Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Mazda 2, Suzuki Swift i Toyota Yaris – nasze opinie

Dorosłe maluchy. Z najtańszymi wersjami łączy je jedynie nazwa, wygląd i trochę wyposażenia. Testowane Suzuki Swift, Mazda 2 i Toyota Yaris - w cenie od 51 900 zł do aż 58 600 zł - to pełnowartościowe auta. Tyle że małe.

2012-03-23
Mazda 2, Suzuki Swift, Toyota Yaris Pojemność bagażnika – jedna z największych różnic między Mazdą 2, Suzuki Swiftem i Toyotą Yaris, których wymiary są niemal identyczne

 

Przychodzi klient do salonu Mazdy, Suzuki czy Toyoty i ma zamiar zainwestować w małe auto. Nie w najmniejsze - jak Alto lub Splash u Suzuki czy iQ lub Aygo u Toyoty, którymi w miarę komfortowo mogą podróżować jedynie dwie osoby - ale w takie, które bez udręki dla pasażerów tylnej kanapy może w razie czego gościć na pokładzie cztery osoby. Na co dzień samochód ma służyć do sprawnego i wygodnego poruszania się po mieście, a od święta zmieścić weekendowo-wakacyjny ekwipunek dwóch osób. Ponieważ częściej niż tylko od czasu do czasu będą nim podróżować cztery osoby, dobrze byłoby, aby każda mogła wsiadać i wysiadać przez własne drzwi. Konkretnie, interesuje go Mazda 2, Suzuki Swift bądź Toyota Yaris - wszystkie w wersji pięciodrzwiowej.

Pod względem wymiarów wnętrza testowane trio różnią jedynie centymetry. Najlepiej wypada Mazda, nieco szersza z przodu i z tyłu od konkurentów. Pech "dwójki" polega na tym, że zza kierownicy nie czuje się w niej aż tyle wolnego powietrza, co w Swifcie i w Yarisie. W "pompowaniu" poczucia przestronności małemu Suzuki pomaga dość pionowo ustawiona przednia szyba i płaski dach. Toyocie sprzyjają duże powierzchnie przeszklone i brak konsoli środkowej. Konsoli, która w małej Maździe pochłania mnóstwo przestrzeni wewnątrz kabiny i ogranicza miejsce dla nóg (prawej - kierowcy; lewej - pasażera), a służy wyłącznie temu, aby dźwignia zmiany biegów znajdowała się nieco bliżej kierownicy niż u rywali. Sięgać do dźwigni zmiany biegów bliżej niż dalej jest dużo wygodniej, ale nie takim kosztem.

Chociaż na pierwszy rzut oka różnica w pojemności bagażników testowanych samochodów nie wydaje się ogromna, dane liczbowe mówią co innego. Bagażnik "2" jest o prawie 20% większy niż Swifta. Przedział bagażowy w Yarisie jest większy już o ponad 1/3 niż w maluchu Suzuki. Mówiąc obrazowo - z trzech toreb równej wielkości, które da się upchnąć w bagażniku Yarisa, w przedziale bagażowym Swifta zmieszczą się tylko dwie. Za mały bagażnik to największa pojedyncza wada miejskiego Suzuki.

Cennik "2" startuje od 48 800 zł, Swifta - od 45 900 zł; a Yarisa - od 43 300 zł. Maluch Toyoty jest najnowszy w tym towarzystwie, co razem z najatrakcyjniejszą ceną działa na jego korzyść, ale w najtańszej wersji jest napędzany silnikiem najsłabszym i o najmniejszej pojemności. Siedemdziesięciu koniom mechanicznym, litrowi pojemności i trzem cylindrom klient, poszukujący auta nie tylko miejskiego, mówi zdecydowane nie. Wstępny wybór pada na odmianę 99-konną, droższą o 3200 zł. To tyle co nic w porównaniu z dopłatą do 90-konnego diesla, wynoszącą - o zgrozo! - 15 500 zł. W Suzuki nie ma tego problemu. Wszystkie Swifty z cennika (z wyjątkiem Swifta Sport) napędza 1,2-litrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 94 KM. Jest czym pojeździć i w mieście, i na trasie. W Maździe, podobnie jak w Toyocie, silnik z "nizin" cennika jest słabszy niż jednostki napędowe z "wyżyn". Aby zamiast 75 KM dysponować 84 KM, trzeba dopłacić 4 tysiące złotych. Jeszcze 18 KM więcej wymaga wydania dodatkowych 5 tys. zł. Konie mechaniczne Mazdy nie są cenniejsze niż konie mechaniczne Toyoty. Za wysokimi dopłatami do mocniejszych silników u Mazdy kryje się jednocześnie bogatsze (Exclusive) i znacznie bogatsze (Sport) wyposażenie niż w wersji podstawowej (Comfort).

Bez czego na pokładzie i na zewnątrz nawet mały samochód nie będzie chronił i cieszył właściciela? Obowiązkowo musi mieć poduszki powietrzne. I to nie dwie, ale nawet sześć (czołowe, boczne i kurtynowe). Ponadto, musi być wyposażony w układ stabilizacji toru jazdy i we wspomaganie nagłego hamowania oraz w garść "elektryki" ułatwiającej obsługę - centralny zamek sterowany pilotem i elektrycznie regulowane szyby z przodu. Przebywanie na pokładzie powinny umilać klimatyzacja i sprzęt audio, a podziwianie auta - aluminiowe obręcze kół. Aby mieć przynajmniej tyle oraz sporą porcję innego wyposażenia, Mazdę 2 trzeba wybrać w wersji Kirei za 55 300 zł, Suzuki Swifta w wersji Premium za 51 900 zł, a Toyotę Yaris w wersji Dynamic za 58 600 zł, czyli samochody w testowanej specyfikacji.

Za te pieniądze w każdym z aut na kierowcę czekają miłe niespodzianki, jak kierownica pokryta skórą, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka czy fotel kierowcy regulowany na wysokość. Mazda i Suzuki rozpieszczają m.in. podgrzewanymi fotelami, natomiast Toyota dwustrefową klimatyzacją oraz obniżonym zawieszeniem i mniej nachalnym wspomaganiem układu kierowniczego z "szybszym" przełożeniem. W Yarisie Dynamic tylko 2 i 1/4 obrotu kierownicą potrzeba do zmiany maksymalnego skrętu kół od lewej do prawej, czyli o pół obrotu kierownicą mniej niż w maluchach Mazdy i Suzuki. To dobra wiadomość nie tylko z uwagi na wrażenia z jazdy i bezpośredni charakter działania układu kierowniczego, ale także ze względu na manewrowanie Yarisem, którego średnica zawracania jest znacznie większa niż u konkurentów.

Za dynamicznym przydomkiem (wersja Dynamic) i podwoziem Yarisa nadąża 1,3-litrowy silnik Toyoty. 5 KM więcej niż w Swifcie nie powinno mieć większego wpływu na osiągi, a ma. I to spore, ale zasługa w tym bardziej 6-biegowej przekładni o świetnie dobranych przełożeniach niż nieco większej mocy jednostki napędowej. Na mecie sprintu do 100 km/h Toyota melduje się po upływie 11,5 s, czyli o 1,1 s szybciej niż Suzuki. Między nimi na metę wpada "2", z czasem tylko o 0,6 s gorszym niż wynik Yarisa. Prawdziwy pogrom 6-biegowy maluch Toyoty urządza 5-biegowym rywalom w konkurencji "elastyczność". Na tych samych biegach wygrywa z nimi nie o klasę, ale o epokę.

Dzięki wyśmienitemu mechanizmowi zmiany biegów, który jest bardzo precyzyjny i szybki, kierowca Yarisa jest w stanie nadążyć za podpowiedziami, dotyczącymi ekonomicznej jazdy. Elektronika zachęca do zmiany przełożenia na wyższe, gdy wał korbowy silnika obraca się z prędkością już 3000 obr/min. Po zmianie biegu obroty spadają do 2000/min i Yaris znowu ochoczo przyspiesza. Oczywiście, silnik można kręcić do nawet 6000 obr/min, ale poza większym hałasem i zużyciem paliwa nie przekłada się to na wyczuwalnie większy zapał auta do przyspieszania niż podczas rozpędzania w przedziale 2000-3000 obr/min. Jednostka napędowa Suzuki zdecydowanie woli wysokie obroty.

Przyrządzony trochę na sportowo Yaris Dynamic (włącznie z czerwonym szwem na kierownicy i w paru innych miejscach) jeździ bardzo pewnie, ale bez poniewierania pasażerami. Pod względem właściwości jezdnych oferuje jeszcze większy poziom bezpieczeństwa i zaufania niż Mazda 2 i Suzuki Swift, które - mimo kilku lat na karku - w kategorii "właściwości jezdne" nie pozwalają ograć się z kretesem. Wręcz przeciwnie. Bardzo podobnie kończy się rywalizacja w kategorii "komfort jazdy", co może oznaczać tylko jedno - z zawieszenia na kolumnach McPhersona z przodu i z belką skrętną z tyłu trudno w wypadku małych aut wycisnąć lepszy kompromis między precyzją prowadzenia a komfortem jazdy niż ten, który oferują Mazda 2, Suzuki Swift i Toyota Yaris. Więcej punktów w jednej z kategorii automatycznie powodowałoby gorszą ocenę w drugiej.

Pod względem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa nowoczesnym małym samochodom może niczego nie brakować. Do wprowadzenia pewnych zmian nie potrzeba auta nowej konstrukcji, obecny model wystarczy poddać liftingowi. Tak stało się z Mazdą 2, o której rok temu napisaliśmy, że "brak ESP nawet za dopłatą trudno pojąć". To już nieaktualne. W testowanej wersji Kirei oraz w droższych - Exclusive Plus i Sport - układ stabilizacji toru jazdy należy do wyposażenia seryjnego. Każdy Yaris może mieć na pokładzie ESP (od wyposażenia Sol wzwyż - standard; w Terra i Luna - za dopłatą). Wszystkie odmiany Swifta obowiązkowo mają nie tylko układ stabilizacji toru jazdy, ale także poduszkę kolanową kierowcy (dostępną również w maluchu Toyoty).

Co znaczy nowa konstrukcja, Toyota pokazuje rywalom demonstrując znakomitą skuteczność hamulców. Yaris - w wydaniu Dynamic uzbrojony w wentylowane tarcze z przodu i lite tarcze z tyłu (pozostałe wersje Yarisa, Swift i "2" z tyłu mają hamulce bębnowe) - przy zimnych hamulcach ze 100 km/h zatrzymuje się już po 36,5 m, czyli o pół długości auta wcześniej niż Mazda i Suzuki. Na ciepło i obciążony Yaris nieznacznie ustępuje Swiftowi i wygrywa z "dwójką".

Wyposażeniem i jakością wykonania małe auta gonią większe. Każdy element wyposażenia i coraz lepszej jakości detale robią różnicę w porównaniu z tym, jak samochody tej klasy wyglądały w poprzednim wcieleniu i wpływa na cenę. Blisko 60 tys. zł za mały samochód wydaje się kwotą bardziej niż przesadzoną. Z drugiej strony, ani z salonu Mazdy, ani Toyoty nie da się za tyle wyjechać większym autem. A gdyby nawet, to nie tak wyposażonym. Poza tym, większe auto oznacza wyższe koszty eksploatacji, trudniej poruszać się nim po mieście i - na co dzień - wozi się nim głównie powietrze.

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Yaris 1.3 Dynamic Swift 1.2 Premium 1.3 Kirei
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.3benz., R4, 1.2benz., R4, 1.3
Moc kW (KM)9994 KM84 KM
Przy obrotach (/min)600060006000
Poj. skokowa cm3132912421349
Maksymalny moment obrotowy (Nm)125118121
Przy obrotach (/min)400048003500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3885/1695/15103850/1695/15103900/1695/1475
Rozstaw osi (mm)251024302490
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,3/11,710,3/10,210,6/10,5
Poj. zbiornika paliwa (l)424242,8
Masa własna (kg)106510251035
Dopuszczalne obciążenie (kg)405455450
Poj. bagażnika (l)286/768211/892250/787
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1375/13701355/13301410/1380
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1030/9401035/9001030/950
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)495/470495/485475/475
Rozmiar opon195/50 R16 Bridgestone Ecopia EP25185/55 R16195/45 R16 Toyo Proxes R31
CO2 (limit) g/km123116115
OsiągiYaris 1.3 DynamicSwift 1.2 Premium1.3 Kirei
0-30 km/h (s)1,92,11,7
0-50 km/h (s)3,93,93,7
0-100 km/h (s)11,512,612,1
0-130 km/h (s)20,522,322,6
Prędkość maksymalna (km/h)175165172
Elastyczność Yaris 1.3 DynamicSwift 1.2 Premium1.3 Kirei
60-100 km/h na IV/V biegu (s)10,9/15,813,6/21,914,3/20,0
Zużycie paliwaYaris 1.3 DynamicSwift 1.2 Premium1.3 Kirei
średnie podczas testu (l/100 km)6,96,76,3
zasięg (km)608626679
Droga hamowania (m)Yaris 1.3 DynamicSwift 1.2 Premium1.3 Kirei
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,538,538,6
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,938,538,6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,037,738,6
Ceny i wyposażenieYaris 1.3 DynamicSwift 1.2 Premium1.3 Kirei
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Lakier metalizowany2000 zł1700 zł1800 zł
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Centralny zamektaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 16 cali złtak15 cali zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Yaris 1.3 Dynamic 362 TOYOTA YARIS W żadnej testowej konkurencji nie dała się wyprzedzić rywalom, choć mocno „depczą jej po kołach” pod względem takich właściwości, jak prowadzenie auta i komfort jazdy. Najnowsza w tym towarzystwie, najlepiej się rozpędza i najlepiej hamuje.
Swift 1.2 Premium 347 Cztery wygrane testowe kategorie, chociaż wyraźnie – tylko jedna, najlepiej świadczą o tym, że Swift jest najbardziej dopracowanym maluchem w tym gronie. Dobry komfort łączy z pewnymi właściwościami jezdnymi. Najtańszy, a oferuje najwięcej wyposażenia.
1.3 Kirei 341 MAZDA 2 Co zyskuje na właściwościach jezdnych oraz komforcie jazdy, to traci na bezpieczeństwie i kiepskiej elastyczności silnika. I żeby jeszcze ta konsola środkowa tak się nie panoszyła. Są za to podgrzewane fotele...

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie tyłeczek 207 jest zgrabny, a ten przymiotnik to chyba zawsze zaleta.
    ~Samuraj, 2012-03-26 19:38:30
  • avatar
    zgłoś
    Gdyby tylna część "Yariski" nie przypominała "wiejącej sandałem" 207 Peugeota, bez problemu przybiłbym piątkę dizajnerom Toyoty
    airmatic, 2012-03-26 19:27:30
  • avatar
    zgłoś
    A czemu nie, Yaris 1.3 100 vs Golf 1.4 80, ciekawe który by wygrał.Jako ciekawostka - ok, ale w innym przypadku bez sensu idea.za spokojnąPo mojemu to dwójka była spokojna.
    ~Samuraj, 2012-03-26 01:05:31
  • avatar
    zgłoś
    Mi się Yariska 3 akurat podoba, za spokojną i solidną stylistykę.
    rzęsor, 2012-03-25 22:55:33
  • avatar
    zgłoś
    Póki co, na drogach brylują nowiutkie Yariski III prosto z salonu, a reszta "japończyków" to mało znacząca drobnica. Choć sam skusiłbym się na... Swifta Sport (osiągi może nie rakietowe, ale autko mało waży). A największą pojedynczą wadą małej Toyoty jest to, że wciąż nie zdobyła się na bardziej "twardy" wygląd. Dlatego patrząc na auto, myślisz: w dowodzie rejestracyjnym na bank widnieje wpis... jego właścicielki. Albo właściciela floty firmowej, który chciał za wszelką cenę dokuczyć swoim kierowcom
    airmatic, 2012-03-25 18:12:07
  • avatar
    zgłoś
    A czemu nie, Yaris 1.3 100 vs Golf 1.4 80, ciekawe który by wygrał.Już kiedyś porównywaliście Punto z Bravo.
    rzęsor, 2012-03-25 17:43:11
  • avatar
    zgłoś
    No tak, porównajmy jeszcze Yarisa z Golfem.
    ~Samuraj, 2012-03-25 11:31:31
  • avatar
    zgłoś
    żeby zobaczyć który wygra.
    rzęsor, 2012-03-25 07:52:21
  • avatar
    zgłoś
    Ale po co?
    ~Samuraj, 2012-03-24 02:24:07
  • avatar
    zgłoś
    Pasowałoby je porównać do tańszych wersji i30.
    rzęsor, 2012-03-23 14:57:27
  • avatar
    zgłoś
    Dorosłe maluchy. Z najtańszymi wersjami łączy je jedynie nazwa, wygląd i trochę wyposażenia. Testowane Suzuki Swift, Mazda 2 i Toyota Yaris - w cenie od 51 900 zł do aż 58 600 zł - to pełnowartościowe auta. Tyle że małe.
    auto motor i sport, 2012-03-23 11:49:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij