Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Mercedes C 63 AMG Black Series - Merc in black

Silnik V8, ponad pół tysiąca koni i 1,7 tony charakteru. Mercedes C 63 AMG Black Series, czyli najmocniejszy model klasy C od czasu Wielkiego Wybuchu. Dla pasjonatów prędkości z dużą kasą, ale u nas potraktowany jak należy – w porządnym teście

Roman Popkiewicz 2012-11-28
Mercedes C 63 AMG Black Series Brutalnie, na kwadratowo poszerzone zderzaki, wystające nadkola i nozdrza na pokrywie silnika

Już po samym sposobie, w jaki patrzy na świat widać, że nie jest to zwykły Mercedes C AMG. Stoi przed nami poszerzone, rozpłaszczone tuż przy ziemi coupé, z surowo, na kwadratowo poszerzonym przednim zderzakiem, wystającymi à la DTM nadkolami i otworami w pokrywie silnika. Komunikat jest jednoznaczny, albo raczej – jednoznacznie groźny.

NA DROGĘ I NA TOR

Czwarty model z linii Black Series – po SLK 55, CLK 63 i SL 65 – może wyglądać surowo, jest to jednak efekt dopracowania detali. Kratki na wlotach powietrza w zderzaku, chrapy na przednich i tylnych błotnikach czy wystający poza obrys tylnego zderzaka dyfuzor składają się na obraz, który sugeruje jakby C 63 Black podwędził skądś tablice rejestracyjne i uciekł na drogę prosto z toru wyścigowego. Bardziej spokojna niż nadwozie jest natomiast kabina coupé, ze znakomitymi fotelami oraz spłaszczoną od góry i od dołu kierownicą. Odpowiednie oznakowanie na każdym kroku przypomina o rodowodzie Blacka – emblematy AMG są na zegarach, desce rozdzielczej, fotelach, progach, każdej obręczy koła, każdym zacisku hamulca, a także na każdej końcówce rury wydechowej.

Miejsce między przednimi błotnikami a deską rozdzielczą dość szczelnie wypełnia potężny, 6,2-litrowy silnik V8. Jest to jednostka z wnętrznościami pochodzącymi z silnika flagowego SLS-a – taki sam rozrząd, lżejsze, kute tłoki oraz wał korbowy – tyle że bez suchej miski olejowej. Niższa masa ruchomych elementów oznacza szybsze reakcje na gaz i łatwiejsze wchodzenie na obroty. W tym wydaniu wolnossąca V-ósemka AMG rozwija moc 517 KM, maksymalny moment obrotowy 620 Nm i kręci się do 7200 obr/min. Do pary silnik ma automatyczną, siedmiobiegową przekładnię na sterydach AMG, wyposażoną w funcję launch control (tu zwaną Race Start) a siła napędowa trafia do tylnych kół poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

AMG PODNIESIONE DO POTĘGI „BLACK"

W porównaniu ze zwykłym C 63 AMG, rozstaw kół jest zwiększony o 40 mm z przodu i 79 mm z tyłu. Black Series ma gwintowane zawieszenie (amortyzatory i sprężyny pozwalające regulować wysokość oraz tłumienie) inspirowane amortyzatorami stosowanymi w sportach samochodowych. Potężne hamulce (z przodu kompozytowe) wykorzystują sześciotłoczkowe zaciski z przodu i czterotłoczkowe z tyłu, a układ ESP jest trzystopniowy – może być włączony, „czuwający” lub wyłączony. Wreszcie, kierowcy, którzy lubią grzebać w szczegółach, za drobne 10 tys. zł mogą sobie zafundować zabawkę w postaci pokładowej telemetrii – wyświetlającej na bieżąco parametry silnika (chwilowe moc i moment obrotowy), otwarcie przepustnicy, pracę hamulców, wartości przyspieszenia, opóźnienia hamowania oraz sił bocznych, pozwalającą też rejestrować czasy okrążeń.

Jednak pomimo tych technicznych fajerwerków, C 63 AMG Black Series to samochód o charakterze wyjątkowo nieskomplikowanym. Brutalny wygląd, potężny silnik, tylny napęd oraz wydech ze swoim heavymetalowym brzmieniem składają się na klasycznego samochodowego mięśniaka, tyle tylko że w high-techowym wydaniu Mercedesa.

Przy okazji jest to jeden z ostatnich modeli AMG, który ma wolnossący silnik. Moment obrotowy jest załatwiany pojemnością skokową, moc zaś obrotami i V8 AMG rozkręca się nieprawdopodobnie szybko, jakby był znacznie mniejszy niż jest. Jeśli ktoś stwierdzi, że Blackiem często jeździ się tylko po to, żeby go posłuchać, to nie będziemy się spierać. Kierowca słucha niesamowitych koncertów wydechu – od głośnej, chropowatej pracy tuż po rozruchu na zimno, przez basowy bulgot przy spokojnej jeździe na niskich obrotach, ryk przy średnich przeradzający się w wycie na wyższych, aż po gwałtowne chrapnięcia podczas zmian biegów przy maksymalnym przyspieszeniu. A jeden z najlepszych efektów jest zarezerwowany na koniec – po wyłączeniu zapłonu V8 AMG gaśnie jak zatrzymany wpół taktu, natychmiast, jak jednostka wyczynowa. W jednej chwili pół tysiąca koni, w następnej – cisza.

SETKA W 4,1 SEKUNDY

Swoją siłę Mercedes prezentuje w sposób bezlitosny. System launch control włączony, wciskasz gaz i niemal nie czuć poślizgu kół ani uniesienia przodu auta – Black po prostu wyrywa do przodu. Po drugiej stronie 100 km/h jesteś po upływie 4,1 s, czyli czasu niewiele dłuższego niż potrzeba, żeby wymówić „Mercedes C 63 AMG Black Series”. 200 km/h pęka po 13,7 s, wskazówka prędkościomierza tuż przed każdą zmianą niemal odbija się od czerwonego pola i pomimo iż tempo nabierania prędkości maleje, masz wrażenie, że przyspieszanie chyba się nie skończy. Pokaz siły jest w najlepszym stylu najmocniejszych Mercedesów – po prostu brutalny.

C 63 AMG Black Series to jeden z ostatnich modeli AMG z wolnossącym silnikiem, który idealnie pasuje do charakteru auta

Niezłe wrażenie robi skrzynia biegów Blacka. Automat nie jest tak szybki jak przekładnia dwusprzęgłowa (szczególnie przy redukcjach), ale w sportowym oraz manualnym trybie pracy potrafi zmieniać biegi w czasie 0,1 s, a to już jest więcej niż bardzo dobrze (jak na automat). Równie ważne, że tryb ręczny jest naprawdę ręczny – przekładnia ani nie redukuje sama biegów przy kickdownie, ani też nie zmienia na wyższy przy odcięciu zapłonu. Wystarczy jednak kawałek toru, żeby okazało się, iż zawieszenie jest znacznie „szybsze” niż silnik. Tłumienie jest sztywne i błyskawiczne, nadwozie wykonuje urywane, „twarde” ruchy w stylu aut wyczynowych, tak jakby Black pod skórą miał wszystko zespawane na sztywno. Kontakt kół z nawierzchnią jest pierwsza klasa, auto ma zawsze gotową odpowiedź na zmianę obciążenia kół i mimo że nie stara się ukryć swojej sporej masy (1,75 tony), okazuje się bardzo zwinne i zaskakująco odporne na uślizg przednich kół. Można się bardzo mocno „oprzeć” na zewnętrznej przedniej oponie bez wywołania podsterowności, a kiedy ta w końcu się pojawia, okazuje się łagodna i łatwa do zneutralizowania poprzez odjęcie gazu. Podsterowność można też naturalnie „objechać” mocą silnika – 500 koni wystarcza, żeby zerwać przyczepność tylnych kół na zawołanie.

Blacka nie wolno jednak do niczego zmuszać. Jak każdy mięśniak, C 63 lepiej reaguje na sugestie – mniejsze ruchy kierownicą i balansowanie ciężarem dają na torze znacznie lepsze efekty. Mercedes jest wtedy bezwzględnie posłuszny, precyzyjny i ma fantastyczne właściwości trakcyjne, znacznie lepsze niż można się po 500-konnym, tylnonapędowym aucie spodziewać.

ŚWIETNE ZAWIESZENIE

Układ kierowniczy jest bardzo dobrze wyważony i bezpośredni i jeśli nawet skrętom C 63 brakuje tej nanometrowej precyzji, jaką mają na przykład modele Porsche, to jest to wina raczej kilogramów niż układu kierowniczego. Mercedes C 63 AMG Black Series jest jak bokser wagi ciężkiej, który może nie trafi Cię idealnie w nos, ale na pewno dużo się nie pomyli – i nie ma to znaczenia, bo siła uderzenia i tak Cię znokautuje. Ale okazuje się, że poza przyczepnością gama możliwości zawieszenia Blacka jest znacznie szersza. Coupé Mercedesa okazuje się bowiem w codziennym użytkowaniu – jak na ten rodzaj samochodu – zaskakująco komfortowe. Przy tak dużym stężeniu sportu, jakie jest w każdym wahaczu i stabilizatorze, każdym amortyzatorze i sprężynie, w każdym elemencie układu kierowniczego, Mercedes C 63 AMG Black Series może być codziennym środkiem transportu (o ile w ogóle coś, co kosztuje 540 tys. zł można określić jako środek transportu). Ta wszechstronność układu jezdnego robi większe wrażenie niż osiągi. Kolejny kawał osiągów tkwi w hamulcach Mercedesa. Po mocnym wciśnięciu pedału Black po prostu staje w miejscu – to jedyny możliwy komentarz do drogi hamowania ze 100 km/h na poziomie 33 m. Wady? Owszem, jedna. O ile samo zużycie paliwa mieści się w normie, o tyle podczas torowej jazdy rośnie w stopniu wyższym niż się spodziewaliśmy. W dniach szaleństw trzeba po prostu mieć pod ręką stację benzynową.

DOBRY PATENT

Roman Popkiewicz
redaktor działu testy

Jednym ze sposobów na zakup auta tego typu za niższą cenę to używaniec z niedużym przebiegiem. Jednak nie tym razem. Produkcja Blacka jest limitowana i będzie on trzymał cenę jak diamenty – tym bardziej że jak na razie jest to zdecydowanie najlepszy z modeli Black Series.

I jeden z najlepszych samochodów świata.

Klasa C w wersji Black Series reprezentuje ten poziom mocy, osiągów i wrażeń z jazdy, który nigdy się nie znudzi. W cenniku są jeszcze takie bajery jak kubełkowe fotele czy pakiet aerodynamiczny z lotkami po bokach przedniego zderzaka oraz z wielkim tylnym skrzydłem (o regulowanym kącie natarcia), ale i bez nich jest to niesamowity samochód. Fakt, że kosztuje o blisko 200 tys. więcej niż C 63 AMG, jednak jest tak dobry, że trudno sobie wyobrazić pod jakim względem mógłby być lepszy. Plus dla Mercedesa – jak stąd do Stuttgartu. 

Dane techniczne

Data publikacji 11/2012
Silnik Rodzaj: benzynowy, V8 Umieszczenie: wzdłużnie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 380 (517)
Przy obrotach (/min) 6800
Pojemność skokowa [cm3] 6208
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 620
Przy obrotach (/min) 5200
Maksymalne obroty (obr/min) 7200
Rodzaj paliwa LOB98
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,38/2,86/1,92/1,37/ 1,00/0,82/0,73:1
Bieg wsteczny 3,42:1
Przełożenie przekł. głównej 2,82:1
Nadwozie 2-drzwiowe, 4-miejscowe coupé.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: poprzeczne wahacze trójkątne, „gwintowane” kolumny resorujące typu McPherson z amortyzatorami gazowymi, geometria zawieszenia przeciwdziałająca nurkowaniu nadwozia przy hamowaniu, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, „gwintowane” kolumny resorujące z amortyzatorem gazowym, geometria zawieszenia przeciwdziałająca nurkowaniu nadwozia przy przyspieszaniu i hamowaniu, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne, 2,25 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane i nawiercane, śr. 390 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane i nawiercane, śr. 360 mm
Układy wspomagające ABS, ESP, samoblokujący mechanizm różnicowy
Rozmiar kół i opon Dunlop Sport Maxx Race, z przodu: 255/35; z tyłu: 285/30; 9,0 J x 19/9,5 J x 19
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Powierzchnia czołowa [m2] 2,14
Dł/szer/wys [mm] 4663/1851/1391
Rozstaw osi [mm] 2760
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1614/1607
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 13,0/13,0
Poj. zbiornika paliwa [l] 66
Masa własna [kg] 1754
Rozkład masy przód/tył [%] 53/47
Dopuszczalne obciążenie [kg] 261
Poj. bagażnika [l] 450
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 18,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 8,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 12,2
CO2 (limit) [g/km] 286
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1702
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 3,07/2,04
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 3841/5106
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 610 617
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki pow. czołowe, boczne, kurtyny pow., poduszka kolanowa kierowcy, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, klimatyzacja autom., autom. 7-bieg. przekładnia, samoblokujący mechanizm różnicowy, system kontroli ciśnienia w oponach, alarm, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, lakier metalizowany.
0-30 km/h (s) 1,1
0-50 km/h (s) 1,9
0-80 km/h (s) 3,1
0-100 km/h (s) 4,1
0-120 km/h (s) 5,6
0-130 km/h (s) 6,3
0-160 km/h (s) 8,9
400 m (km/h)/(s) 12,3
Prędkość maksymalna (km/h) 300 (elektronicznie ograniczona)
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 11,1
Maksymalne (l/100 km) 22,3
średnie podczas testu (l/100 km) 16,9
zasięg (km) 390
Podczas postoju 51
Maksymalny przy kickdownie 84
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 70
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 72
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 74
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 156
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 33,1
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 32,6
Wyposażenie dodatkowe System nawigacji 13 719 zł Reflektory biksenonowe (adaptacyjne) 5760 zł System audio Harman/Kardon 3927 zł Sportowe elektr. regulowane fotele 10 210 zł Elementy wykończenia wnętrza z włókna węglowego 10 053 zł AMG Performance Media komputer pokładowy AMG 10 210 zł Pakiet aerodynamiczny regulowany tylny spoiler, elementy aerodynamiczne na przednim zderzaku (wykonane z włókna węglowego) 35 082 zł Pakiet torowy ( opony typu „cup", tzw. aktywne chłodzenie mechanizmu różnicowego) 25 919 zł

PODSUMOWANIE

Mercedes-Benz Klasa C - C 63 AMG Black Series

Ocena:
4.5
(, )
Wbrew pozorom, to nie mocny silnik i świetne osiągi są najważniejsze w wypadku klasy C „Black”. Schodzą one bowiem na dalszy plan przy możliwościach układu jezdnego – bardzo sztywnego, z niesamowicie wysokim poziomem przyczepności, ale jednocześnie zapewniającego zaskakująco wysoki komfort. Są samochody, których się nie zapomina – i to jest jeden z nich.
Nadwozie
bardzo atrakcyjna stylizacja, przestronna kabina, wysoka jakość wykonania, duży bagażnik, bogate wyposażenie
Napęd
znakomite osiągi, bardzo dobrze zestrojony układ jezdny, fantastyczny odgłos pracy silnika
nieduży zbiornik paliwa
Komfort
bardzo wygodne fotele, dobry komfort resorowania, bogate wyposażenie
wyraźny hałas toczenia opon
Właściwości jezdne
znakomite właściwości jezdne, bardzo wysoki poziom przyczepności, neutralne zachowanie, doskonałe hamulce, świetnie zestrojony układ ESP
opóźnione działanie skrzyni biegów podczas szybkich redukcji o kilka przełożeń
Eksploatacja
długie (jak na silnik tego typu) okresy między przeglądami
wysoka cena, niezbyt bogate wyposażenie podst., bardzo drogie dodatki, wysokie koszty utrzymania, krótka gwarancja na podzespoły

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Widziałem czarne C 63 AMG Coupe - ło motko. Black musi być znakomity.
    ~Samuraj, 2012-11-29 16:51:24
  • avatar
    zgłoś
    A on (czyli Black) z tylnych opon robi sobie fast food, ma w nosie osiągnięcia Usaina Bolta i jeszcze podwędził skądś tablice rejestracyjne .Ogólnie jeden z tych samochodów, które się zapamiętuje na całe życie, o il kiedykolwiek w życiu uda się go zobaczyć (a jeszcze lepiej dosiąść, o garażowaniu u siebie już nie wspominając)
    airmatic, 2012-11-28 21:05:51
  • avatar
    zgłoś
    Ślinię się na jego widok.
    ~Samuraj, 2012-11-28 19:52:52
  • avatar
    zgłoś
    Silnik V8, ponad pół tysiąca koni i 1,7 tony charakteru. Mercedes C 63 AMG Black Series, czyli najmocniejszy model klasy C od czasu Wielkiego Wybuchu. Dla pasjonatów prędkości z dużą kasą, ale u nas potraktowany jak należy – w porządnym teścieZobacz artykuł
    auto motor i sport, 2012-11-28 10:15:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij