Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Lexus IS F i Mercedes C 63 AMG – Wolność rządzi

2008-11-12
Lexus IS F i Mercedes C 63 AMG Seryjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu + wyłączony układ stabilizacji toru jazdy = jazda pełnym poślizgiem.

Dla przezornych

Zarówno Lexusa IS F, jak i Mercedesa C 63 AMG wyposażono w trzystopniowy układ stabilizacji toru jazdy. Umożliwia on całkowite wyłączenie systemu lub ustawienie go w tryb sportowy, który dopuszcza obrót auta wokół osi pionowej w pewnym zakresie, czyli jazdę poślizgiem. Uśpiona elektronika wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy poślizg auta jest zbyt duży.

Mimo że silniki o ogromnych pojemnościach nie lubią i nie muszą być poganiane do pracy wysokimi obrotami, inżynierowie AMG i Lexusa nie przewidzieli dla nich lekkiego życia. 5-litrowy V8 w IS F kręci się maksymalnie do 6900 obr/min, a 6,2-litrowa V-ósemka C 63 AMG mówi dość jeszcze później, bo dopiero przy 7200 obr/min, co jest absolutnym rekordem świata wśród silników o takiej pojemności. Jako inżynier chylę czoło przed inżynierami z AMG i Lexusa, a jako kierowca - przed kierowcami, którzy moc 423 KM w Lexusie i 457 KM w Mercedesie potrafią wykorzystać na najwyższych biegach. Mnie do jazdy pełnej wrażeń wystarczyły 3 z 7 w AMG i 3 z 8 w IS F. Na trójce Lexus i tak osiąga już prędkość 148 km/h, a Mercedes nawet o 3 km/h większą. A wszystko przed upływem 10 sekund od startu, jeśli chce się wykorzystać maksymalne przyspieszenie. Wtedy też pierwsza setka pęka w C 63 AMG po upływie zaledwie 4,5 s od startu, a w IS F - po 5,2 s. Stąd już niedaleko do typowych aut sportowych, jak BMW M6 czy Porsche 911 Carrera S.

Samochody takie jak C 63 AMG i IS F, mimo niepozornego wyglądu grzeczniutkiego sedana, od kierowcy wymagają w czasie jazdy koncentracji i skupienia na zupełnie innym poziomie niż zwykłe auta. Nie dlatego, że już tylko muśnięcie pedału gazu wywołuje u nich gwałtowny skok w przód, ale dlatego, że ich ostre jak brzytwa układy kierownicze nawet minimalny ruch kierownicą natychmiast przekazują na koła. Tylko 2,5 obrotu kołem kierownicy potrzeba, żeby w C 63 AMG zmienić położenie kół ze skrajnego w lewo do skrajnego w prawo. Przy tak bezpośrednim przełożeniu nie ma miejsca na luz. Na zmianę położenia pedału przyspieszenia i komendy wydawane kierownicą Lexus i Mercedes reagują niemal w czasie rzeczywistym. Gdyby nie elektroniczne ograniczenie prędkości do 250 km/h w Mercedesie i 270 km/h w Lexusie, można by odnieść wrażenie, że C 63 AMG i IS F potrafiłyby przyspieszać w nieskończoność i ciągle z taką samą łatwością. Duża w tym zasługa automatycznych skrzyń biegów, które przełożenia zmieniają w tempie błyskawicznym, nieosiągalnym nawet dla wyczynowego kierowcy. Zmiana biegów w Lexusie IS F trwa jedynie 0,1 s. Dzięki łopatkom umieszczonym przy kierownicy w zmianę biegów kierowca może bawić się sam, co szczególnie w Mercedesie daje dużo radości, bo łopatki pracują z przyjemnym oporem, a każdej zmianie towarzyszy wyraźnie wyczuwalne kliknięcie. Wyjątkowo efektownie brzmią redukcje biegów, okraszone krótkim międzygazem, wzbudzanym każdorazowo przez elektronikę, które hamowanie silnikiem ozdabiają dźwiękowo, niezależnie od tego czy biegi zmienia kierowca, czy automat. W Lexusie ani ręczna zmiana przełożeń, ani redukowanie biegów nie wywołują większych emocji.

Na ich brak i tak nie ma co narzekać, bo może ich dostarczać każdy zakręt. Na życzenie kierowcy, nawet na najbardziej przyczepnej nawierzchni, C 63 AMG i IS F są gotowe zamiatać ogonem. Wystarczy tylko o odrobinę za mocno wcisnąć gaz lub zrobić to o ułamek sekundy za wcześnie, gdy przednie koła są jeszcze skręcone. Jeśli wcześniej odłączy się elektroniczną smycz w postaci układu stabilizacji toru jazdy albo przynajmniej ustawi go w pozycji SPORT, auto natychmiast zaczyna stawiać bokiem. Siła napędowa o wartości 505 Nm w Lexusie i aż 600 Nm w Mercedesie jest w stanie "wyciągnąć" samochód z każdych tarapatów. Pod warunkiem, że nie jest za późno i nie jedzie się bokiem lub tyłem do przodu. Dzięki seryjnemu mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu na zdecydowanie większe swawole pozwala IS F. W C 63 AMG można go mieć za dopłatą 8252 zł.

Takie auta jak Lexus IS F i Mercedes C 63 AMG wymagają od kierowcy nie tylko doświadczenia, ale i olbrzymiej dojrzałości. Fakt, że przyspieszają jak torpeda i prowadzą się jak po szynach jest ogromną zaletą. Trzeba tylko umieć z niej skorzystać. Inaczej z jazdą może być jak ze stąpaniem po kruchym lodzie. O katastrofę nietrudno. Tym bardziej że w przeciwieństwie do typowych aut sportowych C 63 AMG i IS F z powodzeniem mogą być używane przy każdej pogodzie i prawie na każdej drodze.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne C 63 AMG IS F
Rodzaj silnika/liczba cylindrówV/8V/8
Moc kW (KM)336 (457)311 (423)
Przy obrotach (/min)68006600
Poj. skokowa cm362084969
Maksymalny moment obrotowy (Nm)600505
Przy obrotach (/min)50005200
Przeniesienie napęduna tylne kołana tylne koła, mechanizm różn. o ograniczonym poślizgu
Rodzaj skrzyni biegów7-bieg. przekł. automatyczna8-bieg. przekł. automat.
Dł / szer / wys (mm)4725/1795/14384660/1815/1405
Rozstaw osi (mm)27652730
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,2/11,111,0/10,9
Poj. zbiornika paliwa (l)6664
Masa własna (kg)17951705
Dopuszczalne obciążenie (kg)405415
Poj. bagażnika (l)475378
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1450/14501450/1425
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)975/9201000/920
Rozmiar oponprzód 235/40 ZR 18, tył 255/35 ZR 18 Pirelli P Zeroprzód 225/40 R19, tył 255/35 R19 Michelin Pilot Sport
CO2 (limit) g/km319270
OsiągiC 63 AMGIS F
0-30 km/h (s)1,21,3
0-50 km/h (s)2,02,2
0-80 km/h (s)3,33,8
0-100 km/h (s)4,55,2
0-130 km/h (s)6,77,8
0-160 km/h (s)9,511,2
0-180 km/h (s)11,814,0
0-200 km/h (s)14,417,4
400 m (km/h)/(s)12,613,3
Prędkość maksymalna (km/h)250270
Próba jazdy C 63 AMGIS F
(Slalom 18 m ) km/h64,2/63,265,6/64,9
(Slalom ISO) km/h132,0/131,6137,0/132,4
Próba jazdy C 63 AMGIS F
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h76/7573/72
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h50/4961/54
Zużycie paliwaC 63 AMGIS F
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km20,916,8
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km9,28,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km13,411,4
średnie podczas testu (l/100 km)15,713,1
zasięg (km)420488
Poziom hałasu (dB)C 63 AMGIS F
przy 100 km/h dB(A)6570
przy 130 km/h dB(A)7074
przy 180 km/h dB(A)7677
Droga hamowania (m)C 63 AMGIS F
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3638
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3638
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3639
ze 190 km/h na zimno nieobciążony (m)129139
Ceny i wyposażenieC 63 AMGIS F
Cena modelu testowanego (zł)259 900 zł251 000 zł
Klimatyzacja dwustrefowataktak
Reflektory biksenonowe3627 złtak
Lakier metalizowany3213 zł3500 zł
Skórzana tapicerka8600 złtak
Obręcze kół z lekkich stopów taktak
Elektrycznie regulowane przednie foteletaktak
Czujnik parkowania2996 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

C 63 AMG 362 Ekstremalnie szybki i zwinny, ale w każdej kategorii rywal-żółtodziób czai się tuż za nim. Nieco mniej komfortowy niż IS F, ale za to bardziej określony – tak z wyglądu, jak i z charakteru, chociaż wnętrze mogłoby mieć więcej stylu AMG.
IS F 343 Za szybki jak na zwyczajnego, rodzinnego sedana i zbyt komfortowy jak na auto sportowe. Potrafi bardzo dużo, o czym świadczą wyniki prób na torze, w których spuszcza baty AMG. Do poprawki – tylko detale.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 244 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ale cienias. Przeniósł program moto-on na papier. Nic ciekawego nie napisał i tylko forsę skasował za ten chłam. Człowieku dobrze wiesz, ze nawet tymi autami nie jechałeś tylko Kornacki jexdził to po co takie głupoty piszesz. Napisałbys chociaz to, że powtarzasz jego słowa papugo
    ~wkurzony za plagiat, 2009-02-13 14:00:25
  • avatar
    zgłoś
    Mocne wrażenia - w standardzie. Chociaż psychicznie byłem przygotowany na spotkanie z nimi, czas spędzony za kierownicą Lexusa IS F i Mercedesa C 63 AMG wywrócił moje samochodowe marzenia do góry nogami. Teraz mam na celowniku jednego z nich!
    auto motor i sport, 2008-11-03 13:17:00
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij