Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Mazda 2, Mitsubishi Colt, Honda Jazz - Nie takie małe

Tylko do miasta? Przydomek "maluchy" powoli traci sens - samochody o czterometrowym nadwoziu od dawna potrafi ą zaspokajać całkiem niemałe potrzeby. Jak pod tym względem wypada japońskie trio Mazda 2, Mitsubishi Colt i Honda Jazz?

2009-12-16
Mazda 2, Mitsubishi Colt, Honda Jazz, test Pochylone przednie słupki dachowe, jak w vanach, nie ułatwiają obserwacji drogi z wnętrza Hondy i Mitsubishi

 

To się nazywa wybór! O przychylność kierowców walczy teraz około pół setki małych samochodów - prawie trzy razy tyle, ile w latach 80. Producenci muszą więc stale wymyślać coś nowego, żeby klienci w ogóle ich auta zauważyli. Ten wysiłek się opłaca, bo chociaż dzisiaj co trzeci samochód sprzedawany w Europie należy do klasy kompaktów (rozmiar Golfa czy Mégane) - to jednak maluchy mają wzięcie, bo palą mało i coraz mniej, a poza tym w niektórych krajach w modzie jest pogląd, że do życia potrzeba tylko "tyle auta, ile rzeczywiście jest niezbędne".

Mitsubishi prezentując pod koniec zeszłego roku odmienionego Colta zrezygnowało z grzecznej i mało wyrazistej formy nadwozia. Teraz ostrzejsze krawędzie i surowe spojrzenie reflektorów mają do czysto użytkowych cech tego samochodziku dorzucić szczyptę dynamiki. Bo w to, że kształt osłony chłodnicy przejęty od Lancera przywodzi na myśl myśliwce, jak by chcieli stratedzy od marketingu, uwierzą tylko klienci o bujnej wyobraźni.

Kwestią nie tyle wiary co doświadczenia jest obszerne wnętrze Colta. Mimo że Japończycy z opracowanego wspólnie z Daimlerem pramodelu przejęli tyko 35% części, duża kabina pasażerska i pionowy tył przetrwały. Dzięki temu także wysocy pasażerowie wsiadają do tyłu bez wykonywania głębokich skłonów, a podróżować na tylnej kanapie mogą wyprostowani i z nogą założoną na nogę.

Niestety w toku modernizacji zapodział się gdzieś mechanizm przesuwania tylnej kanapy, tak że dziś jest ona nieruchoma. Niemniej, długie przedmioty da się w Colcie przewozić po złożeniu oparcia fotela, na którym zasiada pasażer z przodu. Próżno jednak szukać innych przemyślnych wynalazków, mimo że vano- podobna sylwetka Colta mogłaby sugerować, iż będzie ich więcej. Zamiast tego cieniutko wyściełane fotele i smętny twardy plastik bez żenady zdradzają, że przy konstruowaniu małych aut liczy się oszczędność każdego grosza.

Wnętrze Hondy Jazz na badanie jakości polegające na postukaniu palcem w plastik tablicy rozdzielczej także odpowiada głuchym "puk, puk". Jednak tapicerowane wstawki na drzwiach, wygodniejsze fotele z przodu i wiele praktycznych schowków sprawiają, że w Hondzie panuje bardziej domowa atmosfera. Swój największy atut Jazz zachował na koniec - ponieważ zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, z tyłu pozostaje szczególnie dużo miejsca. Dlatego tylną kanapę można nie tylko złożyć jednym ruchem ręki, ale też złożyć ją tak, jak krzesła w kinie i wyczarować w ten sposób przedział bagażowy o wysokości prawie 1,3 m, do którego bez problemu da się załadować bagaż, gdyż jego drzwi podnoszą się wysoko. Wtedy nic już nie przeszkadza w zapakowaniu do małej Hondy dwóch rowerów górskich albo telewizora plazmowego czy też palmy w doniczce. Określenie "maluch" w przypadku Hondy odnosi się więc tylko do jej rozmiarów zewnętrznych, wiele samochodów kompaktowych wcale nie ma więcej miejsca. Składaną kanapę Honda oferuje już w podstawowej wersji Jazza, testowana przez nas wersja Trend była jeszcze seryjnie wyposażona w system audio, klimatyzację oraz centralny zamek z pilotem.

 

Z kolei w Maździe, gdy mowa o przewozie telewizora plazmowego, lepiej od razu zdać się na transport producenta TV, bo przez niski otwór bagażnika w japońskim maluchu telewizor się nie zmieści. Sam bagażnik można powiększyć w tradycyjny sposób, czyli składając oparcia tylnej kanapy. Nie da się za to zwiększyć przestrzeni nad głowami pasażerów zasiadających z tyłu - dlatego ci o słusznym wzroście będą musieli wciągnąć szyje.

Za to na drodze Mazda 2 pokazuje konkurentom, gdzie raki zimują. Dzięki lekko pracującemu układowi kierowniczemu i neutralnemu zachowaniu, o niebo lepiej niż Colt i Jazz pomyka po krętych drogach. Na dodatek jej stosunkowo wąskie słupki dachowe znacznie mniej zasłaniają widok przy wjeździe w kolejny zakręt niż słupki vano-podobnych maluchów Mitsubishi i Hondy. Tego, że jej silnik jest o kilka koni mechanicznych słabszy w ogóle się nie zauważa - jest wystarczająco dynamiczny, nawet jeśli na wzniesieniach autostrady mały benzynowiec czasami zaczyna dostawać zadyszki. Nie bez powodu Mazda ma też dość twarde zawieszenie - nadwozie osadzone na kołach o rozmiarze 45 nie wychyla się w zakrętach. Gdy hamulce nie są rozgrzane, Mazda na swoich szerokich oponach osiąga opóźnienia, jak samochody sportowe.

Honda Jazz na kołach o rozmiarze 65 z łatwością pokonuje krótsze i dłuższe nierówności drogi, a jej nadwozie nie wpada w przesadne kołysanie. Mimo to ze sportem Jazz nie ma wiele wspólnego. Równo pracujący i lubiący wysokie obroty silnik traci na dynamice, gdy samochód jest obciążony, układ kierowniczy daje małe pojęcie o przyczepności kół, z kolei układ ESP włącza się zbyt szybko - wszystko to zawczasu tłumi wszelkie ambicje kierowcy co do ostrzejszej jazdy. Na pociechę pozostaje fakt, że silnik 1.2 wypija o łyczek benzyny mniej niż obydwie jednostki o pojemności 1,3 l.

Inna rzecz, że zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km nie budzi zachwytu. Cóż, żaden z testowanych samochodów nie może się pochwalić rozwiązaniami technicznymi, dzięki którym mógłby spalać mniej benzyny. Niemniej Colta można zamówić w wersji Cleartec (cena 42 990 zł) z systemem start/stop, skrzynią biegów o dłuższych przełożeniach oraz z oponami o zmniejszonych oporach toczenia, które w sumie mają dać oszczędność litra benzyny na 100 km w porównaniu z wersją standardową. Jednak bez systemu start/stop odłączającego silnik gdy auto zatrzymuje się i bez innych tego rodzaju trików trzeba szczególnie ostrożnie obchodzić się z pedałem przyspieszenia, by testowane modele powściągnęły swój apetyt do akceptowalnych 5 l/100 km.

Dzięki mocniejszemu silnikowi, Colt bez problemu dotrzymuje kroku Maździe, ale tylko na prostej. Ciasne zakręty służą mu znacznie mniej niż mógłby na to wskazywać jego precyzyjny układ kierowniczy, bo Colt wcześnie staje się podsterowny i na zmiany obciążenia silnika reaguje lekko zarzucając tyłem. Nie tylko z tego powodu trudno mu wybaczyć, że nie dysponuje seryjnym ESP. System antypoślizgowy do testowanej wersji trzeba było zamawiać ekstra, wraz z poduszkami chroniącymi głowę - jedno i drugie kosztowało w sumie 3000 zł. Sztywne zawieszenie Colta i dosyć głośny czterocylindrowy silnik pozostawiają też nieco do życzenia pod względem komfortu.

Coltowi nie udaje się więc zwrócić na siebie uwagi w masie małych samochodów. Gdy zwrotna Mazda i funkcjonalna Honda zbierają punkty za swoje różne umiejętności, Coltowi, oprócz ESP, brak przede wszystkim charakteru.

Tekst: Dirk Gulde
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Jazz 1.2 i-VTEC Trend 2 1.3 MZR Exclusive Plus Colt 1.3 Intense
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.2benz., R4, 1.3benz, R4, 1.3
Moc kW (KM)90 KM8695
Przy obrotach (/min)600060006000
Poj. skokowa cm3119813491332
Maksymalny moment obrotowy (Nm)114122125
Przy obrotach (/min)490035004000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekładnia mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3900/1695/15253885/1695/16753940/4695/1550
Rozstaw osi (mm)249524902500
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,4/10,610,6/10,611,8/11,9
Poj. zbiornika paliwa (l)424347
Masa własna (kg)106810401052
Dopuszczalne obciążenie (kg)452445408
Poj. bagażnika (l)346/1332250/787220/1032
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1410/13901415/13651285/1280
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9901020/9501070/970
Rozmiar opon175/65 R15T Dunlop SP31195/45 R16W Toyo Proxes R 31195/50 R15 H Kumho Ecsta KH 11
CO2 (limit) g/km125125138
OsiągiJazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
0-80 km/h (s)8,58,07,5
0-100 km/h (s)12,912,111,4
0-120 km/h (s)18,518,416,6
0-130 km/h (s)21,822,620,5
0-140 km/h (s)2729,026,2
Prędkość maksymalna (km/h)177172180
Elastyczność Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
60-100 km/h na IV/V biegu (s)16,5/21,814,3/20,015,7/20,9
Elastyczność Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
80-120 km.h na V/VI biegu25,4/-25,1/-26,6/-
Próba jazdy Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
(Slalom 18 m ) km/h58,8/57,561,8/61,159,4/58,1
Próba jazdyJazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
Test wymijania ISO (km/h)116,1/113,8118,6/116,5118,2/116,1
Próba jazdy Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h70/6969/6870/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h46/4347/4441/49
Zużycie paliwaJazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,56,97,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,54,25,0
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,35,26,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,05,35,0
Maksymalne (l/100 km)8,38,58,9
średnie podczas testu (l/100 km)7,27,57,7
zasięg (km)583551610
Poziom hałasu (dB)Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
przy 50 km/h dB(A)615861
przy 80 km/h dB(A)666465
przy 100 km/h dB(A)686767
przy 120 km/h dB(A)727170
przy 130 km/h dB(A)737170
przy 140 km/h dB(A)747372
Droga hamowania (m)Jazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)393939
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)403940
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)413942
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)696264
na nawierzchni typu μ-Split (m)127150126
Ceny i wyposażenieJazz 1.2 i-VTEC Trend2 1.3 MZR Exclusive PlusColt 1.3 Intense
Cena modelu testowanego (zł)52 900 zł57 900 zł47 990 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ 3000* (dostępne w Pakiecie bezpieczeństwa zawierającym ESP, kurtyny powietrzne, tylne hamulce tarczowe)
ABS/ESPtak/ 3000tak/ taktak/ 3000*
Klimatyzacjataktak/ taktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ braktak/ brak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 2800 złtaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Jazz 1.2 i-VTEC Trend 330 Dzięki swojemu przemyślanemu wnętrzu, przestronny i komfortowy Jazz wyróżnia się na tle konkurentów. Zwrotność i dynamika to nie są jednak jego najmocniejsze strony.
2 1.3 MZR Exclusive Plus 325 Miłośniczka zakrętów udowadnia, że nawet jazda małym samochodem może sprawiać mnóstwo frajdy. Bezpieczeństwo jazdy jest na najwyższym poziomie, ale komfort i ilość miejsca – przeciętne.
Colt 1.3 Intense 298 Może się pochwalić dynamicznym silnikiem i umiarkowaną ceną, chociaż wyposażenie pozostawia co nieco do życzenia. Ponieważ nie jest przy tym ani szczególnie sportowy, ani komfortowy, kończy test na ostatnim miejscu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Tylko do miasta? Przydomek „maluchy" powoli traci sens - samochody o czterometrowym nadwoziu od dawna potrafi ą zaspokajać całkiem niemałe potrzeby. Jak pod tym względem wypada japońskie trio Mazda 2, Mitsubishi Colt i Honda Jazz?
    auto motor i sport, 2009-12-16 14:30:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij