Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Maserati Quattroporte S Q4: Styl absolutny

Na osłonie chłodnicy mogłoby nie być trójzęba, a i tak Quattroporte dałoby się natychmiast rozpoznać jako Maserati. To się chyba nazywa styl absolutny. Tu – Quattroporte w wersji z napędem na cztery koła.

Roman Popkiewicz 2015-06-14
Napęd na cztery koła w Quattroporte jest oferowany tylko w wersji z benzynowym silnikiem V6 turbo   

Quattroporte S Q4 jest do setki tylko o 0,3 s wolniejsze niż wersja z silnikiem V8

Ponieważ nie jesteśmy absolwentami artystycznej uczelni, nie potrafimy tego ubrać w słowa, ale jakoś tak już jest, że czasem największe wrażenie robi czysta klasyka. Być może to tak samo jak z garniturami albo zegarkami, być może klucz leży w proporcjach, może w detalach, a być może w wypadku Quattroporte decydujące znaczenie ma fantastyczna sinusoida przednich i tylnych błotników. Efekt jest taki, że duże Maserati zwraca uwagę w najlepszy możliwy sposób – klasą.

Klasyczna jest też kabina z deską rozdzielczą narysowaną dwiema równoległymi liniami i opartą na wysokim tunelu środkowym. Z klasyki Quattroporte S Q4 rezygnuje dopiero pod podwoziem – za sprawą napędu na cztery koła. Jest on oferowany tylko w połączeniu z benzynowym silnikiem V6 (dwie turbosprężarki, 410 KM). Znamy Quattroporte z mocniejszą jednostką V8 i wiemy, że w wersji tylnonapędowej duże Maserati ma znakomite właściwości trakcyjne, jednak potężny moment obrotowy współczesnych doładowanych silników najskuteczniej jest zamienić na osiągi, kierując go na asfalt poprzez wszystkie koła. Dlatego np. Quattroporte S Q4 do setki jest tylko o 0,3 s wolniejsze niż 530-konna wersja V8.

Niewysokie nadwozie, wąskie lampy i krótki tył sprawiają, że limuzyna nie wydaje się tak duża 
 

Układ skonstruowano w taki sposób, że nie angażuje przednich kół, kiedy to nie jest konieczne, dzięki czemu zużycie paliwa wypada praktycznie tak samo jak w wersji tylnonapędowej. Maserati podaje, że rozkład momentu obrotowego może wynieść 50/50, jednak z punktu widzenia kierowcy jest to czysta akademia. Trakcja jest świetna, stabilność jak wyżej, a podsterowność, nawet na zimowym ogumieniu i nawierzchniach o niskiej przyczepności, okazuje się bardzo umiarkowana.

Jeśli porównać Quattroporte do innych limuzyn tej klasy, to pod względem charakteru najbliżej im do siebie z Mercedesem. Maserati jest ultrawygodne, z fotelami jakości lepszej niż klasa biznes oraz układem kierowniczym akurat na tyle leniwym, by pasował do dużej limuzyny. W układzie wydechowym jest coś w rodzaju „zbiornika dźwięku”, z którego powyżej 3000 obr/min specjalne zawory uwalniają dodatkową porcję basów. Efekt jest tak dobry, że wydechu chce się słuchać non stop, co można zrobić w trybie „sport”, kiedy zawory pozostają otwarte na stałe.

Quattroporte ma najbardziej klasyczną deskę rozdzielczą spośród limuzyn tej klasy    Ciemnoniebieskie tarcze zegarów dają taki sam efekt jak w wypadku zegarków – w porównaniu z czarnymi są bardziej „sportowe” 
   

Czy biorąc pod uwagę silnik, zawieszenie, ekonomię, obsługę plus inne elementy, Quattroporte można uznać za najlepsze w klasie? Pewnie nie. Ale pytanie jest inne: które auto bym kupił? A w tym wypadku Maserati ląduje bardzo blisko pole position – za wygląd, wrażenia i komfort – a to, że jest droższe niż rywale nie ma specjalnego znaczenia.       

DANE PRODUCENTA Maserati Quattroporte S Q4
Cena 557 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 turbo
Pojemność skokowa 2979 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
410 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
550 Nm
750–5000/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 283 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 10,5 l/100 km
Emisja CO2  
NADWOZIE
4-drzwiowy, 4- lub 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 5362 x 1948 x 1481 mm, rozstaw osi 3171 mm, masa własna 1995 kg, pojemność bagażnika 530 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l. 

Naszym zdaniem
Roman Popkiewicz redaktor "auto motor i sport"
Napęd 4x4 w tej klasie rządzi nawet w BMW – w Quattroporte jest bardzo skuteczny i nie zmienia charakteru auta.
TO POLUBISZ - TRYBY JAZDY
„I.C.E.” tłumaczy się jako „eko”, sportu nie trzeba tłumaczyć. Skutecznie zmieniają charakter auta.  
TEGO NIE - DZIAŁANIE DŹWIGNI
Dotyczy wstecznego biegu – często zamiast niego wybierasz tryb N (luz). Można było to lepiej dopracować.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Być może w Mercedesie klasy S i BMW serii 7 znajdziesz więcej technologii i elektronicznych gadżetów. W kategorii "styl" Maserati Quattroporte bije ich o głowę.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Maserati-Quattroporte-S-Q4-Styl-absolutny,19966,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-06-11 16:25:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij