Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Mazda 6 Kombi, Opel Insignia Tourer: Gdy lepszy przegrywa

Opel Insignia, jedno z popularniejszych w Polsce aut średniej klasy, po face liftingu stał się oszczędniejszy, a jego zawieszenie bardziej dopracowane. Sprawdzamy czy wystarczająco, by zwyciężył w pojedynku z Mazdą 6.  

2014-04-07
Porównanie Mazda 6 Kombi Opel Insignia Sports Tourer Mazda 6 ma sporo wdzięku i kilka praktycznych atutów – znacznie lepiej przyspiesza niż Opel, a pali prawie tyle samo; bagażnik po złożeniu kanapy jest większy o 134 l.

Face lifting – a co to takiego? Słowo zaczerpnięte z branżowego żargonu oznacza, że w modelu wprowadzono zmiany, dzięki którym jest ładniejszy, bardziej nowoczesny, mniej pali i w ogóle jest po prostu „naj”. Tylko że tak naprawdę przy liftingowanych autach rzadko majstrują inżynierowie czy styliści – najczęściej faceci zajmujący się układaniem reklamowych haseł. Chromowana listwa na karoserii urasta w nich do rangi epokowej zmiany, a nieco inny kształt klamki to wynalazek na miarę koła. Bo w face liftingu chodzi głównie o to, by zaszczepić kierowcom myśl o kupnie nowego auta, skoro to którym jeżdżą z powodu starej klamki właśnie przestało być modelem najnowszej generacji.

Z Oplem Insignią tak nie jest. Pracując nad najnowszą wersją inżynierowie sięgnęli głęboko do wnętrzności auta, zmienili elementy zawieszenia, na nowo zestroili układ kierowniczy i całkowicie przekonstruowali konsolę środkową. Poza tym zmodyfikowali silniki, ze 140-konną wersją 2.0 CDTI włącznie, a w wypadku jednostki Ecoflex udało im się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do 104 g/km. Nie zmniejszyli natomiast masy samego samochodu – Insignia waży 1,7 tony i wygląda tak masywnie i solidnie, jakby była wyciosana z jednej potężnej bryły metalu.

Mazda – lżejsza i szybsza
Mazda 6 kombi waży prawie o 200 kg mniej niż Opel. Japończycy osiągnęli to stosując technologię Skyactiv (autorskie dzieło Mazdy), która ma spowodować obniżenie zużycia paliwa. W jej ramach stosuje się mnóstwo środków, które mogą się temu przysłużyć, m.in. lekką konstrukcję samochodu.

Sporo energii Japończycy poświęcili też jak najlepszemu rozplanowaniu wnętrza „szóstki” kombi. Mimo że jest ona o 11 cm krótsza niż Insignia, ma równie przestronne wnętrze dla pasażerów i tak samo duży bagażnik. Z przodu kierowca i pasażer podróżują na nisko osadzonych i niezbyt grubo tapicerowanych fotelach, z tyłu zaś jest miękka kanapa, której oparcie można odblokować od strony bagażnika i złożyć na równi z podłogą, uzyskując wielki przedział bagażowy (1664 l).

2,2-litrowy diesel Mazdy 6 nie ma sobie równych.

Także w Insignii oparcie po złożeniu tworzy równą powierzchnię, ale sam bagażnik ma dosyć wysoką krawędź, więc pakując walizki trzeba je za każdym razem unosić ponad progiem, co jest męczące. W przeciwieństwie do hatchbacka w Insignii kombi pasażerom z tyłu zabraknie nie tyle miejsca nad głową, co niezbyt wygodnie będzie im się siedziało, bo kanapa jest zamontowana nisko (kolana „pod brodą”) i słabo wyprofilowana. Za to kierowca i jadący obok pasażer mogą wygodnie rozsiąść się na dostępnych za dopłatą aż 14 500 zł, specjalnie ergonomicznie zaprojektowanych fotelach AGR.

Mazdę 6 wyposażono w czytelne analogowe wskaźniki, w Insignii trzeba uzbroić się w cierpliwość zanim ekran komputera zechce wysunąć się z ukrycia. Drżąca wskazówka prędkościomierza i monitor nawigacji upstrzony pikselami też nie robią najlepszego wrażenia. A tyleśmy wcześniej narzekali, że w Insignii za dużo jest przycisków, a komputer przestarzały! No to teraz mamy zmianę – dotykowy ekran długo się namyśla nim zareaguje na polecenie, za to pokrętła obracają się nazbyt chętnie, stawiając za mały opór, touchpad ma kłopoty z rozpoznawaniem liter, a na kierownicy pełno przycisków, z których każdy spełnia kilka funkcji – nie ułatwia to korzystania z nich. Na pociechę dla posiadaczy Insignii – w Maździe 6 współpraca dotykowego ekranu z przyciskiem-pokrętłem do obsługi komputera też nie układa się w sposób przyjazny dla kierowcy.

No, ale zostawmy pokrętła i pokręćmy trochę kierownicą. 2,2-litrowy silnik Mazdy, który spełnia wymogi wyśrubowanej normy Euro 6, należy do najlepszych współczesnych diesli w ogóle. Współpracując z precyzyjną, dobrze zestopniowaną sześciobiegową skrzynią zapewnia „szóstce” kombi bardzo dobre osiągi (0-100 km/h w ciągu 9,4 s, czyli o 1,6 s szybciej niż Insignia), a przy tym niewiele pali – średnio w teście 6,8 l/100 km. Na trasie pomiarowej udało się nawet zejść do 4,3 l/100 km, co jest zasługą między innymi niskiego stopnia sprężania tego silnika (14,0:1).

Opel – cięższy, ale zwinniejszy
W trasie Mazda 6 okazuje się zwinniejsza, po prostu czuje się, że jest lżejsza niż Opel, jednak jej układ kierowniczy słabo informuje o tym, co dzieje się między kołami a asfaltem, a zawieszenie na nierównych drogach zachowuje się nerwowo. W zakrętach nadwozie Mazdy bardziej się wychyla, widać to szczególnie w czasie przejazdu między pachołkami, Opel jest podczas tego ćwiczenia spokojniejszy. Zawieszenie Insignii, poruszającej się na 18-calowych kołach znacznie zyskało po face liftingu. Auto mocno trzyma się drogi (co nie dziwi także z powodu większej masy), podczas skrętów nie widać żadnej nerwowości układu kierowniczego, jest on za to precyzyjny.

W sumie niemieckie auto zapewnia wyższy komfort, mimo że jest o 10 mm niżej zawieszone niż Mazda. W osiągnięciu jeszcze lepszej dynamiki podczas jazdy Insignii przeszkadza jej silnik. Sześciobiegowa, umiarkowanie precyzyjna skrzynia o długich przełożeniach zwiększa jeszcze ospałość silnika, który niechętnie wchodzi na wyższe obroty – zanim kombi Opla rozpędzi się na szóstym biegu od 80 do 120 km/h mijają aż 22,3 s. Mazda załatwia sprawę w 13 sekund.

Owszem, „japończyk” powinien trochę lepiej hamować, niektóre funkcje obsługiwane z tablicy rozdzielczej należałoby dopracować, podobnie jak komfort czy zawieszenie, ale i tak Mazda bez problemu zostawia Opla w tyle. Rzadko zdarza się, żeby poprzez face lifting uczynić auto aż o tyle lepszym, jak stało się to w wypadku kombi Opla – teraz jest to najlepsza Insignia spośród wszystkich do tej pory. Ale czasami bycie najlepszym wystarcza na drugie, a nie pierwsze, miejsce na podium.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D Skymotion Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 2.2diesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)150140
Przy obrotach (/min)45004000
Poj. skokowa cm321911956
Maksymalny moment obrotowy (Nm)380350
Przy obrotach (/min)20001750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4800/1840/14804913/1856/1513
Rozstaw osi (mm)27502737
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,8/11,711,6/11,6
Poj. zbiornika paliwa (l)6270
Masa własna (kg)15191712
Dopuszczalne obciążenie (kg)571588
Poj. bagażnika (l)522/1664540/1530
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1510/14651515/1455
Rozmiar opon225/55 R 17 V Bridgestone Turanza T 001245/45 R 18 W Bridgestone Potenza RE 050 A
CO2 (limit) g/km110104
Norma emisji spalinEuro 6Euro 5
OsiągiMazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
0-40 km/h (s)2,32,6
0-80 km/h (s)6,37,3
0-100 km/h (s)9,411,0
0-130 km/h (s)15,718,6
0-160 km/h (s)26,532,2
400 m (km/h)/(s)16,717,7
Prędkość maksymalna (km/h)210200
Elastyczność Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,9/10,19,0/16,6
Elastyczność Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
80-120 km.h na V/VI biegu9,8/13,012,7/22,3
Próba jazdy Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
(Slalom 18 m ) km/h61,7/61,063,2/62,6
Próba jazdyMazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Test omijania (prędkość. autostradowa)126,9/124,9126,9/124,9
Próba jazdy Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h7069
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h4548
Zużycie paliwaMazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,14,7
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km3,73,5
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4,23,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,35,0
Maksymalne (l/100 km)8,78,5
średnie podczas testu (l/100 km)6,86,7
zasięg (km)9111044
Droga hamowania (m)Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,837,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,637,5
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,937,2
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)76,073,0
Ceny i wyposażenieMazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D SkymotionOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Cena modelu podstawowego (zł)119 700 zł105 550 zł
Poduszki boczne/kurtynytak / taktak / tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłutaktak
Klimatyzacja automatycznatak- zł
Lakier metalizowany2300 zł2500 zł
Zestaw Bluetoothtak3000 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłu3500 zł1700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Mazda 6 Kombi 2.2 SkyActiv D Skymotion 345 Zwycięstwo zawdzięcza świetnemu dieslowi. Dzięki niemu „szóstka” okazuje się bardzo sprawna podczas wyprzedzania, bo z 80 do 120 km/h na 6. biegu potrafi się zebrać w 13 s, czyli o ponad 9 s szybciej niż Opel. Szkoda, że gorzej hamuje. Jej wnętrze jest przestronne i znalazło się w nim kilka detali ułatwiających życie.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 337 Po face liftingu stał się jeszcze lepiej dopracowany niż poprzednik, świetnie daje sobie radę w slalomie, pokonując go bezpiecznie i z większą prędkością niż Mazda. Na drodze jest zwinny, a gorszy wynik w teście „zawdzięcza” ospałym silnikowi i skrzyni biegów oraz dość skomplikowanej obsłudze pokładowych urządzeń.

Tekst: Roman Skąpski, Sebastian Renz, fot. Hans-Dieter Seufert

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 700 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Opel Insignia, jedno z popularniejszych w Polsce aut średniej klasy, po face liftingu stał się oszczędniejszy, a jego zawieszenie bardziej dopracowane.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-07 13:32:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij