Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mazda 2 – Niedoceniona

W świecie, w którym samochody o dziwnym wyglądzie nikogo już nie dziwią, skonstruowana według tradycyjnych proporcji Mazda 2 jest jednak jednym z bardziej charakterystycznych kompaktów.

2008-05-20
Mazda 2 Niewielka pojemność silnika, niewielki moment obrotowy, a jednak nie odczuwamy braku mocy.

auto motor i sport 11/2004

Mazda 2 niestety nie stała się przebojem na naszym rynku. Przestronniejsza od Fiesty, lecz mniejsza od Fusiona i o skromniejszym bagażniku, przegrała z małymi Fordami.

Do nas testowa Mazda 2 trafiła z Niemiec, ale po polskich drogach przejechała w redakcyjnej służbie - w ciągu niecałych trzynastu miesięcy - prawie 62 tys. km, mając na liczniku w chwili rozpoczęcia testu 13 300 km. Wydawałoby się, że takie autko będzie przede wszystkim uczestnikiem ruchu miejskiego. A jednak połowę testu spędziło na szosach i autostradach, i to nie z powodu braku innych samochodów, ale ze względu na właściwy jej komfort jazdy. Mazda okazała się niewymagająca, niekłopotliwa i nie męcząca.

Wbrew współczesnym tendencjom udziwniania nadwozi, i powiększania powierzchni oblachowanych, "dwójka" ma całkiem zwyczajny wygląd: wyraźnie wyodrębnioną komorę silnika i kabinę pasażerską z dużymi szybami. O jej urodzie decydują szczegóły - przód w dobrze przyjętym stylu większych "trójki" i "szóstki" oraz tył o poziomych, wąskich kloszach lamp, przypominających trochę te z Alfy, czy Touarega. Mazda 2 to jeden z ładniejszych samochodów w tej klasie. Również wnętrze jest jego mocną stroną. Drzwi, wyposażone w duże i wygodne klamki, otwierają się bardzo szeroko, umożliwiając łatwe zajmowanie miejsc. Spora wysokość wnętrza i dość pionowo ustawione fotele powiększyły ilość miejsca na nogi. Pomimo kompaktowych rozmiarów auta, miejsca nie brakuje nawet dla czterech wysokich osób. Mimo zaś regulacji kierownicy tylko na wysokość, nie ma problemu z zajęciem wygodnej pozycji za kierownicą. Fotele, choć ich siedziska nie są zbyt długie, mają dobrze dobraną twardość i sprężystość oraz odpowiednie trzymanie boczne.

Wyposażenie seryjne
Poduszka powietrzna o dwustopniowym działaniu dla kierowcy i pasażera, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu, 5 zagłówków z regulacją wysokości (z przodu - również z regulacją kąta nachylenia), układ wspomagania nagłego hamowania, centralny zamek, immobilizer, lusterka zewnętrzne regulowane ręcznie, podgrzewana tylna szyba, pełnowymiarowe koło zapasowe, regulacja wysokości fotela kierowcy, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, trzy zamykane schowki na tablicy rozdzielczej, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości kolumny kierownicy, relingi dachowe, zegar cyfrowy

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego
Klimatyzacja manualna, elektryczne podnośniki szyb drzwi przednich, radioodtwarzacz z CD i MP3, poduszki gazowe boczne, filtr przeciwpyłkowy

Niejednokrotnie "dwójką" pokonywałem ponad siedemset kilometrów w ciągu dnia, nie odczuwając nadmiernego zmęczenia. To dzięki temu, że w Maździe udało się połączyć wygodę i ergonomiczność obsługi z dobrą widocznością; we wnętrzu nie jest też za głośno. Na uwagę zasługuje funkcjonalność bagażnika. Po nie sprawiającym kłopotu złożeniu siedzeń zyskujemy płaską podłogę przestrzeni bagażowej, której objętość wzrasta z 267 l do 1044 l. Plusem jest też (oczywiście w naszych siermiężnych warunkach drogowych) umieszczone pod podłogą pełnowymiarowe koło zapasowe zamiast kleju i pompki.

O komforcie decyduje głównie zawieszenie, a ono - tak jak i układ kierowniczy, zespoły napędowe oraz płyta podłogowa - zostało zapożyczone z Forda Fiesty/ Fusiona. I chwała za to wytwórcy! Zawieszenie konwencjonalnej konstrukcji jest doskonale wyważone: wystarczająco komfortowe, zapewniające dobre tłumienie nierówności przy bardzo dobrym trzymaniu się drogi. Mimo przedniego napędu, auto jest prawie neutralne, z tendencją do lekkiej podsterowności. Z zawieszeniem współgra układ kierowniczy, pozwalający dobrze wyczuć przednie koła.


Statystyka i technika

Statystyka i technika
Początek testu28.07.2003 r.
przy stanie licznika (km)13 295
Podsumowanie testu16.08.2004 r.
przy stanie licznika (km)75 054
Liczba przejechanych kilometrów w teście61 759
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)7,66
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)5,09
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)11,06
Łączne zużycie paliwa na dystansie 75 000 km (l)5 745
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1242
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)71,9 x 76,5
Moc kW (KM)/przy obrotach 1/min55 (75)/6000
Maks. moment obrotowy Nm/przy obr. 1/min110/4000
Masa własna modelu testowanego (kg)1125
Dopuszczalne obciążenie (kg)365
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1490
Rozmiar opon175/65 R14 82T
Dane testowe
Przyspieszenie 0 - 40 km/h (s)3,2
Przyspieszenie 0 - 60 km/h (s)6,1
Przyspieszenie 0 - 80 km/h (s)9,7
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)14,8
Elastyczność 60 - 100 km/h IV/V bieg (s)14,6/21,4
Elastyczność 80 - 120 km/h IV/V bieg (s)15,0/23,0
Prędkość maksymalna (km/h)163
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło* (m)37,2/40,8

Testowany egzemplarz napędzany był przez benzynowy silnik 1.25 16V o mocy 75 KM. Mała pojemność tej jednostki nie była przeszkodą w rozpędzaniu ponad 1100-kilogramowego auta. Silnik ów ma wysokoobrotową charakterystykę, dlatego do sprawnego i dynamicznego poruszania się niezbędne jest "trzymanie go" na wysokich obrotach. Jeśli nie zależy nam na osiągach, wcześniej przełączając biegi oszczędzimy uszy i zejdziemy ze zużyciem paliwa nawet poniżej 7 l/100 km. Okresowe przeglądy i konieczne wymiany elementów silnika nie nadwerężą naszych finansów. Przeglądy połączone z wymianą oleju i filtrów są wykonywane co 20 tysięcy km, co nie jest już wielkim osiągnięciem, świece zapłonowe wymienia się co trzeci przegląd, ale wymiana pasków klinowych i rozrządu co 160 000 km to chyba rekord świata. Duże wrażenie robi też trwałość układu hamulcowego. Podczas testu nie było potrzeby wymiany klocków i szczęk hamulcowych. Być może ich wyższa trwałość wynika z mniejszych opóźnień osiąganych podczas hamowania, ale też kiepskie wyniki hamowania wynikają z krańcowego zużycia hamulców. Naciskając pedał hamulca wydaje się, że biorą równo i mocno - wyniki pomiarów przeczą temu - droga hamowania ze 100 km/h do zatrzymania przy rozgrzanych hamulcach to aż 44,5 m. Na początku testu była o 4 metry krótsza.

Najmniejsza Mazda miło nas zaskoczyła - okazała się niekłopotliwa i tania w eksploatacji. Niestety, nie jest już oferowana na naszym rynku nowych samochodów, ale może jej zalety docenią nabywcy aut używanych.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    dokladnie - jezeli ktos wsiadajac do dwojki liczy na komfort mini vana przy sile SUV-a to sie na pewno zawiedzie. ten samochodzik jest dla mnie typem miejskim - lekki, zwrotny, latwo zaparkowac, a w weekend wyrwac sie poza miasto. ale bardziej samemu czy we dwoje niz z kochana ppiecioosobowa rodzinka... czyli wolne duchy gora;)
    ~labamba, 2008-10-14 21:51:13
  • avatar
    zgłoś
    nice:) ja tam ją co prawda doceniłem od razu. nie jest to samochód rodzinny ni terenowy, ale do codziennej jazdy miejskiej w zupełności wystarcza, zwłaszcza że jest bardzo ekonomiczny a i kosztuję całkiem niewiele
    ~fiodor, 2008-10-06 16:59:02
  • avatar
    zgłoś
    W świecie, w którym samochody o dziwnym wyglądzie nikogo już nie dziwią, skonstruowana według tradycyjnych proporcji Mazda 2 jest jednak jednym z bardziej charakterystycznych kompaktów.
    auto motor i sport, 2008-05-20 10:28:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij