Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mazda 3 - Trójka na piątkę

Ford - właściciel tej japońskiej marki - od pewnego czasu konsekwentnie pracuje nad zmianą wizerunku Mazdy. I trzeba przyznać, że bardzo dobrze mu to wychodzi, a nowa Mazda 3 jest kolejnym pozytywnym przykładem owych starań.

2003-12-26
Mazda 3 Zawieszenie bardzo dobrze reagujące na zmiany obciążenia, pewnie przytrzymujące nadwozie w ostrych zakrętach.

Po raz pierwszy zaprezentowała swe uroki na tegorocznym Motor Show we Frankfurcie. Pamiętający poprzedniczkę, którą była Mazda 323, przecierali oczy - oto solidne, podstarzałe auto segmentu C przeobraziło się w samochód o wyraźnie sportowej stylistyce. A jak wypada przy bliższym poznaniu? Na to trzeba było poczekać do października, kiedy to auto trafiło do sprzedaży w tej "normalniejszej" części Europy, gdzie japońskich samochodów nie nęka się 35-procentowym cłem. Cóż, w Polsce na rynkową premierę Mazdy 3 poczekamy jeszcze kilka miesięcy. Do tego czasu uda nam się w auto motor i sport poznać większość wad i zalet samochodu, którym mamy zamiar przejechać 50 tysięcy kilometrów.

Z powodu opóźnionego debiutu, Mazda 3 stanie przed stosunkowo trudnym zadaniem w obliczu silnej konkurencji w tym segmencie. Peugeot 307, Renault Mégane czy Toyota Corolla będą umacniać swą pozycję na rynku. Obecny już na nim będzie również Volkswagen Golf V. Co przemawia za tym, by poczekać na Mazdę? Z pewnością stylistyka modelu - równie wyrazista jak u Renault, ale w wypadku "trójki" bardziej dynamiczna.

Długa karoseria i spory rozstaw osi obiecują, że miejsca we wnętrzu samochodu jest pod dostatkiem. Elegancka deska rozdzielcza Mazdy 3 została wykonana z miękkiego tworzywa. Jakość wykończenia jest wysoka. No i te zegary, ułożone tak, jak w sportowym samochodzie.

Bardzo wygodny fotel kierowcy, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, ergonomiczny i precyzyjny drążek zmiany biegów - wszystko to tworzy znakomite warunki pracy dla najbardziej nawet wymagającego kierowcy.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, hatchback, długość x szer. x wys. 4420 x 1755 x 1465 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1240 kg.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1598 cm3, moc 77 kW (105 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 4000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s Prędkość maksymalna 182 km/h

Wiedząc, że w nowej "trójce" wykorzystano sporo rozwiązań technicznych następcy obecnego Forda Focusa, bez obaw objeżdżam slalomy Mazdą. Nie mam zastrzeżeń. Układ kierowniczy - mógłby być nieco precyzyjniejszy i bardziej progresywny - pozwala na szybki przejazd między słupkami. I to zawieszenie, bardzo dobrze reagujące na zmiany obciążenia, pewnie przytrzymujące nadwozie w ostrych zakrętach. Oj, czuje się tutaj rękę Forda; podobno, w Maździe 3 zastosowano wiele rozwiązań spośród tych, które pojawią się w Focusie.

O 1,6-litrowym silniku o mocy 105 KM można napisać co następuje: stosunkowo dynamiczny, umiarkowanie elastyczny, głośny i niezbyt ekonomiczny. Na przykład na trasie z Wrocławia do Wolfsburga, czyli ponad 500 km autostradą (częściowo w remoncie, więc przy prędkości 70-80 km/h) samochód zużył średnio 8,8 l/100 km. Przy czym maksymalna prędkość jazdy nie przekraczała 150 km/h. Jednym z atutów Mazdy "trójki" będzie z pewnością trzyletnia gwarancja.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ford - właściciel tej japońskiej marki - od pewnego czasu konsekwentnie pracuje nad zmianą wizerunku Mazdy. I trzeba przyznać, że bardzo dobrze mu to wychodzi, a nowa Mazda 3 jest kolejnym pozytywnym przykładem owych starań.
    auto motor i sport, 2008-09-24 21:09:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij