Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.1

Mazda 3 - test

Poprawianie dobrego. Choć Maździe 3 daleko do popularności Skody Octavii, z pewnością ma więcej niż ona charakteru i wyrazistości. Na przykładzie dobrze nam znanej z testu długodystansowego wersji Sport z dwulitrowym silnikiem benzynowym sprawdzamy, czy to, co dobre można jeszcze poprawić.

Michał Hutyra 2012-02-22
Mazda 3 Mazda 3 kocha zakręty, a precyzyjny układ kierowniczy i stabilne nadwozieprowokują do szybszego ich pokonywania

Gdyby nową Mazdę 3 oceniać tylko przez pryzmat ceny, już na starcie byłaby na straconej pozycji. Wydanie 90 400 zł na auto kompaktowe można uznać za rozrzutność. Rzut oka na listę wyposażenia pozwala nabrać przekonania, że będą to jednak dobrze wydane pieniądze, bowiem już w standardzie otrzymujemy 17-calowe aluminiowe obręcze kół, dwustrefową klimatyzację, reflektory biksenonowe, podgrzewaną przednią szybę, systemy monitorujące martwe pole widzenia w lusterkach RVM, nagłośnienie marki Bose, bezkluczykowy dostęp do pojazdu, tempomat, wielofunkcyjną skórzaną kierownicę... Wyjątkowo dużo.

Studiując dalej cennik i listę wyposażenia przekonamy się, że są one skonfigurowane zupełnie inaczej w porównaniu z tym, co oferują konkurenci. W przypadku Mazdy to wybór silnika decyduje o wyposażeniowej odmianie auta. Testowy egzemplarz, z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM, występuje tylko w dwóch wersjach wyposażeniowych - Exclusive Plus i Sport.

Na tle konkurencji Mazda 3 wyróżnia się oryginalną, "skośnooką", dynamiczną linią nadwozia. Jedynym zgrzytem w harmonijnej stylistyce auta są wyłupiaste tylne lampy. Szkoda że nie "przemodelowano" ich podczas niedawnego face liftingu, a skupiono się na innych, mało widocznych detalach. Zmiany wewnątrz również poszły nie w tym kierunku, w którym powinny. Ognistoczerwone podświetlenie zegarów ustąpiło miejsca mdłemu, białoniebieskawemu. Na wyświetlaczu centralnym radia i klimatyzacji zastosowano bijący po oczach kolor fioletowy. Sąsiadujący z nim drugi wyświetlacz komputera pokładowego nadal ma kontrastujące z owymi barwami białe podświetlenie na szarym tle.

Po zajęciu miejsca za kierownicą, od pierwszej chwili czuć sportowy charakter auta. Tunel środkowy znajduje się dość wysoko, trochę jak w BMW, choć model Mazdy nie ma przecież wału napędowego prowadzacego do tylnych kół. Kierowca ma wrażenie, że siedzi niżej niż w rzeczywistości, a kokpit niemal go oplata. Krótka dźwignia zmiany biegów wyrastająca tuż pod prawą ręką potęguje to wrażenie. Zegary osadzono w osobnych tubach. Dominują, co oczywiste, obrotomierz i prędkościomierz. Zestaw zegarów jest dość ascetyczny, bo prócz elektronicznego wskaźnika poziomu paliwa i kilku kontrolek, nie ma tam nic, co mogłoby rozpraszać uwagę kierowcy. I bardzo dobrze. Konsola środkowa wprost najeżona jest małymi przyciskami, co utrudnia nieco obsługę i niemal zawsze wymusza oderwanie, choć na chwilę, wzroku od drogi. W części dotyczącej obsługi radia, wbrew logice, największe pokrętło nie służy do regulacji głośności. Tym bardziej można więc docenić i zarekomendować, seryjną od wersji Exclusive, obsługę radia z kierownicy. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, choć miła w dotyku jest wyłącznie górna część deski rozdzielczej, wykonana z miękkiego tworzywa sztucznego.

WIDZIEĆ TO, CO NIEWIDOCZNE

System RVM monitoruje tzw. martwe pole widzenia z boku auta. Jeśli czujniki zarejestrują nadjeżdżający pojazd, na lusterku zapala się ostrzegawcza lampka. Gdy kierowca sygnalizuje manewr zmiany pasa ruchu, lampka mruga, system ostrzega kierowcę dodatkowo sygnałem dźwiękowym. Standardowo występuje od wersji Sport. Jest w pełni wyłączalny; pytanie tylko, po co go wyłączać?

Pozycja za kierownicą jest niezła, choć dużą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy osiągnięto kosztem przestrzeni dla nóg kierowcy. Wysokie osoby mogą narzekać na nieco skąpą regulację wzdłużną foteli przednich. Cieszy natomiast fakt, że po maksymalnym obniżeniu fotela kierowcy, siedzi się na tyle nisko, że lusterko na szybie nie ogranicza widoczności do przodu.

Od pierwszych minut Mazda 3 oczarowuje kierowcę precyzją prowadzenia. Mimo że ilość obrotów kierownicą od skrajnego lewego do skrajnego prawego położenia wynosi 2,8, w żadnym momencie nie ma się wrażenia, że trzeba się nią "namachać". Układ kierowniczy jest dość precyzyjny, może nie tak jak w nowym Focusie, ale z pewnością lepszy niż w Golfie.

Ten sam epitet dobrze określa kompromis, jaki osiągnięto przy projektowaniu sztywności zawieszenia. Konstruktorom udało się doskonale zrównoważyć sport i komfort. Z jednej strony układ zawieszenia znakomicie odizolowuje nadwozie od wszelkich nierówności, z drugiej zaś nie pozbawia auta usportowionego pazura. "Trójka" wręcz prowokuje kierowcę do tego, by przed sekwencją zakrętów zredukował bieg i przyspieszył. Nadwozie na krętej drodze pozostaje stabilne, a ciało jest dobrze przytrzymywane przez fotele. Układ stabilizacji toru jazdy da się całkowicie wyłączyć, ale nawet kiedy jest załączony, bardziej współpracuje z kierowcą niż mu przeszkadza. Jego ingerencja (dohamowanie odpowiednich kół) odbywa się delikatnie, więc nagłe odjęcie gazu w zakręcie pozwala na kontrolowaną jazdę "lekkim bokiem". Frajdę z jazdy nową Mazdą 3 będą mieli więc kierowcy w każdym wieku - ci, którzy cenią sobie poczucie komfortu i ci, którzy cenią radość z jazdy.

Do tego "charakteru" świetnie pasuje jednostka napędowa. Dodajmy, że stosowanie aż dwulitrowego silnika rozwijającego zaledwie 150 KM to dzisiaj rzadkość. Tyle bez trudu osiąga silnik o małej pojemności (1.6, a nawet 1.4), tyle że wspomagany turbosprężarką czy sprężarką mechaniczną. Okazuje się jednak, że coraz mniej modne silniki wolnossące też mają swoje zalety - choćby mniej skomplikowany i trwalszy osprzęt. Co prawda, przyzwoita reakcja na gaz następuje po przekroczeniu 3000 obr/min, jednak precyzyjnie działający mechanizm zmiany biegów oraz dobrze zestopniowana przekładnia pozwalają uzyskać dobry wynik podczas przyspieszania.

Zużycie paliwa też jest OK, zwłaszcza w ruchu miejskim, kiedy do akcji wkracza system i-stop, wyłączający silnik podczas postoju. Minimalne zużycie paliwa zarejestrowane podczas testu wyniosło 6,7 l/100 km, maksymalne - 9,6 l/100 km. Średnie - na trasie liczącej 150 km, która wiodła autostradą, drogami lokalnymi oraz przez miasto, z wysoką średnią prędkością 84 km/h - to zaledwie 7,6 l/100 km. Wynik świetny. Podczas pomiarów dynamicznych okazało się, że "trójka" przyspiesza do 100 km/h aż o 0,9 s lepiej niż obiecuje producent. Dużo poniżej przeciętnej spisały się hamulce. Auto po rozgrzaniu tarcz zatrzymywało się dopiero po 45,2 m. Krótkie porównanie danych sprzed 2 lat, kiedy to na dystansie 50 000 km testowaliśmy niemal bliźniaczy egzemplarz, pozwoliło winą obarczyć opony zimowe i niesprzyjającą im aurę, z temperaturą powietrza +9 °C.

"Trójka" to nadal ciekawa propozycja wśród aut kompaktowych. Swoimi zaletami może usprawiedliwiać wysoką cenę zakupu. Być może dlatego w salonach Mazdy sprzedawcy nie kuszą klientów wyprzedażami i promocjami.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 2/2012
Silnik R4, poprzecznie z przodu, dohc, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 110 (150)
Przy obrotach (/min) 6200
Pojemność skokowa [cm3] 1999
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 191
Przy obrotach (/min) 4500
Maksymalne obroty (obr/min) 6800
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,45/1,84/1,31/0,97/0,79/ 0,68
Bieg wsteczny 3,19
Przełożenie przekł. głównej 4,10:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2,8 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane o średnicy 300 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane o średnicy 280 mm
Układy wspomagające ABS, EBD, DSC, TCS
Rozmiar kół i opon 205/50 R17 Yokohama W drive
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,29
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4460 x 1755 x 1470
Rozstaw osi [mm] 2640
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1530/1515
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9/10,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1327
Dopuszczalne obciążenie [kg] 508
Poj. bagażnika [l] 300/1320
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2176 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,80/0,75 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1356/1887 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 92 400
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne czołowe, boczne wraz z kurtynami, układ ABS, układ stabilizacji toru jazdy (DSC), układ kontroli trakcji (TCS), skrętne refl ektory biksenonowe (AFS), system monitorowania tyłu pojazdu (RVM), elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane szyby przednie, tylne i lusterka, komputer pokładowy, bezkluczykowy dostęp do samochodu, radioodtwarzacz CD (MP3, USB, AUX), wielofunkcyjna skórzana kierownica, bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, podgrzewane fotele przednie, podgrzewana przednia szyba, czujnik deszczu, tempomat, 17-calowe aluminiowe obręcze kół, reflektory przeciwmgłowe
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s)
0-80 km/h (s) 6,5
0-100 km/h (s) 9,5
0-120 km/h (s) 12,9
0-140 km/h (s) 17,9
0-160 km/h (s) 24,4
400 m (km/h)/(s)
Prędkość maksymalna (km/h) 206
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,2/13,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,2/14,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,7
Maksymalne (l/100 km) 9,6
średnie podczas testu (l/100 km) 7,6
zasięg (km) 723
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 112
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 132
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 46,4
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 45,2
Wyposażenie dodatkowe Lakier metalizowany 2000 zł




PODSUMOWANIE

Mazda 3 2.0 MZR DISI SPORT

Ocena:
3
(, )
Pomijając kilka designerskich wpadek, Mazda 3 przekonuje urodą. Kierowcy daje nie jedną, lecz dwie garści frajdy z jazdy. Auto ma dość obszerne wnętrze i bagażnik. Nawet podstawowe wersje są bogato wyposażone. Nieco za skromny jest wybór silników.
Nadwozie
starannie wykończone wnętrze
bogate wyposażenie standardowe
kiepska widoczność do tyłu
nielogiczne rozmieszczenie przycisków na konsoli środkowej
Napęd
dobre kultura pracy silnika i osiągi
Komfort
zbyt ograniczona regulacja wzdłużna przednich foteli
Właściwości jezdne
pewne i stabilne zachowanie na drodze
mało skuteczne hamulce
Eksploatacja
stosunkowo wysoka cena
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe dlaczego akurat wybrano takich konkurentów - Golf i 308. VW praktycznie nie oferuje "zwykłych" silników tylko doładowane. W 308 chyba porównanie do 1.6THP, też doładowany. Wynika, że patrzyli na moc. Cena takiego Golfa bardzo podobna (oczywiście z najbogatszej wersji). Kilka rzeczy ekstra i jest 90k. Ale to już są wersje do których nie ma sensu więcej co dokładać.
    garfield, 2012-06-01 20:07:21
  • avatar
    zgłoś
    Ja nie o aucie, ale muszę powiedzieć, że lakier nadwozia mnie zauroczył.
    ~Samuraj, 2012-02-22 19:05:50
  • avatar
    zgłoś
    Poprawianie dobrego. Choć Maździe 3 daleko do popularności Skody Octavii, z pewnością ma więcej niż ona charakteru i wyrazistości. Na przykładzie dobrze nam znanej z testu długodystansowego wersji Sport z dwulitrowym silnikiem benzynowym sprawdzamy, czy to, co dobre można jeszcze poprawić.
    auto motor i sport, 2012-02-22 10:24:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij