Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mazda MX-5 i Mini Cooper S Cabrio – test

2009-11-05
Mazda MX-5 i Mini Cooper S Cabrio Cooper S i MX-5 są tak samo szybkie i tak samo kochają zakręty, bardziej ekstremalne doznania oferuje Mazda.

Zero kompromisów. Albo jesteś ich fanem od urodzenia, albo nigdy nie zwrócisz na nie uwagi. Kabriolety - supersprawne maszynki do całorocznej zabawy, czy auta niepełnowartościowe? W teście porównawczym - Mazda MX-5 i Mini Cooper S Cabrio.

 

Rano budzi mnie ulewa, a właściwie - oberwanie chmury. Trudno o gorszy początek dnia u progu lata. W opuszczeniu mieszkania z uśmiechem na twarzy, mimo niesprzyjającej pogody, zdecydowanie pomaga fakt, że przed domem czeka Mazda MX-5. Niepozorne autko długości Fiata Grande Punto, z jeszcze bardziej niepozorną 2-osobową kabiną przykrytą metalową "łupinką", której rozmiar daje mylne wyobrażenie o przestronności tego, co się pod nią kryje. Wzrost małej Mazdy - wynoszący niecałe 125 cm - sprawia, że między zwyczajnymi samochodami może czuć się jak w kingsajzie. Gdy popatrzeć na auta zaparkowane w jednym rzędzie, miejsce w którym stoi Mazda MX-5 wygląda jakby było puste.

Jak to możliwe, że facet, który często narzeka na brak przestrzeni nad głową w samochodach o wysokości około 1,5 m mieści się w czymś takim? Możliwe, bo o tyle, o ile niższa jest MXpiątka od zwykłych samochodów, o tyle niżej się w niej siedzi. Nawet za kierownicą Mini, w którym fotele znajdują się dość nisko, można poczuć się jak za kierownicą ciężarówki w porównaniu z tym, jak nisko sadowimy się w Maździe MX-5. Komfort zajmowania miejsc w roadsterze Mazdy jest równy zeru, gdy porównać go z komfortem wsiadania do zwyczajnych aut. Z wysiadaniem jest jeszcze gorzej. Ten typ tak ma i to właśnie jest jego ogromna zaleta. Nawet przez myśl mi nie przeszło, że w takim aucie mogłoby mi to przeszkadzać. Gdy już wpadnie się w fotele, okazuje się, że miejsca dla dwóch osób we wnętrzu MX-piątki jest całkiem sporo.

Wysokość nadwozia i kubatura wnętrza Mini Coopera S Cabrio są bardziej pospolite. Z zamkniętym miękkim dachem Cabrio przypomina nawet sylwetką tradycyjne Mini. Kabinę ma w teorii 4-osobową, w praktyce - nawet nie 2+2-osobową. Za kierownicą siedzi się poprawnie, ale nie tak wyjątkowo jak w Maździe. "MX-5" wymusza na kierowcy pozycję wybitnie sportową, Mini - relaksacyjną. Dzięki temu jazda "MX-5" smakuje zupełnie nieprawdopodobnie, natomiast jazda Mini Cooperem S Cabrio jak podróż Mini Cooperem S, ale bez Cabrio.

175-konny Mini Cooper S w wersji kabriolet od samego startu rwie do przodu nadzwyczaj sprawnie. Doładowany 1,6-litrowy silnik osiąga 240 Nm momentu obrotowego już przy 1600 obr/min, a maksymalną moc przy 5500 obr/min. Wolnossąca jednostka napędowa Mazdy, chociaż ma większą pojemność, wynoszącą dwa litry, o 500 obr/min wcześniej uzyskuje maksymalną siłę napędową o znacznie skromniejszej wartości (188 Nm). Z maksymalną mocą ma się w MXpiątce do czynienia przy 7000 obr/min. Nie ma się co dziwić, że gdy Mini przestaje już ciągnąć, Mazda dopiero zaczyna. Pod względem przyspieszenia efekt jest zbliżony. Mini osiąga setkę w 7,8 sekundy, MX-5 po upływie 8,2 s. Cooper S Cabrio potrafi się rozpędzić do 222 km/h, natomiast Mazda do 218 km/h.

Walka na dachy

Mini stawia na lekki soft-top, Mazda oferuje MX-5 zarówno w wersji z soft-topem (Roadster), jak i z hard-topem (Roadster Coupé). W Polsce Mazda sprzedaje tylko tę drugą wersję. Zaletą MX-piątki jest bardzo krótki czas otwierania i zamykania dachu, wynoszący jedynie 12 sekund. W Mini operacja ta trwa o 3 sekundy dłużej i może odbywać się podczas jazdy przy prędkości do 30 km/h.

Cuda, jakie czyni turbo, wychodzą na jaw przy porównaniu elastyczności. W tej konkurencji Mini objeżdża Mazdę jak chce. Przy rozpędzaniu na tych samych biegach i od tych samych prędkości Cooper S momentalnie znika MX-5 z horyzontu. Nie ma sensu męczyć się z rozpędzaniem auta na jednym biegu, skoro obydwa samochody wyposażono w genialnie działający mechanizm zmiany przełożeń. Ten w Mini jest idealny, ten w Maździe - nawet minimalnie lepszy. Obydwa powodują, że sięganie do dźwigni zmiany biegów jest przyjemnością, a nie karą.

Mini Cooper S, który słynie z uwielbienia do zakrętów, drogi o gładkiej nawierzchni lubi jeszcze bardziej jako kabriolet. Jego dość sztywno zestrojone zawieszenie słabo radzi sobie z tłumieniem nierówności, natomiast doskonale sprawdza się w konkurencjach zręcznościowych. Bardziej niż pasażerowie, dziury w jezdni odczuwa nadwozie, które - mimo że sztywniejsze niż w zwykłym Mini - co rusz wygina się pod ciężarem ciosów. Konstrukcja miękkiego rozłożonego dachu nie usztywnia nadzwyczajnie nadwozia i jest źródłem hałasu, który pogarsza wrażenia akustyczne podczas jazdy z zamkniętym dachem.

Nadwozie MX-5, przy rozłożonym sztywnym dachu, gnie się na dziurach zdecydowanie mniej zauważalnie. Zasługa w tym nie tylko bardziej sztywnej konstrukcji, ale również zawieszenia, które bardzo skutecznie tłumi nierówności. To samo zawieszenie - razem z idealnym rozkładem masy MX-5, wynoszącym 50:50, i bardzo nisko położonym środkiem ciężkości auta - zapewnia Maździe perfekcyjne właściwości jezdne i znakomitą precyzję prowadzenia. Samochód z niewiarygodną szybkością i co do milimetra wykonuje polecenia wydawane kierownicą. Radość z jazdy wkracza na jeszcze wyższy poziom, gdy zacznie się robić użytek z tylnego napędu. Niewiele jest aut, które z taką łatwością pozwalają na jazdę "bokiem" i tak łatwo dają się kontrolować.

Przekształcenie Mini i MX-5 w kabriolet nie wymaga żadnych nadzwyczajnych zabiegów. W Maździe nie trzeba nawet zajmować sobie głowy tym, czy w bagażniku jest odpowiednia ilość miejsca na dach. Ten znika w pionowej przegrodzie między fotelami a bagażnikiem. W Mini dach układa się za tylnymi fotelami nad pokrywą bagażnika, wnikając do niego, co ogranicza pojemność bagażnika ze 170 l do 125 l. Można polemizować - trudniej zwolnić rygiel blokady dachu do nadwozia w Maździe i wcisnąć przycisk na szczycie konsoli środkowej, czy trafić w odpowiedni przycisk w Mini, umieszczony wysoko przy lusterku wstecznym między ozdobnymi drutami, oddzielającymi przełączniki.

Charaktery testowanych aut są zupełnie inne. Mazda MX-5 jest bezkompromisowym roadsterem, zaprogramowanym wyłącznie na dawanie radości z jazdy. Sztywny składany dach i dobry komfort jazdy to jej dodatkowe zalety oprócz bogatego wyposażenia seryjnego i atrakcyjnej ceny. Zaletami Mini Coopera S są świetne osiągi i znakomite właściwości jezdne oraz gokartowy układ kierowniczy. Problem w tym, że to samo można mieć za mniejsze pieniądze, tyle że bez składanego miękkiego dachu. Jakoś bym to przebolał, szczególnie w naszych warunkach drogowych i - ostatnio - również pogodowych.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Paweł Łapot

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne MX-5 Sport Cooper S Cabrio
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 2.0benz., R4, 1.6 turbo
Moc kW (KM)160 KM175 KM
Przy obrotach (/min)7000/min5500
Poj. skokowa cm319981598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)188240
Przy obrotach (/min)50001600
Przeniesienie napęduna tylne kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4020 x 1720 x 12453714 x 1683 x 1414
Rozstaw osi (mm)23302467
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,2/10,111,1/10,8
Poj. zbiornika paliwa (l)5050
Masa własna (kg)11771290
Dopuszczalne obciążenie (kg)198370
Poj. bagażnika (l)150125/170 (przed i po złożeniu dachu)
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1400/ –1430/980
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)920/ –1010/965
CO2 (limit) g/km181153
OsiągiMX-5 SportCooper S Cabrio
0-80 km/h (s)5,75,4
0-100 km/h (s)8,27,8
0-120 km/h (s)11,410,4
0-130 km/h (s)13,311,9
0-160 km/h (s)21,519,0
Prędkość maksymalna (km/h)218222
Elastyczność MX-5 SportCooper S Cabrio
60-100 km/h na IV/V biegu (s)-/10,1-/7,2
Elastyczność MX-5 SportCooper S Cabrio
80-120 km.h na V/VI biegu10,4/14,87,6/10,0
Zużycie paliwaMX-5 SportCooper S Cabrio
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,58,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,95,4
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,66,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,66,1
Maksymalne (l/100 km)12,512,5
średnie podczas testu (l/100 km)9,99,5
zasięg (km)505526
Poziom hałasu (dB)MX-5 SportCooper S Cabrio
przy 100 km/h dB(A)7269
przy 130 km/h dB(A)7772
przy 160 km/h dB(A)7976
Droga hamowania (m)MX-5 SportCooper S Cabrio
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3837
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3838
Ceny i wyposażenieMX-5 SportCooper S Cabrio
Cena modelu testowanego (zł)104 800 zł111 500 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ -tak/ -
ABS/ESPtak/ taktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznatak5222 zł
Reflektory ksenonowetak/ -2712 zł (biksenony)/brak
Lakier metalizowany1900 zł1821 zł
Skórzana tapicerkatak5830 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

MX-5 Sport 361 Takie auto jak MX-5 długo się pamięta. Nie dlatego, że praktycznie rzecz biorąc nie ma konkurenta, ale za to jak skutecznie potrafi poprawić humor – przez okrągły rok, niezależnie od pogody. Znakomite w swojej prostocie!
Cooper S Cabrio 356 Silnik, zawieszenie i układ kierowniczy Coopera S Cabrio prowokują do szybkiej jazdy. Nawet nie wykorzystywane na maksa, Mini sprawia, że uśmiech mimowolnie wstępuje na twarz kierowcy. Przeszkadza tylko świadomość, że zwykłe Mini potrafi to samo, a kosztuje mniej.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zero kompromisów. Albo jesteś ich fanem od urodzenia, albo nigdy nie zwrócisz na nie uwagi. Kabriolety - supersprawne maszynki do całorocznej zabawy, czy auta niepełnowartościowe? W teście porównawczym - Mazda MX-5 i Mini Cooper S Cabrio.
    auto motor i sport, 2009-11-05 12:47:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij