Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Lexus GS – przed premierą

Premiera Lexusa GS nowej generacji już we wrześniu na salonie we Frankfurcie, a inżynierowie wciąż chcieliby w nim coś ulepszyć. Co miałoby to być, próbowali dowiedzieć się od dziennikarzy.

2011-09-02
Lexus GS Podczas przedpremierowych jazd testowych Lexus GS nosił jeszcze szpetny kombinezon maskujący. W pełnej krasie pokaże na IAA we Frankfurcie

 

Jeszcze przez chwilę tajemnicą pozostaje wygląd zewnętrzny nowego GS-a oraz... analogowy zegarek na tablicy rozdzielczej. Ma być stylowym dodatkiem do stylowego auta. Jak bardzo stylowym, dowiemy się za miesiąc. Z wyjątkiem zegarka i logo na kierownicy, wnętrze Lexusa nie kryje tajemnic. Podobnie jak podwozie. O walorach hybrydowego układu napędowego (ale bez szczegółów, co tak naprawdę "siedzi" pod maską), przeniesienia napędu i zawieszenia można było przekonać się nie tylko na torze, ale również na drogach publicznych.

Chociaż pod względem wymiarów zewnętrznych Lexusy GS starej i nowej generacji są prawie identyczne, kabinę udało się wyraźnie powiększyć. Nieco wyższe (o 3 cm) i szersze (o 2 cm) nadwozie zapewnia pasażerom więcej luzu nad głową i na wysokości ramion tak z przodu, jak i z tyłu. Na brak miejsca na nogi z tyłu, dzięki odchudzonym oparciom foteli, nie powinny już narzekać nawet wysokie osoby. Za mały jest zakres regulacji zagłówków tylnej kanapy. Podobną "usterkę" zgłosiłem w związku z przednimi fotelami. Bagażnik obecnego GS-a urósł z 430 litrów do 520 w wersjach napędzanych wyłącznie benzyną i z 320 l do aż 460 l (czyli o blisko połowę!) w wersjach napędzanych połączonymi siłami oktanów oraz elektronów.

Za sprawą zwiększonego rozstawu kół - z przodu o 4 cm, a z tyłu o 5 cm - nowy GS prezentuje się bardziej masywnie niż poprzedni i nawet gwałtowne manewry wykonuje przy zachowaniu stoickiego spokoju nadwozia. Duża w tym zasługa zmodyfikowanego zawieszenia z przodu i nowego zawieszenia z tyłu, dostępnego z systemem DRS (Dynamic Rear Steering), czyli ze skrętnymi kołami tylnej osi. Przy niewielkich prędkościach DRS poprawia zwrotność auta, skręcając tylne koła maksymalnie o 1° w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich. Od prędkości 80 km/h wzwyż DRS dopuszcza skręt tylnych kół maksymalnie o 1,5°, ale w kierunku zgodnym z kierunkiem skrętu kół przednich, co podczas gwałtownych manewrów lub szybkiej jazdy przez zakręty poprawia stabilność głównie tylnej części auta.

Niezależnie od tego czy wyposażony w system DRS czy bez niego, nowy Lexus GS prowadzi się bardzo lekko i pewnie. Odchudzenie przedniego zawieszenia o 2 kg i zmiana geometrii w połączeniu ze sztywniejszym nadwoziem i z układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu sprawiły, że samochód bardzo szybko i precyzyjnie wykonuje polecenia kierowcy. Superwygodne przednie fotele z dużym zakresem regulacji (nawet długości siedziska), podpórką pod lędźwiami regulowaną w czterech kierunkach i z regulacją szerokości oparcia, które można dopasować idealnie do szerokości pleców, gwarantują bardzo komfortową podróż.

W zależności od upodobań kierowcy, Lexus GS pozwala konfigurować ustawienia układu napędowego, skrzyni biegów, zawieszenia, a nawet klimatyzacji. Standardowo dostępne są trzy tryby pracy, z predefiniowanymi ustawieniami głównych podzespołów - eco, normal i sport. W droższych wersjach wyposażenia oferowany będzie także tryb sport+. Tryb eco służy do oszczędzania każdej kropli paliwa (włącznie z wyłączaniem klimatyzacji wtedy, gdy nie jest niezbędna), tryb normal do jazdy komfortowej, sport jest przeznaczony dla kierowców, dla których liczy się przede wszystkim dynamika jazdy. Sport+ jest dedykowany miłośnikom jazdy ekstremalnej, co nie oznacza, że w tym trybie zawieszenie GS-a przestaje tłumić nierówności i dba jedynie o zachowanie stałego prześwitu niezależnie od tego, czy samochód przyspiesza, skręca, czy hamuje.

Produkcja nowego GS-a ruszy na początku 2012 r., ale w europejskich salonach samochód pojawi się dopiero w połowie roku. Do wyboru będą wersje benzynowa i hybrydowa (zdolna poruszać się tylko na prąd), którą Lexus po raz kolejny będzie chciał udowodnić wyższość nad modelami konkurencji wyposażonymi w mocne i oszczędne diesle. Jeszcze przed zimą 2012/2013 r. ofertę uzupełni odmiana z napędem 4x4.

Tekst Maciej Ziemek
amis 9/2011


Czas "spowiedzi"
Fabio Capano - szef działu PR Lexusa i Toyoty w Europie - skrzętnie notował wszystkie uwagi i natychmiast przekazywał je inżynierom. Chociaż premiera nowego Lexusa GS tuż-tuż i wydaje się, że wszystko powinno być zapięte na ostatni guzik, inżynierowie ze stoickim spokojem przyglądali się zagłówkom przednich i tylnych foteli o bardzo skromnej regulacji. Aby sprostać oczekiwaniom kierowców czy pasażerów słusznego wzrostu, zakres regulacji zagłówków musi być trzy razy większy niż w testowanych samochodach. "Musi dać się to zrobić" - brzmiała zdecydowana odpowiedź inżynierów. Zobaczymy jak będzie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 281 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Premiera Lexusa GS nowej generacji już we wrześniu na salonie we Frankfurcie, a inżynierowie wciąż chcieliby w nim coś ulepszyć. Co miałoby to być, próbowali dowiedzieć się od dziennikarzy.
    auto motor i sport, 2011-09-02 09:35:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij