Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Mazda 6 - Między ST a STi

2008-05-05
Mazda 6 Po trzech latach obecności na rynku auto wciąż wygląda świeżo, a delikatne, dokonane ze smakiem zmiany podnoszą tylko atrakcyjność wersji MPS i podkreślają jej zadziorność.

W Europie auta Mazdy cieszą się dobrą opinią i wzięciem. Zwłaszcza flagowa Mazda 6. Jej 260-konna odmiana - MPS - zadebiutuje dopiero w połowie 2005 roku.

auto motor i sport 1/2005

Napęd na cztery koła i silnik z turbosprężarką wskazują, że Mazda 6 MPS mierzy, ni mniej, ni więcej, w Mitsubishi Lancera Evo i Subaru Imprez ę WRX STi. Nieobecność w sporcie samochodowym wysokiego szczebla sporo jednak kosztuje (z rajdów i z wyścigów Mazda wycofała się na początku lat 90., po zwycięstwie w 24-godzinnym maratonie w Le Mans) i na klientów "klasy" Evo czy STi Mazda nawet nie liczy. Zadowoli się, jeśli do MPS-a przesiądą się dotychczasowi miłośnicy Forda Mondeo ST220, czy Opla Vectry 3.2 V6 GTS.

Wychodząc z założenia, że więcej znaczy lepiej, Mazda wyposażyła "6" MPS w turbodoładowany silnik o mocy 260 KM, chociaż tylko 4-cylindrowy i o pojemności tylko 2,3 l, oraz w dołączany napęd na wszystkie koła - z elektronicznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym, umieszczonym przed tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu wewnętrznym. Podział momentu obrotowego między przednią i tylną oś zależy od wielu czynników (m.in. stylu jazdy, przyczepności podłoża, wielkości siły poprzecznej i kąta obrotu wokół pionowej osi auta, czyli jego uślizgu) i może zmieniać się w proporcjach od 100:0 do 50:50. Komputer decyduje o doborze jednego z trzech trybów pracy układu AWD - standardowego, sportowego i na śnieg. W normalnych warunkach jazdy Mazda 6 MPS jest tak samo przednionapędowa jak jej pozostałe odmiany, tyle że szybsza, zwinniejsza, bardziej posłuszna.

Oprócz mocnego silnika, który dysponuje też sporym momentem obrotowym o maksymalnej wartości 380 Nm już przy 3000 obr/min, i napędu na wszystkie koła, Mazdę 6 MPS różnią od jej zwyklejszych wersji wzmocnione, sztywniejsze o około 50% nadwozie, utwardzone zawieszenie, większe hamulce i koła oraz nowa skrzynia biegów. Wszystko razem sprawia, że auto szybko i precyzyjnie jedzie za kierownicą, prowadzi się pewnie i stabilnie, gwarantując przy tym zaskakująco wysoki komfort podróżowania.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4765 x 1780 x 1430 mm, rozstaw osi 2675 mm, rozmiar opon 215/45 R18 93Y.
SilnikBenzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, turbodoładowany, DOHC, pojemność skokowa 2261 cm3, moc 191 kW (260 KM) przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s

Benzynowy silnik o bezpośrednim wtrysku paliwa, który względnie wysoki moment obrotowy zapewnia już przy niskich obrotach, ochoczo kręci się do ponad 6000 obr/min, a szczególnego wigoru nabiera od 2500 obr/min, kiedy do akcji wkracza turbosprężarka. Jak deklaruje producent, Mazda 6 MPS od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,6 s; i - chociaż potwierdzić to (lub nie) będzie można dopiero podczas pełnego testu z pomiarami - wynik taki wydaje się realny. Podczas pierwszych jazd testowych równie dobre wrażenie jak przyspieszenie ze startu zatrzymanego, robiła łatwość z jaką auto "zbierało się" na poszczególnych biegach. Znakomita elastyczność Mazdy 6 MPS to w dużej mierze także zasługa mechanicznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Zwartą, trzywałkową przekładnię wyposażono w precyzyjny mechanizm zmiany biegów o stosunkowo krótkich drogach prowadzenia - mechanizm ów nie tylko znakomicie ułatwia częstą zmianę biegów, ale wręcz do niej zachęca.

Do wypróbowania Mazdy 6 prowokuje już sam jej wygląd. Po trzech latach obecności na rynku auto wciąż wygląda świeżo, a delikatne, dokonane ze smakiem zmiany podnoszą tylko atrakcyjność wersji MPS i podkreślają jej zadziorność. Podwyższona, bardziej pękata pokrywa silnika z dodatkowym wybrzuszeniem (żeby zmieścił się intercooler, który leży na silniku), potężny wlot powietrza w zderzaku, bardziej wydatne nadkola, niewielki spoiler przyklejony do pokrywy bagażnika i fikuśnie ukształtowany tylny zderzak z dwiema owalnymi osłonami na końcówki układu wydechowego (malutkie, okrągłe - co na tle sporych, owalnych osłon wygląda dość śmiesznie) to zewnętrzne cechy szczególne Mazdy 6 MPS. Wnętrze auta natomiast zyskało na jakości montażu, zastosowano też materiały lepszej jakości.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mazda, L. Golovanov

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 700 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    kolega z pracy ściągnął sobie 6MPS z Niemiec, super fura za bardzo przyzwoitą kasę, pięknie wykończona w środku, sportowy ale elegancki samochód
    ~Zeus, 2008-09-04 09:38:21
  • avatar
    zgłoś
    jeżdżę Mazdą6 od 3 lat i zawsze powtarzam że nie zamienię jej na inny samochód, dziś zmieniłem zdanie, jeśli będę zamieniał to tylko na nową Mazdę 6MPS
    ~pasjonat, 2008-08-28 10:26:11
  • avatar
    zgłoś
    > - MPS - zadebiutuje dopiero w połowie 2005 roku.Powrót do przyszłości?
    ~Michael J. Fox, 2008-05-06 21:08:43
  • avatar
    zgłoś
    W Europie auta Mazdy cieszą się dobrą opinią i wzięciem. Zwłaszcza flagowa Mazda 6. Jej 260-konna odmiana - MPS - zadebiutuje dopiero w połowie 2005 roku.
    auto motor i sport, 2008-05-05 20:20:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij