Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Mercedes GLK – Epoka lodowcowa

Na drogę i w teren. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że wkrótce grozi im wyginięcie. To właśnie przez SUV-y dziura ozonowa jest większa, a korki w mieście - dłuższe. Z tą teorią skutecznie rozprawia się Mercedes GLK. W teście wersja 320 CDI 4Matic.

Maciej Ziemek 2009-01-05
Mercedes GLK Stabilnością nadwozia na zakrętach SUV GLK zawstydza niejedną limuzynę.

 

Teren też mu niestraszny
Nawet na wielkich kołach z szerokimi, niskoprofilowymi oponami i uzbrojony w pakiet sportowy testowany Mercedes GLK zadziwiająco sprawnie pokonywał przeszkody w terenie. Stały napęd na wszystkie koła i gigantyczny moment obrotowy, dostępny już przy 1600 obr/min, pozwalają zapuścić się daleko od drogi. Wprawdzie, kąt natarcia - wynoszący 23 stopnie - nie jest imponujący, ale kąta zejścia (25 stopni) GLK nie musi się już wstydzić. W porównaniu z autami terenowymi SUV Mercedesa najsłabiej wypada pod względem wielkości kąta rampowego, który wynosi tylko 19 stopni. Za 6818 zł GLK można wyposażyć w pakiet off-roadowy, który zdecydowanie zwiększa jego możliwości w terenie.

Nie ma się co dziwić, że ważące niemal dwie tony GLK od samego startu rwie do przodu jak pies spuszczony ze smyczy w pogoni za kotem. Stały napęd na cztery "łapy" sprawia, że GLK obce są problemy z trakcją. Potężne, 20-calowe koła z oponami o rozmiarze 255/40 dbają o to, żeby siłę napędową z kół przenieść na drogę bez żadnych strat. Efekt jest taki, że GLK 320 CDI już po upływie niecałych 8 sekund przenosi pasażerów na drugą stronę "setki". Siedmiobiegowy automat młóci przy tym biegami w takim tempie, że zmiany kolejnych przełożeń trudno w ogóle zarejestrować. O efekcie bonanzy podczas przyspieszania, czyli niemiłym kołysaniu wzdłużnym nadwozia - charakterystycznym dla samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów - nie ma mowy. Siła napędowa bez przerwy ciągnie GLK do przodu.

224-konny silnik z łatwością rozpędza GLK nie tylko ze startu zatrzymanego. Chociaż automatyczna skrzynia biegów uniemożliwia zmierzenie czasu rozpędzania auta na poszczególnych przełożeniach - bo wciśnięcie do podłogi pedału przyspieszenia z automatu prowadzi do redukcji - w plecach czuć, że samochód rozpędza się ochoczo. Prędkość początkowa nie ma w tym wypadku większego znaczenia. GLK tak samo łatwo podrywa się do przyspieszania przy 60 km/h, jak i przy 120 km/h. Mimo sporej pojemności silnika oraz masy i aerodynamiki kamienicy (tak naprawdę, z aerodynamiką nie jest aż tak źle, współczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,35, co wśród SUV-ów jest wynikiem bardzo dobrym), GLK na trasie potrafi zadowolić się zużyciem paliwa na poziomie 8,5 l/100 km. Zapotrzebowanie na paliwo w mieście może być o ponad 4 l/100 km wyższe. Wszystko zależy od tego, ile czasu spędza się w korkach.

Charakterystyka zawieszenia i stabilność nadwozia GLK oraz precyzja i bezpośrednie działanie układu kierowniczego zdradzają wybitnie szosowo-osobowe predyspozycje najmniejszego z SUV-ów Mercedesa. Zza kierownicy ani przez moment nie czuć, że GLK to SUV. Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, zależnie od stanu nawierzchni i prędkości jazdy, dbają o dobry komfort resorowania nierówności. Kłopot z łagodnym tłumieniem amortyzatory mają jedynie wtedy, gdy koła trafi ą na duże poprzeczne uskoki, czyli solidne dziury. Nawet wtedy zawieszenie GLK milczy jak grób. Szybkość reakcji auta na komendy wydawane kierownicą w zakłopotanie wprawi niejedną zwyczajną z wyglądu "osobówkę". Zakręty GLK pokonuje jak po szynach, z gracją czteronapędówki. Mimo że nieco więcej siły napędowej trafia na tylną oś, bo 55%, mały SUV Mercedesa odznacza się wrodzoną podsterownością. Seryjnie montowane układy ESP (stabilizacji toru jazdy) i 4ETS (kontroli trakcji, zwiększający moment obrotowy na kołach, które w danej chwili dysponują lepszą przyczepnością, poprzez przyhamowanie kół o gorszej przyczepności) tłumią jej przejawy w zarodku.

Oprócz rozbudowanej elektroniki, która bez przerwy czuwa nad zachowaniem właściwego toru jazdy, Mercedes wyposażył GLK w inną skuteczną broń, a mianowicie świetne hamulce. Niezależnie od tego czy tylko z kierowcą na pokładzie, czy maksymalnie obciążony, na zatrzymanie ze 100 km/h ciężki SUV Mercedesa potrzebuje 38 metrów. Gdy hamulce zmusi się do wytężonej pracy dziesięcioma takimi hamowaniami, następującymi tuż po sobie, droga hamowania... skraca się o jeden metr.

GLK to dowód na to, że SUV-om nieprędko grozi wyginięcie. Nie tylko dlatego, że potrafią już jeździć tak samo dobrze, jak samochody o bardziej klasycznych kształtach, ale dlatego, że nie są tak beznadziejnie drogie jak się wszystkim wydaje. Wspomniana wcześniej klasa C 320 CDI 4Matic w wersji kombi kosztuje 184 200 złotych, a GLK 320 CDI 4Matic o 8 800 zł... mniej. Ile za to można drzew posadzić. Taki argument w obronie SUV-ów może przemówić nawet do najbardziej postępowych obrońców przyrody.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 12/2008
Silnik V6/wzdłużnie z przodu; Rozrząd dwa wałki rozrządu w każdej głowicy, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 165 (224)
Przy obrotach (/min) 3800
Pojemność skokowa [cm3] 2987
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 540
Przy obrotach (/min) 1600 do 2400
Maksymalne obroty (obr/min) 4200
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu stały na wszystkie koła
Skrzynia biegów 7-stopniowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,38/2,86/1,92/1,37/1,00/ 0,82/0,73
Bieg wsteczny 3,42:1
Przełożenie przekł. głównej 3,07:1
Nadwozie 5-drzw., 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator; Zawieszenie tylne wahacze poprzeczne i wzdłużne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekł. 16,6:1, 2,75 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane
Układy wspomagające ABS, BAS, ESP
Rozmiar kół i opon 8,5 J x 20, 235/45 R20 z przodu, 9,5 J x 20, 255/40 R20 z tyłu Bridgestone Dueler H/P Sport
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,35
Powierzchnia czołowa [m2] 2,55
Dł/szer/wys [mm] 4528/1840/1689
Rozstaw osi [mm] 2755
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1567/1588
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 66
Masa własna [kg] 1880
Dopuszczalne obciążenie [kg] 620
Poj. bagażnika [l] 450/1550
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 7,9
CO2 (limit) [g/km] 209
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 15 049
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,52/0,95
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1901/2386
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 175 400
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe oraz poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, układy ABS, BAS, ESP i 4ETS, 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, stały napęd na wszystkie koła, 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz z CD, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, elektrycznie regulowane przednie fotele, centralny zamek, tempomat i ogranicznik prędkości.
0-30 km/h (s) 1,4
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 5,3
0-100 km/h (s) 7,8
0-130 km/h (s) 13,4
0-160 km/h (s) 21,8
400 m (km/h)/(s) 15,7 (139,5 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 220
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,5
Maksymalne (l/100 km) 12,5
średnie podczas testu (l/100 km) 9,7
zasięg (km) 680
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 157
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38
Wyposażenie dodatkowe Klimatyzacja trzystrefowa - 2677 zł; 20-calowe obręcze kół (5-szprychowe) - 3111 zł; Lakier metalizowany - 3386 zł.


PODSUMOWANIE

Mercedes-Benz Klasa GLK - GLK 320 CDI 4MATIC

Ocena:
4
(, )
Przestronny, łatwy w obsłudze i komfortowy SUV o znakomitej precyzji prowadzenia, który całkiem daleko potrafi zajechać, gdy skończy się już utwardzona droga. Wygląda lepiej niż zwyczajne kombi, a potrafi przewieźć równie dużo.
Nadwozie
sporo miejsca z przodu
prosta obsługa
mało miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy
wysoka krawędź bagażnika
Komfort
wygodna pozycja za kierownicą
komfortowe fotele
dobry ogólny komfort jazdy
niski poziom hałasu
Napęd
szybki i inteligentny automat
bardzo dobre osiągi
Właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
znakomite właściwości jezdne i trakcja
dość sztywne resorowanie dużych poprzecznych nierówności
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce
Eksploatacja
kosztowne wyposażenie dodatkowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Na drogę i w teren. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że wkrótce grozi im wyginięcie. To właśnie przez SUV-y dziura ozonowa jest większa, a korki w mieście - dłuższe. Z tą teorią skutecznie rozprawia się Mercedes GLK. W teście wersja 320 CDI 4Matic.
    auto motor i sport, 2008-12-23 13:56:09
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij