Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Land Rover Freelander TD4_e – Eko-Landy

Start lub stop. Kierowca ma nie odczuć żadnej różnicy w jeździe w porównaniu z TD4, ale przy kasie - już tak. Oto Land Rover Freelander TD4_e.

2009-08-27
Land Rover Freelander TD4_e Najmniejszy z Land Roverów to jeden z niewielu SUV-ów dobrze jeżdżących i po asfalcie, i poza nim.

Moda na oszczędzanie nie ominęła nawet SUV-ów, a niedawno do grona "zielonych" dołączył Freelander TD4_e, który wiosną zastąpił odmianę TD4 - jedno z najlepiej sprzedających się aut w gamie Land Rovera.

Oszczędność, według Anglików, w mieście ma sięgać 20%, a średnio - 11%. Głównie za sprawą systemu start/stop, gaszącego silnik w momencie zatrzymania auta i pozostawienia skrzyni biegów w ustawieniu neutralnym. Ponowne włączenie silnika następuje po wciśnięciu sprzęgła lub, gdy w aucie pracuje klimatyzacja, automatycznie po kilkunastu sekundach. Jeśli kierowca nie chce z niego korzystać, np. w terenie, układ start/ stop da się dezaktywować przyciskiem na desce rozdzielczej.

W mieście zużycie paliwa Freelandera oscyluje wokół 10 l/100 kilometrów, natomiast na trasie przy dynamicznej jeździe zadowala się on średnio około 7 l oleju napędowego na 100 km. W ekonomicznej jeździe pomaga jeszcze kontrolka, podpowiadająca, kiedy najlepiej przełączyć bieg na wyższy.

2,2-litrowy silnik o mocy 160 KM najlepiej czuje się powyżej 2000 obr/min, kiedy osiąga maksymalny moment obrotowy (400 Nm). Wcześniej okazuje się nieco za słaby, dlatego sprawne ruszanie z miejsca Freelanderem możliwe jest dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu. Ciekawostką jest sposób działania sprzęgła typu Haldex, pracującego w układzie przeniesienia napędu. Nie dość, że błyskawicznie przekazuje moment obrotowy na tył (wystarczy, by przednie koła doznały uślizgu o 15°), to jeszcze sprawia, że Freelander za każdym razem, gdy rusza z miejsca, przynajmniej przez chwilę odpycha się czterema kołami. Potem, w warunkach dobrej przyczepności, moment obrotowy "płynie" już tylko na przód.

Najmniejszy z Land Roverów to jeden z niewielu SUV-ów dobrze jeżdżących i po asfalcie, i poza nim. Dobrze tłumi nierówności, ma bezpośredni układ kierowniczy, na prostej przy dużych prędkościach zachowuje się pewnie, a nagłą zmianę kierunku zbywa minimalnym kołysaniem się nadwozia. Harce w zakrętach nie są jego mocną stroną - wykazuje się wtedy silną podsterownością.

Freelander TD4_e, mimo zastosowania nowych rozwiązań, nie jest dla kierowcy uciążliwy. Stał się za to tańszy w eksploatacji.

DANE TECHNICZNE LAND ROVER FREELANDER 2 TD4_E

DANE TECHNICZNE LAND ROVER FREELANDER 2 TD4_E
Cena145 958 zł
KonkurenciNissan X-Trail, Hyundai S. Fe
Silnikturbodiesel, R4, 2.2
Moc/przy obrotach160 KM/4000 obr/min
0-100 km/h11,7 s
Prędkość maksymalna181 km/h
Zużycie paliwa6,7 l/100 km
Emisja CO2179 g/km
Silnikpojemność 2179 cm3, 400 Nm przy 2000 obr/ min, skrzynia biegów 6M, napęd 4x4.
Nadwozie5-drzwiowy 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4500 x 2005 x 1740 mm, rozstaw osi 2660 mm, masa wł. 1775 kg, poj. bagażnika 755-1670 l.


Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Paweł Łapot

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Start lub stop. Kierowca ma nie odczuć żadnej różnicy w jeździe w porównaniu z TD4, ale przy kasie - już tak. Oto Land Rover Freelander TD4_e.
    auto motor i sport, 2009-08-27 09:58:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij