Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Lexus RC F: Ostry zawodnik

Przepis na sportowe auto według Lexusa? Wolnossąca „V8”, napęd na tylne koła, kubełkowe fotele, a wszystko to ubrane w nadwozie o pięknej linii. Efekt? RC F jest lepszy niż się tego spodziewasz.

Michał Hutyra 2015-02-09
Pierwsza jazda Lexus RC F Na drodze potrafi być bezkompromisowy, ale gdy włączyć kontrolę trakcji, okiełzna go każdy

Lexus to taki Mercedes „drugiego wyboru”. Kojarzy się przede wszystkim z wygodnymi limuzynami; od czasu do czasu wypuszcza ich usportowione odmiany z literą „F” w nazwie. Ale RC F jest czymś więcej. To auto sportowe czystej krwi, choć mało kto się tego spodziewa. RC F może nie wygląda jak milion dolarów, czyli jak np. Mercedes SLS albo jak każde Ferrari czy Lamborghini, być może nie wygląda nawet jak pół miliona – ale czy BMW M3 lub Audi RS4 wyglądają?

RC F przy tych dwóch wydaje się nawet bardziej drapieżny. Liczba sportowych ozdobników karoserii, takich jak listwy, wloty powietrza czy spoilery osiągnęła granice przyzwoitości, ale, jak stwierdził jeden z inżynierów projektujących nadwozie, cel był oczywisty – zapewnić doskonałą aerodynamikę i przyczepność do podłoża.

We wnętrzu dominującym elementem są kubełkowe fotele. Bardzo dobrze przytrzymują ciało, ale nie ściskają go jak imadło. Fotele rozdziela wysoki tunel, który przechodzi w konsolę środkową. Znajdują się na nim przyciski sterujące m.in. klimatyzacją i systemem multimedialnym.

Jest nie tyle dobry, co zaskakująco dobry. RC F to auto na co dzień i na tor wyścigowy

Wśród nich jest też najważniejsze z punktu widzenia kierowcy pokrętło. Pozwala ono zmieniać charakter samochodu, a konkretnie sztywność amortyzatorów, czas reakcji na gaz oraz tryb pracy skrzyni biegów.

W najbardziej bezkompromisowym trybie Sport s+ 8-biegowy automat długo zwleka ze zmianą przełożenia na wyższe. Potrafi też (jakby podświadomie) zredukować bieg przy dohamowaniu przed zakrętem, żeby kierowca przy wyjściu z niego dysponował odpowiednim momentem napędowym. A ten jest niebagatelny – 530 Nm. Kontrola trakcji w RC F działa po mistrzowsku – ingeruje na tyle delikatnie, że kierowca nie jest w stanie ocenić czy to on wykazał się wysokimi umiejętnościami i w sposób idealny pokonał ślizgiem zakręt, czy może jednak elektronika rzuciła koło ratunkowe i tylko dzięki niej tył samochodu nie wyprzedził przodu. Lexusa RC F można wyposażyć w programowalny mechanizm różnicowy, bo ten podstawowy może nie wystarczyć, jeśli auto będzie wykorzystywane nie tylko na drogach publicznych, ale też do harców na torze wyścigowym.

Skrywając pod maską 5-litrową wolnossącą, widlastą ósemkę o mocy 477 KM, Lexus kpi sobie ze wszystkich przyprawionych downsizingiem silników. Dźwięk „V8” jest dodatkowo wspomagany akustycznie (system ASC). Silnik potrafi cicho mruczeć albo (przy wyższych obrotach) solidnie zaryczeć – trudno to opisać słowami, po prostu trzeba to usłyszeć. Tak samo trudno opisać ogromne pokłady przyczepności i stabilności poprzecznej, które drzemią w Lexusie RC F.

I aż trudno uwierzyć, że potężny silnik potrafi zadowolić się mniej niż 10 l benzyny na 100 km. Ale kto bogatemu (cena auta to prawie 400 tys. zł) zabroni oszczędzać?

 

Dane producenta Lexus RC F
Cena 383 400 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, V8
Pojemność skokowa 4969 cm3
Moc maks./przy obrotach 477 KM/7100 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 530 Nm/4800-5600 obr/min
Przeniesienie napędu na tylne koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
Osiągi
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 10,8 l/100 km
Emisja CO2 251 g/km
Nadwozie
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupé, długość x szer. x wys. 4705 x 1845 x 1390 mm, rozstaw osi 2730 mm, masa własna 1840 kg, dopuszczalne obciążenie 410 kg, pojemność bagażnika 366 l, pojemność zbiornika paliwa 66 l.
 

 


Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”

RC F przy bliższym poznaniu okazuje się lepszy niż zakładaliśmy. Dla Audi, BMW i spółki to nie jest dobra wiadomość.
To polubisz - 8-stopniowy automat
Jest szybki jak przekładnia dwusprzęgłowa. Tryb ręcznej zmiany biegów działa bez zwłoki – po mistrzowsku.
Tego nie - raczej dla dwojga
Na tylnych fotelach jest ciasno, brakuje też miejsca na nogi. RC F nie jest tak uniwersalny jak jego konkurenci.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Lexusy od zawsze coś w sobie miały i  faktycznie mają mnóstwo rozwiązań innych niż typowe, które są stosowane wszędzie :) Jak kogoś interesuje model RC F to polecam zerknąć sobie na ten filmik - wypuścili go spece z japońskiego oddziału Lexusa. Film ukazuje "taniec na torze" sportowych modeli Lexusa - w tym modelu RC F.

    grubik, 2015-04-19 11:55:37
  • avatar
    zgłoś
    Bez sztucznych rezonatorów dźwięku i downsizingu - brawo, Panowie z Lexusa.Jak widać, można oprzeć się brukselskiemu kołchozowi i porządnie zatrąbić własnym dziewiczym wydechem z wypuszczanych spalin. I pytanie do redaktora Hutyry: czy układ jezdny jest zbalansowany lepiej niż w tłustych BMW M, które są opastuchowane elektroniką? Bo jeśli tak, to nie pomoże niemieckim mocarzom nawet rodzima propaganda prasowa ani prężenie się w Fast and Furiousach.
    Czekamy na porównanie :)

    airmatic, 2015-02-28 11:22:57
  • avatar
    zgłoś
    Model ten doceniła Dubajska policja. Kto by pomyślał, że takie luksusowe auto będzie służyć do pościgów piratów drogowych :) Artykuł na ten temat można znaleźć tutaj.

    Tatiana66, 2015-02-27 23:28:46
  • avatar
    zgłoś
    <p>Jeszcze do niedawna Lexusy były kojarzone z marką raczej luksusową niż sportową. To się zmieniło podczas premiery modelu LFA. Teraz historia się powtarza i Lexus wypuszcza kolejnego sportowca - model RC F.</p><br /><br /><a href="/testy/pierwsza-jazda-wrazenia-z-jazdy-Lexus-RCF,18897,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-09 13:48:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij