Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Mercedes ML - Mad Max

W 2005 roku na drogach asfaltowych i tych szutrowych pojawiła się druga generacja Mercedesa ML.

2008-04-15
Mercedes ML W porównaniu ze starym modelem, tył ML-a został całkowicie zmieniony. Jego sportowy charakter podkreślają wkomponowane w zderzak końcówki wydechu

Pierwsze spojrzenie na nowego SUV-a skłania do optymistycznej refleksji. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowy ML nie przypomina już głównego bohatera z filmu "Czterej Pancerni i Pies" - czołgu Rudy 102, lecz raczej nowoczesny szosowo- terenowy pojazd o wyrazistych i opływowych kształtach, rodem z nie powstałej jeszcze czwartej części "Mad Maxa".

Od swojego poprzednika jest przede wszystkim szerszy (o 71 mm) i dłuższy (o 150 mm), a zadziorny przód z dużymi tygrysimi ślepiami i masywną osłoną chłodnicy stwarza wrażenie, że auto aż rwie się do podboju pustynnych wydm. Wnętrze nowego ML-a, jak przystało na samochody spod znaku niemieckiej gwiazdy, wykończono z wyraźnym przepychem i dobrym gustem. Widoczną zmianą jest przeniesienie drążka zmiany biegów, który teraz znajduje się tuż za kołem kierownicy. Ów zabieg nie tylko spowodował, że kierowca może zmieniać biegi prawie nie odrywając ręki od kierownicy, ale także na środkowym tunelu, w miejscu gdzie zawsze znajdowała się dźwignia zmiany biegów, wygospodarowano dwa dodatkowe i praktyczne schowki.

Na razie, zamiast przeprawiać się przez piaski pustyni, przetestowaliśmy nową terenówkę Mercedesa, wyposażoną w trzylitrowego turbodiesla, w bardziej cywilizowanych warunkach. Gwiaździsty SUV prowadzi się prawie jak zwykły osobowy samochód. Zakręty pokonuje z zadziwiającą zwinnością i lekkością, prawie nie przechylając się na boki. Jedynym minusem okazują się zmiany (zgodne z obecnie obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa) w układzie kierowniczym - gdy prowadzący na przykład przysnąłby za kierownicą, jej pierwszy nagły ruch nie spowoduje zmiany kierunku jazdy. O ile na autostradzie owo "udogodnienie" nie przysparza większych kłopotów, o tyle na krętych drogach trzeba się nieźle napracować, aby ML w miarę sprawnie wjechał w zakręt.

Trzylitrowa, widlasta jednostka napędowa, o mocy 224 KM i sporym momencie obrotowym (510 Nm), bez większych problemów radzi sobie z ponaddwutonowym Mercedesem. Po każdym dodaniu gazu auto wyrywa do przodu, a siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów sprawnie i bez ociągania "przeskakuje" z przełożenia na przełożenie.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe, długość x szerokość x wysokość 4780 x 1911 x 1815 mm, rozstaw osi 2915 mm, masa własna 2110 kg. Pojemność bagażnika 551 litrów.
SilnikWysokoprężny, widlasty, 6-cylindrowy, pojemność skokowa 2987 cm3, moc 165 kW (224 KM) przy 3800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 510 Nm w przedziale 1600-2800 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s Prędkość maksymalna 215 km/h Średnie zużycie paliwa 9,4 l/100 km

Amatorów jazdy off-roadowej ucieszy możliwość dokupienia pakietu terenowego, który składa się z pneumatycznego zawieszenia (prześwit można zwiększyć ze 110 do 291 milimetrów) oraz przekładni terenowej (sterowanej manualnie lub automatycznie), która dysponuje różnymi ustawieniami blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Wszystko to sprawia, że Mercedes ML zaskakująco dobrze radzi sobie z podjazdami pod strome wzniesienia, przedziera się przez płytkie rowy oraz pokonuje nieprzewidziane poprzeczne przeszkody.

W ML-u można także zmieniać ustawienia twardości amortyzatorów. Do wyboru są trzy charakterystyki - komfortowa, normalna oraz sportowa. Najbardziej uniwersalny okazuje się tryb normalny; wybranie charakterystyki komfortowej sprawi, że samochód będzie się przechylał jak łódka na falach, natomiast tryb sportowy powoduje, że auto - szczególnie na wyboistych drogach - staje się zbyt sztywne i nerwowo podskakuje.

Nowy Mercedes ML to nie lada wyzwanie dla silnej konkurencji. Dobrze czuje się na asfaltowych drogach, ale i w terenie potrafi zaskoczyć swoimi umiejętnościami. Na pokład zabierze pięcioosobową rodzinę, a do bagażnika (o maksymalnej pojemności 2050 l), pozwala załadować kilka snopków siana.

Tekst Tomasz Bielanów
Zdjęcia Mercedes

auto motor i sport 5/2005

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    litości. co to znaczy klika snopków siana?
    ~ramaz, 2008-04-16 09:42:34
  • avatar
    zgłoś
    Ta „bulwarowa terenówka" debiutowała osiem lat temu, czas więc na zmianę warty. W tym roku na drogach asfaltowych i tych szutrowych pojawi się druga generacja Mercedesa ML.
    auto motor i sport, 2008-04-15 21:06:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij