Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Mazda CX-7 – Wołanie o Diesla

SUV według Mazdy. Ma odpowiednie nadwozie, napęd na cztery koła i wygląda na droższą niż jest. W teście Mazda CX-7. Czy czegoś jej brakuje?

Roman Popkiewicz 2008-12-23
Mazda CX-7 Wyjątkowo zgrabna sylwetka CX-7 ze spuchniętymi błotnikami, charakterystyczną linią okien i zadziornym podwójnym wydechem.

 

Gdzie zaczyna się SUV?
Napęd na cztery koła, zwiększony prześwit, większe opony. I kiepskie możliwości jazdy w terenie. Czy Mazda CX-7 to już SUV, czy może jeszcze kombi? Pojęcie SUV-a jest wyjątkowo elastyczne, skoro CX-7 mieści się w nim obok Land Rovera Discovery, na bezdrożach potrafiąc mniej więcej tyle samo, co np. Skoda Octavia Scout. Może czas na podzielenie SUV-ów na klasy?  

Fizyka jest jednak nie do oszukania i energia ruchu zawsze przeliczy się na złotówki. Nie brakowało aż tak wiele, żeby średnie zużycie podczas testu osiągnęło 15 l/100 km. W trasie można naturalnie zejść poniżej 9 l/100 km, ale wymaga to anielskiej cierpliwości, żelaznej dyscypliny i jazdy nie szybciej niż 90 km/h, przy czym najlepiej bez zmian prędkości. Natomiast w miejskich korkach dobrze mieć na podorędziu jakąś kojącą muzykę oraz wyłączyć wskazanie średniego spalania, bo nie pojawi się na nim liczba niższa niż 15,0. Można na to spojrzeć tak - za te osiągi płaci się tak niewygórowaną cenę, że teraz zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na paliwo.

Wynik dorównujący poziomem dynamice jazdy uzyskała Mazda podczas hamowania na zimno - robiące wrażenie 36,4 m. Tu ciekawostka: już przy lekkim nagrzaniu tarcz droga hamowania wydłużyła się do około 39 m, ale zatrzymała na tym poziomie. Aż do ostatniej (dziesiątej) próby, kiedy hamulce CX-7 w końcu opadły z sił i pomiar wyniósł 41,5 m. Szkoda, bo do znakomitego wyniku niewiele brakowało.

Świetną trakcję zapewnia napęd na cztery koła, z rodzaju automatycznie dołączanych. Standardowo cała siła napędowa jest przekazywana na przód, ale w razie czego do tylnych kół może trafić 50 procent momentu obrotowego (dawkuje go sprzęgło mechaniczno-hydrauliczne, znajdujące się między wałem napędowym a tylnym mostem). Układ działa szybko, a wybitnie asfaltowy tygrys Mazdy kiedy trzeba ma pazury u wszystkich łap.

Wybitnie asfaltowy, gdyż poza zwiększonym prześwitem najwyraźniej nikt nie próbował zaszczepić CX-7 możliwości jazdy po bezdrożach. Układ jezdny jest jednoznacznie zorientowany na asfalt - zawieszenie zestrojone dość sztywno, dla zapewnienia odpowiedniego kontaktu kół z nawierzchnią i utrzymywania przechyłów nadwozia pod kontrolą. Sama architektura zawieszenia jest typowa, z kolumnami McPhersona z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu, plus opony o sporym rozmiarze (235/60 na 18-calowych obręczach). CX-7 jest zwinny, "nos" auta chętnie zmienia kierunek jazdy, wrażenie w zasadzie nie różni się od jazdy zwykłym samochodem. Na łagodnie krętej drodze CX-7 jest bardzo pewny siebie, szybkie łuki nie robią na nim wrażenia, w ciasnych skrętach - jeśli tylko nie przesadzisz i nie wywołasz podsterowności - Mazda okaże się zwinna i nawet przy mocnym gazie wyjedzie z zakrętu jak po sznurku. Sztywne tłumienie zawsze oznacza jakąś utratę komfortu, i tu też jest ona wyczuwalna, ale kompromis jest jak najbardziej do przyjęcia. Ogólne wrażenie - naprawdę niezłe; pod względem właściwości jezdnych, od ważącego prawie 1800 kilogramów i podniesionego do wysokości 1,65 metra pojazdu trudno wymagać więcej.

A więc wygląda atrakcyjnie, jest dynamiczny, praktyczny, dosyć wygodny i ogólnie w porządku. Ale z tym silnikiem CX-7 będzie w najlepszym wypadku kroplą w morzu SUV-ów. Dajcie mu turbodiesla, zostawcie dodatki.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 11/2008
Silnik R4, turbodoładowany/ poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 191 (260)
Przy obrotach (/min) 5500
Pojemność skokowa [cm3] 2261
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 380
Przy obrotach (/min) 3000
Maksymalne obroty (obr/min) 7000
Rodzaj paliwa LOB 98
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,82/2,24/1,54/1,17/1,09/0,85:1
Bieg wsteczny 4,14:1
Przełożenie przekł. głównej dla biegów 1.–4.: 3,94:1; dla biegów 5., 6., i R: 3,35:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejsc. SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, stabilizator; Zawieszenie tylne układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne, 2,9 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 320 mm
Hamulce z tyłu tarcz. wentyl., śr. 302 mm
Układy wspomagające ABS, DSC
Rozmiar kół i opon 7,5 J x 18, 235/60 R18 Bridgestone Dueler H/P
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4675/1870/1645
Rozstaw osi [mm] 2750
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1615/1610
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,7/12,0
Poj. zbiornika paliwa [l] 69
Masa własna [kg] 1785
Dopuszczalne obciążenie [kg] 485
Poj. bagażnika [l] 455/1348
CO2 (limit) [g/km] 243
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2102
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,45/1,07
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1598/2663
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 135 000
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, kurtyny powietrzne, układy ABS i DSC, klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz CD/MP3, system audio Bose (9 głośników), zmieniarka na 6 płyt CD, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele przednie, komputer pokładowy, tempomat, reflektory ksenonowe, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, czujniki deszczu oraz zmierzchu, mocowania Isofix na tylnych skrajnych siedzeniach, centralny zamek, system zdalnego otwierania i uruchamiania (SmartCard), system alarmowy, immobilizer, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, lakier metalizowany.
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 5,2
0-100 km/h (s) 7,6
0-130 km/h (s) 11,9
0-160 km/h (s) 18,9
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,7/11,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 6,0/8,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,4
Maksymalne (l/100 km) 18,8
średnie podczas testu (l/100 km) 14,6
zasięg (km) 472
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 50 km/h 59
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 64
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 66
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 70
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 122
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,4


PODSUMOWANIE

Mazda CX-7

Ocena:
4
(, )
Dobre osiągi, właściwości jezdne na asfalcie i wyposażenie to największe zalety Mazdy. Trzeba się pogodzić z przyciasnym wnętrzem. A także z tym, że korzystanie ze świetnej dynamiki jest kosztowne. Samochód niezły, a z turbodieslem byłby jeszcze lepszy.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja
znakomite wyposażenie standardowe
niezadowalająca przestronność wnętrza
średnio pakowny bagażnik
Komfort
wygodne fotele
dobry komfort resorowania
Napęd
bardzo dobre osiągi
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
przeciętny zbiornik paliwa – przeciętny zasięg
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
świetne właściwości trakcyjne
Bezpieczeństwo
dobrze zestrojony układ DSC
Eksploatacja
atrakcyjna cena
małe przebiegi między przeglądami
Środowisko
wysokie zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dzielenie suvów na podklasy jest oczywiste. Tylko ze ni wszystki mają nazwę:Bo Rav4, cr-v czt tiguan to tzw maly Suvoctavia scout, alroad, xc70, legacy outback to: ?bo crossovery to np murano, cx7, lexus rx, czy tribeca,
    ~Gość, 2009-04-26 15:23:54
  • avatar
    zgłoś
    'Wąwóz' napisał(-a):> SUV według Mazdy. Ma odpowiednie nadwozie, napęd na cztery> koła i wygląda na droższą niż jest. W teście Mazda> CX-7. Czy czegoś jej brakuje?Nigdy nie było potrzeby dzielenia SUVów na klasy. To pismacy z łapanki rozmyli pojęcie, które dotąd było proste jak drut. SUV to ucywilizowane auto TERENOWE a więc pochodzi od terenówki, pickupa lub, jeśli to nowa konstrukcja, jeździ lepiej w terenie niż po ulicy, ma reduktor i co najmniej blokadę centralnego dyferencjału. A CX-7 czy Scout to Crossovery czyli osobówki udające auta terenowe ale nienadające się w teren. Proste? To nie komplikujcie.
    ~Mash, 2009-04-26 15:15:05
  • avatar
    zgłoś
    > SUV według Mazdy. Ma odpowiednie nadwozie, napęd na cztery> koła i wygląda na droższą niż jest. W teście Mazda> CX-7. Czy czegoś jej brakuje?Nigdy nie było potrzeby dzielenia SUVów na klasy. To pismacy z łapanki rozmyli pojęcie, które dotąd było proste jak drut. SUV to ucywilizowane auto TERENOWE a więc pochodzi od terenówki, pickupa lub, jeśli to nowa konstrukcja, jeździ lepiej w terenie niż po ulicy, ma reduktor i co najmniej blokadę centralnego dyferencjału. A CX-7 czy Scout to Crossovery czyli osobówki udające auta terenowe ale nienadające się w teren. Proste? To nie komplikujcie.
    ~Wąwóz, 2008-12-28 00:28:03
  • avatar
    zgłoś
    Oprócz diesla (jak ktoś wspomniał ma być 2,2 l 185 KM) bardziej brakuje automatu - w tej klasie, z tą mocą byłby akurat (zresztą wśród moich znajomych 2-3 skusiłoby się na CX-7 nawet w benzynie gdyby tylko był dostepny automat - nie chcą kupować sprowadzanych z USA mimo, że tańsze)
    ~robbert, 2008-12-26 13:09:04
  • avatar
    zgłoś
    potrzeba diesla V6 ~220km, jako low budget 2.2 185km
    ~jeryy, 2008-12-24 12:01:47
  • avatar
    zgłoś
    @PeppekBiorac pod uwage fakt , iz BMW , VW , Ford jak i Renault posiadaja silniki Diesla o pojemnosciach ponizej 2000 cm3 , a Mazda ma miec 2.2 , to w swietle nowej akcyzy , to zdmuchniecie z rynku konkurencj przez Mazde , wcale nie jawi sie jako tak oczywiste .
    ~AMiS Fan :), 2008-12-24 11:42:47
  • avatar
    zgłoś
    Gdyby Pan Redaktor zadał sobie trud to by wiedział że diesel ma wejść w przyszłym roku. Ma mieć pojemność 2.2 l i chyba 185 Km. Reszta już jest oferowany w maździe 6 w różnych wersjach mocy. Jeśli otrzymają cenę na poziomie 120-130 tys zł to zmiotą konkurencję ze sceny. No bo kto przy zdrowych zmysłach kupi wtedy BMW X-3 albo VW tiguana, forda Kugę albo renault jak mu tam .. nie pamiętam.
    ~Peppek, 2008-12-18 12:38:45
  • avatar
    zgłoś
    SUV według Mazdy. Ma odpowiednie nadwozie, napęd na cztery koła i wygląda na droższą niż jest. W teście Mazda CX-7. Czy czegoś jej brakuje?
    auto motor i sport, 2008-12-10 12:50:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij