Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Maserati Gran Turismo – Włoski dla zaawansowanych

Maserati znowu karmi marzeniami tysiące kierowców. Jednak tylko nieliczni wysłuchają subtelnej symfonii na osiem cylindrów w wykonaniu nowego Gran Turismo. U nas, dla wszystkich, test włoskiego demona z trójzębem na masce i z 405-konnym silnikiem pod nią.

Alexander Bloch 2008-02-20
Test Maserati Gran Turismo Podczas tańca między pachołkami seryjne zawieszenie modelu GT delikatnie się wychyla. Aktywne amortyzatory są za dopłatą.

Co sprawia, że Maserati jest jednym z najszybszych samochodów? Przekonanie kierowców, że jest najszybszy. Nawet gdy porusza się niespiesznie, na widok groźnie wyostrzonego trójzęba w lusterku wstecznym - kierowcy z lewego pasa jeden po drugim szybciutko zjeżdżają na prawo. Czyżby się bali, że, niczym odkurzacz, wessie ich potężny grill włoskiego coupé?

Przede wszystkim, wysunięty do przodu dziób z osłoną chłodnicy (nawiązujący do Maserati A6GCS - także stworzonego przez Pininfarinę) zbiera z drogi całą masę suchych liści, gdy tak pruje wśród jesiennego krajobrazu akompaniując sobie basem V-ósemki. Za sobą pozostawia zawsze gromady zadziwionych przechodniów. Sportowych Maserati nie spotyka się wszak często - na szczęście dla ich właścicieli i na nieszczęście producenta. Kto sobie kupi taki samochód może być absolutnie pewien, że ma go "na wyłączność".

A jednak dozowane ze smakiem okrągłości nadwozia nie rzucają na kolana. Odkąd, niestety, do historii odeszły bajecznie piękne tylne lampy w kształcie bumerangu, jakie zdobiły model znany jako 3200 GT, tył nadwozia stracił swoją niepowtarzalność.

Ale to jeszcze nie powód, żeby nie znajdować przyjemności w podążaniu za Maserati GT i jego 96 diodami LED w tylnych lampach. Donośne dudnienie wydechu rozlegające się podczas spacerowej jazdy oraz chrapliwy bas po naciśnięciu gazu działają tak samo kojąco na zmysły miłośników sportowych samochodów, jak ciepły olej na wnętrzności silnika. Opracowana przez Ferrari 405- konna jednostka o pojemności 4,2 litra ani myśli o tym, by brzmieć łagodnie i aksamitnie. Jej zadziornie seksowny ton w mgnieniu oka zagłusza wszelkie objawy jesiennej depresji.

Gran Turismo nie byłby prawdziwym "włochem", gdyby nie działał na emocje. Kierowca siedzi nisko za kierownicą. Przed nim rozciąga się maska o skrupulatnie obliczonej długości - 87,3 cm. Znawcy Corvetty przeżyją na ten widok déja vu. Parkujący kierowca przodu auta zobaczy tyle, ile espresso można się dopatrzyć pod mleczną pianką cappuccino. Lazurowo-niebieskie wskaźniki, prosząca się o czuły uścisk kierownica z metalowymi łopatkami, i wspaniale pachnąca skóra firmy Poltrona-Frau rozpierająca się na nieco za szerokich sportowych fotelach - przenoszą kierowcę w wyższe sfery samochodowego luksusu. Na nisko osadzonych tylnych siedzeniach zmieszczą się nawet osoby dorosłe. Może nie na 500-kilometrową podróż, ale zawsze.

Odstająca podsufitka, źle spasowana plastikowa listwa ozdobna, dziwaczna obsługa komputera pokładowego i siermiężna chromowana obwódka wokół analogowego zegara sprowadzają nas na ziemi ę. Właścicielom Maserati można jedynie poradzić, żeby od razu bili po palcach, gdyby tylko jakiś malkontent spróbował grzebać tam, gdzie nie trzeba.

Bardziej upartych maruderów należy przewieźć autem w trybie kickdown. Gdy tylko asfalt jest suchy, GT wystrzela do 100 km/hw5,4 sekundy. Po 19,9 s pokonuje barierę 200 km/h, a w międzyczasie sześciobiegowy automat niemal niezauważalnie załącza jeden bieg po drugim. Zmiany przełożeń następują miękko jak po maśle, i oto blakną wspomnienia o sekwencyjnej przekładni modelu Cambiocorsa. Do tego szczypta dźwięków między gazu podczas zmiany biegu na niższy - ale tylko jako podnieta dla zmysłów, nie z musu.

Z BLISKA

System audio firmy Bose
System informacyjny zamontowany na pokładzie Gran Turismo jest niezbyt prosty w obsłudze, a jego wskazania na ekranie nie zawsze są czytelne. Za to sprzęt audio dostarcza przeżyć w najlepszym gatunku. Twardy dysk o pojemności 30 GB zmieści 18 000 utworów, a sprzęt zaopatrzony w jedenaście głośników potrafi wypełnić wnętrze Maserati soczystymi basami i czystym przestrzennym brzmieniem. Całość idealnie nadaje się na długie podróże i zadowoli najwybredniejszych audiofilów.

Jednak miłośnicy techniki muszą pogodzić się z faktem, że wraz z zamontowaniem nowej skrzyni biegów zniknęła konstrukcja transaxle - teraz skrzynia HP26 jest umieszczona z przodu, bezpośrednio przy silniku. Pomimo nieznacznie większego obciążenia tyłu (stosunek mas - 49 do 51 procent) i zastosowania aktywnej blokady mechanizmu różnicowego, ta włoska płastuga podczas gwałtownego przyspieszania na śliskiej nawierzchni zamiata tyłem w tę i we w tę.

W czasie ostrej zimy sprytny kierowca może skorzystać z guzika "ice" i zablokować nie tylko pierwszy bieg, ale przesunąć granicę zmiany biegów do maksymalnie 3000 obr/min. Naciśnięcie na "sport" - i wszystko przesuwa się poza granicę 7000 obrotów, a przyspieszanie odbywa się zauważalnie szybciej. Szkoda, że takiego guzika nie przewidziano dla bardzo efektywnych hamulców Brembo. Gdy wcisnąć pedał tylko do jednej trzeciej głębokości, opóźnienie jest dość umiarkowane.

M139 - takie oznaczenie nosi płyta podłogowa modelu Quattroporte, którą wykorzystano w konstrukcji Gran Turismo, zmniejszając jedynie o 12,2 cm rozstaw osi. Jedna trzecia jej długości, ta tylna, podczas sportowej jazdy w zakrętach, i to nawet z włączonym ESP, z wielką chęcią odjeżdża na zewnątrz łuku. Wytrawni kierowcy próbują szybkiej kontry, a wtedy zaskakuje ich brak reakcji w środkowym położeniu kierownicy, po którym układ staje się już precyzyjny, ale nerwowy. Masa 1922 kg kładzie się brzemieniem na wielkich sportowych ambicjach Gran Turismo, ale pozwala skutecznie neutralizować długie nierówności drogi. Komfort zakłócają tylko małe, podstępne dziury w jezdni.

To oczywiście w niczym nie zmienia faktu, że nazwa Gran Turismo - wielki podróżnik - świetnie pasuje do tego samochodu. O wiele lepiej niż - mały wyścigowiec.

Tekst: Alexander Bloch
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne

Data publikacji 1/2008
Silnik Ośmiocylindrowy w układzie widlastym, umieszczony wzdłużnie z przodu. Wał korbowy na pięciu łożyskach, dwa wałki rozrządu na rząd cylindrów (napęd łańcuchowy), cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 298 (405)
Przy obrotach (/min) 7100
Pojemność skokowa [cm3] 4244
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 460
Przy obrotach (/min) 4750
Przeniesienie napędu Napęd na tylne koła, blokada mechanizmu różnicowego, 6-biegowa przekładnia automatyczna. Wielkość przełożeń: I. 4,17, II. 2,34, III. 1,52, IV. 1,14, V. 0,87, VI. 0,69, bieg wsteczny 3,43; przełożenie przekładni głównej 3,73:1.
Nadwozie 2+2-miejscowe coupé z dwojgiem drzwi
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu, z przodu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory, z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory, rozstaw kół z przodu 1586 mm, z tyłu 1590 mm. Stabilizator z przodu i z tyłu, zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem, trzy obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu i z tyłu hamulce tarczowe wentylowane, ogranicznik siły hamowania, ABS. Hamulec postojowy działający na koła tylne. Rozmiar kół 8 J x 19 z przodu, 10 J x 19 – z tyłu, rozmiar opon 245/40 R 19 Y z przodu, 285/40 R 19 Y – z tyłu, Bridgestone Potenza RE050.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Dł/szer/wys [mm] 4881/1847/1353
Rozstaw osi [mm] 2942
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,2/12,3
Poj. zbiornika paliwa [l] 90
Masa własna [kg] 1922
Rozkład masy przód/tył [%] 49,4/50,6
Dopuszczalne obciążenie [kg] 328
Poj. bagażnika [l] 260
Średnica kierownicy [mm] 370
Przeglądy – serwis [km] co 40 000
CO2 (limit) [g/km] 345
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1100
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 12 939
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,82/0,78
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1022/1950
Gwarancja podzespoły (lata) trzy lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 3
Cena modelu testowanego (zł) 119 880 euro
Wyposażenie seryjne ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, kurtyny boczne, elektroniczny system stabilizacji, komputer pokładowy, czujnik parkowania z tyłu, elektryczne podnośniki szyb, tempomat, automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, koła z lekkich stopów, regulacja kolumny kierownicy, system nawigacyjny, reflektory przeciwmgielne, radio z CD, czujnik deszczu, elektryczna regulacja foteli, reflektory biksenonowe, centralny zamek z pilotem.
0-50 km/h (s) 2,2
0-80 km/h (s) 3,9
0-100 km/h (s) 5,4
0-120 km/h (s) 7,5
0-130 km/h (s) 8,6
0-140 km/h (s) 9,7
0-160 km/h (s) 12,3
400 m (km/h)/(s) (169) 13,7
Prędkość maksymalna (km/h) 285
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 10,4
Maksymalne (l/100 km) 20,8
średnie podczas testu (l/100 km) 16,8
zasięg (km) 536
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 67
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 69
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 72
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 140 km/h 73
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 160 km/h 75
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 180 km/h 76
Na postoju 61
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35
Wyposażenie dodatkowe Aktywne zawieszenie - 2500 euro; pakiet Komfort - 1785 euro; lakier metalizowany - 1180 euro; koła 20-calowe - 2750 euro; kontrola ciśnienia opon - 835 euro.


PODSUMOWANIE

Maserati Gran Turismo

Ocena:
3
(, )
Maserati Gran Turismo ma dwa oblicza – z jednej strony jest eleganckim, szybkim coupé cieszącym zmysły, z drugiej – wiele denerwujących drobiazgów przywołuje właściciela do rzeczywistości.
Nadwozie
skórzane wykończenie
wystarczająca ilość miejsca z tyłu
mały bagażnik
mała ładowność
niedostatki w jakości wykonania
słaba widoczność z wnętrza
Napęd
bardzo dobre osiągi
dynamiczny silnik
łagodnie pracująca automatyczna skrzynia biegów
przeciętna kultura pracy
Bezpieczeństwo
bardzo dobre opóźnienia
ESP z zimową opcją
Komfort
wysoki komfort resorowania na wzdłużnych nierównościach
wygodne sportowe fotele
niski komfort resorowania na poprzecznych nierównościach
Właściwości jezdne
neutralne zachowanie w zakrętach na suchej nawierzchni
precyzyjny układ kierowniczy
późno włączające się ESP, zwłaszcza „na mokrym”
Eksploatacja
wysoka cena
duży spadek wartości
wysokie koszty utrzymania
Środowisko
bardzo wysokie zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Maserati znowu karmi marzeniami tysiące kierowców. Jednak tylko nieliczni wysłuchają subtelnej symfonii na osiem cylindrów w wykonaniu nowego Gran Turismo. U nas, dla wszystkich, test włoskiego demona z trójzębem na masce i z 405-konnym silnikiem pod nią.
    auto motor i sport, 2008-02-20 10:42:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij