Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Lexus RX 400h - PoSUV z prądem

Koncern Toyoty stał się liderem nie tylko w projektowaniu, ale i w sprzedaży aut z napędem hybrydowym. Po sukcesie Priusa, napęd spalinowo-elektryczny uznano za godny także marki Lexus - na początek trafił do SUV-a RX 400h.

2005-09-20
Lexus RX 400h „Zmutowany” RX otrzymał oznaczenie 400h. Nie przekłada się to bezpośrednio na pojemność silnika, ma jedynie informować o jego mocy.

Tworząc ten model Toyota próbuje zdyskontować dwa sukcesy. Najpierw było zaskakujące powodzenie limuzyny Prius - pierwszego naprawdę wielkoseryjnego samochodu z napędem hybrydowym. Auto nie tylko sprzedało się w ponad 100 000 egzemplarzy, ale też otrzymało prestiżowy tytuł Car of the Year 2005. Rozwinięty system napędu z Priusa konstruktorzy postanowili zastosować w jednym z modeli luksusowych. Wybór padł na RX-a nowej generacji. Od premiery w maju 2003 roku, znalazł on blisko 8000 nabywców w Europie, a w USA okazał się pierwszym Lexusem, którego sprzedaż przekroczyła 100 000 sztuk rocznie.

"Zmutowany" RX otrzymał oznaczenie 400h. Nie przekłada się to bezpośrednio na pojemność silnika, ma jedynie informować o jego mocy. Przedstawiciele Lexusa twierdzą bowiem, iż moc i osiągi całego zespołu napędowego są zbliżone do rozwijanych przez benzynowy silnik czterolitrowy. Trochę to karkołomne rozumowanie, ale przy-najmniej następujące po "400" oznaczenie "h" nie budzi wątpliwości interpretacyjnych.

Hybrydowy zespół napędowy Lexusa RX 400h składa się z 3,3-litrowego silnika V6 o mocy 211 KM oraz dwóch silników elektrycznych. To jest istotna nowość, bowiem w Priusie jest tylko jeden elektromotor. Zastosowanie dwóch jednostek pozwala na uzyskanie napędu 4x4 oraz zwiększa moc całego zespołu. Przedni silnik elektryczny osiąga moc 167 KM (a więc ponad dwukrotnie większą niż w Priusie), tylny zaś 68 KM.

W rzeczywistości, tylny silnik ma znaczenie raczej pomocnicze. Lexus bynajmniej nie udaje, że RX 400h jest autem terenowym. Przeciwnie, podkreśla, że napęd na obie osie ma dawać większą stabilność podczas dynamicznej jazdy szosowej czy w wypadku gorszej przyczepności.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4755 x 1845 x 1670 mm, rozstaw osi 2715 mm, masa własna 2000 kg. Pojemność bagażnika 439 litrów.
SilnikiSpalinowy: 6-cylindrowy w ukł. V, poj. 3311 cm3, moc 155 kW (211 KM) przy 5600 obr/min, maks. moment obr. 288 Nm przy 4400 obr/min. Elektryczne: przedni o mocy 123 kW (167 KM), tylny 50 kW (68 KM). Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s Prędkość maksymalna 200 km/h Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km
CenaRX 400h Sport 258 750 zł

Oba silniki elektryczne pracują także podczas ruszania oraz jazdy na niskich obrotach. Umożliwia to obniżenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji (RX 400h spełnia wymagania normy Euro IV). Według danych fabrycznych, hybrydowy Lexus zużywa średnio 8,1 litra benzyny na 100 km. Pozornie żadna to rewelacja, ale jeśli uwzględnić dwutonową masę i osiągi samochodu, to naprawdę dobry wynik.

Do "setki" RX 400h rozpędza się w 7,6 sekundy, a więc nawet nieco szybciej niż RX 300 z klasycznym napędem (9,0 s). Jako prędkość maksymalną producent podaje 200 km/h, nam udało się rozpędzić auto do licznikowych 210 km/h.

Zanim to jednak nastąpiło, trzeba było ruszyć. Dla osoby nie przyzwyczajonej jest to trochę dziwny proces. Po przekręceniu kluczyka pozornie nic się nie dzieje - poza tym, iż na tarczy wskaźnika momentu obrotowego (zastępuje obrotomierz) pojawia się napis "ready" (gotów). Po ustawieniu dźwigni (wyłącznie skrzynia automatyczna) w pozycji "D", można ruszać - co następuje praktycznie bezgłośnie. Mocniejsze wciśnięcie gazu budzi do życia silnik spalinowy, który w tym momencie wydaje się dosyć głośny. Podobne wrażenie akustycznego dysonansu powstaje, kiedy jedziemy z niewielką prędkością obrotową i nagle spróbujemy przyspieszyć.

Poza tym, że potrafi być oszczędny, RX 400h ma wszelkie przymioty "normalnego" Lexusa. Należą do nich wysoki komfort, bogate wyposażenie i znakomite właściwości jezdne. Mimo że samochód jest wysoki, bardzo dobrze trzyma się drogi w zakrętach. Pomaga w tym napęd na cztery koła oraz monitorujący go system VDM (Vehicle Dynamics Management). Technika ma jednak swoją cenę: RX 400h w wersji Sport kosztuje 258 750 zł, a za bogaciej wyposażoną wersję Prestige trzeba zapłacić 305 900 zł. Jest to około dwudziestu procent więcej niż kosztują podobnie wyposażone Lexusy RX niehybrydowe.

Tekst Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 298 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Koncern Toyoty stał się liderem nie tylko w projektowaniu, ale i w sprzedaży aut z napędem hybrydowym. Po sukcesie Priusa, napęd spalinowo-elektryczny uznano za godny także marki Lexus - na początek trafił do SUV-a RX 400h.
    auto motor i sport, 2008-03-17 10:46:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij