Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7
BP BP

Mazda CX-5 – za dobra na off-road

CX-5 - kompaktowy SUV Mazdy - to pierwszy model japońskiej marki, opracowany według zasad nowej technologii Skyactiv.

Mazda, CX-5 Skonstruowana według nowej „receptury” Mazda CX-5 jeździ zdecydowanie lepiej niż większość SUV-ów.

 

Pozornie założenie jest proste. Za kółkiem każdego nowego modelu Mazdy kierowca ma czuć się jak w sportowym roadsterze - MX-5. Kierowca rządzi na pokładzie i podejmuje decyzje. Ma czerpać z jazdy jak najwięcej przyjemności; choć każde auto ma swoje ograniczenia (wielkość, przeznaczenie). W dwuosobowym, lekkim, szurającym brzuchem po ziemi roadsterze założenia konstrukcji potęgującej doznania za kierownicą "robią się" same. Jak zbliżyć się do ich realizacji w SUV-ie, którego konstrukcja jest zaprzeczeniem zasad dynamiki?

Po pierwsze, auto musi być tak lekkie, jak to tylko możliwe. W porównaniu z modelami konkurencji, CX-5 waży nawet o 80 kg mniej. Lekka, sztywna konstrukcja nadwozia - w którym wykorzystano technologię łączenia elementów poprzez klejenie oraz na szeroką skalę zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie - zapewnia autu lepszą dynamikę ruchu niż cięższe konstrukcje. Poza tym, daje ulgę silnikom, które muszą się mniej napinać, przez co zużywają mniej paliwa i emitują mniej CO2 oraz gwarantują lepsze osiągi, szczególnie w dolnym zakresie obrotów.

Po drugie, jednostki napędowe - benzynowe i wysokoprężne - muszą być bardziej wydajne niż dotąd. W tym celu inżynierowie Mazdy wzięli się za projektowanie silników od podstaw, "manipulując" ich podstawowymi parametrami, ustalonymi od dziesięcioleci. Okazało się, że gdy silnikom benzynowym zwiększy się stopień sprężania z 10:1 do 14:1, czyli do poziomu niemal silników wyczynowych, natomiast wysokoprężnym zredukuje z 19:1 do 14:1, wynikają z tego liczne korzyści (patrz ramka). Dlaczego nikt nie wpadł na to wcześniej? Może i wpadł, ale ograniczeniem były stosowane dotychczas materiały i technologie wytwarzania oraz obróbki poszczególnych elementów silnika. Poza tym, wiele jednostek napedowych jest "dziedzicznie obciążonych" poprzednimi wcieleniami. Mazda swoje silniki - Skyactiv-G (benzynowy) i Skyactiv- D (wysokoprężny) - zaprojektowała i wykonała od nowa, więc mogła sobie pozwolić na tak istotną zmianę. Jak to odbije się na wytrzymałości, zobaczymy. Do tej pory silniki Mazdy uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych.

 

MAZDA CX-5 2.0

MAZDA CX-5 2.0
KonkurenciFord Kuga, Skoda Yeti
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach165 KM/6000 obr/min
0–100 km/hb.d.
Prędkość maksymalnab.d.
Zużycie paliwa6,0 l/100 km
Emisja CO2139 g/km
Silnikpojemność skokowa 1997 cm3, maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4555 x 1840 x 1710 mm, rozstaw osi 2700 mm, pojemność bagażnika 500 l, pojemność zbiornika paliwa 56 litrów.

Chociaż podczas jazd testowych modelami jeszcze przedprodukcyjnymi nie udało się osiągnąć zużycia paliwa na poziomie tak niskim jak deklarowany przez Mazdę (średnio tylko 6 l/100 km dla CX-5 wyposażonego w dwulitrowy silnik benzynowy), po raz pierwszy zdarzyło się, aby rezultat uzyskany za kierownicą samochodu z silnikiem benzynowym nie odbiegał zbyt mocno od tego, co oferuje cięższa wersja CX-5 z dieslem pod maską.

Jak na SUV-a, Mazda CX-5 jeździ bardzo "osobowo", żeby nie powiedzieć - sportowo. Pozytywne wrażenia zaczynają się już od pozycji za kierownicą. Ponieważ fotel umieszczono dość nisko nad podłogą, pozycja do jazdy przypomina bardziej tę znaną z aut osobowych niż z SUV-ów. Wsiada się wygodniej, bo fotel znajduje się nieco wyżej, ale nie siedzi się jak na taborecie. Kompaktowy SUV Mazdy spontanicznie reaguje na komendy wydawane kierownicą. Odchudzone zawieszenie pracuje cicho i zapewnia dużą stabilność nadwozia przy jednoczesnym bardzo dobrym komforcie resorowania.

Napęd na cztery koła w CX-5 jest standardowy jedynie w połączeniu z mocniejszą wersją 2,2-litrowego silnika Skyactiv-D (175 KM). "CX-5" z silnikiem Skyactiv-G jest oferowana z napędem na przednie lub na cztery koła. Jeszcze nie testowaliśmy auta poza drogami utwardzonymi, ale na asfalcie spisuje się na tyle dobrze (także w wersji 2WD), że z powodzeniem może wystąpić w roli klasycznego auta rodzinnego.

Tekst Maciej Ziemek
ams 11/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najlepsza rada na szum i hałas silnika to wygłuszenie wozu. Niestety japońskie samochody już tak mają. Ja wyciszałem w swojej madzi uszczelki drzwi w serwisie SztukaWyciszania.pl, bo faktycznie przy szybszej jeździe trochę komfort jazdy spada przez ten szum. Teraz jest rewelacja:)
    mopis, 2012-10-25 18:37:16
  • avatar
    zgłoś
    Miałem okazję się przejechać Cx-5 . Wrażenia jakościowe z wnętrza bardzo dobre. Była to wersja 4x4 z automatem który to do spokojnej jady po mieście nadaje sie rewelacyjnie - nawet system Start-Stop dział bardzo wyczuwalnie. Wyjazd w trasę niestety zmienia oblicze jazdy ; np przy wyprzedaniu i wciśnięciu mocniejszym gazu na początku nic się nie dzieje! (pewnie kompuer analizuje ) i po pewnym cazsie (zdecydowanie za długim) redukuje biegi i przy około 5000 obr/min zaczynamy manewr oczywiście przy soczystm brzmieniu silnika . Jest wtedy bardzo głośny. Przy normalnej autostradowej już stałej prędkości 140-150 km/h silnik jest też wyraźnie słyszalny jak i szum wiatru. Przy wyższych prędkościach wyraźne są już odczuwalne braki mocy. Byłem bardzo nastawiony na to auto ale wyraźnie odeszło mi "pierwsze zauroczenie" poczekam jeszcze na wersję z dieslem ale przy obecnych cenach CX-5 jest kilka tys za droga. Diesel ma być o ok. 15 tys droższy od benzyny!!! I ten ospale działający automat .
    krzysiek29, 2012-04-24 14:08:29
  • avatar
    zgłoś
    Nie ma aż takiej tragedii z tymi cenami. Patrząc jak Mazda się czasem ceni uznaję CX - 5 za niezbyt drogie.
    ~Samuraj, 2012-01-26 12:53:49
  • avatar
    zgłoś
    Mazda podała oficjalne ceny CX-5 ( tylko dla 2.0 benzyna);od 91900zł do 134 900 pln Powiem, że liczyłem na trochę niższą cenę ale i tak jestem zainteresowany . oficjalna stronka:czy będzie w pełnym teśćie w AMiS ?
    krzysiek29, 2012-01-26 08:23:00
  • avatar
    zgłoś
    Ewentualnie nawigacji i tych elementów bardziej "Premium".
    ~Samuraj, 2011-10-27 01:35:41
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie będą to wersje "wszystkomające" i tylko będzie możliwość wyboru koloru...
    krzysiek29, 2011-10-26 20:44:36
  • avatar
    zgłoś
    Problemem w oczach klientów będzie znów zapewne brak możliwości konfiguracji.
    ~Samuraj, 2011-10-26 19:32:47
  • avatar
    zgłoś
    To, że jeździ jak "osobówka" brzmi zachęcająco. Jeśli cennikowo będzie jej bliżej do Yeti niż do Q3 to może też liczyć w Polsce na jakąś sprzedaż większą niż kilka sztuk . W opisie AMiS powołuje się na bardzo małą masę CX-5 ale jej nie podaje.. .
    krzysiek29, 2011-10-26 11:49:22
  • avatar
    zgłoś
    Złoty czas dla Mazdy. CX - 5 kusi technologią, designem i ogólnym wizerunkiem, koncern pokazał piękne Takeri - kontynuacja tego co w marce jest najlepsze. Oby tak dalej.
    ~Samuraj, 2011-10-26 10:51:43
  • avatar
    zgłoś
    CX-5 - kompaktowy SUV Mazdy - to pierwszy model japońskiej marki, opracowany według zasad nowej technologii Skyactiv.
    auto motor i sport, 2011-10-26 07:12:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij