Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Mazda 5 – wielofunkcyjna

Mazda udowadnia, że nawet van może wyglądać oryginalnie. "Piątka" nie tylko potrafi przewieźć siedem osób, ale też pełnić rolę kombi czy pojemnego furgonu.

2011-03-23
Mazda5 Praktyczność i dobry komfort mogą zjednać nabywców, podobnie jak precyzyjny mechanizm zmiany biegów.

Dynamiczny wygląd auta może mylić. Mazda 5 jest przede wszystkim praktycznym, obszernym vanem, pozwalającym przewieźć nawet 7 osób. Swoim ostro zarysowanym przodem w stylu "trójki" model wpisuje się w aktualny design firmy: potężny grill w kształcie herbowej tarczy i wąskie, przeciągnięte na boki nadwozia reflektory podkreślają dynamikę i przynależność do rodziny. Lakierowane na czarno słupki i niskie okna nadają wyrazisty, sportowy styl. Wyróżnikiem "piątki" są przetłoczenia na drzwiach przypominające zmarszczoną taflę wody.

Wnętrze zostało wykonane z ciemnych i twardych plastików (siedzenia - ze skóry). Dobrze wyposażoną tablicę przyrządów można obsługiwać intuicyjnie. Pomiędzy czytelnymi zegarami znalazło się miejsce na strzałkę sugerującą moment zmiany przełożenia. Jedyne, czego brak to analogowe wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika. Dwie diody zastępujące ten drugi to za mało - znajomość stanu nagrzania silnika dla jego trwałości i oszczędności paliwa ma podstawowe znaczenie. Wielokierunkowa regulacja położenia fotela kierowcy i kierownicy w dwóch płaszczyznach pozwalają zająć wygodną pozycję za kierownicą.

Wnętrze zaskakuje obszernością, nawet na chowających się w podłodze bagażnika miejscach numer 6 i 7 znajdziemy dość przestrzeni na nogi, choć nie nad głową. Wśród aut umownie zwanych 7-osobowymi Mazda jest najbliżej ideału. Na przednich i środkowych miejscach przestrzeni nie brakuje w żadnym kierunku, auto jest przestronniejsze od większości konkurentów. Jedynie środkowe miejsce nie rozpieszcza wygodą, co wynika z jego konstrukcji: zamiennie może być podłokietnikiem z pojemnikiem pod nim, a po odchyleniu lub schowaniu pod siedziskami pomiędzy fotelami powstaje wygodne przejście do 3. rzędu siedzeń. Środkowe fotele można przesuwać, a ich oparcia mają wielostopniową regulację kąta pochylenia. Zajmowanie miejsc ułatwiają szerokie drzwi (tylne - przesuwane elektrycznie). Przy wykorzystaniu siedmiu miejsc bagażnik mieści tylko 112 litrów; przy pięciu - 426 l; po złożeniu środkowych - 1597 l; przy tym długa na 170 cm podłoga jest całkiem płaska. Pod nią znalazło się miejsce na rozległy, płaski schowek. A jeszcze niżej - co budzi uznanie - na dojazdowe koło zapasowe.

 

MAZDA 5 2.0 MZR DISI I-STOP SPORT

MAZDA 5 2.0 MZR DISI I-STOP SPORT
Cena100 700 zł
KonkurenciFord C-Max, Peugeot 5008
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach150 KM/6200 obr/min
0–100 km/h11,0 s
Prędkość maksymalna194 km/h
Zużycie paliwa6,9 l/100 km
Emisja CO2159 g/km
Silnikpojemność skokowa 1998 cm3, maksymalny moment obrotowy 191 Nm przy 4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Układ jezdnyz przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, stabilizator.
Nadwozie5-drzw., 5-miejsc. SUV, dł. x szer. x wys. 4585 x 1750 x 1615 mm, rozstaw osi 2750 mm, masa własna 1532 kg, poj. bagażnika (wg ISO) 112/426/1597 l, pojemność zbiornika paliwa 60 l.

Długie przełożenia biegów (na "dwójce" auto osiąga ponad 100 km/h) powodują, że rozpędzanie zajmuje trochę czasu. 150-konny silnik nie jest wzorem elastyczności. Reaguje dopiero powyżej 2000 obr/min i wyraźnie przyspieszając w górnych registrach łatwo mija na obrotomierzu liczbę 7000. Takie skalibrowanie układu napędowego powoduje, że czasami brakuje mocy, zużycie paliwa, mimo systemu start&stop, jest dość wysokie, a podczas wyprzedzania niezbędna okazuje się redukcja biegu. Przy prędkościach autostradowych (średnia - 126 km/h) Mazda 5 spalała 9,5 l/100 km, jazda bocznymi drogami ze średnią około 55 km/h zmniejsza zużycie do 7,5 l/100 km. Przemieszczanie się w miejskich korkach kosztuje przynajmniej 9 l/100 km. Rewelacji nie ma, ale za nadmierną można uznać konsumpcję benzyny bezołowiowej przy jeździe autostradą. Na 6. biegu przy 130 km/h silnik kręci się z nieprzesadnymi 3000 obr/min; przy tych obrotach jest cicho, głośno staje się powyżej 5000 obr/min.

Układ kierowniczy, a zwłaszcza zawieszenie, grają jakby w innej lidze niż silnik, bez problemu trzymają karoserię w ryzach. Zawieszenie zapewnia przyzwoity komfort resorowania. "Piątka" budzi uznanie dopracowaniem i możliwościami dobrze wyposażonego wnętrza. Gdyby jeszcze układ napędowy został lepiej zestrojony, van Mazdy mógłby być klasowym prymusem. Najtańsza Mazda 5 1.8 kosztuje ok. 80 000 zł. Nowe "piątki" zagościły już w salonach i będą zapewne mocną konkurencją dla innych vanów.

Tekst Bogdan Czajkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 3/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe, jak długo trwa zamknięcie elektrycznie przesuwanych drzwi bocznych?Znając życie, w śnieżycy lub przy zacinającym na ukos deszczu/ wichurze mamy zagwarantowane suszenie tapicerki/ubrań
    airmatic, 2011-07-09 12:05:22
  • avatar
    zgłoś
    Na drugim biegu już stówa? Mając do dyspozycji jeszcze 4 aż dziw bierze, że v - max to "tylko" 194 km/h, ale opory powietrza ... . Ogólnie ciekawa propozycja i z pewnością atrakcyjna. Jak wyposażona była ta wersja? S - Max lub Galaxy potrafią dużo więcej kosztować ... .
    ~Samuraj, 2011-03-23 19:56:47
  • avatar
    zgłoś
    Mazda udowadnia, że nawet van może wyglądać oryginalnie. „Piątka" nie tylko potrafi przewieźć siedem osób, ale też pełnić rolę kombi czy pojemnego furgonu.
    auto motor i sport, 2011-03-23 10:35:00
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij