Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Mazda 5 - 6+1 to nie 7

Rzadko producenci aut chwalą się, że ich cudowne maszyny mogą mniej niż więcej. Mazdę 5, rejestrowaną na 7 osób, jej konstruktorzy przedstawiają jako 6+1-miejscową. O co chodzi?

Maciej Ziemek 2005-08-11
Teat Mazdy 5 Minivan Mazdy nie wygląda jak klasyczny van o sylwetce autobusu. Raczej jak nieco podwyższone, jednobryłowe kombi.

W ubiegłym roku w Europie nabywców znalazło blisko 1,5 mln vanów. Rynek jest zatem ogromny, zaistnieć na nim niełatwo. Można tu spotkać auta zwyczajne, 5- osobowe, parę 6-osobowych i kilka samochodów, które - przynajmniej teoretycznie - mogą pomieścić aż 7 osób. Chcąc utrzymać na Starym Kontynencie 20-procentowy wzrost sprzedaży, Mazda musiała zaprezentować samochód, który wykracza poza utarte schematy.

Po pierwsze, minivan Mazdy nie wygląda jak klasyczny van o sylwetce autobusu. Raczej jak nieco podwyższone, jednobryłowe kombi. Po drugie, jako jedyne auto w klasie, Mazda 5 oferuje przesuwane, a nie tradycyjnie otwierane drzwi w drugim rzędzie. Po trzecie, na składanych fotelach ostatniego rzędu dość wygodnie mogą siedzieć nie tylko dzieci, ale również dorośli. Jeżeli wygodne sześć miejsc podróżnych to dla kogoś zbyt mało, Mazda 5 może przyjąć na pokład jeszcze jednego pasażera. Na wąskim, środkowym miejscu w drugim rzędzie foteli nikomu jednak wygodnie nie będzie. "Awaryjne" miejsce siedzące łatwo można zmienić w pojemny schowek lub całkowicie zlikwidować, pozostawiając spory odstęp między skrajnymi fotelami.

Oparcia niezależnych foteli trzeciego rzędu, gdy miejsca te nie są wykorzystywane, tworzą płaską podłogę bagażnika. Zmiana konfiguracji wnętrza Mazdy 5 z 4+1-osobowego na 6+1-osobowe jest niezwykle prosta i szybka. Do rozłożenia foteli w bagażniku wystarczy jedna ręka, nawet jeden palec. Pod warunkiem że wcześniej wymontuje się z auta roletę bagażnika, a fotele drugiego rzędu przesunie się nieco w przód. Reszta jest dziecinnie prosta. Ze składaniem foteli jest podobnie. Gdy złoży się również drugi rząd siedzeń, do dyspozycji pozostaje olbrzymia przestrzeń bagażowa o pojemności ponad 1500 l, płaskiej podłodze oraz wielkim, ułatwiającym dostęp otworze. Dodatkowym ułatwieniem przy załadunku i rozładunku bagażu są przesuwane boczne drzwi, które zapewniają wygodny dostęp.

Jak na minivana przystało, za kierownicą "5" siedzi się dość wysoko. Pozycja i fotel są wygodne (z wyjątkiem zagłówka, który ma niewystarczającą regulację wysokości położenia i jest zbyt mocno pochylony do przodu), a umieszczona wysoko dźwignia zmiany biegów sama wpada w rękę. Drogi prowadzenia dźwigni są krótkie, mechanizm zmiany przełożeń działa precyzyjnie. W położeniu 1., 3. i 5. biegu dźwignia znajduje się jednak na tyle blisko konsoli środkowej, że nietrudno o przypadkowe wyłączenie dmuchawy nawiewu czy zmianę ustawień klimatyzacji.

Na drodze Mazda 5 nie zachowuje się już ani jak van, ani nawet jak kombi. Zakręty pokonuje z większą gracją niż niejeden hatchback czy sedan. Jej nadwozie nie przechyla się wówczas zbyt mocno, a zawieszenie i układ kierowniczy dają kierowcy poczucie bardzo dobrego kontaktu kół z nawierzchnią. Zawieszenie zapewnia przy tym komfortowe resorowanie.

Wyposażona w dwulitrowy, 145-konny silnik Mazda 5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 s i można nią podróżować z prędkością maksymalną 196 km/h. Nawet przy szybkiej jeździe, powietrze opływające karoserię nie wygrywa heavymetalowych "melodii". Bardziej daje się wtedy we znaki wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru, które mogą zakłócić nieco stabilność auta. Średnie zużycie paliwa w czasie testu wyniosło 9,7 l/100 km, co jak na gabaryty samochodu i jego możliwości transportowe (dopuszczalna ładowność wynosi aż 590 kg) jest wynikiem dobrym.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 8/2005
Silnik Benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 107 (145)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1999
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 185
Przy obrotach (/min) 4000
Przeniesienie napędu Mechaniczna, 5-biegowa skrzynia biegów. Napęd na przednie koła.
Nadwozie 5-drzwiowy, 7-miejscowy minivan
Dł/szer/wys [mm] 4505/1755/1665
Rozstaw osi [mm] 2705
Masa własna [kg] 1510
Poj. bagażnika [l] 112-1566
0-100 km/h (s) 9,7
Prędkość maksymalna (km/h) 196
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,3/13,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,3/14,4
średnie podczas testu (l/100 km) 9,7
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 42


PODSUMOWANIE

Nadwozie
Przestronne wnętrze
przesuwane drzwi w drugim rzędzie
bagażnik o zmiennej pojemności
bardzo dobra jakość wykonania
Mały bagażnik przy wykorzystaniu 7 miejsc
Komfort
wygodne przednie fotele
komfortowe resorowanie
Napęd
dobre osiągi
przeciętna kultura pracy silnika
Właściwości jezdne
pewne właściwości jezdne
wrażliwość na boczny wiatr przy dużych prędkościach
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Panowie, litości...
    esper, 2009-05-06 08:58:08
  • avatar
    zgłoś
    'Adi' napisał(-a):Do szkoły to też chyba chodziłeś w Berlinie, bo po polsku to ty pisać nie potrafisz. Nie potrafisz, ale prubójesz."prubójesz" - polecam zakup słownika, polonisto.
    ~PL, 2009-05-06 01:16:56
  • avatar
    zgłoś
    Przepraszam Adi, pomylilem Ciebie z Posiadaczem Audi. Sorry
    ~Tomek W. Berlin, 2008-12-05 02:14:45
  • avatar
    zgłoś
    Drogi posiadaczu Audi !!. Naprawde chodzilem w Berlinie do szkoly, i byc moze lepiej znam niemiecki jak polski. Za moje bledy przepraszam, ale möj PC nie posiada polskiej trzcionki. Mimo to uwarzam, ze dla zainteresowanych Mazdä 5, moja skromna i subiektywna opinia, moze sie przydac. Co do auta, to juz przejachalem bezawaryjnie 79000 km i nadal jestem z zakupu zadowolony.
    ~Tomek W. Berlin, 2008-12-04 04:34:20
  • avatar
    zgłoś
    Do szkoły to też chyba chodziłeś w Berlinie, bo po polsku to ty pisać nie potrafisz. Nie potrafisz, ale prubójesz.
    ~Adi, 2008-10-26 21:26:58
  • avatar
    zgłoś
    Posiadam od roku Mazde 5 CRDI 110KM Exclusive/Trend Paket. Juz przejechalem 60000km tym autem i jestem bardzo zadowolony. Jak na silnik o mocy tylko 110KM, auto jest dynamiczne, 6-stopniowa skrzynia biegöw jest dobrze skonfigurowana, co powoduje dobrä elastyke, prz predkosci 50 km/h mozna korzystac z 5-biegu. Silnik pracuje cicho, na autostradzie predzej slychc wiatr i zawieszenie jak silnik. Spalanie jest tez w normie (miasto 6; poza 4.8; autostrada 6.5). Co do wnetrza, jest ono bardzo praktyczne, osobiscie na wszelkie sposoby wyprubowane. Nawet podrörz w 7-doroslych osöb (500km) byla dla pasazeröw dobrze do zniesienia, nawet na "awaryjnym" miejscu. Mazda 5 jest moim skromnym zdaniem napewno do polecenia.
    ~Tomasz W. Berlin, 2008-05-12 23:48:27
  • avatar
    zgłoś
    Rzadko producenci aut chwalą się, że ich cudowne maszyny mogą mniej niż więcej. Mazdę 5, rejestrowaną na 7 osób, jej konstruktorzy przedstawiają jako 6+1-miejscową. O co chodzi?
    auto motor i sport, 2008-03-21 13:52:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij