Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Leśny wóz pościgowy - Subaru Forester

Gdy we Frankfurcie trwały przygotowania do europejskiej premiery nowego Subaru Forestera, we Wrocławiu zaczynał się test tego samochodu z 230-konnym silnikiem. We Wrocławiu było ciekawiej.

Jarosław Maznas 2005-10-03
Test Subaru Forstera Nowy Forester jest niewiele dłuższy od poprzedniego modelu. Ma też nieco pojemniejszy bagażnik. I chyba jeden z najwyższych współcześnie współczynników oporu powietrza – Cx=0,38.  

Choć dla Subaru już kilka lat pracuje Andreas Zapatinas, który wcześniej był szefem stylistów Alfy Romeo, japońska marka pozostaje wierna zasadzie: Subaru nie są do oglądania, ale do jeżdżenia. Wystarczy spojrzeć na najnowszego Forestera.

Z przodu wygląda tak, jakby projektantom posłużył za wzór Darth Vader z Gwiezdnych Wojen. Z kolei tylna część karoserii jest prawie taka sama, jak w poprzednim modelu. Prawie, bo zmieniono jedynie światła, a na drzwiach bagażnika pojawiła się chromowana listwa tuż pod szybą. Trudno uwierzyć, że szefem stylistów Subaru jest facet, który przykładał rękę m.in. do Alfy Romeo 156 i 147.

Jeszcze mniej zmian znajdziemy we wnętrzu samochodu - czy tam cokolwiek się zmieniło? Miejsce pracy kierowcy wygląda tak, jakby wymyślili je specjaliści od ergonomii, a nie projektanci realizujący temat: jak wyobrażasz sobie wnętrze sportowego samochodu. Dlatego kierowca Forestera, zamiast szeregu "pięknie wystylizowanych na sportową modłę zegarów i przełączników", ma do dyspozycji niezbędne wskaźniki i podstawowe przełączniki. A wszystko to w zasięgu rąk.

Przednie fotele są szerokie, siedziska wystarczająco długie i dobrze wyprofilowane. I choć pokryte są skórą, siedzący nie ześlizgują się z nich na boki w zakrętach lub do przodu podczas hamowania. Idealnym rozwiązaniem byłyby jednak wstawki z irchy na siedzisku - takie jak w fotelach Imprezy STi - zapewniające jeszcze lepszą przyczepność niż skóra.

Forester, choć wygląda na sporą limuzynę, zbudowany jest na płycie podwoziowej Imprezy. Rozstaw osi ma krótszy od większości konkurencyjnych SUV- -ów. A mimo to podróżujący z tyłu nie mogą narzekać na ciasnotę. Nad głową jest sporo miejsca, nawet w modelu z rozsuwanym dachem, w którym podsufitka wnika w głąb przedziału pasażerskiego nieco głębiej niż w samochodzie z tradycyjnym dachem.

Wystarczająca jest też przestrzeń na kolana, jednak bardzo wysokie osoby mogą narzekać na ciasnotę. Na dłuższych odcinkach daje się we znaki brak środkowego podłokietnika, ale głębokość i dobre wyprofilowanie siedziska tylnej kanapy zapewniają dobry komfort podróży.

Dostęp do bagażnika okazuje się nie najlepszy i to z dwóch powodów. Po pierwsze, Forester jest wysoko zawieszony, więc podłogę przedziału bagażowego dzieli od ziemi stosunkowo spora wysokość. Po drugie, tylny zderzak jest dość mocno wysunięty poza karoserię. A zatem załadunek cięższych pakunków wymaga dużego wysiłku.

Jeżeli ktoś potrzebuje bardzo pojemnego bagażnika, z pewnością nie znajdzie go w Foresterze. Pojemność przedziału bagażowego wynosi 410 litrów. Dlaczego tak niewiele? Bo bagażnik jest dość płytki, a tylną jego część wypełniają potężne nadkola. Płytki jest dlatego, że pod podłogą znajduje się pełnowymiarowa opona o rozmiarze 215/55 R17 na 17-calowej aluminiowej feldze. To pokazuje, że dla Subaru ważniejsze jest, by kierowca w pełni korzystał z możliwości jezdnych i mocy, a nie z większego bagażnika.

A że jest z czego korzystać, pokazują już choćby niektóre parametry jednostki napędowej. Maksymalna moc wynosi 230 KM, czyli o 20 KM więcej niż w poprzedniej wersji 2.5 Turbo; maksymalny moment obrotowy - 320 Nm. Czterocylindrowy silnik typu bokser wyposażony jest w turbinę i chłodnicę powietrza doładowującego oraz AVCS, czyli układ zmiennych faz rozrządu dla wszystkich zaworów, a nie tylko ssących, jak w zdecydowanej większości silników.

Dzięki takiemu rozwiązaniu w Foresterze 2.5 nie występuje tzw. efekt turbodziury. Gdy w innych silnikach turbo, dopóki nie "wkręcą" się one na około 3000 obrotów, odczuwa się wyraźne dławienie, jednostka Forestera szybko "wkręca" się już od niespełna 2000 obrotów. Gdy osiągnie tę wartość, moment obrotowy wynosi 250 Nm. Od 2500 obrotów do 4500 silnik "trzyma" 320 Nm. Odczuwalny spadek momentu obrotowego następuje dopiero przy 6000 obr/min.

Dzięki tak szerokiemu zakresowi efektywnej pracy, Forester może pochwalić się znakomitymi osiągami. Od 0 do 100 km/h samochód rozpędza się w 6 sekund. Z kolei czasy uzyskiwane podczas pomiarów elastyczności na czwartym biegu mogą u wielu konkurentów wywołać spore kompleksy.

Podczas włączania się do ruchu na autostradzie - symulacją tego manewru jest pomiar przyspieszenia od 0 do 400 metrów - jesteśmy w stanie osiągnąć prędkość 147 km/h, co pozwala na bezkolizyjne rozpoczęcie jazdy.

Subaru Forester ma stały napęd na cztery koła, co, obok silnika typu bokser, jest symbolem tej marki. Ale nie chodzi o traktowanie tego typu układów jako wyróżników, lecz o jak najlepsze parametry jezdne. Należy wyraźnie podkreślić, że Subaru oswaja nas z prędkościami w zakrętach niedostępnymi dla większości konkurentów.

Szybko wjeżdżając w ostry zakręt, na początku poczujemy podsterowność. Ujmujemy nieco gazu i Forester natychmiast odzyskuje stabilność, powracając na wybrany przez kierowcę - a nie przez ślizgające się przednie koła - tor jazdy.

Prześwit Forestera wynosi 20 cm - wszak to pojazd typu SUV, a zatem stworzony z myślą o jeździe po szosie oraz po nierównościach poza drogą utwardzoną. Zaskakuje natomiast charakterystyka zawieszenia. W zakrętach nadwozie nie wychyla się zbyt głęboko, dając kierowcy poczucie stabilności. Podczas jazdy w terenie łagodnie wybiera wszelkie nierówności i jedynie na głębszych dziurach można usłyszeć pracę tylnego zawieszenia.

x

O jakości zawieszenia najlepiej świadczy hamowanie na tzw. tarkach, na których nie doświadczamy niemiłego wrażenia utraty przyczepności kół.

Forester 2.5 wyposażony jest w tzw. samopoziomujące się zawieszenie, utrzymujące nadwozie równolegle nad szosą, nawet przy maksymalnie dopuszczalnym obciążeniu bagażnika, a tym samym - tylnego zawieszenia.

O ile zawieszenie pozostawia jak najlepsze wrażenie, o tyle zastrzeżenia budzi precyzja układu kierowniczego. Z jednej strony musi być on dostosowany do jazdy w warunkach terenowych. Jednak w wypadku Forestera 2.5 Turbo mamy do czynienia z bardzo dynamicznym samochodem o sportowych osiągach, a takie auto powinno mieć precyzyjniejszy układ kierowniczy.

Producenci, rywalizując o tytuł najbezpieczniejszego samochodu, koncentrują się na tzw. bezpieczeństwie biernym. Forestera z jego czterema poduszkami powietrznymi trudno zaliczyć do czołówki. Ale pewność z jaką pokonuje on zakręty i osiągi pozwalające na bardzo dynamiczne przyspieszenia stawiają go w czołówce samochodów rywalizujących w kategorii bezpieczeństwa aktywnego.

Do pełni szczęścia brakuje tylko skuteczniejszych hamulców. Forester rozpędzony do 100 km/h przy zimnych hamulcach zatrzymał się po 48 m, a rozgrzanie układu hamulcowego powodowało wydłużenie drogi hamowania jeszcze o 2 m.

W testowym modelu zamontowano wydech firmy Prodrive, dzięki któremu Forester rozbrzmiewał wyjątkowym dźwiękiem. W połączeniu z osiągami dawało to niesamowite wrażenie, które przyćmiewało kilka słabości tego samochodu.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 10/2005
Silnik Czterocylindrowy bokser, umieszczony wzdłużnie z przodu, dwa wałki rozrządu w każdej głowicy i cztery zawory na cylinder; wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu.
Moc kW (KM) 169 (230)
Przy obrotach (/min) 5600
Pojemność skokowa [cm3] 2457
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 320
Przy obrotach (/min) 3600
Przeniesienie napędu Napęd na cztery koła, 5-biegowa skrzynia biegów. Wielkość przełożeń: I. 3,454, II. 1,947, III. 1,366, IV. 0,972, V. 0,738, bieg wsteczny 3,333, przełożenie przekładni głównej 4,444:1.
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-osobowe kombi.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu kolumny McPhersona, z tyłu podwójne wahacze poprzeczne; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1495 mm, z tyłu 1485 mm. Prześwit 200 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem hydraulicznym; 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; układ ABS z EBD. Hamulec ręczny działający na tylne koła. Rozmiar kół 7J x 17, rozmiar opon 215/55 R17 Yokohama Geolander.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,38
Dł/szer/wys [mm] 4485/1735/1585
Rozstaw osi [mm] 2525
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,6
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1490
Dopuszczalne obciążenie [kg] 510
Poj. bagażnika [l] 410-1629
Przeglądy – serwis [km] co 15 000
CO2 (limit) [g/km] 254
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1699
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,66/1,09
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2080/2745
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 167 265
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne z przodu i z tyłu, kurtyny, ABS, układ stabilizacji toru jazdy, samopoziomujące się zawieszenie, reflektory ksenonowe, halogeny, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie otwierany dach, podgrzewane przednie fotele, skórzana tapicerka, 7-calowy ekran dotykowy, system nawigacji GPS, tempomat, radioodtwarzacz z magazynkiem na 6 CD, 6 głośników i subwoofer, sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy, 17-calowe obręcze kół.
0-80 km/h (s) 4,0
0-100 km/h (s) 6,0
0-120 km/h (s) 8,7
0-140 km/h (s) 12,5
0-160 km/h (s) 16,2
400 m (km/h)/(s) (147) 14,5
Prędkość maksymalna (km/h) 221
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,4/10,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 5,5/9,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 9,8
Maksymalne (l/100 km) 16,3
średnie podczas testu (l/100 km) 12,1
zasięg (km) 495
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 48
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 50


PODSUMOWANIE

Subaru Forester Turbo 2.5 XT

Ocena:
4
(, )
Subaru Forester 2.5 Turbo osiągami i właściwościami jezdnymi bije na głowę konkurencyjne SUV-y, dając niespotykaną w tej klasie radość z jazdy. Niestety, jest to okupione sporym zużyciem paliwa. Hamulce zdecydowanie do poprawki.
Nadwozie
wysoka jakość wykonania
przestronne wnętrze
bardzo łatwa obsługa
mały bagażnik
Komfort
bogate wyposażenie seryjne
wygodne fotele
dobre resorowanie
wydajna klimatyzacja
Napęd
bardzo wysoka kultura pracy
świetna elastyczność
znakomite osiągi
precyzyjna skrzynia biegów
Właściwości jezdne
pewne zachowanie w zakrętach
stabilność przy gwałtownych manewrach
mało precyzyjny układ kierowniczy
Bezpieczeństwo
wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego
tylko cztery poduszki powietrzne
słabe hamulce
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
wysokie zużycie paliwa
Eksploatacja
trzy lata gwarancji na podzespoły
wysokie koszty utrzymania (paliwo)
wysokie koszty ubezpieczenia
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 964 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdy we Frankfurcie trwały przygotowania do europejskiej premiery nowego Subaru Forestera, we Wrocławiu zaczynał się test tego samochodu z 230-konnym silnikiem. We Wrocławiu było ciekawiej.
    auto motor i sport, 2008-02-06 13:06:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij