Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mercedes-AMG GT R - bój się, Porsche!

Tworząc AMG GT R inżynierowie Mercedesa dowiedli, że z samochodu typu Gran Turismo można zrobić piekielnie precyzyjny, niemal wyścigowy pojazd. Pozostaje tylko zapytać – jak tego dokonali?

Mercedes-AMG GT R - wrażenia z jazdy Mercedes-AMG GT R - wrażenia z jazdy

Gdy się pojawił, sprawiał wrażenie auta podobnego do poprzednika, czyli SLS-a GT który był samochodem w stylu muscle car. Jednak Mercedes twierdzi, że AMG GT R to wyrachowana maszyna, która na torze wyścigowym jest ostra jak skalpel – jako dowód podano liczbę 7:10,92. O co chodzi?

Mercedes-AMG GT R - niepokonany na torze

Siedem minut, dziesięć sekund, dziewięćdziesiąt dwie setne – to rekord przejazdu autem seryjnym Północnej Pętli toru Nürburgring osiągnięty podczas testów naszych kolegów z magazynu „Sportauto”. AMG GT R-em pokonali tor szybciej niż Porsche 918 Spyderem, Ferrari 488 GTB czy Lamborghini Aventadorem LP 700-4!

AMG GT R jest dla Mercedesa tym, czym 911 GT3 dla Porsche – wyścigówką z tablicą rejestracyjną

Co odróżnia wersję R od zwykłego AMG GT? Z zewnątrz poszerzona karoseria (o 47 mm z przodu i 57 mm z tyłu) z większą liczbą wlotów i wylotów powietrza, obręcze kół z kutego aluminium oraz rzucające się w oczy zielony lakier i skrzydło z tyłu. Nadwozie wygląda agresywnie, żeby nie powiedzieć szpanersko, ale każdy wlot, załamanie i listewka pełnią funkcje aerodynamiczne.

Pod maską AMG GT R zamontowano silnik 4.0 V8 biturbo, który dzięki kilku modyfikacjom, m.in. zwiększeniu ciśnienia doładowania do 1,35 bara, osiąga 585 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Samochód ma pod dostatkiem mocy w całym zakresie obrotów, ale co najważniejsze, silnik fantastycznie reaguje na każde muśnięcie gazu, a dzięki procedurze startu rozpędza auto do pierwszej setki w 3,6 s i maksymalnie do 318 km/h.
TO POLUBISZ TEGO NIE
GŁOŚNY WYDECH
Silnik V8 „oddycha” głównie przez lekki tytanowy wydech z centralną końcówką – dwie dodatkowe rury ukryte w dyfuzorze odpowiadają jedynie za soundtrack!
WSKAŹNIK BIEGU
Informacja na którym biegu jedziemy powinna być bardziej wyeksponowana – to istotne przy zmianie biegów łopatkami.
BP

Na prostej startowej toru wyścigowego Algarve rozpędzamy się do 270 km/h. Mocne hamowanie przy takiej prędkości to nie lada wyzwanie, dlatego doceniamy opcjonalne hamulce z tarczami ceramicznymi (średnica 402 mm z przodu i 370 mm z tyłu), które są genialne – nie przegrzewają się i dają kierowcy fenomenalne wyczucie. W dodatku ważą o 17 kg mniej niż seryjne! Ale co ważniejsze, GT R skręca tak, jakby fizyka i związane z nią ograniczenia go nie dotyczyły.

Każdy silnik AMG składa ręcznie i podpisuje się na nim jedna osoba – ten w testowanym aucie zbudował Daniel Hielscher Tylne skrzydło i dyfuzor, wysuwany spliter z przodu i ruchome żaluzje w osłonie chłodnicy poprawiają przepływ powietrza. W sumie elementy te generują 155 kg docisku aerodynamicznego

Fantastyczne poczucie kontroli nad autem dają progresywny układ kierowniczy, czuły na każdy ruch kierownicą, oraz szerokie opony. Obręcze z przodu mają szerokość 10 cali, z tyłu – 12 cali; obuto je w niemal wyczynowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozmiarze, odpowiednio, 275/35 ZR19 i 325/30 ZR 20. Auto, mimo że wyposażone w wiele dodatków aerodynamicznych, waży o 15 kg mniej od wersji GT S – dzięki temu, że kilka elementów wykonano z włókna węglowego (m.in. przednie błotniki, dach, skrzydło, osłonę wału napędowego, rozpórki nadwozia) oraz kutego aluminium i magnezu. AMG GT R jest świetnie zbalansowany (rozkład masy – 47,3:52,7%).

 

Mercedes-AMG GT R - jazda nie z tego świata

Nowością jest układ skrętnych tylnych kół, który po raz pierwszy zamontowano w AMG. Przy małej prędkości tylne koła odchylają się o 1,5 stopnia w przeciwną stronę niż przednie, aktywnie pomagając podczas skręcania.

Kierowca odnosi wrażenie, że w ciasnym łuku samochód nienaturalnie zacieśnia zakręt i prowadzi się tak, jakby miał znacznie mniejszy rozstaw osi. Natomiast powyżej 100 km/h tylne koła wychylają się w tę samą stronę co przednie. Poprawia to stabilność i w połączeniu z megaprzyczepnymi oponami oraz dociskiem aerodynamicznym sprawia, że przeciążenia są zaskakująco duże.

Mercedesem-AMG GT R dość łatwo można pojechać bardzo szybko. W trybie Sport+, gdy są włączone ESP i kontrola trakcji, elektronika dozuje moment obrotowy w taki sposób, aby kierowca miał pełną kontrolę nad samochodem i nie odczuwał, że AMG GT R ma założony „kaganiec”.

Kiedy natomiast włączymy Race i przestawimy ESP w tryb sportowy, samochód staje się bardziej agresywny i narowisty. Jest też skłonny do uślizgu przedniej i tylnej osi. Podsterowność pojawia się tylko wtedy, gdy w zakręt wjedziemy zdecydowanie zbyt szybko. Przy wyjściu z łuku podsterowność zamienia się w niesamowicie kontrolowaną nadsterowność – nie chodzi o efektowny drift, ale delikatny uślizg kół, podczas którego samochód cały czas nabiera prędkości.

Indywidualny, komfortowy, sportowy, sportowy plus i wyścigowy – to tryby jazdy AMG GT R. Żółtym pokrętłem wybiera się jeden z 9 poziomów kontroli trakcji Obszyta skórą deska rozdzielcza, system multimedialny Command z dużym ekranem i dostępem do internetu, wiele przycisków, pokręteł i funkcji. Mercedes-AMG GT R jest fenomenalnie wyposażony, ale na torze te gadżety to jedynie zbędne kilogramy

Fantastycznie działa skrzynia biegów. Siedmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa bezbłędnie odczytuje myśli kierowcy i dobrze wie, kiedy zredukować bieg. Robi to błyskawicznie. Jest tak dobra, że podczas szybkiej jazdy nie ma potrzeby korzystania z łopatek.

Docisk aerodynamiczny, skrętne koła tylnej osi i ceramiczne hamulce bajecznie sprawdzają się na torze. Na drodze pewnie też, ale kierowca nie ma czasu o tym myśleć zajęty omijaniem nierówności asfaltu. Inaczej wyścigowe zawieszenie wybiłoby mu zęby – komfortowy tryb jego pracy niewiele zmienia.

Na zwykłych drogach jazda bywa męcząca.


NASZYM ZDANIEM
Kacper Mucha,
redaktor "auto motor i sport"

To niesamowite jaką przyczepność ma AMG GT R. A dzięki dopracowanej aerodynamice nadwozia im szybciej jedzie, tym bardziej „klei się” do asfaltu. Coś wspaniałego!
Dane producenta MERCEDES-AMG GT R   
Cena 771 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3982 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
585 KM
6250/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
700 Nm
1900-5500/min
Rodzaj napędu na tylne koła; 7-bieg. przekł. dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,6 s
Prędkość maksymalna 318 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 11,4 l/100 km
Emisja CO2 259 g/km
NADWOZIE
3-drzwiowe, 2-miejscowe coupe, długość x szerokość x wysokość 4546 x 1939 x 1288 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1555 kg, pojemność bagażnika 350 l, pojemność zbiornika paliwa 65 l.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij