Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Mazda 3 po 50 000 km – dowody na niezawodność

2011-01-05
Mazda3, Mazda 3 Początek testu przypadł na srogą zimę, z której auto nic sobie nie robiło – odpalało za pierwszym razem, dowiozło nas gdzie potrzebowaliśmy

Do przejechania 50 tys. km testowa Mazda 3 potrzebowała 3827 litrów paliwa, dwóch przeglądów i wymiany klocków hamulcowych z przodu. Jednak koszty serwisu okazały się wyższe niż innych aut.

 

Gdyby za każdym razem tankować pełen zbiornik Mazdy 3, liczący 55 l pojemności, do pokonania 50 tys. km wystarczyłoby tylko 70 wizyt na stacji benzynowej. Ale podczas naszego testu auto odwiedzało stacje 119 razy. Maksymalne tankowanie wyniosło 51,2 l, najczęściej do zbiornika wlewaliśmy po 35-40 l. Średnie zużycie benzyny w całym teście to 7,65 l/100 km. Minimalne na trasie, o którym już pisaliśmy, jedynie 6,1 l/100 km i nie udało się go poprawić do końca testu. Mazda 3 z dwulitrowym silnikiem regularnie zadowalała się poza miastem zużyciem na poziomie od 6,6 l/100 km do 7 l/100 km. W przeliczeniu na jednego konia mechanicznego wychodzi zaledwie 1/5 szklanki paliwa na 100 km. Stado 151 koni mechanicznych Mazdy nie należy do zbyt paliwożernych. Nawet jeśli w mieście potrzebuje 10-12 l/100 km. Jak ktoś chce, aby pracowało dla niego 151 KM, musi liczyć się z wydatkami. 3827 l paliwa oznacza, że przez 50 tys. km puściliśmy z dymem nieco ponad 17 tys. złotych.

Warto było. Od początku Mazda 3 była żwawsza niż obiecuje producent. Nawet znacznie żwawsza. Z testowej praktyki nie przypominamy sobie, aby już na starcie testu samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h o ponad 1 s szybciej niż deklaruje producent. Na koniec testu zrobiło się z tego 1,4 s - zamiast w 10,4 s, Mazda 3 przyspieszała do 100 km/h w 9 sekund. Elastyczność silnika po 50 tys. km też znacząco się poprawiła. Na rozpędzenie z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu Mazda 3 na początku testowej próby potrzebowała 11,2 s, natomiast na końcu - 10,1 s. Na V biegu temperament "trójki" zwiększył się nawet bardziej. Z 80 do 120 km/h początkowo rozpędzała się w 16,1 s, pod koniec testu potrzebowała na to 14,7 s.

 

KOSZTY EKSPLOATACJI

KOSZTY EKSPLOATACJI
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Rejestracja170 zł
Ubezpieczenie OC2021 zł
Paliwo (3827,15 l x 4,54 zł)17 375,26 zł
Przeglądy2072,08 zł
Naprawy652,46 zł
Koszty razem22 290,80 zł
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu80 400 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu62 500 zł
Nominalny spadek wartości17 900 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)37 999,80 zł

Po przejechaniu 50 tys. km z zewnątrz Mazda 3 prezentowała się tak, jakby dopiero co wyjechała z salonu. Do wizerunku nowego auta nie pasują jedynie rysy z prawej strony, które szpecą nadwozie testowanej "trójki" niemal od początku testu i poobijane obręcze kół. Wielokrotne wizyty w myjni nie przytłumiły blasku metalizowanego lakieru. Intensywna eksploatacja na naszych drogach nie odcisnęła też piętna na podwoziu. Elementy układu kierowniczego i zawieszenia nie wykazały po teście nadmiernego zużycia. Tak niezmaltretowanego przebiegiem 50 tys. km podwozia już dawno nie podziwialiśmy podczas końcowego przeglądu. Wszystkie osłony są na swoim miejscu i trzymają się pewnie. Gdyby nie wyciek oleju spod filtra oleju i smaru stałego z łożyska podpory prawej półosi, podwozie nie wyglądałoby na podwozie auta, które przejechało 50 tys. km.

Niewielkie odchyłki od normy producenta zmierzone dla kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy koła przedniego lewego oraz zbieżności koła tylnego lewego były zapewne efektem zbyt szybkiego przejechania przez dużą dziurę w jezdni. Dowodem na to, że odchyłki były niewielkie i musiały pojawić się dopiero pod koniec testu jest równomierne zużycie letnich opon (przednie o 1 mm bardziej niż tylne), na których przejechaliśmy blisko połowę testu. Wymiana zimowych na letnie nastąpiła przy przebiegu 24 144 km, czyli na jednych i drugich przejechaliśmy niemal idealnie po połowie testowego dystansu.

Wnętrze Mazdy 3 prezentuje się przyzwoicie, choć zdeformowana po zewnętrznej stronie poduszka fotela kierowcy i pomarszczony materiał pokazują, że auto ma za sobą intensywną eksploatację. Fotele są komfortowe i ani przez chwilę nikt nie narzekał, że za kierownicą Mazdy 3 siedzi się niewygodnie. Wielostopniowa regulacja wysokości fotela, duży zakres regulacji wzdłużnej i spory zakres regulacji kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach pozwalają dobrać wygodną pozycję do jazdy kierowcom o różnej posturze. Jazdy, która w wypadku aut testowanych na długim dystansie zdecydowanie częściej trwa kilka godzin niż tylko kilka minut.

Podczas drugiego przeglądu, który ceną (1210,36 zł) zaskoczył nas bardziej niż pierwszy (861,72 zł), serwis wykonał jedynie czynności przewidziane w ramach obowiązkowej obsługi technicznej przy przebiegu 40 tys. km. Jak za pierwszym razem, przy 20 tys. km, wymieniono olej i filtr oleju oraz filtr powietrza. Dodatkowo, wymiana należała się filtrowi przeciwpyłkowemu. Uzupełniono płyn hamulcowy i zalecono dodatkową wizytę w serwisie z uwagi na mocno zużyte klocki hamulcowe, które do następnego przeglądu mogłyby nie dotrwać. Robocizna kosztowała 624,76 zł, materiały - 585,60 zł. Dla porównania - jedyny przegląd, przy 30 tys. km, testowanego nie tak dawno Renault Mégane kosztował mniej niż materiały do Mazdy 3 podczas drugiego przeglądu.

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

 1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy*
  1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 170 zł 170 zł 170 zł
Ubezpieczenie OC 2021 zł 4042 zł 6063 zł
Paliwo 17 375 zł 17 375 zł 17 375 zł
Przeglądy 2072 zł 2072 zł 2072 zł
Naprawy 652 zł 652 zł 652 zł
Spadek wartości 15 000 zł 28 400 zł 37 400 zł
Koszty razem 37 290 zł 52 711 zł 63 732 zł
Koszt jednego kilometra
Przebieg w km 50 000 25 000 16 700
Ze spadkiem wartości 0,75 zł 1,05 zł 1,27 zł
Bez spadku wartości 0,45 zł 0,49 zł 0,53 zł

Wysokie koszty utrzymania "trójka" rekompensuje niskim spadkiem wartości. Po teście rzeczoznawca oszacował wartość samochodu na 62 500 zł. Gdyby nie brać pod uwagę kosztów usunięcia kosmetycznych "usterek" - nawet na 65 400 zł. Z tak niskim spadkiem wartości (niecałe 20%) kompakt Mazdy plasuje się w ścisłej czołówce modeli testowanych do tej pory na dystansie 50 tys. km. Aby się przekonać, że Mazda trzyma cenę, trzeba samochód dobrze sprzedać. Na co dzień częściej myśli się o przeglądach, a jednorazowy wydatek na poziomie 900 zł czy 1200 zł może zdenerwować. Z drugiej strony, w przeliczeniu na pokonane bezproblemowo 50 tys. kilometrów, drogie przeglądy w autoryzowanym serwisie podnoszą koszt przejechania 1 km 151-konną, dynamiczną i przestronną "trójką" o zaledwie 4 grosze. Nawet nie ma z czego zrezygnować, aby odłożyć dziennie taką kwotę, jeśli samochód wykorzystuje się tylko na dojazdy z domu do pracy i z powrotem.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 1/2011

Okiem eksperta

Pominąwszy drobne wycieki - oleju spod filtra oleju i smaru stałego z łożyska podpory prawej półosi - podwozie Mazdy 3 było w świetnym stanie technicznym i wizualnym. Trudno uwierzyć, że ten samochód miał na koncie aż 50 tys. km przejechanych głównie po polskich drogach. Bardziej było to widać po nadwoziu. Obite poszycie zderzaka przedniego po lewej stronie, z ubytkiem powłoki lakierowej, to samo po prawej stronie w poszyciu zderzaka tylnego; zarysowana osłona wlewu paliwa z ubytkiem powłoki lakierowej; poobijane zewnętrzne krawędzie obręczy kół; zarysowany prawy bok nadwozia praktycznie na całej długości - Mazda 3 nie miała szczęścia. Usunięcie wszystkich drobnych uszkodzeń sporo by kosztowało. Na szczęście, nadwozie nigdzie nie było uszkodzone do samej blachy.

Artur Dzierża
rzeczoznawca samochodowy

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Taka już uroda samochodów obłożonych cłem - spoza Unii. Jeśli ktoś bardzo chce Mazdę, musi go trochę zaboleć prz kasie.
    airmatic, 2011-07-17 21:31:16
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda tylko, że z silnikiem 1.6 105 KM kosztuje tyle co konkurencja z 2.0 165 KM.
    rzęsor, 2011-07-17 18:52:30
  • avatar
    zgłoś
    to od poczatku tez moj faworyt mazda 3 heheh fajniutka taka dla kobiety wporzo )i kumaja ze 3ba dac tez jakis napompowany pakiet dla mezczyzn heehhe...
    84styleFury, 2011-07-15 22:58:02
  • avatar
    zgłoś
    I w dodatku musiała wzbudzać chorobliwą zazdrość u sąsiada któregoś z panów Redaktorów, skoro "przerysowano" Mazdę wzdłuż całego boku nadwozia
    airmatic, 2011-01-06 00:32:36
  • avatar
    zgłoś
    I tu została przedstawiona charakterystyka Japońców. Auto będzie niezawodne i będzie trzymało wartość, ale trochę się zabuli podczas rutynowych przeglądów i ewentualnych napraw.
    ~Samuraj, 2011-01-05 19:40:45
  • avatar
    zgłoś
    Do przejechania 50 tys. km testowa Mazda 3 potrzebowała 3827 litrów paliwa, dwóch przeglądów i wymiany klocków hamulcowych z przodu. Jednak koszty serwisu okazały się wyższe niż innych aut.
    auto motor i sport, 2011-01-05 09:57:09
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij