Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mazda 3 MPS – ludzkie zwierzę

2009-10-14
Mazda 3 MPS Tył ostrej „trójki" byłby zwyczajny, gdyby nie dwie końcówki wydechu.

Trójka na ostro. Już sam jej wygląd zdradza, że o dynamicznej jeździe wie bardzo wiele. A co poza tym? To sprawdzamy podczas pierwszych jazd nową Mazdą 3 MPS.

Wyścig zbrojeń wśród kompaktów nabiera rumieńców. Pogoń za osiągami jest chyba tak ostra, jak nigdy wcześniej. I tylko Mazda stoi w miejscu - moc jej nowego auta jest bowiem taka, jak starego, czyli 260 KM.

Ale, co wiadomo nie od dziś, konie mechaniczne to nie wszystko. I tak: nowy MPS waży o 25 kg mniej niż stary, dzięki czemu jego stosunek masy do mocy wynosi 5,3 kg/KM (tylko u Focusa RS jest lepszy - 4,8 kg), ma karoserię o większej sztywności skrętnej i lepszej aerodynamice. Przyspieszenie do 100 km/h - takie same, jak przedtem, ale im dalej od 100 km/h, tym zapewne lepiej.

W czasie jazdy nowym MPSem wrażenie robi przede wszystkim jego dynamika. Jeśli można mówić o jakiejś turbodziurze, to występuje ona poniżej 1500 obr/min. Potem, przy 3000 obr/min, silnik łapie maksymalny moment obrotowy i bez chwili zawahania pcha wskazówkę obrotomierza aż na czerwone pole. Druga wskazówka chętnie ucieka w prawo, niemal do 240 km/h.

Konstruktorzy układu jezdnego "trójki" także się wykazali. Obniżyli więc środek ciężkości o 10 mm, zastosowali sztywniejsze sprężyny i amortyzatory oraz mocniejsze stabilizatory. Efekt? Przy szybkim podróżowaniu MPS jest bardzo stabilny. Układ kierowniczy ma bezpośredni, jednak w sportowym kompakcie wskazana byłaby lepsza progresja jego wspomagania.

NASZYM ZDANIEM

Szczerze mówiąc, spodziewałem się, że MPS będzie samochodem bardziej rasowym. Owszem, jest naprawdę szybki i na prostej i w zakrętach, ale to trochę za mało.

Maciej Struk

Już na dzień dobry Mazda wyposaża najostrzejszą z "trójek" w mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, typu Torsen, oraz w specjalny system kontroli momentu obrotowego. W największym skrócie rzecz ujmując jest on odpowiedzialny za to, by w trakcie ostrego przyspieszania przednie koła nigdy nie traciły przyczepności. W rzeczywistości zdarza się, że przy niewielkich prędkościach i gazie w podłodze kierownicą czasem szarpnie, jednak, jak na 260 KM i napęd przedni, jest i tak dobrze!

Słowo niestety w przypadku MPS-a pojawia się kilka razy. Fotele, mimo że dobrze trzymają ciało na boki, mają bardzo krótkie siedziska. Wieniec kierownicy wydaje się za wąski, pozycja do jazdy jest tylko przyzwoita, ale największy minus należy się "trójce" za zbyt skomplikowaną obsługę nawigacji (jedynie z kierownicy!), która swój ekran dzieli z komputerem pokładowym. Oznacza to, że np. zasięg możemy sprawdzić tylko kosztem wskazań komputera!

I jeszcze coś. Wydech nowego MPS-a jest cichszy niż w starym o 10 dB, we wnętrzu nawet przy 200 km/h można spokojnie rozmawiać, a zawieszenie nie jest przesadnie twarde. Jak na 260 KM, Mazda 3 MPS to cywilizowane zwierzę!

Tekst: Maciej Struk

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena116 900 zł
KonkurenciFord Focus ST, Seat Leon Cupra
Silnikbenzynowy, R4, 2.3
Moc/przy obrotach260 KM/5500 obr/min
0-100 km/h6,1 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa9,6 l/100 km
Emisja CO2224 g/km
Silnikpojemność 2261 cm3, 380 Nm przy 3000 obr/ min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4505 x 1770 x 1460 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1385 kg, poj. bagażnika 340 l.

Już na dzień dobry Mazda wyposaża najostrzejszą z "trójek" w mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, typu Torsen, oraz w specjalny system kontroli momentu obrotowego. W największym skrócie rzecz ujmując jest on odpowiedzialny za to, by w trakcie ostrego przyspieszania przednie koła nigdy nie traciły przyczepności. W rzeczywistości zdarza się, że przy niewielkich prędkościach i gazie w podłodze kierownicą czasem szarpnie, jednak, jak na 260 KM i napęd przedni, jest i tak dobrze!

Słowo niestety w przypadku MPS-a pojawia się kilka razy. Fotele, mimo że dobrze trzymają ciało na boki, mają bardzo krótkie siedziska. Wieniec kierownicy wydaje się za wąski, pozycja do jazdy jest tylko przyzwoita, ale największy minus należy się "trójce" za zbyt skomplikowaną obsługę nawigacji (jedynie z kierownicy!), która swój ekran dzieli z komputerem pokładowym. Oznacza to, że np. zasięg możemy sprawdzić tylko kosztem wskazań komputera!

I jeszcze coś. Wydech nowego MPS-a jest cichszy niż w starym o 10 dB, we wnętrzu nawet przy 200 km/h można spokojnie rozmawiać, a zawieszenie nie jest przesadnie twarde. Jak na 260 KM, Mazda 3 MPS to cywilizowane zwierzę!

Tekst: Maciej Struk

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Trójka na ostro. Już sam jej wygląd zdradza, że o dynamicznej jeździe wie bardzo wiele. A co poza tym? To sprawdzamy podczas pierwszych jazd nową Mazdą 3 MPS.
    auto motor i sport, 2009-10-14 13:16:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij