Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Lexus GS - Luksus w GS-ie

Oto gratka dla miłośników wygód i nowoczesnych technologii. Debiutujący na europejskim rynku Lexus GS trzeciej generacji ma na pokładzie wszystko, czego dusza miłośnika aut może zapragnąć - a nawet trochę więcej.

2008-04-16
Lexus GS Oczywistością w tej sytuacji jest fakt, iż auto odznacza się wysokim komfortem i znakomicie trzyma się drogi.

auto motor i sport 5/2005

Cztery czy nawet sześć airbagów nie wzbudzi sensacji. Ale 10? To już nie każdy może zaproponować. A nowy Lexus GS owszem, może. W tej liczbie znalazły się dwufazowe poduszki dla kierowcy i pasażera, przednie i tylne kurtyny, airbagi przednie boczne oraz kolanowe.

Zresztą, airbagi to żadna nowość, a samo ich namnożenie nie każdego skusi. Dziś w modzie jest elektronika, a w tej konkurencji Japończycy są mocni. Stąd łowcy nowinek nie będą zawiedzeni Lexusem. Może spróbujmy w kolejności alfabetycznej: ACC (Adaptive Cruise Control) to wspomagany radarowo system utrzymywania stałej odległości od poprzedzającego pojazdu, zaś AVS (Adaptive Variable Suspension) pozwala na wybór dostrojenia amortyzatorów, w pozycjach "sport" i "comfort".

Obydwa mogliśmy sprawdzić w praktyce. Bardziej spektakularny jest ACC, zintegrowany z radarem. Gdy zaczynamy się zbliżać do poprzedzającego pojazdu, system zmniejsza prędkość - najpierw hamując silnikiem, a gdy to nie pomoże, łagodnie przyhamowując koła. Na wyświetlaczu między zegarami pojawia się wówczas pulsujące na żółto ostrzeżenie.

EPS to Electric Power Steering, czyli system dostosowujący przełożenie zębatkowej przekładni kierowniczej do prędkości jazdy. Niby żadna rzadkość, ale nie w każdym aucie działa tak perfekcyjnie jak w Lexusie. Poza tym, w każdym nowym GS-ie znajdziemy I-AFS, czyli Intelligent Adaptive Front Lighting. Za tą nazwą kryją się bardzo modne ostatnio skrętne reflektory, w Lexusie obracające się w zakresie 15 stopni.

Radar wykorzystuje też PCS, czyli Pre-Crash Safety. W sytuacji zagrożenia kolizją system napina pasy oraz aktywuje asystenta hamowania EBA (Emergency Brake Assist). W praktyce wygląda to tak - gdy radar namierzy przeszkodę na drodze pojazdu, tuż przed zderzeniem "napinają się" pasy bezpieczeństwa z przodu. Jeśli kierowca w tym momencie hamuje, asystent sprawia, że hamowanie staje się maksymalnie skuteczne. Proszę się jednak nie obawiać, "crash" ćwiczyliśmy na specjalnym torze, "atakując" lekkie słupki z tworzywa.

Na tymże torze była okazja wypróbować inną ważną nowinkę - VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Jest to układ nadrzędny wobec innych i wykorzystujący ABS, EBA, ECB oraz kilka innych - coś jakby super-ESP. Może on np. ustalać siłę hamowania na każde z poszczególnych kół, kontrolować skręt kół, obroty silnika etc. - i w ten sposób maksymalnie stabilizować tor jazdy. Praktycznie mogliśmy go wypróbować podczas hamowania awaryjnego na nawierzchni o różnej przyczepności po lewej i prawej stronie (taki typ hamowania pojawiał się w naszych testach hamulców). W porównaniu z GS-em poprzedniej generacji, nowy hamuje na krótszej drodze oraz zdecydowanie mniej znosi w kierunku toru o lepszej przyczepności.

Przy całej tej "rozpasanej" technice, w zakłopotanie wprawiła nas konieczność wyregulowania lusterek. Po kilku minutach poszukiwań okazało się, iż część elementów obsługi znajduje się na wysuwanym panelu, chowanym w tablicy przyrządów po lewej stronie.

Oczywistością w tej sytuacji jest fakt, iż auto odznacza się wysokim komfortem i znakomicie trzyma się drogi. Nie zgodzimy się jednak z tym, że ma ono zapewniać "przyjemność z prowadzenia". Lexus nie jest propozycją dla kierowców aktywnych (skrzyni innej niż automat nie dostaniemy za żadną dopłatą), ale dla oczekujących od auta wygody, spokoju i braku kłopotów.

Tekst Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia Lexus i autor

DANE TECHNICZNE

ModelGS300GS430
DANE TECHNICZNE
Model GS300 GS430
Pojemność skokowa silnika cm3 2995 4293
Moc silnika kW (KM) 183 (249) 208 (283)
przy obrotach 1/min 6200 5600
Maks. moment obr/przy obrotach Nm 310/3500 417/3500
Długość x szerokość x wysokość mm 4825 x 1820 x 1430
Rozstaw osi mm 2850
Pojemność bagażnika l 430
Masa własna kg 1620-1660 1695-1735
Przyspieszenie 0 - 100 km/h* s 7,2 6,1
Prędkość maksymalna* km/h 240 250
Średnie zużycie paliwa l/100 km 9,8 11,4
Cena zł 227 900 292 830
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 281 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Halllo, prosze Pana - czytamy, czytamy, dokładnie i ze zrozumieniem. Przecież pod leadem dość wyraźnie redakcja napisała, że materiał pochodzi z 2005 roku. Należy czytać dokładnie, pomyśleć, a dopiero potem komentować. Pozdrawiam.
    ~Stefan Strzelba, 2008-04-17 10:07:44
  • avatar
    zgłoś
    Tylko dlaczego fotki przedstawiają poprzednią wersję??? Pełna amatorka...
    ~WaLker, 2008-04-17 09:54:47
  • avatar
    zgłoś
    Oto gratka dla miłośników wygód i nowoczesnych technologii. Debiutujący na europejskim rynku Lexus GS trzeciej generacji ma na pokładzie wszystko, czego dusza miłośnika aut może zapragnąć - a nawet trochę więcej.
    auto motor i sport, 2008-04-16 18:25:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij