Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Mercedes Klasy C: Gwiazda i jazda - początek testu

Benzynowy silnik turbo, automat i pneumatyczne zawieszenie zamknięte w klasycznym opakowaniu Mercedesa, czyli Klasa C w teście długodystansowym.

Roman Popkiewicz 2014-12-16
Test długodystansowy Mercedes Klasa C200 W wykończeniu zwanym Exclusive Klasa C to klasyka klasyki. Jak sprawdzi się w teście?

Jak mówi stare, ludowe przysłowie: „bez gwiazdy nie ma jazdy”. Jedno jest pewne – takie powiedzenia nie powstają przypadkiem.

Jedna rzecz nie podlega też dyskusji – Klasa C to najbardziej komfortowy samochód w swoim rozmiarze nadwozia i w swoim przedziale cenowym. Wiele rzeczy może się zmienić – wszystkie silniki w ofercie mogą już być turbodoładowane, kabina może być nie do poznania, może nawet zniknąć klasyczna obsługa, teraz już kompletnie zastąpiona przez duży ekran z wielofunkcyjnym kontrolerem – ale jedną z najważniejszych stałych w przyrodzie jest właśnie stała komfortu Mercedesa.

Konfigurator zamiast cennika
Ciekawe, że Mercedes zrezygnował z drukowania cenników wyposażenia dodatkowego, które objętością zaczynały przypominać książki telefoniczne – zamiast tego jest konfigurator na stronie internetowej. Jeśli ktoś ma parę złotych ekstra do wydania (czytaj: kilkadziesiąt tysięcy), do wyboru jest kilkaset opcji – można dobrać każdy detal, zobaczyć jak auto wygląda z tymi lub innymi obręczami kół, komputer sam powie, jeśli jakieś elementy wyposażenia się ze sobą kłócą, a w tle cena dodaje się sama.

Ustalmy fakty – za swoją cenę Klasa C to najwygodniejszy samochód świata

Klasa C jest oferowana w dwunastu wersjach silnikowo-napędowych, od C 180 (1.6 turbo, 156 KM) za 126 tys. zł aż po AMG C 63 S za prawie 400 tys. zł. Nasz egzemplarz to drugi w kolejności C 200, z benzynowym, czterocylindrowym, wyposażonym w układ bezpośredniego wtrysku paliwa silnkiem 2.0 turbo, rozwijającym 184 KM. Ze względu na kombinację ceny i osiągów jest to najpopularniejsza jednostka Klasy C – i nie przypadkiem. Dzięki soczystemu momentowi obrotowemu (już przy bardzo niskich obrotach) silnik zapewnia bardzo dobre osiągi (setka w niecałe 8 s) i świetnie radzi sobie we współpracy z automatem. Ten ostatni wymaga co prawda dopłaty 9 tys. zł, ale naszym zdaniem jest w Klasie C obowiązkowy.

Kabina jest najbardziej nowoczesna w historii Klasy C Automat kosztuje prawie 9 tys. zł, ale bez niego trudno sobie wyobrazić współczesnego Mercedesa

 

Koszty - ciekawe jakie?
W pomiarach według normy NEDC, ze średnim zużyciem paliwa 5,5 l/100 km C 200 wypada superoszczędnie; wiadomo, że tego typu normy są dobre głównie do celów porównawczych, i że w realnym świecie apetyt silnika na 95-oktanową zupę będzie większy – pytanie jaki? Tym bardziej że Mercedes nie będzie miał idealnych warunków, niemal cały test zaliczy jesienią oraz zimą i na zimowym ogumieniu, czyli w okolicznościach z punktu widzenia ekonomii nieco śliskich.

Po pierwszym tysiącu kilometrów, z których większa część została przejechana w mieście, zużycie paliwa wynosi 9,6 l/100 km. Czyli zachęcająco, przed Klasą C bowiem długie trasy, które powinny przyczynić się do obniżenia średniego spalania.

Dystans 50 tys. km z jednej strony dla współczesnych samochodów nie jest duży, więc poza kosztami paliwa i przeglądów Mercedes nie powinien wymagać niczego więcej, z drugiej zaś testowa eksploatacja jest bardzo intensywna i niespodzianki nie raz się zdarzały.

Jeden z najbardziej rozpoznawanych znaków firmowych świata
 

Klasyka podparta klasyką
Nasz Mercedes jest wyposażony lepiej niż przeciętne egzemplarze (patrz ramka na stronie obok), jednak wśród dodatków nie ma żadnego z bardziej „dynamicznych” pakietów stylizacyjnych (Avantgarde lub AMG). W ostatnich czasach Mercedes gdzie tylko się da, klasyczną gwiazdę- -celownik na pokrywie silnika zastępuje dużym emblematem na osłonie chłodnicy, bo tak jest młodziej, aktywniej, bardziej dynamicznie (bla, bla, bla). Nawet w podstawowej wersji Klasa C ma teraz gwiazdę na „grillu”. To nie pomyłka – za sterczącą gwiazdę trzeba dopłacić (!).

Jednak nasz egzemplarz z pakietem Exclusive to klasyka klasyki – stonowane zderzaki, spokojne obręcze kół, klasyczna osłona chłodnicy i widoczna z miejsca kierowcy trójramienna gwiazda. Do tego elegancki odcień lakieru plus beżowe wnętrze: testowa Klasa C wygląda konserwatywnie w najlepszym znaczeniu tego słowa – tylko Mercedes może tak wyglądać i uczynić z tego zaletę. Ciąg dalszy nastąpi.

Prawdziwy Mercedes
Kupowanie Mercedesa to jak urządzanie domu – lista wyposażenia jest tak długa, że chyba nie istnieją dwie identyczne limuzyny Klasy C. Samych obręczy kół jest szesnaście.

Nasz egzemplarz ma wszystko, co do zamieszkania w świecie Mercedesa potrzebne. Z rzeczy technicznych automat, topowy system Comand (rozrywka i nawigacja), do tego wyświetlacz head-up (idealny do nawigacji), pneumatyczne zawieszenie, adaptacyjne LED-owe reflektory plus kilkanaście innych drobiazgów. Z listy pięknościowych zaś – pakiet Exclusive z drewnianymi elementami wykończeniowymi i specjalnym oświetleniem wnętrza oraz 18-calowe obręcze kół. Z powodu tych dodatków cena naszego C 200 ze 139 tys. zł za podstawowy model wzrosła do 234 tys. zł, wchodząc na terytorium Klasy E, ale nie bądźmy drobiazgowi – przecież prawdziwy Mercedes to porządnie wyposażony Mercedes.

 


Godzina szybkiego WF-u na hamowni pokazała świetną kondycję testowego C 200 – moc silnika zmierzono na 188 KM (w porównaniu z fabrycznymi 184 KM), natomiast maksymalny moment obrotowy wyniósł 303 Nm (fabrycznie 300 Nm) i sięgał aż 4300 obr/min

 

Dane producenta Mercedes C200
Cena 139 500 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1991 cm3
Moc maks./przy obrotach 184 KM przy 5500 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 300 Nm przy 1200–4000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 7-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,38/2,86/1,92/1,371,00/0,82/0,73:1
Bieg wsteczny 3,42:1
Przełożenie przekładni głównej 3,07:1
Osiągi
0–100 km/h 7,5 s
Prędkość maksymalna 233 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,5 l/100 km
Emisja CO2 128 g/km
Wymiary i masy
Dł/szer/wys 4868/1810/1442 mm
Masa własna 1465 kg
Dop. obciążenie 565 kg
Pojemność zbiornika paliwa 66 l
Pojemność bagażnika 480 l
Opony 225/45 R18, Pirelli Sottozero
Średnica zawracania 11,2 m
Układ jezdny
Zawieszenie przednie oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Zawieszenie tylne oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe,
amortyzatory, stabilizator
Układ kierowniczy przekł. zębatkowa, wspom. elektromech.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 305 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 300 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
   
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Będzie wspaniale :)

    airmatic, 2014-12-17 00:07:51
  • avatar
    zgłoś
    <p>Stare przysłowie mówi: "bez gwiazdy, nie ma jazdy". U nas gwiazda jest, a pod nią 2-litrowe turbo, automat i pneumatyczne, superkomfortowe zawieszenie. Oto nowy Mercedes Klasy C w teście na 50 000 km.</p><br /><br /><a href="/testy/test-dlugodystansowy-Mercedes-Klasa-C-klasa-C,18625,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-16 12:00:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij