Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Mercedes A200 - Miało być z górki

Piękny, młody i powabny. Swój test długodystansowy rozpoczynał w styczniu. Od finiszu dzieliło go niecałe 7 miesięcy, 134 łyki napojów wysokooktanowych i... kilka przeszczepów. Na mecie Mercedes A200 to pacjent po przejściach.

2005-10-26
Test długodystansowy Mercedesa A200 Bardzo dobre właściwości jezdne to jedna z zalet małego Mercedesa. Zawieszenie jest zestrojone sztywno, ale nie twardo.

Mówiliśmy to już, ale mówimy jeszcze raz - najmniejszy Mercedes jest samochodem wśród maluchów unikalnym. Już choćby ze względu na elektronikę pokładową rodem z flagowych limuzyn Mercedesa. To jedna z tych rzeczy, której nie widać po przejechaniu kilkuset kilometrów, ale po kilkudziesięciu tysiącach już tak.

O zaletach komputeryzacji można było się przekonać, kiedy auto samo mówiło, że coś zaczyna mu dolegać - zanim jeszcze wystąpiły jakiekolwiek objawy. Upomniało się na przykład o wizytę w serwisie - w związku ze zużyciem klocków hamulcowych; jedna taka wymiana na całe 50 tysięcy kilometrów to w zasadzie standard i... 419 złotych w rubryce - koszty eksploatacji.

Również o terminach przeglądów decyduje komputer pokładowy, w zależności od przebiegu, czasu jaki upłynął od poprzedniej inspekcji oraz jej zakresu, jakości paliwa, a nawet stylu jazdy kierowcy. Konsekwencją pierwszego wezwania przez komputer był standardowy przegląd auta (olej, filtr oleju, diagnostyka), który kosztował 460 zł. Na kolejny klasa A kazała się zawieźć po przebyciu zaledwie 8 tys. km. Życzenie zostało natychmiast spełnione, a rachunek wyniósł tym razem 790 zł, bo dodatkowo został wymieniony filtr klimatyzacji oraz przeprowadzono diagnostykę w szerszym zakresie. Trochę obawialiśmy się co będzie za kolejne 8 tysięcy kilometrów, ale - jak się okazało - niepotrzebnie; następny przegląd techniczny był bowiem oddalony jak trzeba, bo o prawie 20 tys. km. Tym razem była to tzw. inspekcja B, poza standardami obejmująca wymianę filtra klimatyzacji, a także świec zapłonowych i filtra powietrza. Stąd kwota blisko 1000 złotych.

Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 135 842

Wyposażenie seryjne
Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne, aktywne zagłówki z przodu, napinacze pasów dla tylnych siedzeń, układy ABS i ESP, elektrycznie opuszczane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, wielofunkcyjna kierownica, komputer pokładowy

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego
Kurtyny powietrzne, boczne poduszki powietrzne dla tylnych siedzeń, radioodtwarzacz CD z układem nawigacji, zmieniarka płyt CD, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania kierunku skrętu, panoramiczny dach, czujnik deszczu sterujący pracą wycieraczek, 16-calowe aluminiowe obręcze kół, alarm antywłamaniowy, lakier metalizowany

Osiągi zmierzone w teście

Osiągi zmierzone w teście

Przyspieszenie 0-80 km/h (s)6,6
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,8
Przyspieszenie 0-200 km/h (s)13,9
Przyspieszenie 0-300 km/h (s)16,2
Elastyczność 60-100 km/h IV/V bieg (s)10,2/14,2
Elastyczność 80-120 km/h IV/V bieg (s)- /14,9
Prędkość maksymalna (km/h)200
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło (m)40/42

Koszty eksploatacji

Koszty eksploatacji

Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja180
Ubezpieczenie OC**1 849
Koszty eksploatacji na dystansie50 000 km
Paliwo (4466,09 l x 4,50 zł)20 097,41
Przeglądy2 238,67
Naprawy624,58
Koszty razem24 989,66
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu135 842
Szacunkowa wartość na koniec testu96 771
Nominalny spadek wartości39 071
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)64 061

Są to wszystko wydatki związane z eksploatacją auta w sposób tak samo oczywisty jak koszty paliwa albo zakup opon zimowych. A koszty ekstra? Były, a jak- że, i objęły wymianę dwóch żarówek świateł postojowych, o mało komu cokolwiek mówiącej nazwie H6W. Obydwie operacje kosztowały w sumie 205 zł, z czego same żarówki - 53 zł. Sporo, ale można się takiej ceny spodziewać, bo wszystkie nietypowe żarówki są drogie. Natomiast koszt robocizny (105 i 47 zł) dla większości aut na naszych drogach byłby wręcz astronomiczny. Ale on również nie dziwi, wszak współczesne typy tak mają - stopień upakowania podzespołów jest tak duży, że do wymiany żarówki potrzebny jest serwis. Za to efekty "ekstremalnego" zagospodarowania przestrzeni są w klasie A naprawdę wyjątkowe - małe nadwozie kryje wnętrze sporej limuzyny, duży silnik, wielki bagażnik i jest w nim jeszcze miejsce na wszystko co możliwe z dziedziny bezpieczeństwa i drugie tyle z dziedziny komfortu. Skoro to chwalimy, nie ma co krytykować np. za brak dostępu do reflektorów. Coś za coś.

Nieszczęścia zaczęły się od drobiazgu, ale szybko przybrały rozmiar lawiny. Spokój po pierwszych 20 tys. km testu zakłóciła pierwsza naprawa gwarancyjna, dotycząca regulacji linek hamulca ręcznego, który opadł z sił. Już niedługo później trzeba było wymienić uszczelniacz półosi, bo wyciekał olej, a kiedy indziej wygłuszyć blaszaną osłonę termoizolacyjną układu wydechowego, bo coś niemiłosiernie rezonowało. Równo trzy miesiące ciągnęły się problemy z klimatyzacją i ich usunięcie wymagało najpierw transplantacji sprężarki (poza okresem gwarancji kosztowałaby 3000 zł), a później równie ż wymiany sterownika układu. Panoramiczny dach to świetny dodatek, ale nie wtedy, kiedy jest rozszczelniony i podczas jazdy hałasuje jakby był niedomknięty. Prawie dwa miesiące zmagań zostały zwieńczone przeszczepem jednego z przęseł dachu (poza okresem ochronnym - prawie 600 zł). Wymiana uchwytu tylnej klapy oraz przełącznika opuszczania szyb to przy tym ma- ło znaczące szczegóły. Jak natomiast nazwać dwie usterki wtryskiwaczy, bez których nici z jazdy? Za pierwszym razem auto było unieruchomione przez 8 dni, za drugim już tylko przez 4. W sumie, auto przeszło 10 (słownie: dziesięć) napraw gwarancyjnych. Gdyby było pacjentem, byłoby już na rencie. Serwis diagnozował, kwalifikował do wymiany, zamawiał części, wzywał kiedy dotarły i wymieniał.


Statystyka i technika

Statystyka i technika

Początek testu11.01.2005
przy stanie licznika (km)10 262
Podsumowanie testu29.07.2005
przy stanie licznika (km) 60 991
Liczba przejechanych kilometrów50 729
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)8,80
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)5,63
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)13,03
Łączne zużycie paliwa (l)4466,09
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)2034
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)83,0 x 94,0
Moc kW (KM) 100 (136)
przy obrotach 1/min5750
Maks. moment obrotowy Nm185
przy obr. 1/min3500
Masa własna modelu testowanego (kg)1270
Dopuszczalne masa całkowita (kg)1695
Dopuszczalne obciążenie (kg)425
Rozmiar opon195/55 R16

Problemy skończyły się 10 tys. km przed metą - mniej więcej w chwili, kiedy prawie zapomnieliśmy o jakichkolwiek zaletach małego Mercedesa. A kiedy jej nic nie dolegało, klasa A była świetnym kompanem. Mierzące niecałe 4 metry auto, bardzo zwrotne i z podwyższoną pozycją kierowcy, w codziennym użytkowaniu w mieście czuło się jak ryba w wodzie. Wygodne fotele i dobry system audio uprzyjemniały poruszanie się w korkach. Żaden samochód tej wielkości nie może się też pochwalić takim bagażnikiem - 435 l to więcej niż u pięciodrzwiowych kompaktów. Poza miastem, niecałe 1300 kg masy plus silnik o mocy 136 KM przekładają się na osiągi, które na naszych zatłoczonych drogach pozwalały na szybkie i sprawne radzenie sobie z karawanami ciężarówek i każ- dym innym zawalidrogą.

Z kolei w kraju autostradowej wolności, czyli w swojej ojczyźnie, klasa A mogła rozwinąć skrzydła - wtedy podróżowanie z prędkościami 160-180 km/h odbywało się bez specjalnego hałasu w kabinie, a maksymalną prędkość (200 km/h) mały Mercedes osiągał bez wysiłku. Podczas całego testu zużycie paliwa wyniosło 8,8 l/100 km, co jest wynikiem zwyczajnym. Mniej więcej tyle można było się spodziewać. Pięć razy zdarzyło się, że średnie zużycie przekroczyło 11 l/100 km, w tym raz sięgnęło 13 l/100 km. Najlepsze pojęcie o możliwościach dużego silnika Mercedesa A dają jednak wyniki zużycia minimalnego. Przy łagodnym stylu jazdy, bez problemu można uzyskać wynik 6 l/100 km, a najniższe zanotowane zużycie (5,6 l/100 km) jest nawet lepsze niż podaje producent. Ponad 900-kilometrowy zasięg w benzynowym aucie? Nieźle.

Dla współczesnego auta 50 tysięcy km przebiegu to tyle co nic, z drugiej strony samochód to tylko urządzenie. Może mu się zdarzyć, że będzie ledwo ruszał z miejsca i nie będzie miał siły przekroczyć 80 km/h, że coś się rozszczelni i przestanie działać klimatyzacja - ale wszystko naraz? Statystyka mówi, że takie coś może się zdarzyć i nam się właśnie zdarzyło. Nie powinno, ale jeden taki wybryk można próbować w ten sposób tłumaczyć. W naszym aucie skupiło się jednak tyle nieszczęść, że - statystycznie rzecz biorąc - wszystkie inne Mercedesy klasy A muszą być okazami zdrowia. To jedyna pociecha.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 1 849 3 698 5 547
Paliwo 20 097 20 097 20 097
Przeglądy 2 239 2 239 2 239
Naprawy 625 625 625
Spadek wartości 39 071 47 892 56 874
Koszty razem 64 061 74 731 85 562
Koszt jednego kilometra*
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 1,28 1,49 1,71
Bez spadku wartości 0,50 0,54 0,57


Przeglądy i naprawy

przejechane kmkoszt w zł

Przeglądy i naprawy

przejechane km koszt w zł
przegląd okresowy 22 369 461,41
przegląd okresowy 30 495 791,49
przegląd okresowy 50 347 985,77
Naprawy i usterki
regulacja linek hamulca ręcznego 30 495 gwarancja
wymiana żarówki H6W 30 495 131,65
wymiana uszczelniacza półosi 31 421 gwarancja
wymiana klocków hamulcowych z przodu 39 732 419,34
wymiana żarówki H6W 39 732 73,59
wymiana sprężarki klimatyzacji 42 708 gwarancja
wygłuszenie układu wydechowego 42 708 gwarancja
wymiana uchwytu tylnej klapy 42 708 gwarancja
wymiana wtryskiwacza 45 942 gwarancja
wymiana jednego z przęseł szyberdachu 45 942 gwarancja
wymiana przełącznika opuszczania szyb 47 102 gwarancja
wymiana wtryskiwacza 47 102 gwarancja
wymiana sterownika klimatyzacji 47 102 gwarancja
Razem 2 863,25
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ja go kupuje jak te zelazko ma 16 sekund do 300 an godzine tak jak veyron.
    ~to ja go kupuje, 2008-04-06 22:43:15
  • avatar
    zgłoś
    Piękny, młody i powabny. Swój test długodystansowy rozpoczynał w styczniu. Od finiszu dzieliło go niecałe 7 miesięcy, 134 łyki napojów wysokooktanowych i... kilka przeszczepów. Na mecie Mercedes A200 to pacjent po przejściach.
    auto motor i sport, 2008-02-11 15:43:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij