Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Limuzyny dla ludu

W tych samochodach nie znajdziecie najnowszych rozwiązań technicznych. Nie liczcie też na bogate wyposażenie i oszałamiające osiągi. Mają za to wielkie bagażniki i są tanie. Oto Chevrolet Aveo, Dacia Logan, Fiat Albea, Honda City i Hyundai Accent - bohaterowie ludowej wyobraźni.

2006-04-17
Test porównawczy Chevrolet Aveo, Dacia  Logan, Fiat Albea, Honda City, Hyundai Accent Chevrolet Aveo ma twardo dostrojone zawieszenie i jest mało komfortowym samochodem.

Tani, powszechnie dostępny samochód wymyślił na początku ubiegłego stulecia Henry Ford. Trzydzieści lat później o stworzeniu takiego pojazdu myślał też Adolf Hitler i nawet miał adekwatną dla niego nazwę, ale potem skoncentrował się na realizacji innych pomysłów. O samochodach dla mas myśleli też komunistyczni przywódcy, ale okazało się, że na Trabanta trzeba było czekać kilkanaście lat, a Fiat 126p był powszechnie dostępny za... amerykańskie dolary.

Dziś powraca pomysł na tani samochód dla ludu, ale nie lansują go politycy, lecz po prostu wcielają w życie - jak na początku XX w. - firmy samochodowe. I dlatego za najtańszą spośród naszych testowanych limuzyn zapłacimy równowartość 12 średnich pensji w Polsce lub 13 zasiłków dla bezrobotnych w Niemczech.

Te samochody są tanie, bo produkują je robotnicy, którym płaci się kilka razy mniej niż robotnikom francuskim, włoskim czy japońskim. Dacia Logan powstaje w Rumunii, Fiat Albea, Honda City i Hyundai Accent w Turcji, a Chevrolet Aveo w Korei Południowej.

Wystarczy też spojrzeć na kanciaste nadwozia, płaskie powierzchnie blach karoserii i ograniczone do niezbędnego minimum przetłoczenia - żeby wyprodukować coś takiego, nie trzeba stosować dodatkowych wzmocnień nadwozia, niezbędnych w wypadku elegancko wystylizowanych i lekkich z wyglądu karoserii. Dlatego trójkątna szybka przy przednim słupku Hondy City to jakiś ekstrawagancki wybryk stylistyczny. Wybryk, który w wypadku tego auta ogranicza pole widzenia.

Porównywane samochody można by potraktować, z pewną dozą złośliwości, jako jeżdżące składy części zamiennych, zalegających fabryczne magazyny po wycofaniu z produkcji starszych modeli. Dacia Logan oparta jest na zespołach i elementach, które wcześniej stosowano w niektórych modelach Renault. Honda City to nic innego jak Honda Jazz - na europejskich salonach debiutowała cztery lata temu - której doczepiono bagażnik. Fiat Albea to zmodyfikowana Siena, która dziesięć lat temu miała się stać światowym modelem włoskiego koncernu. Kompaktowego hatchbacka Chevroleta Aveo po raz pierwszy zaprezentowano cztery lata temu, czyli tuż po przejęciu Daewoo przez General Motors. Teraz, ten mały samochód pojawił się jako sedan. Z kolei Hyundai Accent poprzedni face lifting przeszedł cztery lata temu, teraz poddano go kolejnej modyfikacji. I o którym z tych samochodów da się powiedzieć, że jest naprawdę nowy?!

Wnętrza niektórych testowych sedanów wyglądają tak, jakby projektowali je specjaliści od cięcia kosztów. Najbardziej oszczędni byli Francuzi - stylistyka i materiały wykończeniowe Logana przypominają wnętrze samochodu dostawczego sprzed dziesięciu lat. Albea wygląda tylko trochę lepiej, ale przecież to jest prawie to samo, co znajdziemy w dziesięcioletniej Sienie. Accent po kolejnym liftingu zmienił nieco na korzyść oblicze deski rozdzielczej, ale jakość plastików pozostała bez zmian a ich kolor daje się określić słowem brudnoszary. City i Aveo to szczyt elegancji przy pozostałych konkurentach, choć trudno i w tych samochodach znaleźć przynajmniej fragment miękkiego tworzywa. Pod względem jakości wykonania wnętrza najlepiej wypada Honda.

Kierowca najwygodniej poczuje się w Accencie - przednie fotele mają najdłuższe, najlepiej wyprofilowane siedziska i siedzi się w nich bardzo nisko. Wygodne są tak- że fotele Aveo. Fotele City mają za krótkie siedziska i nie o wiele da się je przesunąć do tyłu. Z kolei w Loganie i Albei siedzi się wysoko, jak na kuchennym taborecie. Na domiar złego, przednie fotele Fiata są najgorzej wyprofilowane.

Komfort na tylnej kanapie we wszystkich samochodach jest porównywalny. Hondę wyróżnia jednak na korzyść największa przestrzeń na kolana. A najmniej zadowoleni będą pasażerowie jadący na tylnej kanapie Hyundaia - wyżsi osobnicy muszą liczyć się z tym, że ich głowy będą podpierać podsufitkę. W tzw. teście kolanka też nie najlepiej - kolana lekko wbijają się w oparcie przednich foteli. Dacia ma najgorzej wyprofilowane oparcie tylnej kanapy, więc przy pokonywaniu szybkich zakrętów kierowca może usłyszeć uwagę, że nie wiezie za sobą worków z kartoflami.

Ale to właśnie Dacię Logan, obok Fiata i Hondy, powinni wybrać ci, dla których najważniejszy jest pojemny bagażnik. Albea i Logan mogą pochwalić się ponad 500-litrowymi kuframi. Bagażnik Hondy ma równo 500 litrów. Pozostali konkurenci zdecydowanie mniej - Chevrolet tylko 400 a Hyundai 390. We wszystkich samochodach, z wyjątkiem Logana, można złożyć oparcia tylnej kanapy, co znacznie poprawia ich funkcjonalność. W tej ostatniej kategorii jest zresztą jeden rodzynek, zdecydowanie wybijający się ponad przeciętność. To Honda City, w której daje się złożyć nie tylko oparcie tylnej kanapy, ale także siedzisko. Dzięki temu zyskujemy dodatkową przestrzeń na bagaż, gdyby okazało się, że 500 litrów to wciąż za mało.

Większość testowych samochodów napędzały benzynowe silniki o pojemności 1,4 l. Jedynie Dacia Logan dysponowała jednostką o większej pojemności (1,6 l). Ale większa nie oznacza mocniejsza. Najsłabszy silnik miał Fiat - tylko 77 KM. Patrząc na testowe pomiary, widać zależność wyników od mocy. Hyundai z 96-konnym silnikiem rozpędzał się najszybciej, a następnie - im mniejsza moc, tym gorsze przyspieszenie. Ale Fiat, choć najbardziej "mułowaty", dysponuje jednostką najszybciej reagującą na naciśnięcie pedału gazu. Honda, tradycyjnie, rozmiłowana jest w wysokich obrotach. Najgorzej na naciśnięcie gazu reagował silnik Chevroleta - najpierw czekał z wejściem na obroty po "daniu w palnik", potem czekał z zejściem z obrotów po zdjęciu nogi z pedału gazu.

Dobry start i szybkie dochodzenie do coraz większych prędkości nie oznacza równie dobrej elastyczności. Pod tym względem najlepiej wypada Dacia. Jej silnik, przy stosunkowo niskich obrotach, uzyskuje jeden z najwyższych momentów obrotowych. Poza tym Logan ma przełożenia najkorzystniej dobrane do charakterystyki jednostki napędowej. Najgorsze pod względem elastyczności, choć przy niezłej dynamice, jest Aveo.

Kierowcy ceniący sobie komfortowe resorowanie najbardziej będą zadowoleni z Hyundaia. Ten samochód na łagodnych nierównościach kołysze się lekko, z gracją. Na przeciwległym krańcu znajduje się Fiat, którego karoseria podskakuje na nierównościach niczym piłka. Zaskakująco dobrze na tego typu nawierzchniach zachowuje się Dacia. Ale to nie jedyna niespodzianka, która czeka nas za kierownicą Logana.

Podczas pokonywania serii ostrych zakrętów, nawrotów i szybkich łuków najbardziej przewidywalnym i najlepiej reagującym samochodem jest właśnie Dacia Logan. To niekwestionowany król zakrętów w tym teście. Pomimo wysokiej karoserii, auto nieznacznie wychyla się na boki. W ostrych zakrętach jest najmniej podsterowne, a szybkie łuki pokonuje najbardziej stabilnie. A przy tym ma precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy.

Bardzo dobrze prowadzi się też Honda City, choć może zaskoczyć nagłą i dość mocną podsterownością. Ale wystarczy tylko odjąć nogę z gazu, by auto natychmiast odzyskało stabilność. Niestety, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie dość, że jest najmniej precyzyjny, to jeszcze charakteryzuje się kiepską progresją.

Najgorzej w zakrętach prowadzi się Hyundai Accent. To najbardziej podsterowny i najtrudniejszy do wyprowadzenia z owej podsterowności samochód. Koła przedniej osi są za mocno dociążone, zawieszenie zbyt miękko dostrojone, a układ kierowniczy mało precyzyjny.

Niektóre z testowanych aut wyróżnia spory bagażnik czy funkcjonalność - inne dobre przyspieszenie lub precyzja prowadzenia. Jednak wszystkie mają zaskakująco słabe hamulce. Najlepszy, Hyundai Accent, potrzebował ponad 45 m na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h. Najgorzej wypadł Fiat, który zatrzymał się po przebyciu prawie 51 m. Czyż- by i na bezpieczeństwie oszczędzano?

Odpowiedź przynosi lista wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa biernego. Dwa samochody - Honda i Hyundai - w wersji podstawowej mają poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Dacia, Chevrolet i Fiat w wersji podstawowej są dostępne wyłącznie z airbagiem kierowcy. W boczne poduszki wyposażony jest - spośród testowanych aut - tylko Chevrolet. Do wszystkich modeli jest oferowany ABS - w Hondzie, Chevrolecie i nowym Hyundaiu należy do wyposażenia seryjnego - ale już ESP nie jest oferowane do żadnego z testowanych samochodów.

Najtańszy spośród testowanej piątki jest Fiat Albea - w wersji podstawowej kosztuje 31 100 zł. Dacia Logan 1.6 jest droższa o 600 zł. Najwyżej ceni swój produkt Honda, która za podstawową wersję City żąda aż 43 800 zł. Chevrolet Aveo z silnikiem 1.4 jest niewiele tańszy, ale General Motors wprowadza ten model na rynek w promocyjnej cenie - do czerwca Aveo 1.4 w podstawowej wersji Direct będzie tańsze o 2 500 zł. Ale mimo to auto będzie kosztowało ponad 40 000 zł. Podobną kwotę trzeba będzie zapłacić za podstawową wersję zmodernizowanego Accenta - w chwili zamykania tego numeru auto motor i sport nie była znana dokładna cena auta. Zatem aż trzej spośród pięciu konkurentów kosztują ponad 40 tysięcy złotych. To dużo, jak na samochody które mają spełniać wyłącznie podstawowe funkcje.

Przecież stworzono je z myślą o tzw. rynkach wschodzących, na których większość klientów cenę zakupu przelicza na pojemność bagażnika, a nie nowoczesność techniki czy piękno karoserii. Jeszcze nie tak dawno w zachodniej części Europy klienci myśleli: jesteśmy lepsi, bo nie musimy jeździć takimi autami. Dziś te samochody cieszą się tam coraz większym zainteresowaniem. Podobno dlatego, że świetnie nadają się do roli trzeciego auta w rodzinie. Nie bardzo je widzę w takiej właśnie roli. Czy między Renault Thalią, nigdy nie oferowana na Zachodzie, a Dacią Logan jest aż tak wielka różnica? Moim zdaniem jest inny powód - w ubiegłym roku, w samych tylko Niemczech, zarejestrowano 10 milionów bezrobotnych. I któż przypuszczał, że w Unii Europejskiej Wschód z Zachodem połączy rumuńska Dacia Logan?

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Ádám Szabó-Jilek

Ocena punktowa (maks. 500)

City 1.4 Comfort 317 Wysoka jakość wykonania, pojemny bagażnik oraz niespotykana u rywali funkcjonalność. Niestety, Honda City to najdroższy samochód spośród konkurentów.
Accent 1.4 310 Najbardziej komfortowy i najwygodniejszy. Ma też najbardziej dynamiczny silnik i jest najlepszy wśród najgorzej hamujących samochodów w tym teście. Dość drogi.
Aveo 1.4 16V SX Platinum 285 Bardzo eleganckie i dobrze wykonane wnętrze. Oferuje najwięcej z dodatkowego wyposażenia. Reszta to przeciętność, która nie pozwala wybić się ponad 3. miejsce.
Logan 1.6 Laureate Wybitny pod względem właściwości jezdnych – żaden z konkurentów tak dobrze się nie prowadzi. Ma też duży bagażnik. Ale reszta do wymiany. Jest bardzo tani.
Albea 1.4 Dynamic 268 Najgorszy model tej marki. Nie ma w sobie nic, poza największym bagażnikiem i najniższą ceną, co budziłoby pragnienie posiadania takiego właśnie samochodu.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne City 1.4 Comfort Accent 1.4 Aveo 1.4 16V SX Platinum Logan 1.6 Laureate Albea 1.4 Dynamic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)61 (83)70 (95)69 (94)64 (87)57 (77)
Przy obrotach (/min)57006000620055006000
Poj. skokowa cm313391399139915981368
Maksymalny moment obrotowy (Nm)119125130128115
Przy obrotach (/min)28004700340030003000
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przedniena koła przedniena koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowa
Dł / szer / wys (mm)4390/1690/14854280/1695/14704310/1710/15054250/1742/15254186/1703/1490
Rozstaw osi (mm)24502500248026302439
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)9,8109,810,510
Poj. zbiornika paliwa (l)4245455047
Masa własna (kg)10451058118511041120
Dopuszczalne obciążenie (kg)465528355436485
Poj. bagażnika (l)500390400510515
Rozmiar opon185/55 R 15175/70 R 15185/60 R 15185/65 R 15185/65 R 14
LOSuper Plus LO 98Super Plus LO 98Super LO 95Super LO 95Super Plus LO 98
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4Euro 4
OsiągiCity 1.4 ComfortAccent 1.4Aveo 1.4 16V SX PlatinumLogan 1.6 LaureateAlbea 1.4 Dynamic
0-100 km/h (s)14,612,913,713,515,8
Prędkość maksymalna (km/h)175177176175162
Elastyczność City 1.4 ComfortAccent 1.4Aveo 1.4 16V SX PlatinumLogan 1.6 LaureateAlbea 1.4 Dynamic
50-100 km/h (na IV. Biegu) (s)15,515,717,714,516,5
Zużycie paliwaCity 1.4 ComfortAccent 1.4Aveo 1.4 16V SX PlatinumLogan 1.6 LaureateAlbea 1.4 Dynamic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,18,08,910,08,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,85,15,45,85,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,66,26,77,36,9
średnie podczas testu (l/100 km)8,19,29,08,59,2
zasięg (km)519489500538519
Droga hamowania (m)City 1.4 ComfortAccent 1.4Aveo 1.4 16V SX PlatinumLogan 1.6 LaureateAlbea 1.4 Dynamic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)49,645,249,543,850,8
Ceny i wyposażenieCity 1.4 ComfortAccent 1.4Aveo 1.4 16V SX PlatinumLogan 1.6 LaureateAlbea 1.4 Dynamic
Cena modelu podstawowego (zł)43 000 złod 40 000 zł42 690 zł31 700 zł31 100 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ taktak/ 800tak/ tak
ABS/ESPtak/ braktak/ braktak/ brak2000/b.d. zł2000/brak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ braktak/ braktak/ braktak/ b.d.1400/brak
Wspomaganie kierownicytaktaktaktaktak
Regulacja wysokości kierownicytaktaktakbraktak
Regulacja wysokości fotela kierowcytaktaktaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ taktak/ 500tak/ brak
Centralny zamektaktaktaktaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 450 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Niewiem z kąd autor tego artykułu miał przyśpieszenie fiata Albea ale napewno nie jest ponad 15 sek. jak kupowałem auto to oglądałem Dacie logan za golasa z silnikiem 1.4 chcieli 34 tyś. Aveo za golasa z silnikiem 1.2 chcieli 33 tyś, a albee z silnikiem 1.4 też golas dałem 28 tyś z czego Fiat ma najlepsze materiały z tych trzech modeli. Dla mnie ojca dwójki dzieci auto za 30 tyś to najlepsza była albea. Jeżdżę nią przez 2.5 roku i rzadnej usterki ani stuków łamania sie plastików, niczego, dopiero teraz wymieniłem pierwszą żarówkę od kródkich.
    ~lolo, 2009-06-15 18:40:15
  • avatar
    zgłoś
    Ten artykuł jest wyraźnie sponsorowany.Bardzo dobrze znam albee i jedynym konkurentem dla niej (w tym teście) moze byc Honda. Samochód jest bardzo obszerny i wygodny, ma zadziwiające osiagi jak na silnik 1.4 (z czterema osobami na "pokładzie" rozpędza sie nawet do 200km/h), przyspieszenia tez są znacznie lepsze niz podawane w tescie. Stylistyka fiata jest bardzo udana, jego masywne nadwozie budzi zaufanie Wnetrze wykonane jest z dobrych materiałow (niestety spasowanie nie jest juz tak dobre), fotele i tylna kanapa są wygodne i dobrze trzymają na zakrętach.Podsumowując, samochod bardzo udany, jedyna jego wada to brak mozliwosci zakupu z silnikiem 1.4 T-jet )
    ~Krzysztof, 2008-07-31 19:59:25
  • avatar
    zgłoś
    Zaskakujące rezultaty.Też mam Albeę. Hamuje dobrze, zbiera się dobrze (silnik 1.2), prędkość maksymalna znacznie zaniżona... Fotele komfortowe (bez bólu pleców czy nóg dojeżdżam non-stop w dowolne miejsce w kraju - nie znam drugiego tak wygodnego samochodu - wszelakie passaty czy nawet omegi w tej konkurecncji odpadają). Wysokie zawieszenie - bez problemów z dziurami czy krawężnikami. Na zakrętach tylko sportowe wozy są w stanie mnie wyprzedzić. Niezła skrzynia biegów. Bagażnik... miesięczna wyprawa 5-osobowej rodziny z bliźniaczym wózkiem i pieluchami (i trzema fotelikami w środku) nie stanowi najmniejszego problemu...Można mieć jedynie zastrzeżenia do taniego wykończenia (choć i tak o klasę lepszego niż w Dacii), szerokich przednich słupków i spalania. (No i przy moim sposobie jazdy przydałoby się jednak lepsze trzymanie boczne w fotelach...)
    ~x, 2008-07-02 10:02:39
  • avatar
    zgłoś
    ale błędow narobiłem, ale późno juz bylo
    ~XardaX, 2008-04-05 13:14:17
  • avatar
    zgłoś
    polecam ten artykuł o fiacie albei .
    ~XardaX, 2008-03-29 19:33:45
  • avatar
    zgłoś
    co za **** pisał robił test ??Mam fiata Albe i jestem bardzo zadowolony.Wnętrze jest o wiele ładniejsz niż w hondzie, a samochódo do ''setki'' rozpędza się w niecałe 13s a nie jak w artykule 15s.
    ~XardaX, 2008-03-29 19:13:43
  • avatar
    zgłoś
    co za **** pisał robił test ??Mam fiata Albe i jestem bardzo zadowolony.Wnętrze jest o wiele ładniejsz niż w hondzie, a samochódo do ''setki'' rozpędza się w niecałe 13s a nie jak w artykule 15s.
    ~XardaX, 2008-03-29 19:13:05
  • avatar
    zgłoś
    A moze by tak test diesli made in korea. Porownainie Lacetti, Ceed, i30? Bo powiem ze o chevrolecie w dieslu jeszcze nie znalazlem zadnego artykulu w zadnej gazecie.
    ~chocba, 2007-12-26 12:12:48
  • avatar
    zgłoś
    W tych samochodach nie znajdziecie najnowszych rozwiązań technicznych. Nie liczcie też na bogate wyposażenie i oszałamiające osiągi. Mają za to wielkie bagażniki i są tanie. Oto Chevrolet Aveo, Dacia Logan, Fiat Albea, Honda City i Hyundai Accent - bohaterowie ludowej wyobraźni.
    auto motor i sport, 2007-12-06 09:59:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij