Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.8

Mercedes GLA: Nowa gwiazda - test

Najkrótsza definicja – Klasa A w najmodniejszym wcieleniu, czyli w skórze SUV-a. W teście potencjalnie najpopularniejsza wersja z napędem na cztery koła: 200 CDI.

2014-06-12
Mercedes GLA - test Mimo niewielkich gabarytów, oglądane we wstecznym lusterku GLA budzi szacunek. Jego design ma więcej charakteru niż Audi Q3.

Mercedes chwali się coraz lepszymi wynikami sprzedaży, ostatnio ogłosił, że marzec 2014 roku był pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy najlepszym miesiącem w historii marki (158 523 szt.). Spory udział w tych wynikach mają najmniejsze modele, czyli świetnie przyjęta w Europie Klasa A i najpopularniejszy model marki w USA – CLA.

Teraz statystyki poprawi jeszcze GLA – długo wyczekiwany przez klientów konkurent BMW X1 i Audi Q3. Zanim postawimy go do pojedynku z nimi, sprawdzamy, czy ma zadatki na gwiazdę.

Design – trendy, ale za ekstra kasę

Gdyby porównać GLA z Klasą A na rysunkach technicznych opisujących wymiary na stronie Mercedesa, trzeba się zastanowić, który jest który – najłatwiej je rozróżnić po przerwie między kołem a nadkolem. Można by dojść do wniosku, że SUV to nic innego jak kompakt z większym prześwitem.

W rzeczywistości jednak nikt nie będzie miał problemów z rozróżnieniem obu tych aut, a to dzięki sprytnemu zabiegowi stylistów – czarnemu paskowi biegnącemu u dołu wokół nadwozia. Dzięki niemu sylwetka GLA nabrała smukłości, a wyraźne przetłoczenia na karoserii i osłony zderzaków dodały mu zadziorności. Tę ostatnią potęgują "garby" na pokrywie silnika i groźne spojrzenie poprowadzonych ukośnie świateł do jazdy dziennej.

W naszym egzemplarzu wisienką na torcie były 19-calowe obręcze z lekkich stopów, wchodzące w skład pakietu wyposażenie Edition 1 (za prawie 30 tys. zł). Seryjne, stalowe (!) 17-ki z kołpakami (!) w dużym otworze nadkola, który wydaje się jeszcze większy przez poprowadzony na krawędzi czarny pasek, wyglądają zawstydzająco. Ale na większych kołach – całość wygląda świetnie.

Wnętrze – premium, o ile dopłacisz

Kabina – w największym skrócie – jest taka, jak w Klasie A. Czyli z wylotami nawiewów inspirowanymi modelem SLS AMG i ekranem ą la tablet przytwierdzonym na stałe na szczycie kokpitu. Dolną część konsoli wykonano z twardego plastiku, na środku mamy fragment z aluminium, a na górze – brązową skórę. Ale to znowu efekt zastosowania pakietu wyposażenia – tym razem Exclusive za prawie 12,5 tys. zł. Bez niego byłoby tylko przyjemne w dotyku, czarne tworzywo. I zamiast efektu "WOW", byłoby skromniutko.

Klasycznie w Mercedesie dźwignia zmiany biegów trafiła za kierownicę, a na tunelu środkowym mamy trzy schowki i pokrętło do obsługi multimediów. Pokrętło, bo ekran – mimo tabletowej stylizacji – nie może być obsługiwany dotykowo, nawet na postoju. Obsługa całości nie jest tak intuicyjna jak iDrive w BMW, czy nawet podobny system w najnowszych modelach Mazdy, ale da się nad nim w miarę szybko zapanować. 

Jednak i tu po raz kolejny – najlepsze wrażenie robi nie zestaw fabryczny, z ekranem o przekątnej 5,7 cala, ale kosztujący z górką 15 tys. zł system Command Online, z 7-calowym ekranem i dostępem do internetu (po uprzednim połączeniu z telefonem z dostępem do sieci).

Oczywiście, zwykle prezentowane w prasie egzemplarze to dobrze wyposażone wersje, mamy świadomość, że dodatki swoje kosztują, ale Mercedes momentami popada w śmieszność. W wycenionym na 155 tysięcy GLA dopłaty wymaga m.in. automatyczna klimatyzacja (2870 zł), podłokietnik tylnej kanapy (932 zł), a taki drobiazg jak gniazdo USB kosztuje 1486 zł.

Pochwała za to należy się GLA za seryjne, wygodne fotele z przyzwoitym trzymaniem bocznym i niezłą jak na auto tej wielkości, przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy. Dzięki większemu prześwitowi niż w Klasie A i inaczej poprowadzonej górnej krawędzi drzwi zajmowanie miejsca na tylnej kanapie jest łatwiejsze – nie trzeba mocno pochylać głowy.

Lepiej niż w Klasie A wygląda również kwestia przestrzeni ładunkowej – bagażnik do rolety ma 421 litrów pojemności (w Klasie A – 341 l), szkoda tylko, że podłoga nie trzyma jednej linii z progiem załadunkowym, co utrudnia wypakowanie bagaży. Problem rozwiązałaby dodatkowa półka/podwójna podłoga.

W trasie – bez efektu "WOW"

300 Nm momentu obrotowego, jakimi dysponuje 2,2-litrowy diesel Mercedesa z podstawowej wersji wystarczy do sprawnego przemieszczania się i pozwala na ekonomiczną jazdę, ale na sportowe osiągi nie ma co liczyć. Zautomatyzowana skrzynia może pracować w trybie Eco, manualnym lub sportowym.

W pierwszym niechętnie redukuje przełożenia i na reakcję na mocne wdepnięcie gazu trzeba czekać odrobinę za długo. Drugi pozwala kierowcy na zmianę biegów manetkami, ale elektronika ma ostatnie słowo i nie zawsze chce słuchać. Dopiero w trzecim skrzynia reaguje wystarczająco szybko i żwawo wkręca silnik na obroty. Z tego trybu korzystaliśmy podczas testu najczęściej.

To, czym GLA imponuje najbardziej jest stabilność – świetnie zestrojone ESP działa prawie niezauważalnie, pozwala kierowcy na odjęcie gazu w szybkim zakręcie bez ryzyka zarzucenia tyłem i cały czas kontroluje, co dzieje się z autem, gdy zechcesz dynamicznie przejechać się krętą drogą, wprowadzając delikatne korekty, byś nie przeszarżował.

Zawieszenie, jak na rekreacyjnego SUV-a, jest zestrojone zaskakująco sztywno, co przydaje się podczas ostrzejszej jazdy, ale w połączeniu z nieprzeciętnie dużymi obręczami sprawia, że podróżujący czują każdą nierówność drogi. Pod tym względem zapewne seryjne 17-ki byłyby lepsze. Ogólnie jednak GLA zostawia po sobie dobre wrażenie, imponuje zwrotnością, chętnie słucha poleceń kierowcy i nie pozwala mu się specjalnie zmęczyć nawet w długiej trasie.

Przy kasie – drogo, ale to nie szkodzi

Jak to często w świecie gwiazd bywa, decyzje fanów podyktowane są bardziej miłością niż rozsądkiem. I pewnie tak też będzie z obecnością GLA na naszym rynku – będzie się sprzedawać, bo ludzie po prostu będą chcieli je mieć, niekoniecznie podejmując decyzję w toku chłodnej kalkulacji.

SUV Mercedesa jest udany stylistycznie, w zasadzie nie ma poważnych wad, a po krótkiej analizie może się okazać, że będzie praktyczniejszy niż zwykła Klasa A. A że realnie kosztuje dużo więcej, niż mogłoby się wydawać po wstępnym przejrzeniu cennika? Cóż, jeśli jesteś prawdziwym fanem, wybierając się na koncert swojego idola również nie kupujesz najtańszego biletu.


Adam Majcherek
redaktor "amis"

Warto wiedzieć

Mercedes w danych technicznych podaje, że prześwit auta wynosi 13,4 cm – to wartość gorsza niż w większości osobówek, a w SUV-ie nie do przyjęcia. Jest to informacja o odległości najniżej zawieszonego elementu auta od podłoża, ale przy maksymalnym załadowaniu. Zwykle natomiast prześwit mierzy się w samochodzie bez ładunku. Pustego GLA w najniższym punkcie dzieli od podłoża około 17 cm. 

amis

Adam Majcherek

Dane techniczne

Data publikacji 06/2014
Silnik R4, turbodiesel (umieszczony poprzecznie z przodu)
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 100 (136)
Przy obrotach (/min) 3200-4000
Pojemność skokowa [cm3] 2143
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 300
Przy obrotach (/min) 1400-3000
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
Wielkość przełożeń 3,86/2,43/2,67/1,05/0,78/1,05/0,84:1
Bieg wsteczny 3,38:1
Przełożenie przekł. głównej 4,60:1
Układ jezdny Zawieszenie przednie: Kolumny McPhersona, stabilizator, wahacze poprzeczne Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,7 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 295 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 295 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon GoodYear EfficientGrip 235/45 R19 b.d. J x 18
Koło zapasowe brak (opony typu run-flat)
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Powierzchnia czołowa [m2] 2,27
Dł/szer/wys [mm] 4445/1804/1224
Rozstaw osi [mm] 2699
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1569/1560
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 56
Masa własna [kg] 1595
Rozkład masy przód/tył [%] 62/38
Dopuszczalne obciążenie [kg] 480
Poj. bagażnika [l] 421/1235
Przeglądy – serwis [km] przeglądy wg wskazań komputera pokładowego, ale nie rzadziej niż co 25 tys. km lub raz w roku
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,1
CO2 (limit) [g/km] 132
Norma emisji spalin Euro6
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,25/0,81
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1564/2019
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 155000
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy, systemy ABS i ESP, asystent wspomagania koncentracji (Attention Assist), radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, elektr. regulowane i podgrzewane lusterka boczne, światła tylne w technologii LED, tempomat, alarm, obręcze kół z lekkich stopów 17".
0-30 km/h (s) 1,6
0-50 km/h (s) 3,3
0-70km/h (s) 5,5
0-80 km/h (s) 6,8
0-100 km/h (s) 10,2
0-120 km/h (s) 14,5
0-140 km/h (s) 20,0
0-160 km/h (s) 28,4
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,3
Maksymalne (l/100 km) 8,9
średnie podczas testu (l/100 km) 6,8
zasięg (km) 823
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,2
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,8
Wyposażenie dodatkowe Pakiet utrzymania pasa ruchu 4 234 zł Asystent parkowania 3 810 zł Pakiet Exclusive (el. ster. fotele przednie, konsola obszyta skórą, skórzana kierownica) 12 420 zł Pakiet Edition 1 (reflektory biksenonowe, obręcze z lekkich stopów 19’’, czarna podsufitka) 29 921 zł Dach panoramiczny 6 718 zł Klimatyzacja automatyczna 2 879 zł Nawigacja Comand Online 15 243 zł

PODSUMOWANIE

Mercedes Klasa GLA - GLA 200 DCI 4Matic

Ocena:
3.5
(, )
GLA jest jeszcze lepsze niż Klasa A, na której bazuje. Jest praktyczniejsze, wygodniejsze i atrakcyjniej wygląda. Ale z drugiej strony, będąc tak podobnym modelem do swojego kompaktowego krewniaka, nie wnosi niczego nowego do klasy SUV-ów, a za to, co sobą reprezentuje każe słono płacić. Stąd w finalnej ocenie tylko 3,5 gwiazdki.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja, wysoka jakość wykonania, dobra funkcjonalność
przeciętna widoczność
Napęd
dobra dynamika, dobre właściwości trakcyjne, świetnie zestrojony system start/stop
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce, bogate wyposażenie
Komfort
wygodne fotele, dobrze wyciszona kabina
sztywno zestrojone zawieszenie
Właściwości jezdne
świetny poziom przyczepności, bardzo wysoka stabilność

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najkrótsza definicja – Klasa A w najmodniejszym wcieleniu, czyli w skórze SUV-a. W teście – potencjalnie najpopularniejsza wersja z napędem na cztery koła: 200 CDI.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-04 12:30:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij