fiatowski patent Dualdrive sprawia, że obroty kołem kierownicy można wykonywać za pomocą jednego palca. Oczywiście, włączając wcześniej przycisk umieszczony na środkowej konsoli. Ale gdy tylko zdecydujecie się na dalszą jazdę, natychmiast wy- łączcie to urządzenie, bo kierownica bardzo wolno rozpoczyna proces samoczynnego odkręcania do jazdy na wprost.

Ale nawet przy wyłączonym dodatkowym wspomaganiu układu kierowniczego, jego praca budzi zastrzeżenia. Po pierwsze dlatego, że jest mało precyzyjny. Po drugie, charakteryzuje się dość słabą progresją w miarę wzrostu prędkości, choć powyżej 80 km/h wyczuwa się większy opór na kierownicy.

Skuteczność układu hamulcowego również budzi pewne zastrzeżenia. Pedał hamulca jest miękki, a przez to dość trudno go wyczuć. Poza tym, droga hamowania ze 100 km/h na dystansie 44-43 m to dość dużo jak na współczesne standardy.

Piękna Lancia pobudza zmysły wyglądem. Nieco temperuje emocje ospałym zachowaniem. Bywa też nieprzewidywalna. Ale z roli kosztownego prezentu wywiąże się znakomicie, gwarantując wdzięczność pani.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 12/2003
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny z wtryskiem typu common-rail, turbina o stałej geometrii, chłodnica powietrza doładowującego; cztery zawory na cylinder
Moc kW (KM) 51 (70)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1248
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 180
Przy obrotach (/min) 1750
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,909, II. 2,238, III. 1,444, IV. 1,029, V. 0,767, bieg wsteczny 3,909, przełożenia przekładni głównej 3,353:1.
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-osobowy hatchback
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu belka skrętna, sprężyny śrubowe i hydrauliczne amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1450 mm, rozstaw kół z tyłu 1440 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym Dualdrive, 2,75 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce bębnowe, ABS, EBD. Rozmiar kół 61/2 J x 16, rozmiar opon 195/55 R 15 H, Conti Premium Contact.
Dł/szer/wys [mm] 3778/1704/1530
Rozstaw osi [mm] 2388
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,2/10,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 47
Masa własna [kg] 1172
Rozkład masy przód/tył [%] 64,4/35,6
Dopuszczalne obciążenie [kg] 348
Poj. bagażnika [l] 215/290
Średnica kierownicy [mm] 370
CO2 (limit) [g/km] 122
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8
Wyposażenie seryjne ABS, EBD, poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, boczne airbagi chroniące głowę, elektrycznie regulowane szyby z przodu, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, skórzana tapicerka, radioodtwarzacz CD z systemem dźwiękowym Bose
0-80 km/h (s) 10,0
0-100 km/h (s) 15,4
0-120 km/h (s) 24,6
0-130 km/h (s) 30,6
400 m (km/h)/(s) 19,7
Prędkość maksymalna (km/h) 165
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 11,0/15,1
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 15,4/19,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,4
Maksymalne (l/100 km) 7,7
średnie podczas testu (l/100 km) 6,0
zasięg (km) 783
50 km/h | IV bieg 61
50 km/h | V bieg 62
80 km/h | III bieg 66
80 km/h | IV bieg 64
80 km/h | V bieg 64
100 km/h | III bieg 70
100 km/h | IV bieg 68
100 km/h | V bieg 67
120 km/h | III bieg 74
120 km/h | IV bieg 71
120 km/h | V bieg 69
130 km/h | IV bieg 72
130 km/h | V bieg 71
140 km/h | IV bieg 74
140 km/h | V bieg 72
Podczas postoju 49
Maksymalnie na III biegu 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 92
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 121
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 43
Wyposażenie dodatkowe ESP; czujnik parkowania; elektr. otwierany dach; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Lancia Ypsilon 1.3 JTD Platino

Ocena:
3
(, )
Lancię Ypsilon można polubić za jej wyjątkowy, klasycznie „garbaty” wygląd. Dbałość o detale zapiera dech. Cena również. Tym bardziej że auto ma kilka słabych punktów. Najmilej – z tego, co nie widać – zaskakuje silnik.
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu
bogate wyposażenie dodatkowe
wysoka jakość wykonania
przesuwana tylna kanapa
niska ergonomia części przełączników
Komfort
wygodne fotele z przodu
komfortowe resorowanie
długi czas nagrzewania wnętrza
Napęd
elastyczny silnik
zbyt długie przełożenia na wyższych biegach
Właściwości jezdne
łatwość parkowania
słaba progresja układu kierowniczego
niska precyzja układu kierowniczego
podsterowny w ostrych zakrętach
Bezpieczeństwo
4 airbagi w wyposażeniu seryjnym
hamulce odporne na fading
Środowisko
niskie zużycie paliwa
brak filtra cząstek stałych
Eksploatacja
długie okresy międzyprzeglądowe
wysoka cena zakupu
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 46 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wcale bym się nie zdziwił, gdybym znalazł ją w butiku przy Via Montenapoleone w Mediolanie, gdzie sprzedają dzieła włoskiej sztuki użytkowej. Bo piękna, dopieszczona, odwołująca się do tradycji Lancia Ypsilon jest właśnie takim dziełem. A na ile użytkowym?
    auto motor i sport, 2008-10-29 15:28:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij