Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mercedes E500 4Matic – młody duchem

2012-03-07
Mercedes E500 4Matic Elegancki i drapieżny – pakiet ospoilerowania AMG jest bardzo gustowny i wydobywa sportowy charakter z Mercedesa klasy E

Po śniegu jak po asfalcie. Mercedes klasy E zrywa z wizerunkiem auta dla statecznych. Zwłaszcza wersja E500 4Matic stawia na dynamikę i młodość.

Testowy egzemplarz E500 kosztował 522 500 złotych - mniej więcej tyle, ile trzeba zapłacić za przyzwoicie wykończone 3-pokojowe mieszkanie w dużym polskim mieście. 343 000 zł kosztuje "golas", choć określenie owo niezbyt pasuje do stanu faktycznego - lista standardowego wyposażenia to maczkiem zapisane 2,5 strony formatu A4. Kolejne dwie strony wypełnia spis dodatków, takich jak ogrzewanie postojowe, pakiet wspomagający bezpieczeństwo jazdy, aktywne fotele kierowcy i pasażera z pamięcią i wentylacją, panoramiczny dach, system multimedialny Comand APS, asystent jazdy nocnej Nightview, pakiet AMG oraz wykończenie karbon AMG, system multimedialny dla pasażerów tylnej kanapy, system bezkluczykowego dostępu do pojazdu, biksenonowe reflektory, czy tajemniczy pakiet Exclusiv. Przynajmniej z połową tego drogiego wyposażenia można rozstać się bez żalu, co nie zmienia faktu, że rachunek do zapłacenia nadal pozostanie wysoki - około 400 000 zł.

W zamian kupujący otrzymuje coś więcej niż samochód. E500 to nie jest zwykłe auto. Pod maską upchnięto niesamowity silnik. Z pojemności 4,7 l udało się wykrzesać aż 408 KM i imponujący moment obrotowy o wartości 600 Nm, dostępny w szerokim zakresie od 1600 do 4750 obr/min. Nic więc dziwnego, że na drugą stronę 100 km/h wskazówka prędkościomierza, także za sprawą niezwykle skutecznej w działaniu skrzyni 7G-Tronic Plus, dostaje się w 5,2 s. Bardziej niż ten wynik liczy się jednak dynamika w każdym przedziale obrotów silnika i przy każdej prędkości. Wystarczy lekkie wciśnięcie gazu, by auto poderwało się do startu. Dosłownie! Unosi się przód pojazdu, a samochód rwie do przodu niczym torpeda. Gdyby nie system 4Matic, być może cała para poszłaby w gwizdek, ponieważ opony o szerokości 245 mm niekoniecznie potrafiłyby sprostać sile napędowej. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy optymalnie rozdziela moment napędowy pomiędzy koła dostarczając go więcej do tych o lepszej przyczepności - maksymalnie 55% na tył i 45% na przód. Jest jeszcze system ESP, który potrafi błyskawicznie i prawie nieodczuwalnie obciąć nadwyżkę mocy. Sprawdziliśmy auto w zimowych warunkach i trzeba przyznać, że ważący 1985 kg kolos niewiele sobie robi ze śniegu pod kołami. Jedzie dokładnie tam, gdzie skieruje go kierowca. Wrażenia są niesamowite, kiedy na drodze jest błoto pośniegowe a pod nim lód, a auto prowadzi się jak gdyby koła stąpały po asfalcie.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Cena343 000 zł
KonkurenciAudi A6, BMW 5
Silnikbenzynowy, V8, 4.7 biturbo
Moc/przy obrotach408 KM/5000-5750 obr/min
0-100 km/h5,2 s
Prędkość maksymalna250 km/h*
Zużycie paliwa9,4 l/100 km
Emisja CO2219 g/km
Silnikpojemność skokowa 4663 cm3, maksymalny moment obrotowy 600 Nm w zakresie 1600-4750 obr/min, skrzynia biegów 7A, napęd na 4 koła.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4868 x 1854 x 1471 mm, rozstaw osi 2874 mm, masa własna 1985 kg, pojemność bagażnika 532 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l.

I przy szybkiej, i przy niespiesznej jeździe aktywny fotel kierowcy i pasażera rozdzielają "kuksańce", to z lewej, to z prawej strony (pompując poduszki w oparciu fotela, zależnie od skrętu kierownicą) - po to, by ciało nawet w najmniejszym stopniu nie musiało walczyć z siłami bocznymi. Efekt zaskakujący, skuteczność w działaniu - 100-procentowa.

W zależności od stylu jazdy, E500 potrafi być ostry jak brzytwa lub łagodny jak baranek. Auto fenomenalnie łączy w sobie dwie natury. W ustawieniu "Comfort" układ kierowniczy sprawia wrażenie flegmatycznego w działaniu i ospałego, zawieszenie miękko kołysze pasażerów. Jazda niemal usypia. Po naciśnięciu przycisku "Sport" wszystkie zmysły zostają pobudzone. Kierownica obraca się z większym oporem, a polecenia przekazywane na koła są wykonywane natychmiast. Zawieszenie napręża się niczym struna, ale wciąż nadąża z tłumieniem nierówności. Głuche, sporadyczne dudnienie pneumatycznego zawieszenia dochodzące z okolic przedniej osi znika. Zapaleni kierowcy to ustawienie pokochają.

Przy łagodnym traktowaniu, E500 w swoich ośmiu komorach spalania zużywa średnio zaledwie 11,8 l/100 km. Kiedy próbujemy poganiać całe stado 408 koni, zapotrzebowanie na paliwo wzrasta o ok. 5 l/100 km. Wyniki bardziej niż przyzwoite.

Tydzień obcowania z takim autem to czas wystarczający, żeby je poznać i się do niego przyzwyczaić, lecz za krótki, żeby się nim nacieszyć.

4MATIC - SKUTECZNY I O ZWARTEJ BUDOWIE

 

Standardowo układ przeniesienia napędu na cztery koła - 4Matic - dzieli moment napędowy między przednią i tylną oś w proporcji 45:55. Gdy elektronika zarejestruje różnicę w prędkości obrotowej kół przedniej i tylnej osi, 4Matic zaczyna żonglować momentem napędowym. W zależności od sytuacji, centralny mechanizm różnicowy (stale napięty momentem o wartości 50 Nm) może rozdzielać siłę napędową między osie w proporcjach (przód/tył) od 30:70 do 70:30. Więcej momentu napędowego trafi a zawsze do kół obracających się wolniej. 4Matic chętnie korzysta z pomocy systemów ESP, 4ETS i ASR. Dostępny jest do wersji benzynowych 300, 350 i 500 oraz do diesli 250 i 350. Wymaga dopłaty od 7 do 24 tys. zł.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Mariusz Barwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Po śniegu jak po asfalcie. Mercedes klasy E zrywa z wizerunkiem auta dla statecznych. Zwłaszcza wersja E500 4Matic stawia na dynamikę i młodość.
    auto motor i sport, 2012-03-07 13:40:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij