Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.3

Mazda 2, Micra, Swift – mała rzecz a cieszy

Maluchy nigdy nie potrafiły tyle, co dzisiaj, bo nigdy nie wymagało się od nich aż tak dużo. Mazda 2, Nissan Micra i Suzuki Swift pokazują, jak bardzo małe samochody urosły, dojrzały i... zdrożały.

2011-04-18
Mazda 2, Nissan, Micra, Suzuki, Swift Pod względem komfortu jazdy i precyzji prowadzenia „2” i Swift zostawiają Micrę z tyłu

 

Na dworze trzaskający mróz, ale nie trzeba zdejmować rękawiczki ani szukać kluczyka po kieszeniach. Wystarczy mieć go przy sobie. Naciśnięcie niewielkiego przycisku na klamce i... zamki we wszystkich drzwiach odryglowują się automatycznie. Teraz można komfortowo otworzyć drzwi. System dostępu do samochodu bez sięgania po kluczyk, znany już wcześniej z drogich aut wyższych klas, dzisiaj oferuje Micra - najmniejszy model w gamie Nissana. Dzięki automatycznej (!) klimatyzacji, we wnętrzu Micry robi się przyjemnie ciepło w takim tempie, że prędko zapomina się o mrozie na zewnątrz. Szybka przesiadka do najmniejszego modelu Mazdy - "2". Tu, podobnie jak w Suzuki Swifcie, oprócz nawiewu ciepłego powietrza pasażerów z przodu dopieszczają podgrzewane fotele. Wyposażenie, które jeszcze niedawno było zarezerwowane dla dużych i drogich aut, dzisiaj można mieć w samochodach małych. Nie ma się co dziwić, że ich ceny przyprawiają o zdumienie, ale o tym później.

Oprócz wyrafinowanych wynalazków rozpieszczających pasażerów, Nissan Micra, Mazda 2 i Suzuki Swift oferują bardzo bogaty pakiet wyposażenia podnoszącego komfort obsługi oraz bezpieczeństwo podróżowania. Zdecydowanie bogatszy niż przeciętnie w klasie maluchów. Testowane auta są wyposażone między innymi w elektrycznie sterowane szyby i elektrycznie regulowane lusterka oraz w sześć poduszek powietrznych i system wspomagania nagłego hamowania. Nissan standardowo dorzuca do każdej Micry układ stabilizacji toru jazdy, a Suzuki do Swifta - nie tylko ESP, ale również poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa współczesne małe auta mogą nie mieć żadnych kompleksów w porównaniu z większymi kolegami. Testowana trójka nie ma. I znowu powraca pytanie o cenę...

Na fotele w każdym z testowanych aut opada się z taką samą łatwością. Przednie drzwi otwierają się szeroko, a otwór jest najwyższy akurat w tym miejscu, gdzie zazwyczaj celuje się głową podczas zajmowania miejsca w kabinie. W każdym z aut siedzi się jednak nieco odmiennie. Fotelom Micry brakuje dosłownie wszystkiego - szerokości, twardości i lepszego podparcia po bokach. W porównaniu z fotelami Nissana, te w Suzuki są jak z auta o numer większego niż Micra. Fotele Swifta dobrze podpierają uda, są obszerne i przyjemnie twarde, zapewniają dobre boczne podparcie, także dla pleców. Fotelom Mazdy 2 brakuje jedynie nieco dłuższego siedziska.

W centymetrach najwięcej swobody na wysokości ramion dla pasażerów z przodu i z tyłu oferuje maluch Mazdy, ale różnice między testowaną trójką są na tyle znikome, że na przednich fotelach nie odczuwa się ścisku w żadnym z testowanych aut. Z przestrzenią nad głową też jest OK, ale już tylko w "2" i w Swifcie. Mimo że Micra jest w tym gronie najwyższa, odległość od siedziska do dachu jest w niej najmniejsza, co może oznaczać tylko jedno - w maluchu Nissana siedzi się najwyżej. Przy podróżach na krótkich dystansach może się to nawet podobać, bo wsiadanie i wysiadanie czyni wygodniejszym, ale po dłuższej trasie z Micry wysiada się najbardziej "połamanym".

Po zajęciu miejsca za kierownicą w Swifcie i w Maździe 2 wszystko, co dotyczy obsługi podstawowych funkcji "życiowych" auta jest oczywiste od razu. Wysoko umieszczone pokrętła do sterowania klimatyzacją w "2" są najłatwiej dostępne. Obsługa komputera pokładowego przyciskiem na kierownicy jest zdecydowanie bardziej bezpieczna niż przyciskiem wśród zegarów (jak w Swifcie) i bardziej komfortowa niż dwoma przyciskami, umieszczonymi na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy (jak w Micrze). Tradycyjne pokrętła do sterowania klimatyzacją w Swifcie obsługuje się jak w Maździe 2, bez odrywania wzroku od drogi. W Micrze tak się nie da. Mimo że przyciski zgromadzone na okrągłym panelu są całkiem spore, aby trafić w odpowiedni trzeba na moment przenieść wzrok z drogi na konsolę środkową.

Dźwignię zmiany biegów w Maździe 2, wyrastającą z konsoli podwieszonej tuż pod centralną częścią deski rozdzielczej, dzieli od kierownicy najmniejsza odległość. W czasie jazdy wystarczy prawą rękę przesunąć jedynie delikatnie w prawo i w dół, a od razu trafia się na dźwignię. Nawet w czasie dynamicznej jazdy, przy częstej zmianie biegów, chce się wracać ręką na kierownicę zamiast przytrzymywać ją na dźwigni między kolejnymi zmianami. Mechanizm zmiany przełożeń w skrzyni biegów działa lekko i precyzyjnie. Podobnie mechanizm funkcjonuje w Swifcie, chociaż nieco głośniej, a dźwignia znajduje się dalej od kierownicy. Z trafieniem w odpowiedni bieg nie ma też problemu w Micrze, ale mechanizm zmiany przełożeń jest najmniej precyzyjny i działa z największym oporem.

Po uruchomieniu silników w testowanych samochodach zdecydowanie przyjemniej dla ucha brzmią jednostki napędowe Mazdy i Suzuki niż Nissana. Fakt, że jednostka napędowa Micry dysponuje najmniejszymi pojemnością, mocą i momentem obrotowym nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia. Różnica w "melodii" silników wynika wyłącznie z tego, że jednostka Micry jest o jeden cylinder krótsza niż te w "2" i w Swifcie. Czterocylindrowe silniki Mazdy i Suzuki pracują też równiej niż trzycylindrowa jednostka napędowa Nissana. "Brak" cylindra w silniku nie przeszkadza za to Micrze w osiągnięciu najlepszego czasu w sprincie do 100 km/h i pomaga w uzyskaniu najniższego zużycia paliwa. Średnio, mały Nissan zadowala się sześcioma litrami paliwa na 100 kilometrów.

Pod względem charakterystyki mocy i dynamiki, jednostki napędowe testowanych samochodów nie wykazują istotnych różnic. Każda szczyt możliwości osiąga przy 6000 obr/min. Każda lubi obroty. Każda do dynamicznej jazdy potrzebuje wysokich obrotów. Najprędzej i najwyższy moment obrotowy osiąga silnik Mazdy. Przy 3500 obr/min dysponuje siłą napędową o wartości 121 Nm. Silnik Nissana osiąga 110 Nm przy 4000 obr/min. Najbardziej obrotolubny silnik napędza Swifta - maksymalny moment obrotowy o wartości 118 Nm jest do dyspozycji dopiero przy 4800 obr/min. Potrzebę obrotów nawet podczas spokojnego rozpędzania samochodu najdobitniej przedstawiają wyniki elastyczności. Manewr przyspieszania od 60 km/h do 100 km/h, który na IV biegu zajmuje testowanym samochodom od 13,1 sekundy (Micra) do 14,3 s ("2"), na V biegu trwa dłużej o, odpowiednio, 5,6 s i 5,7 s, a w wypadku Swifta dłużej o nawet 8,3 s. O wiele szybciej, bezpieczniej i przyjemniej wyprzedza się na III biegu, a w wypadku Micry często nawet na drugim, na którym mały Nissan osiąga prędkość aż 100 km/h.

Chociaż wyrażone w liczbach wyniki testów dynamicznych nie obnażają wielkich różnic między testowanymi samochodami, subiektywne odczucia zza kierownicy są bardzo odmienne. W porównaniu z maluchami Mazdy i Suzuki, Nissan Micra zachowuje się w czasie szybkiej jazdy przez zakręty jak samochód z minionej epoki. Nadwozie wyraźnie przechyla się na boki, a mało precyzyjny i niebezpośredni układ kierowniczy nie ułatwia kierowcy panowania nad autem. To, co przy nagłych manewrach w "2" i w Swifcie załatwia się szybkim i krótkim ruchem kierownicy, w wypadku Micry wymaga czasu i manewru kierownicą o pół obrotu. Większa precyzja prowadzenia i stabilniejsze zachowanie nadwozia w wypadku Mazdy 2 i Suzuki Swifta sprawiają, że te maluchy przyjemnie prowadzi się nie tylko na wprost. Zawieszenie i układ kierowniczy "2" oraz Swifta wciągają kierowcę do zabawy pt. jazda samochodem. W wypadku Micry te same podzespoły dają możliwość przemieszczania się z punktu A do punktu B.

W porównaniu z testowanymi, najtańsze 5-drzwiowe wersje Mazdy 2, Nissana Micry i Suzuki Swifta kosztują mniej o, odpowiednio, 4000 złotych, aż 12 500 zł i 6000 zł. Z wyjątkiem "2", która w podstawowej wersji ma silnik o 9 KM słabszy niż testowana, najtańsze Micra i Swift gwarantują dokładnie takie same osiągi i identyczne wrażenia z jazdy, jak samochody prezentowane w teście. Komfort obsługi (elektryka) i podróżowania (klimatyzacja) oraz bezpieczeństwo (poduszki powietrzne i systemy wspomagające prowadzenie samochodu) windują cenę małych aut do poziomu około 50 tys. zł, a nawet nieco ponad. Taniej już nie będzie. Jeżeli ktoś spodziewa się zobaczyć we wnętrzu małego auta więcej skóry (a raczej materiału skóropodobnego) niż tylko na kierownicy albo tablicę rozdzielczą i tapicerkę drzwi wykonane z miękkiego tworzywa, musi przygotować się na wydatek znacznie większy niż 50 tys. zł. Można też przemyśleć zakup większego, bardziej komfortowego i lepiej wykonanego auta, o czym piszemy na stronach 68-74. Takie rozwiązanie ma tylko jedną wadę. Oznacza, że na co dzień będzie się w aucie woziło więcej zbędnego powietrza. Wszystkie codzienne potrzeby jednej lub dwóch osób współczesne małe samochody zaspokajają bez problemu. Do miasta są niezastąpione.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 4/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Swift 1.2 Premium 2 1.3 Exclusive Micra 1.2 Tekna.
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.2benz., R4, 1.3benz., R3, 1.2
Moc kW (KM)94 KM84 KM80 KM
Przy obrotach (/min)600060006000
Poj. skokowa cm3124213491198
Maksymalny moment obrotowy (Nm)118121110
Przy obrotach (/min)480035004000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3850/1695/15103900/1695/14753780/1675/1525
Rozstaw osi (mm)243024902450
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,3/10,210,5/10,610,3/10,0
Poj. zbiornika paliwa (l)4242,841
Masa własna (kg)102510401011
Dopuszczalne obciążenie (kg)455445414
Poj. bagażnika (l)211/892250/787265/605
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1355/13301410/13801350/1345
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1035/9001030/950955/925
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)495/485475/475495/460
Rozmiar opon185/55 R16195/45 R16175/60 R15
CO2 (limit) g/km116119115
OsiągiSwift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
0-30 km/h (s)2,11,71,9
0-50 km/h (s)3,93,73,8
0-70 km/h (s)6,86,36,9
0-100 km/h (s)12,612,111,7
0-130 km/h (s)22,322,621,2
Prędkość maksymalna (km/h)165172170
Elastyczność Swift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
60-100 km/h na IV/V biegu (s)13,6/21,914,3/20,013,1/18,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s)14,2/26,215,6/25,114,9/23,1
Próba jazdy Swift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
(Slalom 18 m ) km/h63,5/60,861,8/61,161,7/59,8
Próba jazdySwift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
Test wymijania ISO (km/h)123,8/118,9118,6/116,5120,4/118,6
Próba jazdy Swift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h71/7169/6867/67
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h54/5447/4452/53
Zużycie paliwaSwift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,16,46,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,44,34,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,05,15,0
średnie podczas testu (l/100 km)6,76,36,0
zasięg (km)626679683
Poziom hałasu (dB)Swift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
Podczas postoju414141
Maksymalnie na III biegu747477
Droga hamowania (m)Swift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,538,641,2
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)38,538,641,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,738,642,5
Ceny i wyposażenieSwift 1.2 Premium2 1.3 ExclusiveMicra 1.2 Tekna.
Cena modelu podstawowego (zł)50 900 zł52 200 zł51 300 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ braktak/ tak
Asystent hamowaniataktaktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacjatak (man.)tak (man.)tak (aut.)
Reflektory przeciwmgielnetakbraktak
Lakier metalizowany1700 zł1800 zł1700 zł
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Centralny zamektaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów takbraktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Swift 1.2 Premium 347 Cztery wygrane testowe kategorie, chociaż wyraźnie – tylko jedna, najlepiej świadczą o tym, że Swift jest najbardziej dopracowanym maluchem w tym gronie. Dobry komfort łączy z pewnymi właściwościami jezdnymi. Najtańszy, a oferuje najwięcej wyposażenia.
2 1.3 Exclusive 338 Podąża za Swiftem jak cień. Ma minimalnie większe wnętrze i pojemniejszy bagażnik. Mimo 10 KM mniej pod maską potrafi wyprzedzić Swifta na prostej i dogonić na zakrętach. Brak ESP nawet za dopłatą trudno pojąć.
Micra 1.2 Tekna. 311 Jak na najnowszy model w tym gronie, najbardziej cierpi z powodu ogólnej nijakości. Nie jest ani najbardziej przestronny, ani najbardziej komfortowy, ani najlepiej nie jeździ. Niczego nie robi szczególnie źle, ale nic nie zalicza się też do jego mocnych stron. Poza bagażnikiem.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To już patrząc na starą Micrę nowa wydaje się jakaś koszmarna. Ewentualnie można dopatrzeć się ciekawszej deski w bogatszych wersjach, ale to wszystko. Z testowanej trójki miałbym spory dylemat między Swiftem i 2.
    ~Samuraj, 2011-04-19 01:09:19
  • avatar
    zgłoś
    Nie potrafię pojąć, dlaczego zwrotna Micra tyle rzeczy robi po prostu źle. Fatalnie się prowadzi, wygląda nieprzekonująco (kolejny "słodziak", odarty ze stylu w imię czegoś na literę "b jak budżet"), w środku niezbyt ergonomiczny, a o fotele lepiej nie pytać. Czyżby twórcy miejskiego Nissana aż tak zakochali się w miejskim Pixo , że zapomnieli o jego genach indyjskiego Alto/Maruti? Zresztą wiadomo, gdzie Micry powstają - i na pewno nie szukajcie tej fabryki w Europie
    airmatic, 2011-04-19 00:52:58
  • avatar
    zgłoś
    Koreańczycy głównie walczą ceną, choć nic im nie brakuje.Bravo - tylko dlaczego nie sprzedaje się skoro w takiej cenie. Hmm.Te ceny są na tą chwilę realne. Tak to oscyluje. Dosyć trzymający VW też teraz oferuje Polo z 85 konnym silnikiem w bogatej wersji Highline Optimum za podobną kasę. Cały myk polega na tym, że cena ceną, ale można zaoferować niezłe warunki finansowe. Fiat pomimo częstych zero procent nie potrafi sprzedać na szerszą skalę Bravo. Też się dziwię. Popatrzymy jak będzie sprzedawać się ta nowa wersja Polówki, tym bardziej, że dołożyli ofertę na sensowny kredyt i ubezpieczenie. Walczą o klienta.
    ~martes, 2011-04-18 20:32:33
  • avatar
    zgłoś
    Fajne samochody, tylko czemu kosztują tyle co kompaktowe Bravo albo i30.
    rzęsor, 2011-04-18 20:06:38
  • avatar
    zgłoś
    Maluchy nigdy nie potrafiły tyle, co dzisiaj, bo nigdy nie wymagało się od nich aż tak dużo. Mazda 2, Nissan Micra i Suzuki Swift pokazują, jak bardzo małe samochody urosły, dojrzały i... zdrożały.
    auto motor i sport, 2011-04-18 09:30:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij